Britse korthaar en Siamees

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Peggya
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2021 20:26

Britse korthaar en Siamees

Bericht door Peggya »

Goedeavond,

Wij hebben een Britse korthaar (poes) van 1,5 jaar haar naam is Ruby. Haar vriendje Eddy hebben wij helaas op 4 jarige leeftijd moeten inslapen.

Sinds Eddy er niet meer is, merken wij dat Ruby zich heel alleen voelt. Ze speelt niet meer uit zichzelf (hiervoor rende ze het hele huis door met haar speeltjes en lekker achter Eddy aanrennen) en ze slaapt eigenlijk de hele dag door. Ze is echt heel erg verandert.

Nu willen wij graag een maatje voor haar zoeken. Mijn vriend zit al maanden te kijken naar een Siamees, maar nu vraag ik me af of dat een goede combi is? Heeft iemand hier ervaring mee? En als dat een goede combi zou zijn, is het dan beter om een poes of een kater te zoeken?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Britse korthaar en Siamees

Bericht door Dinky »

Qua rassen klinkt het mij niet direct als een ideale combi omdat een Brits korthaar vaak rustig van aard is en een siamees volgens mij juist extra energiek. Maar dit kan uiteraard per individu verschillen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Britse korthaar en Siamees

Bericht door Cerna »

Het hangt van het karakter van je Brits (zonder -e!) Korthaar af of dat een geschikte match is.
Onze eerste Brit is blauw, de tweede was een tabby en de derde is chocolate (en daarna volgden nog andere kleuren :smile: )

Het verschil in temperament tussen de effen Britjes en de tabby was vanaf het begin duidelijk (tabby is actief en fel van karakter, effen is rustig en flegmatiek). Onze choc Milka die een jaar later kwam, was erg bang van tabby Noa.
Helaas hebben we Noa op bijna 8-jarige leeftijd moeten laten inslapen vanwege nierfalen, en het was opmerkelijk hoe Milka en Amber toen opleefden. Milka durfde nooit naar buiten op het dakterras omdat Noa daar de baas was en haar naar binnen joeg en maar na Noa's dood was Milka voortdurend buiten.
Gelukkig hadden we toen ook nog twee HTK-katten en met de jongste, die Noa's temperament had ook al was ze 8 jaar ouder, ging het voortreffelijk. En daardoor liet ze Amber en Milka met rust.

Ik ken het karakter niet van een Siamees, maar wanneer ik op de verhalen afga dan hebben zij ook een behoorlijk temperament en wanneer Ruby een effen Brit is (of een Shaded) zou ik het sowieso niet doen.
Een tabby lukt misschien wel, maar dat is een gok. Een grote gok die ik niet zou nemen nu ik weet hoe het kan gaan en jij hebt geen andere - niet-Brit - waarmee de energieke Siamees dan kan spelen en knokken.

Ik denk dat Ruby blijer zal zijn met een nieuw Brittenvriendje.
Succes met het vinden want dat schijnt op dit moment een groot probleem te zijn (tenminste wanneer je een kat wilt van een officiële fokker die aangesloten is bij een raskattenvereniging en geen broodfokker van Marktplaats)
Peggya
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2021 20:26

Re: Britse korthaar en Siamees

Bericht door Peggya »

Onze Ruby is een soort schildpadje (ik heb geen idee hoe dit genoemd wordt). 3 verschillende kleuren (rood, bruin en wit).

Onze Eddy was een hele grote huis tuin en keuken kat en was heel erg aanwezig (vroeg veel aandacht) dit ging eigenlijk prima, al merken we wel dat Ruby nu veel meer naar ons toe trekt. Dit is waarom ik dus heel erg aan het twijfelen ben. Ik wil niet dat ze zich laat wegjagen.
Cerna

Re: Britse korthaar en Siamees

Bericht door Cerna »

Dat heet een tortie :smile: (als het goed is staat het op de stamboom). Prachtige katten!

Een Brits Korthaar is een slaapkop (vooral in de winter), maar een Brit van 1,5 is toch ook nog erg actief. Onze jongste (lilac-wit) is drie en hij vliegt nog een paar keer per dag door het huis.
Ik heb nog nooit gemerkt dat een kat treurde om het heengaan van een andere kat, maar het kan natuurlijk wel, maar wanneer ze wel goed eet dan zou je haar zelf wat moeten activeren met wat speeltjes (lasermuis, speelhengel, balletje, e.a).

Maar wanneer je zelf twijfelt of een Britje erbij een goed idee is, zou ik dat eerst voor mezelf helder willen hebben. En wanneer je er dan uit bent dan is er op dit moment bij de verschillende fokkers een erg lange wachtlijst.

Ik heb even voor je gekeken op kitten te koop en hier staat een poes op van twee jaar (ook een tortie, maar dan blauw-crème-wit)
Er staat bij dat ze ergens moet komen waar ze alleen is, maar misschien is 1 poes geen probleem?
Je zou even kunnen bellen.
De fokkers ken ik toevallig want onze benjamin Jip komt bij hen vandaan. Het is een betrouwbaar adres.
https://kitten te koop.nl/herplaatsing/ad/brits-korthaar,67/aangeboden-lieve-driekleur-poes-brits-korthaar,1165#dj-classifieds
Cerna

Re: Britse korthaar en Siamees

Bericht door Cerna »

Ik kon de link niet plaatsen want de beheerder heeft iets tegen deze website. Maar wanneer je wilt kijken dan moet je dat kitten te koop aan elkaar schrijven. De rest van de link is correct.
Plaats reactie