Welk ras matcht bij ons?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Hertogjan
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2020 16:13

Welk ras matcht bij ons?

Bericht door Hertogjan »

Hoi allemaal, ik ben nieuw op het forum en ik hoop dat mijn vraag hier goed past.

Wij hebben een blauwe rus van 1,5 jaar oud, gekocht als kitten. Hij is gecastreerd en erg speels echter hebben wij het idee dat hij zich verveelt (slaapt erg veel, jaagt op onze voeten)

We zijn van plan om een vriendinnetje te halen voor hem. We hebben geen ervaring met het ‘koppelen’ van katten en welk ras het beste past bij onze rus. Onze rus komt nooit buiten, we willen graag een binnenkat. Wat kunnen jullie ons aanraden? En hebben jullie tips voor ons bij het koppelen?
Druif_01
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 aug 2020 19:04

Re: Welk ras matcht bij ons?

Bericht door Druif_01 »

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar wij hebben bij onze kruising Britse korthaar x Maine Coon een Europese Korthaar gezet. Onze kruising was net 1 toen we de kitten erbij namen. We hebben vooral naar het karakter gekeken van kittens (in het asiel) ongeacht het ras. Het gaat prima tussen die twee bij ons.

Dus misschien eens vragen bij een asiel bij jou in de buurt? Zij kunnen je zeker verder helpen.
Gebruikersavatar
Booksniffer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 sep 2020 16:55

Re: Welk ras matcht bij ons?

Bericht door Booksniffer »

Het is een ontzettend goed idee om er een tweede kat bij te halen!
Wat fijn voor hem (en voor jullie) :)

Over het algemeen is het (in tegenstelling tot wat veel mensen denken) vaak beter om 2 katten van hetzelfde geslacht bij elkaar te zetten; katers spelen meestal wat wilder en stoeien meer met elkaar, poezen krijgen daar juist vaak de zenuwen van...

We zijn als mens denk ik geneigd om in 'hetero stellen' te denken, maar het liefdesleven en de sociale contacten van katten werken nu eenmaal heel anders! ;)

Ik sluit me aan bij het advies van druif_01; ga eens langs bij een goed asiel, vertel ze over de kat die je al hebt, en wat voor kat je zoekt (zelfde geslacht, ongeveer dezelfde leeftijd als de jouwe).

Veel plezier!
~~~~~ Merina (Mina, Mei 2017) & Filou (Loetje, Sept 2017) ~~~~~
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Welk ras matcht bij ons?

Bericht door Synemios »

Ben het met je eens booksniffer.
Ik zie ook duidelijk dat katers naar elkaar toe trekken en poezen ook.
Ik ben ook zo blij dat ik Tommy erbij genomen heb voor Timmy.
Zeker nu ze wat ouder zijn, die 2 zijn de hele dag samen bezig, of ze slapen samen.
Terwijl Indy al vrij snel naar Luna en Lizzy trok.
Die krijgt inderdaad de zenuwen van die gasten.
Die zijn veel te druk en wild voor haar :lol:

Bij een eerdere groep zag ik ook dat de katers elkaar opzochten en de poezen ook.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Welk ras matcht bij ons?

Bericht door Pikachu »

Rusjes zijn rustige katten die echter wel houden van gezelschap. Een tweede rus of een nebelung (langharige rus) erbij lijkt me ideaal, maar veel rassen kunnen natuurlijk. Ik zou er zelf geen druk ras bij zetten, of een ras dat meer onafhankelijk is (zoals britten).
Wij hebben toevallig bij onze nebelung een gevonden rasloos kitten, gaat heel goed samen. Onze nebelung is een poesje en de ander een katertje. Ze spelen elke dag veel samen. Samen slapen doen ze zelden, daarbij hebben ze liever hun eigen ruimte. Maar ze zoeken elkaar echt op om te spelen.
Gebruikersavatar
Stef71
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 sep 2020 08:46
Locatie: België
Contacteer:

Re: Welk ras matcht bij ons?

Bericht door Stef71 »

Ik denk inderdaad dat ras er niet zo veel toe doet, karakter des te meer
Plaats reactie