3e kat of kitten?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

3e kat of kitten?

Bericht door Nala+Alice »

Hoi,

Ik stel deze vraag voor mijn ouders en ik zal even zoveel mogelijk achtergrond informatie geven. Zij hebben momenteel 3 katten, Pax (4) Dotje (4 schatting) en Yanara (5+ misschien zelfs veel ouder).Pax is een wilde kater, ook wel snel bang maar kan doen alsof hij voor niks bang is. Pax en Dotje gaan vanaf het begin af aan al niet goed samen. Dotje is een bange kat uit een opvanggezin nadat ze op straat als kitten is gevonden. Ze was doodsbang voor mensen, maar met katten zou ze heel goed kunnen. Introductie is niet goed gegaan, erg dom van ons allemaal! Ze schoot onder de bank en was doodsbang. Dit is nooit meer goed gekomen. Dotje is bijna 24/7 bang voor Pax. 3 jaar later en heel wat DA bezoekjes, komst van een gedragsdeskundige en een hele kattenkamer gemaakt voor Dotje en het gehele huis catproof maken heeft daar geen verandering in gebracht.
Hun karakters verschillen te veel, Pax is een kater die zich erg snel verveelt. Enige wat hij leuk vind zijn stuiterballen en de waterspuit (dus niet als straf, hij vind het erg leuk om het waterspoor achterna te rennen). Dotje is zijn favoriete speelgoed.. hij jaagt haar graag weg en heeft haar zelfs een keer verwond.. Hij is erg oplettend op haar en heb het idee dat hij haar gewoon niet echt accepteert of juist wil spelen maar zij dit niet snapt. We hebben gewerkt aan Dotjes zelfvertrouwen, maar nu na 3 jaar en echt letterlijk alles geprobeerd te hebben is de beslissing gekomen dat Dotje bij ons komt. Het klikt gewoon niet tussen die 2. Mocht dit echt niet gaan, maar wij zijn best hoopvol als we een mega langzame introductie gaan doen dan gaan wij op zoek naar een woning die geen andere huisdieren heeft, die ook niet gaat nemen en er iemand veel thuis is.

Nadat Dotje verhuist is, is het nog Pax en Yanara. Die 2 gaan prima samen, yanara is een zelfverzekerde relaxede dame die in een opvanggezin heeft gezeten met heel veel katten en ontzettend makkelijk is. Yanara kan heel druk doen en dan kan ze lekker met Pax rennen, maar het liefst luiert ze lekker veel in de zon en komt ze bij iedereen om aandacht vragen. Yanara doet Pax soms wassen, dit laat hij toe maar nogmaals hij houd niet zo van dat wassen. Pax gaat ook weleens achter Yanara aan op dezelfde manier als hij bij Dotje deed, maar Yanara interesseert het niks. Als ze er echt geen zin in heeft krijgt ie een tik op zijn hoofd en dan loopt hij weg. Pax is echter zoals ik al zei een kat die zich veel verveelt, er worden op allerlei manieren geprobeerd om te spelen maar hij is het al snel zat en hetzelfde speelgoed hoef je echt niet over paar maanden al opnieuw aan te bieden. Ze hebben een afgezette tuin. Hij lijkt nog steeds erg op zoek naar het perfecte speelmaatje, een met wie hij lekker flink kan rennen. Er is dus geadviseerd om er toch alsnog een kat erbij te nemen. De een adviseert een kater kitten omdat deze beter aanpasbaar zijn en de ander adviseert een herplaatser waar je het karakter van weet en rond dezelfde leeftijd. Uiteraard pas na paar weken, als alles weer rustig is rond het vertrek van Dotje.

Wat zijn jullie ervaringen of wat zouden jullie doen? Kitten of volwassen kat?

Katten zijn allemaal gecastreerd.
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: 3e kat of kitten?

Bericht door Hawk »

Ik zie dat hier geen reactie op is gekomen en ik zeg erbij dat ik geen expert ben, maar even het globale plaatje bekijken.. Ik zie dat de beslissing min of meer is gemaakt dat Dotje naar een nieuw huis gaat en (wellicht) wordt toegevoegd aan Nala en Alice (dat zie ik in je sig)? Of wellicht toch niet omdat je wellicht op zoek gaat naar een huis zonder katten?

Ja, ik vraag me af.. is het niet een idee om juist Pax te verhuizen naar je eigen adres om te bezien hoe dat gaat? Hoe is de verhouding tussen Dotje en Yanara bijvoorbeeld? Wellicht is de stress bij Dotje weg als Pax weg is?

Sorry dat ik niet direct op je vraag in ga over een kitten of volwassen kat, daar heb ik ook (nog) geen ervaring mee maar wellicht zijn er andere opties?

Ook, sorry als deze suggestie echt te laat komt.. het bericht is van juni, maar door Corona is alles anders.
Nou ja, kijk maar even.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: 3e kat of kitten?

Bericht door Nala+Alice »

Lief dat je alsnog reageerde! Het is helaas helemaal anders gelopen dan gehoopt. Pax bij ons of ergens anders was ook geen optie, sinds Dot bij mijn ouders weg is zijn Pax en Yanara hechter dan ooit. Dot hebben we geprobeerd te introduceren bij onze 2, maar na 4 intensieve lange maanden met telefonisch contact met 2 gedragstherapeuten werd duidelijk dat onze Nala er veel te veel stress van had. Dot woont nu bij een hele lieve vrouw, zonder kinderen en andere dieren waar ze lekker verwend word (hebben gelukkig nog contact). Ik mis haar wel maar achteraf ook spijt dat we het hier überhaupt geprobeerd hebben. Inmiddels halfjaar verder en onze Nala begint sinds een maand iets meer te ontspannen na intensieve gedragstherapie. Gewoon totaal verkeerd ingeschat en te veel gehandeld uit emotie helaas..
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Plaats reactie