Dilemma/advies gevraagd

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Dilemma/advies gevraagd

Bericht door Douraque »

Hoi allen,

Ik zit met een dilemma over het wel of niet aanschaffen van een tweede en/of derde kat.

Zoals een aantal forumleden weten heeft mijn kat een chronische alvleesklierontsteking welke thans onder controle en stabiel is.

Mijn kat heeft een bijzonder verleden: zij is gevonden door een vriendin van mij tijdens het buitenrijden met haar paard. Zij kwam onderweg een kitten (mijn kat dus) tegen en geen moeder in zicht. Zij besloot toen deze kitten mee te nemen. Uiteindelijk heeft zij besloten deze kitten te houden, naast de bij haar reeds aanwezige drie andere katten. Dit is ongeveer 2 jaar goed gegaan, totdat mijn kat plotseling (zonder verklaarbare reden) ruzie ging maken met de kater. Dit zorgde voor veel stress bij zowel mijn kat als de overige katten, dat zij besloot om een goed huisje te zoeken en dat werd ik :grin: .

Vanaf het begin dat ik haar heb, roep ik al dat er nog één of twee katten bij moeten komen (althans kijken of dit mogelijk zou zijn). Toen ik haar net had wilde ik haar eerst rustig aan mij laten wennen. Toen dat proces naar mijn idee gelukt was, kreeg ze dus problemen met die alvleesklier.

Nu dat onder controle is, vind ik het tijd om te kijken of gezelschap wat voor haar is. Ik weet wel dat als een Youtube filmpje afspeel van kittens, ze helemaal aandachtig zit te kijken. Dus ik denk dat zij wel wat heeft met kittens :?:

Ik heb eerst de katbutler (gedragstherapeut) in de omgeving van Rotterdam benaderd (in juli). Na uitgebreid mijn verhaal te hebben gedaan, vroeg zij om mijn adresgegevens en telefoonnummer zodat zij een afspraak kon inplannen. Na alles gegeven te hebben, heb ik niets meer van haar gehoord. Heb haar in augustus nog een mail gestuurd en ook geen reactie.

Toen heb ik nog een andere gedragstherapeut benaderd in mijn omgeving en helaas reageerde deze persoon ook niet.

Ik zit dus met een dilemma hoe ik dit nu moet aanpakken? Mijn idee was om samen met een gedragstherapeut te kijken of mijn kat überhaupt wel samen kan met andere katten. Maar nu niemand reageert, zit een beetje met mijn handen in mijn haar.

Wat zouden jullie doen? Kijken of er nog een derde gedragstherapeut in mijn omgeving zit (evt. suggesties zijn welkom) of gewoon asiels/opvang benaderen en met hun bespreken?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Dilemma/advies gevraagd

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo, Douraque.
Lang geleden... Ik ben blij dat die alvleesklierontsteking nog steeds onder controle is.
Ik heb heel goede ervaringen met een gedragstherapeut. Kan je da er geen aanbevelen?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Dilemma/advies gevraagd

Bericht door Douraque »

Zotvanpoezen schreef: 18 okt 2020 21:36 Hallo, Douraque.
Lang geleden... Ik ben blij dat die alvleesklierontsteking nog steeds onder controle is.
Ik heb heel goede ervaringen met een gedragstherapeut. Kan je da er geen aanbevelen?

Ik (en ook de da) zijn super blij hiermee, zeker omdat ze maar op 1/4 prednison om de dag staat.

Ik heb de tweede naam juist van mijn.m da doorgekregen en zij mailt mij ook niet terug.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Dilemma/advies gevraagd

Bericht door Zotvanpoezen »

Dat is echt lomp van deze mensen. Misschien zijn ze niet meer actief of zijn ze bang voor covid?
Degene die ik gemaild had heeft de volgende dag al geantwoord en het weekend daarop was ze bij ons op huisbezoek.
Jammer dat jij niemand vind. Misschien iemand die niet in je buurt woont komt misschien wat duurder uit omwille van het tarief per kilometer. Ik had geluk dat er iemand naast ons dorp woonde met een zeer goede reputatie. Ik was er tijdens het googelen op de website van Felinova op gevallen: https://catcoach.be/coaches/
Voor Nederland ken ik geen instellingen. Misschien kan je proberen bij Liesbeth Puts? https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... werkt-het/

Succes met je dilemma ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dilemma/advies gevraagd

Bericht door Rik »

Was dat een kattengedragskundige van Tinley Gedragstherapie voor Dieren?
Want dan zou je dat even moeten melden bij hun.

Als het niet van Tinley was... dan kun je dus daar eens kijken.
https://www.tinleygedragstherapievoordieren.nl/
https://www.tinleygedragstherapievoordi ... euten.html

Maar of een gedragstherapeut kan zien of je kat andere katten accepteert weet ik niet. Vaak is dat ook gewoon een kwestie van proberen.

Ik heb het ooit bij Bowy* geprobeerd. Iemand had een hele rustige zwart/wit htk die eventueel bij mij zou logeren. Nou... Bowy was al zo solo geworden dat gelijk duidelijk was dat dat geen succes ging worden. De volgende 15 jaar heb ik dus alleen Bowy gehad ;)

Hoe oud is je kat nu een hoelang is ze alleen?
Komt ze buiten en heeft ze interactie met andere dieren?
Als er bezoek is, waar doet ze dan? (Wegkruipen of begroeten)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Dilemma/advies gevraagd

Bericht door Douraque »

De eerste kattengedragskundige is verbonden aan een asiel en heb ik doorgekregen van een forumlid. En de andere heb ik doorgekregen van mijn DA. Ik ga eens kijken naar Tinley, dank voor de link.

Proberen vind ik toch nog wel wat eng. Stel dat ik één of twee kittens/katten erbij neem en het werkt niet, dan zit ik met een probleem. En ik ben niet iemand die een kat voor even neemt, mijn huisdieren blijven voor het leven.

Leeftijd is 6 jaar (juni 2014), daarvan was ze tot augustus 2017 met drie andere katten (zowel katers als poezen) en sindsdien alleen bij mij. Dus nu zo'n 2,5 jaar alleen. Ze komt niet buiten, maar heeft drie slaapkamers, waarvan één kattenkamer en de gehele woonkamer tot haar beschikking. Maar haar plek is altijd aan mijn zijde, waar ik ook ben.

En bezoek hebben we sinds maart niet meer gehad, maar daarvan was het eerst verstoppen en daarna voorzichtig kijken hoe en wat. En dan is het een kwestie van eerst aan je hand laten ruiken en als zij besluit je een kopje te geven, dan kan je haar aaien.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dilemma/advies gevraagd

Bericht door Rik »

Mmm, ja, dat is zo'n drie jaar solo. Heel moeilijk te zeggen hoe ze op een andere kat of kitten zou reageren.
Met het asiel zijn natuurlijk wel afspraken te maken over het terugbrengen wanneer het echt niet lukt (weet alleen niet of ze dan geld teruggeven). Het kan dan ook zijn dat twee kittens gelijk wat minder hinderlijk voor haar is (meer met rust gelaten).

Maar het is inderdaad een dilemma.

Zoals ik al zei weet ik niet of een kattendeskundige dit zou kunnen 'zien' maar allicht kun je het natuurlijk vragen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie