Poesje of katje

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Poesje of katje

Bericht door Ani »

Hi mensen,

In het onderwerp ‘kitten erbij’ heb ik al enige informatie opgedaan over het adopteren van een nieuw kitten bij ons kitten Winston van nu bijna acht maanden.

Gisteren heb ik een reservering mogen doen op een Cyperse kitten uit een nestje van drie, hier in de buurt. De kittens zijn nog kort geleden geboren. Onze Winston is een poesje, zij is een boerderijkitten en al met zeven weken bij ons komen wonen. Ondanks dat er kritische kanttekeningen zijn bij het plaatsen van een nieuw kitten bij een zeer jong geadopteerd ktten, hebben wij het vertrouwen dat met tijd, geduld en liefde dit wel mogelijk moet zijn.

Nu lees ik tegengestelde adviezen over te plaatsen combi’s. Een poes met poes zou prima zijn, anderszijds wordt geadviseerd om een katertje bij een poes te nemen, wat beter zou matchen. Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en ervaringen. Alvast dank.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Cerna

Re: Poesje of katje

Bericht door Cerna »

Ik heb in mijn lange kattencarrière meestal poezen gehad en 'slechts' drie keer een kater en mijn ervaring is dat het in principe niet veel uitmaakt en vooral afhangt van het karakter van de kat.
Katers zijn wat gemoedelijker, poezen wat kattiger naar elkaar, maar de ene poes is ook in dit geval de andere niet.
Ook de adoptieleeftijd maakt - volgens mij - niet veel uit: ik heb kittens van 6 weken tot 4 maanden in huis genomen en dat maakte qua acceptatie geen enkel verschil.

Wél zou ik de nieuwe kat zeker 13 weken bij de moeder laten voordat je hem of haar gaat ophalen.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Poesje of katje

Bericht door Ani »

Okay, bedankt! Dat is toch weer een zorg minder, en het zal een verrassing zijn of het een katje of poesje wordt! We kunnen het kitten met 10 weken ophalen, maar begrijp dat een langere tijd bij de moeder beter is..
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poesje of katje

Bericht door Anne »

Het beste voor de kitten is het om 12 tot 13 weken in het nest en bij de moeder te laten verblijven
Maar niet iedereen houdt zich daaraan
In het asiel kun je kittens van 9 weken al adopteren

wat spannend voor Winston!
en voor jullie zelf natuurlijk ;-)

Weet je al of het een katertje of poesje is?
Ik zelf heb nooit verschil gemerkt.
Hier kunnen alle katten goed met elkaar overweg en liggen ook regelmatig samen te dutten :smile:

Ik ben heel benieuwd hoe Winston straks op de kleine ukkepuk gaat reageren!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Poesje of katje

Bericht door Ani »

Nou wij ook Anne...! Je begrijpt dat ik al hele verhalen over het nieuwe pukkie aan Winston vertel, haha :edance: Winston ligt sinds de sterrelisatie tegenwoordig ‘s avonds lekker in haar mand of op mijn schoot te slapen. Met een mini erbij zal haar avond er wel anders uit gaan zien. Ik moet me echt beheersen om niet direct allemaal spulletjes te gaan kopen, bakjes, mandje, kattenbak. Speeltjes en speeltuintjes hier al in overvloede.

De kittens zijn van de week geboren, dus de mevrouw weet nog niet welk geslacht ze hebben. Ik heb aangegeven dat een poesje de voorkeur heeft, maar een katje ook prima is. Nu ik de reacties lees denk ik, het maakt me echt niet uit. Als er maar een klik is. Winstonnetje heeft momenteel natuurlijk álle aandacht voor zichzelf... :grin:

Ik heb mailcontact met de mevrouw en hoop over een paar weekjes te gaan kijken. Dan wordt het toch maar tijd om ook eens foto’s op het forum te gaan plaatsen denk ik. Zou wel heel leuk zijn!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poesje of katje

Bericht door Anne »

Fotos plaatsen is altijd leuk!! Vooral nu we geen idee hebben van hoe Winston er uit ziet en straks je nieuwe frummel natuurlijk
Ik ben erg benieuwd wat julllie gaan uitzoeken, een katertje of poesje
Straks lig je met twee knuffels op schoot ;-)
Ik moet me echt beheersen om niet direct allemaal spulletjes te gaan kopen, bakjes, mandje, kattenbak. Speeltjes en speeltuintjes hier al in overvloede.
Ik constateer dat het kattenvirus weer hevig toeslaat
heel herkenbaar :lol:
geniet maar van alle voorpret
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Poesje of katje

Bericht door Ani »

Zeker! Haha, ik denk dat ik dit weekend toch alles ga aanschaffen. Extra bak, heb al een mooi stenen voerbakje gezien, nog drinkbakje extra (we hebben een drinkfontein) een fluffy mandje.
Winston staat in mijn profielfoto Anne, hier rechts :edance: Wellicht kunje de foto vergroten. Zoals je kunt zien een heerlijk eigenwijze attitude, maar tegelijkertijd een superlief snuitje dat ze is!

Het zal straks, over ongeveer twee weekjes, echt heel fijn zijn om te zien welk kitten bij ons komt wonen. Ik ben ervan overtuigd dat het kitten ons al gekozen heeft, klinkt wat zweverig, maar dat stemt mij gewoon rustig. Vanochtend twee lieve foto’s van moederkat met de drie frummeltjes bij haar ontvangen. Weet nu ook dat de kittens een lapjesmoeder en grijze cypers als vader hebben. De kittens zijn grijs cypers. Ik denk tabby voor zover ik kan zien aan die mini’s.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poesje of katje

Bericht door Anne »

Ja ik zie Winston!!
Wat een olijke blik heeft ze :-P
Lijkt me wel een dondersteen als ik het zo zie
schattig, en ook zwart wit?
Leuk hoor, Stepan is ook zwart en wit ;-) wat een toeval weer

Ik geloof ook wel dat dieren ons uitkiezen, ik vind dat niet zweverig
Ik keek vroeger vaak naar ""de dog whisper"' Cesar Millan en hij zei ook dat mensen de honden kregen ze de nodig hadden

Ik ben dan ook uitermate nieuwsgierig welke frummel jou heeft uitgekozen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Poesje of katje

Bericht door Ani »

Heerlijk dat je zo meeleeft, nou anders ik wel. Hoe spannend het ook is, het voelt goed. Nu nog iedere dag met Winston bezig, straks een mini erbij.. Ja ja Winston is de allerliefste dondersteen die er is!!

Hier foto’s die ik heb gekregen van de kleintjes en van moeder Buhdah met de kittens. We wilden graag een gestreept kitten (de vader is cypers) en het moest blijkbaar zo zijn... :epray:

Afbeelding

Afbeelding
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
kittentjes

Re: Poesje of katje

Bericht door kittentjes »

Wat schattig, heel leuk om naar uit te kijken!

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Poesje of katje

Bericht door Ani »

Oepsss, net begonnen met foto’s opladen en er ging iets fout. Hierbij opnieuw de foto’s die ik in mijn eerdere bericht heb geplaatst:

Afbeelding

Afbeelding
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Poesje of katje

Bericht door Ani »

kittentjes schreef: 14 feb 2021 19:10 Wat schattig, heel leuk om naar uit te kijken!

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Zeker.. nu nog zo klein en straks een van hen hier in huis. Zo spannend en een fijn vooruitzicht.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poesje of katje

Bericht door Anne »

oei dat is wel erg schattig inderdaad
van die kleine frutseltjes nog
dat wordt moeilijk kiezen lijkt me
Moederpoes lijkt op onze Bella
fijn dat ze je op de hoogte houdt en dat je binnenkort mag komen kijken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poesje of katje

Bericht door Rik »

Ani schreef: 13 feb 2021 20:37 Weet nu ook dat de kittens een lapjesmoeder en grijze cypers als vader hebben.
Moeder is overigens een schildpadje (tortie). Geen lapjes 😸 Niet dat het veel uitmaakt. Ze is (en de kittens zijn) net zo schattig 😻

(Voor verschil zie ook het andere topic)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Poesje of katje

Bericht door Ani »

Oké Rik, dank je voor de info, weer wat geleerd! :eangel: Ik had al een beetje gezocht op verschillende kleuren, tekeningen en de benamingen daarvan bij de cypers, ik ga eens even kijken op de link die je meegestuurd hebt. Leuk! 😼
Bij Winston is het gemakkelijk, dat is een Oreo :lol: :lol:
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie