Met of zonder stamboom?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Diorlilac
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2021 16:52

Met of zonder stamboom?

Bericht door Diorlilac »

Hoi allemaal.

Ik ben op zoek naar een Brits korthaar lilac. Het word mijn eerste kitten. Ik ben bang om opgelicht te worden op marktplaats, omdat ik denk dat het niet een echte brits korthaar zal zijn of dat er staat met stamboom maar dat het zonder stamboom is en ziektes heeft.
En van de ene kant weet ik niet of ik met of zonder stamboom moet kiezen. Ik heb heel veel cattery's gebeld, maar geen één heeft kittens. Ik wil er geen nest van maken maar ik weet ook niet of met stamboom alleen voor mensen zijn die er een nest mee willen maken.

Ik heb ook heel erg moeite om op dit moment een Brits korthaar lilac te vinden. Kan iemand mij een weg wijzen?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met of zonder stamboom?

Bericht door Anne »

Waarom neem je geen twee kittens?
1 kitten alleen is zielig,
Ik zou als ik jou was wel voor een stamboom kiezen dan weet je zeker dat je de broodfok
niet stimuleert
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Met of zonder stamboom?

Bericht door Rik »

Zonder stamboom moet je absoluut niet doen. Stamboom is niet voor fokkers maar voor de zekerheid dat je ook een raszuivere kitten krijgt waarvan de ouders getest zijn en ook rasecht. Meestal krijg je een contract dat je er niet mee mag fokken en dat zouden ze ook eventueel op de stamboom kunnen vermelden ("niet voor fok"). Een stamboom kost hooguit twee tientjes dus er is voor de fokker geen echte reden om die niet aan te vragen.

Als er geen stamboom is dan is er meestal iets mis. Ouders niet getest of een oepsnestje met de buurkat. Of het 3e nestje in een jaar voor moederpoes. Allemaal slechte dingen. Dan kun je beter twee kittens uit het asiel halen.

Op marktplaats zitten ook wel echte fokkers maar er zitten ook heel veel broodfokkers bij. Laat je dus absoluut niets wijs maken en onder druk zetten dat je snel een krabbel of voorschot over moet maken. Doe onderzoek naar de cattery.

Je kunt ook op faceboek kijken of kitten.te.koop. (zonder puntjes) https://bit.ly/2Lcey0M
Op die site staat ook heel veel info over het kopen van raskatten. Ook waar je op moet letten als je naar een cattery gaat (onder het kopje informatie).

Twee kittens is inderdaad veel beter. Ik kan het me voorstellen als dat een behoorlijke kostenpost is als je gelijk twee raskittens zou kopen maar je zou ook evenveel nog een asielkitten erbij kunnen nemen.

Is er een speciale reden waarom je een raskitten wilt? En heb je je verdiept in de ins- en outs van brits kortharen (alsmede e.v. gezondheidsproblemen in het ras)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Met of zonder stamboom?

Bericht door Cerna »

Wanneer je op dit moment een Brits Korthaar wilt, is dat vooral een kwestie van heel veel geduld. Fokkers/poezen werken niet op bestelling en de Brit is geloof ik een beetje een modekat aan het worden want er is zoveel vraag naar (waar broodfokkers dan weer garen bij spinnen).

Ik zou altijd voor een Brit met stamboom gaan en me aanmelden op facebook bij Neocat-Britten: https://www.facebook.com/groups/221753274589807. Daar zitten heel veel fokkers (ook van andere verenigingen) en kun je een gerichte vraag stellen.
Echter, er zijn heel veel mensen die deze weg inmiddels gevonden hebben en dus geldt ook hier: heel veel geduld.
Maar je kunt je hier alvast oriënteren en wanneer je een beetje scrollt kun je zien welke fokkers, welke kleuren fokken en contact leggen (sommige fokkers werken met wachtlijsten, andere niet).

De Brit is een geweldige kat (ik heb er vijf)qua karakter en ik vind het uiterlijk ook heel mooi.
En wanneer je een Britje hebt van twee gezonde ouders dan zit het met de gezondheid van de kat meestal ook wel goed. Natuurlijk heb je nooit 100 procent garantie, maar dat geldt voor ieder levend wezen.
Onze oudste Brit, Amber, wordt over twee maanden zestien en het gaat goed met haar (wat ouderdomsklachten en chronisch snotteren, maar dat hebben we onder controle en dat heeft ook niets met het ras te maken). De een-na-oudste is 12,5 en gedraagt zich nog regelmatig als een kat van 2,5. Zij ziet ook alleen de dierenarts bij de jaarlijkse inenting en controle.

Er is dus niets wat je tegenhoudt om een Brits Korthaar te kopen. Nu alleen nog geduld hebben :smile:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Met of zonder stamboom?

Bericht door Dinky »

Een stamboom is vooral een garantie dat je met een raszuiver kitten te maken hebt en dat de verplichte gezondheidstesten zijn uitgevoerd bij de ouders.

Ik hoor aan alle kanten dat er sinds corona een enorme run is ontstaan op honden en katten. Dat vraagt nu dus wat meer geduld dan in normale tijden. Zeker wanneer je ook nog specifiek een bepaalde kleur wil hebben ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Met of zonder stamboom?

Bericht door Pikachu »

Als je een kat zonder stamboom koopt op marktplaats ben je gegarandeerd opgelicht.

Ik sluit me aan bij wat de rest zegt. Als je een kitten wil moet je daar een tijd op wachten, laat je op een wachtlijst zetten bij een fokker. Een fokker heeft geen kittens op overschot. Soms heb je geluk omdat er bij een fokker een andere koper heeft afgezegd, maar meestal wacht je lang. Als je snel een kat wil kan je beter via het asiel kijken. Maar ga zeker niet naar een broodfokker. Deze zullen wel kittens op voorraad hebben, maar laat je daar niet door verleiden, daarmee steun je alleen dierenleed.

Succes met de zoektocht!
Plaats reactie