Vriendin wilt raskat zonder stamboom van marktplaats

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
JeffreyD94
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2020 23:27

Vriendin wilt raskat zonder stamboom van marktplaats

Bericht door JeffreyD94 »

Goedenavond,

———————————————

Achtergrond informatie:
Mijn ouders hebben al een hele lange tijd katten en ik heb mezelf voorgenomen dat ik alleen een kat in huis neem als het een Britse korthaar is. (Geweldig karakter en uitstraling.)

———————————————

Nu heeft mijn vriendin het er laatst over gehad om een Brits korthaar te kopen, echter deze heeft ze gevonden op Marktplaats. Ik zelf ben altijd heel sceptisch over marktplaats, het betreft een; (titel advertentie) Brits korthaar raszuiver etc.

Bij mijzelf gaan er al alarm bellen rinkelen als dit in de title staat, nu is mijn vriendin afgelopen week langs geweest en is zoals men wel verwacht had helemaal verliefd.

Nu geeft zij mij de volgende info door waaraan ik ook een conclusie koppel:
- Ze heeft zeker 2 uur op haar gemak alles kunnen vragen, broodfokkers zijn van snel en wegwezen lijkt mij?
- De ouders hebben stamboom en de kittens lijken spreken op hun ouders.
- De fokker geeft geen stamboom omdat hij niet wilt dat je gaat verder fokken, alleen de vraagprijs is 800 euro en ze heeft al 200 euro overgemaakt voor reservering.
(Ik ken iemand welke ook een raskat heeft welke dit ook doet, omdat ze bang is dat broodfokkers anders de katten kopen.)
- De fokker woont wel in de Achterhoek, misschien beetje vreemde gedachten maar heb altijd idee dat broodfokkers vooral in de randstad zitten.
- De dieren gaan pas op zijn vroegst in de 2/3e week van december weg. En zijn nu ongeveer 1,5 maand oud, als ze weggaan zullen ze de benodigde weken van 12/13 weken hebben gehad?
- wij krijgen er alles bij van dierenpassport tot gezondheidsverklaring, wat je ook bij een raskat verwacht op chippen na, althans daar hoorde ze niks over.
- Tussen de geboorte en de marktplaats advertentie zit 1 maand, beetje eigenaardig of doen meer fokkers dit omdat ze de eerste 4 weken zo snel groeien dat ze niet meer lijken op de foto?
- De kitten was niet schuw en kwam zelf naar mijn vriendin toe.
- Hij gaf wel aan dat er meer geïnteresseerden waren, wat kan kloppen gezien ze nog maar uit 2/4 kon kiezen.

Als laatste:
Mijn ouders geven aan dat vaak met rasdieren meer problemen zijn dan met mengelmoesjes welke het karakter/uiterlijk hebben van een raskat. (Hun hadden ervaring met rashonden met papieren vroeger.)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vriendin wilt raskat zonder stamboom van marktplaats

Bericht door Rik »

JeffreyD94 schreef: 25 nov 2020 23:51 - De fokker geeft geen stamboom omdat hij niet wilt dat je gaat verder fokken, alleen de vraagprijs is 800 euro en ze heeft al 200 euro overgemaakt voor reservering.
(Ik ken iemand welke ook een raskat heeft welke dit ook doet, omdat ze bang is dat broodfokkers anders de katten kopen.)
Ja hoor... Hier kun je het al aan zien.
ELKE fokker weet dat ze op de stamboom "niet voor de fok" o.i.d. kunnen laten zetten. Dan kun je dus niet met je kitten fokken (omdat je heb andere stambomen aan kunt vragen). Een stamboom kost hooguit twee tientjes. Dus dit is al zo'n non-argument waaraan je een broodfokker kunt herkennen. Een dan ook voor €800 betalen :evil:

2e/3e week december is nog maar 3 weken. Dan is het kitten dus geen 12/13 weken hou maar eerder 9 weken ofzo.

Je kunt geluk hebben en een 'nette' broodfokker treffen (als die bestaan). Maar garanties heb je niet. De fokker is wat betreft dit nestje niet aangesloten bij een rasvereniging (kan dus alles ontkennen). Ze kunnen meerdere nestjes met deze poes krijgen per jaar. Etc.

En daar betaal je dan de hoofdprijs voor.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vriendin wilt raskat zonder stamboom van marktplaats

Bericht door nellebel »

omdat je geen stamboom krijgt heb je dus GEEN raskat waar je wel voor betaald.
bij een echte fokker krijg je ook bewijs dat er andere testen zijn gedaan bij de ouders zoals beide ouders die zijn getest op specifieke ziektes om het risico bij de kittens zo klein mogelijk te houden. (zoals bij britten bijv hartziektes)
tja en verder....er zijn meer gegadigden...... en daarom betaal je aan.
ik heb 1 raskat gehad (met stamboom). die fokker heeft weken uitgetrokken om mij te leren kennen, is bij mij thuis geweest, we hebben foto's uitgewisseld (ik had al katten). zij wilde zeker weten dat haar kat bij mij goed terecht kwam. totaal geen druk.
risico's voor ziektes zijn altijd wat groter bij raskatten omdat zie gefokt worden vaker op uiterlijk. als er zoveel animo is zou het geen probleem moeten zijn om je geld terug te krijgen. kijk op sites voor rasverenigingen om je risico klein te houden en een "echte"raskat te krijgen. vorige week is het weer bij undercover in nederland geweest. ook waarom je dus nooit via marktplaats moet kopen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Vriendin wilt raskat zonder stamboom van marktplaats

Bericht door Pikachu »

Dat van die stamboom is de dikste zever die ik ooit gehoord heb. Overduidelijk dat de kat geen stamboom heeft en dat ze je de hoofdprijs laten betalen voor een kat die geen stamboom heeft, en waarvan je de achtergrond niet eens kent. Nu heb je geen idee van mogelijke erfelijke ziektes die er bij de kat spelen.

Dit hoeven niet eens broodfokkers te zijn, kunnen gewoon mensen zijn die zelf twee katten zonder stamboom bij een broodfokker gekocht hebben en dachten, hee, waarom niet een keer een nestje nemen en er iets aan verdienen.

Natuurlijk op een zeer zeer foute manier :(
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vriendin wilt raskat zonder stamboom van marktplaats

Bericht door Dinky »

Je geeft aan dat ze nu 1,5 maand oud zijn. Dat is dus zo'n 6 weken. Wanneer je dan uitgaat van half december komen daar hooguit 3 weken bij en zit je op 9 weken ipv 12/13 weken.

Zijn er van de ouders naast de stamboom papieren ook testuitslagen aanwezig? Een deel van de prijs van een stamboomkat zit namelijk in de uitgevoerde testen op erfelijke afwijkingen. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat deze niet aanwezig zijn.

Bovendien geldt bij het fokken van nestjes met een stamboom vaak een beperkt aantal nesten per jaar ter bescherming van de moederpoes. Wanneer ze hier niet bij aangesloten zijn kunnen ze meerdere nesten per jaar hebben en hiervoor geld vragen. Het zou mij daarom niet eens verbazen dat om deze regel te omzeilen de kittens geen stamboom mee krijgen. Op dat moment is er geen zicht op hoeveel nesten er per jaar zijn en kan moederpoes worden gebruikt als fokmachine.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... oor-fokken
Als laatste:
Mijn ouders geven aan dat vaak met rasdieren meer problemen zijn dan met mengelmoesjes welke het karakter/uiterlijk hebben van een raskat. (Hun hadden ervaring met rashonden met papieren vroeger.)
Het klopt dat er bij rasdieren sneller sprake is van familie ergens in de lijnen omdat er enkel met dat ras wordt gefokt. De zogenaamde genenpool is daarom kleiner dan wanneer je buiten het ras er bij betrekt. Daarom is het ook van belang dat de ouderdieren worden getest op mogelijke erfelijke ziekten waardoor je niet verder gaat fokken met ouders die een hoog risico op genetische problemen geven.
Overigens is dit een bekend probleem in de wereld van de rassen. Daarom wordt er in een ras tegenwoordig ook wel bloed gebruikt van buiten het ras. Denk hierbij bijvoorbeeld aan outcross projecten zoals bij de wetterhoun: https://www.nvsw.nl/index.php?sp=110
Het is dus zo dat er mogelijk meer problemen voorkomen maar omdat je het bij een mixje zonder dat de ouders zijn getest (wat meestal wordt verstaan onder een mengelmoesje) helemaal niet weet is dat een grotere black box en dat geeft dus geen enkele garanties.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Vriendin wilt raskat zonder stamboom van marktplaats

Bericht door marloes501 »

Ik heb en jaar geleden ook een ras kat kitten gekocht.
Persoonlijk vind ik dat elk kitten wat verkocht word gechipt zou moeten zijn en het lijkt mij voor en ras kat kitten standaard dat dat gebeurd.
En ik heb een koopcontract ondertekend waarbij ik heb moeten tekenen voor het laten castreren/steriliseren van mijn kitten (wat ik toch al van plan was)
En in dat koopcontract staat ook dat ik mijn kitten binnen 14 dagen, nadat het kitten bij mij is gekomen, het moet laten onderzoeken door mijn eigen dierenarts, en afspraken over wat de regels zijn rondom het niet kunnen wennen van het kitten of als het kitten heel erg ziek word en ik het wil laten inslapen.(dan moet ik eerst contact opnemen met haar om te kijken of zij nog iets kan doen)

Verder heb ik ook een aanbetaling gedaan bij de reservering van mijn kitten.

Veel succes.

ps ten aanzien van broodfokkers:
Ben je in de kenner geweest om te te zien hoe de katten gehouden worden en heb je de moeder poes gezien?
Meest ideale is als de poezen gewoon in huis leven bij de fokster en je deze bij hem/haar kunt bezoeken, dit geeft een goed beeld van hoe de katten leven en met wat voor fokster je te maken hebt.
En het lijkt mij dat de fokster ook een goed beeld zou moeten willen krijgen van waar haar kitten terecht gaat komen.
En als dit bovenste niet zo is dan heb ik mijn vraagtekens.
Zelfs in Corona tijd zou een bezoek aan de kennel gerealiseerd moeten kunnen worden.
Cerna

Re: Vriendin wilt raskat zonder stamboom van marktplaats

Bericht door Cerna »

Dat van die stamboom vind ik ook nogal vreemd want de fokker kan je een verklaring laten ondertekenen dat er niet met het kitten gefokt mag worden. Maar wanneer je vriendin de stambomen heeft gezien van beide ouders (en niet alleen afgaat op wat er verteld wordt) dan zit het met het ras wel goed. Ik zou haar dan toch willen adviseren om nog eens aan te dringen op een stamboom met een niet-fokverklaring. En of de fokker is aangesloten bij een rasvereniging (die dankzij de stamboom kunnen controleren of de fokker zich aan de regels houdt van maximaal 3 nestjes in 2 jaar en geen inteelt)

De fokker zit in de Achterhoek zeg je. Ik woon in de Achterhoek en ken op dit moment geen Brits Korthaarfokkers hier in de buurt (in Didam zat iemand, maar zij is volgens mij gestopt en Didam is de Liemers (Achterhoek + Liemers = Graafschap)). Je zou me een PB kunnen sturen met de naam van de fokker. Dan kan ik eens voor je navragen.

Dat raskatten sneller wat mankeren is inderdaad het verhaal, maar ik wens dat te betwijfelen. Ik heb een keer het ongeluk gehad dat een Britje van mij al voor haar achtste overleed, maar dat was als gevolg van een Metacamvergiftiging. Mijn oudste Brit is bijna 16, de volgende 12, twee van 7 en de jongste is 3.
De oudste kat heeft chronisch niesziekte en dat is wel een dingetje, maar ze is er verder niet ziek van en er zijn genoeg HTK-katten die dit ook hebben. De andere Britjes zijn goed gezond en komen alleen bij de dierenarts voor hun jaarlijkse inenting en controle.
Ik zit ook op een facebookpagina van BKH-fokkers en -liefhebbers en daar komen regelmatig katten voorbij die 15+ zijn. De genenpool van de BKH is inmiddels ook zo ruim dat je niet meer kunt spreken van inteelt (is ook verboden!).

Op die facebookpagina zitten ook fokkers die op Marktplaats adverteren. Het zijn er niet veel, maar dit bewijst wel dat niet iedere fokker op Marktplaats een broodfokker is.
Waar ik wel in geïnteresseerd ben is of jouw vriendin ook testresultaten heeft kunnen bekijken (goede fokkers testen op PKD, HCM en FiV)?
En wanneer het kitten nu 6 weken is dan duurt het nog 7 weken voordat het weg mag. Dat is dus de tweede week van januari en niet van december.
Plaats reactie