katten en autisme

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
trekkies
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2021 09:40

katten en autisme

Bericht door trekkies »

ik ben luc en ik nieuw hier .

ik kom uit antwerpen en ik heb autisme.

mijn begleiding raad me aan om en kat aan te schaffen omdat ik heel graag met dieren bezig ben.
op het dagcentrum waar ik normaal naartoe ga ben ik bezig met konijntjes , varkens , bijeen ( ik ben ook imker ) .

maar thuis ben ik vaak alleen en voor konijntjes heb ik te weinig tijd .
nu heb ik enkele vragen over het houden van en kat .

1 ) ik ben meestal 4 uur per dag weg naar dagcentrum en dit zo 4 keer per week .
kan en kat zolang alleen zitten zonder problemen ?

2 ) katten en autisme ga dit samen ????

3 ) welke soort kat is het beste voor en beginner ? oud / jong , welke ras

4 ) wat zijn de gem kosten per maand van en kat

mijn doel is goed mogelijk voorbereid te zijn als ik en kat aanemen omdat ik persoonlijk erg van mening ben als men en huisdier pakt men er ook zo goed mogelijk moet voor zorgen
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: katten en autisme

Bericht door nellebel »

wat goed dat je je zo goed voorbereid.
1) dat is geen probleem. een kat kan best een tijd alleen zijn. een kat slaapt ook best veel, dus zorg voor lekkere slaapplekjes, uitkijkplekjes bijv op de vensterbank zodat hij/zij lekker naar buiten kan kijken.
2) een kat is heel gevoelig, en ze voelen vaak heel goed hoe jij je voelt ik denk dat het daarom prima gaat met autisme. je kat kan je daarom veel steun bieden. onvoorwaardelijke steun bieden. er gewoon zijn. mijn katten kunnen heel druk zijn en heel eerlijk ,soms ook strontvervelend. maar als ik een enorme migraine aanval heb dan zijn ze zo lief, ze voelen het wat ik nodig heb. heb ik last van mijn darmen/ maag komt gijs als kruik tegen mijn buik liggen. ze doen super voorzichtig. ze zijn soms beter als menig dokter.
3)als je voor 1 kat wilt gaan, zou ik voor een volwassen kat gaan die gewend is alleen te leven. dus niet met andere katten. laat je informeren in het asiel . bij een kitten weet je niet wat je krijgt qua karakter/ drukte. en is toch ook het advies om ze met 2 te nemen. ook om ongewenst gedrag te voorkomen. een solo kat uit het asiel is niet anders gewend. in het asiel kunnen ze je ook wat vertellen over het karakter. is het een drukke kat, wil hij/zij aangehaald worden enz. zo kun je beter kiezen wat ook bij jou past en je woonomgeving.
4)qua eten ben ik hier ongeveer €25,- per kat kwijt per maand denk ik. ik koop 3 kilo zakken voer (heb 2 katten) en blikjes natvoer. kattegrit koop ik in de aanbieding, zo'n zak kost dan ongeveer €7,50 en doe ik zeker een maand mee. je kunt een verzekering afsluiten voor je kat. heb ik niet. ik zorg dat ik voldoende op mijn spaarrekening heb voor onvoorziene kosten. 1x per jaar ga ik naar de DA voor de entingen en algehele controle. dat kost ongeveer %90 voor 2 katten dus ik verwacht rond de €50 voor 1.

veel succes met je zoektocht. het zal nu misschien wat lastiger zijn nu iedereen een huisdier wil. ons asiel heeft weinig aanbod. toch wil ik je het advies geven. laat je niets aansmeren. ik heb nog nooit zelf een kat uitgezocht. had altijd een bepaald beeld bij een kat die ik wilde en kwam altijd met iets anders thuis, omdat uiteindelijk de kat altijd mij uit koos. ga naar het asiel. kijk welke kat naar jou komt of waar jij je naar aangetrokken voelt .soms durft een bangerd niet maar heb je er toch een gevoel bij. laat je niets in de schoenen schuiven met het idee, ik moet toch wat. je zit er toch jaren aan vast en zoekt een maatje.
geloof me, als je de juiste tegenkomt weet je het. ik ben wel eens in grote asielen geweest, met heel veel katten maar ik heb nooit getwijfeld.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: katten en autisme

Bericht door marloes501 »

Wat goed dat je aan het kijken bent of een kat bij je past .
1 En kat kan zeker voor de periode van 4 uur alleen, dat moet helemaal geen probleem zijn.
ook als je misschien wat langer weg bent om bijvoorbeeld boodschappen te doen na je dagcentrum is dat geen enkel probleem.
2 Ik denk ook dat katten en autisme heel goed samen gaan, jij houd heel erg veel van dieren en jou kat zal zich heel welkom en veilig bij jou voelen.
Mijn kat komt soms bij mij liggen als ik mij niet zo fijn voel en voelt heel goed aan hoe ik mij voel.
Daar moet ik wel bij zeggen dat mijn kat een echte knuffel kat is en dat niet elke kat zo is.
Misschien kun je voor jezelf bedenken of je het juist wel of niet fijn zou vinden als jou kat vaak bij je komt liggen of veel aandacht vraagt.
Mocht je een kat gaan aanschaffen bijvoorbeeld bij het asiel, dan kunnen ze vaak wel zeggen of een kat dat juist wel of niet doet.
3. persoonlijk zou ik je ook adviseren voor een volwassen kat te gaan.
De enorme speelsheid, die soms wat onrust brengt is er dan uit.
Het asiel weet meestal wel behoorlijk goed hoe het karakter van een kat is en of deze wel of niet bij je past.
4 Wat betreft de kosten vind ik wat moeilijker te zeggen, het hangt er ook van af of jij een hele grote kat hebt die heel veel eet of een wat kleinere kat die minder eet.
Ik schat in dat ik voor mij kat ongeveer E 10,- aan droogvoer per maand kwijt ben, en mijn kat krijgt geen nat voer,
Verder ongeveer E3-5 per maand aan kattengrit.
En natuurlijk af een toe wat nieuwe speeltjes.
Vergeet ook niet dat je in het begin wat meer kosten zult hebben.
Naast de kat moet je ook een kattenbak, kattengrit , krabpalen of krabplanken en een etensbakje of drinkenbakje aanschaffen.
En natuurlijk speelgoed zoals balletjes en speelmuizen.
En af en toe moet jou kat misschien naar de dierenarts mocht jou kat onverhoopt ziek worden .
Als het je lukt hiervoor te sparen zou dat geweldig zijn , ander kun je overwegen een dierverzekering af te sluiten.

Heel veel plezier en succes met het zoeken naar een geschikt katten maatje om bij jou te wonen, neem er alle tijd voor zodat je ook echt een kat vind die helemaal bij jou past.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: katten en autisme

Bericht door Anne »

Hallo Luc

Wat ontzettend goed dat je je van te voren verdiept in het hebben van een kat, hoe dat is en of het ook wel bij jou past
Onze zoon van 21 heeft ook austisme, maar dat zegt niet zoveel, iedereen heeft tenslotte ook zijn eigen karakter en als je bijv. niet tegen teveel prikkels kunt zou ik zeker niet aan een kitten beginnen

Op je eerste vraag, of je kat vier uur per dag alleen kan zijn, dat ligt ook aan het karakter van je kat
Ik zou dan niet zo gauw een kitten nemen want die hebben echt gezelschap nodig, zeker als ze alleen zijn
maar een volwassen kat kan meestal prima 4 uur alleen zijn
maar heb je wel eventueel tijd om met de poes dagelijks te spelen?

Op je tweede vraag, ja als ik naar mijn zoon kijk gaat dit prima samen. Wat hier ook al is gezegd is dat je kat je stemming aanvoelt en zich daaraan zal aanpassen
Mijn zoon vindt het bijv. geweldig als ze snachts bij hem op bed liggen en eigenlijk houdt hij ook alleen maar van katten die willen knuffelen
Naar de katten die dat niet doen kijkt hij minder naar om
Ik weet niet of jij dat ook wilt/ Of dat je liever een kat hebt die zich wat afstandelijker opstelt?
Het ligt ook aan jouw karakter
Misschien is het handig ( overzicht) om voor je zelf een lijstje te maken aan wat voor gedragskenmerken jij de voorkeur geeft
Zodat je later niet teleurgesteld gaat worden als de kat zich niet gedraagt zoals jij had gewild of had verwacht
In het asiel kunnen ze je heel goed helpen denk ik, om een kat voor jou te vinden die aan jouw
kenmerken voldoet
Als je kiest voor een kitten of kittens gaat dat moeilijker, omdat het gedrag dan nog zo nieuw is

Wat mij ook te binnen schiet, en ik merk dat ik daarin wat flexibeler reageer dan zoonlief
hou er rekening mee dat een kat kan gaan kotsen
Ook op net nieuwe meubels
en dat dat meestal gebeurt op een ongelegen onverwacht moment
dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar ik merk aan mijn zoon hier dat als hij al geprikkeld is dat dit zorgt voor extra prikkels


Voor je derde vraag sluit ik me bij mijn voorgangers aan.
In het asiel kunnen ze je heel goed helpen, vooral als je je situatie uitlegt en je voorkeuren
het is ook vaak mogelijk om een proefperiode af te spreken. Ideaal als je wilt weten of het klikt tussen jou en je kat

op je vierde vraag, ja de aanschaf is meestal het duurst ( kattenbakken, voerbakjes, krabpaal, speelgoed e.d.
Als je op de kosten wil letten zou je ook op marktplaats kunnen kijken of in kringloop winkels
Verder heb je wel kosten elke maand ivm het eten, kattegrit en en niet vergeten, een spaarpotje voor de dierenarts.
Hou er ook rekening mee dat je kat eventueel op een dieetvoer moet
Dit moet bijv. bij blaasgruis, allergische reacties, maagproblemen enz.
En dat is vrij kostbaar
Om je een voorbeeld te geven, ik betaal elke twee maanden ongeveer 70 euro voor een goed blaasgruis dieetvoer voor onze Happy
dat soort dingen komen er ook bij kijken

ik hoop dat je hier iets aan hebt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
trekkies
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2021 09:40

Re: katten en autisme

Bericht door trekkies »

bedank iedereen voor jullie geweldige hulp .

ik heb ondertussen het boek i Love Happy Cats van anneleen bru laten reseveren in de bibiotheek.

persoonlijk zou ik graag en knuffelkat hebben
bij kennis en zo heb ik wel katten gestreeld en hoevel ik soms hoort je ben en honde persoon of en katte persoon geloof ik niet echt in.
ik hou van alle dieren .

ik kan erg veel van dieren hebben ( veel meer dan van mensen bizar genoeg ) en met en kat spelen wil ik wel doen alleen moet ik dan nog uitzoeken hoe ik dit moet doen dus dat staat ook al op de agenda.
ik denk niet dat katten houden van aporteren .

maar de informatie die jullie mij hebben gegeven helpen met hard .
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: katten en autisme

Bericht door nellebel »

Ik heb ook meer met dieren als met mensen en ik werk in de psychiatrie ha ha ha. Ben altijd zo blij als ik weer thuis ben bij mijn katjes. Trouwens mijn Gijsje kan heel goed apporteren. Daarvoor moet je ook je kat leren kennen. Guusje wil bij ons altijd graag leren. Pootje geven en van alles kan zij, Gijs niet hij wil niet en dat hoef ook niet. Apporteren deed hij uit zichzelf.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Demajai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 feb 2020 21:24
Locatie: Gouda

Re: katten en autisme

Bericht door Demajai »

Wij hebben hier 2 katten en mijn partner heeft autisme pdnos en waarschijnlijk onze zoontje ook.
1 van de katten ligt savonds als de kleine naar bed gaat altijd bij hem in bed en hem tot rust brengen.
Love Taiger en Toby
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: katten en autisme

Bericht door Pikachu »

Als jij van dieren houdt, zal dat zeker en vast gaan. Ik ben er zeker van dat je kat binnen een paar dagen al je beste vriend is. Zo was dat bij mij toch het geval :D

Dieren kunnen zoveel goeds doen voor je mentale gezondheid. Ik denk dat dit bij mensen met autisme dus ook zoveel kan doen. Mijn katten helpen mij bv ontspannen wanneer ik mij angstig voel.

Het is inderdaad ook belangrijk dat je genoeg geld opzij hebt staan om met de kat naar de dierenarts te kunnen gaan wanneer er een probleem is, maar daar heb je vast ook wel al over nagedacht. Dat is een kost die in één keer heel groot kan zijn, als er plots een spoedoperatie nodig is bv.
Plaats reactie