Aanschaf van een nieuw maatje

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lunapippabelle
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2020 22:37

Aanschaf van een nieuw maatje

Bericht door lunapippabelle »

Heey iedereen,
Ik ben Luna en ga binnenkort op mezelf wonen in een studio/appartement.
Ik heb al mijn hele leven katten om me heen en zou nu dan ook niet zonder kunnen, dus ik ben op zoek naar een nieuw maatje.
Ik ga dus in een studio/appartement wonen, dit heeft misschien een klein balkon maar de kat zou niet echt naar buiten kunnen, hoogstens een frisse neus halen onder toezicht.
Ik was eerst van plan een kat uit het asiel te halen, maar na een paar keer te hebben gekeken zijn er nauwelijks katten beschikbaar bij een asiel, ook niet in de omgeving van 50 kilometer. En het feit dat de kat niet naar buiten kan maakt dat natuurlijk nog een stukje moeilijker.
Nu zit ik te twijfelen om op zoek te gaan naar een kat die herplaatst moet worden of een kitten te kopen. Ik dacht dat het misschien wel een idee zou zijn om een kitten te kopen bij een fokkerij en dan een ras uit te zoeken wat erg rustig is en niet naar buiten hoeft. Ik vind het namelijk zielig een kat te nemen die gewend is aan buiten zijn.
Nou heb ik wat rondgekeken op sites naar welk ras goed bij me zou passen maar bijna elk ras heeft dezelfde beschrijving, namelijk knuffelig. Ik hoop dat mensen me hier kunnen adviseren om de beste keuze te nemen.
Ik zat zelf te denken aan een Ragdoll, Heilige Birmaan of Britse Korthaar, maar heb zelf geen ervaring met deze rassen. Ik heb wel 3 Maine Coons gehad, maar die moeten echt hun energie kwijt kunnen naar mijn ervaring. Ik ben echt op zoek naar een lieve, rustige kat die eigenlijk de hele dag ligt te slapen, en dan het liefst op schoot hihi.
Even wat achtergrond informatie, ik studeer 4 dagen in de week en ben dan een uur of 5 per dag afwezig. Nu met de corona tijden zit ik voorlopig nog elke dag op de bank natuurlijk.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik weet niet meer waar ik het beste voor kan kiezen, ik wil graag de kat ook gelukkig maken met mijn omgeving.
Alvast heel erg bedankt!
kittentjes

Re: Aanschaf van een nieuw maatje

Bericht door kittentjes »

Wat zonde dat er nu niks lijkt te zijn voor je bij het asiel. Juist die katten blijven vaak lang zitten dus het zou mooi zijn als jij er eentje een mooi plekje kan geven. Heb je ze ook al gebeld? Misschien als er 1 binnen komt dat ze jou wel kunnen informeren? Of kijk op marktplaats, soms zoeken mensen ook een nieuw baasje via zo'n site.
Je hebt ook herplaatsing sites voor honden en katten daar zit wellicht ook iets voor je bij.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Aanschaf van een nieuw maatje

Bericht door Pikachu »

Op facebook heb je een pagina "raskatten met stamboom" waar regelmatig herplaatsers op komen, vaak katten die ook liever alleen zijn.
Blauwe russen en nebelungen zijn ideale binnenkatten trouwens, maar sowieso mag geen enkele raskat naar buiten, dat zal de fokker ook in een contract zetten.

Ik heb ook in asiels gekeken toen ik mijn eerste kat zocht maar er stond hier ook overal bij dat de kat naar buiten moest kunnen, en dat wou ik ook niet! Vervelend inderdaad!
Gebruikersavatar
lunapippabelle
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2020 22:37

Re: Aanschaf van een nieuw maatje

Bericht door lunapippabelle »

Dankjewel voor de reacties!
Nee heel jammer inderdaad, zou toch graag een kat willen die inderdaad een nieuw huisje zoekt, kittens worden natuurlijk sneller gekozen omdat ze zo schattig zijn. Maar het gaat er mij echt om dat ik gewoon een lieve kat vind en dat we elkaar gezelschap kunnen houden, die herplaatsing sites en Facebook zijn inderdaad een goed idee, daar ga ik eens op kijken!
Ja echte ras katten met stamboom mogen niet eens naar buiten inderdaad, nou interesseert die stamboom me niks, dus misschien eentje zonder zoeken is ook een optie. Maar ik ga eerst die andere dingen eens proberen, thanks! :)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Aanschaf van een nieuw maatje

Bericht door Pikachu »

Als je een kat zonder stamboom neemt, ga dan wel via een opvang of asiel. Een "raskat" zonder stamboom kopen is echt niet ok, dan steun je de broodfok! Elke fatsoenlijke fokker fokt met stamboom!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Aanschaf van een nieuw maatje

Bericht door Anne »

Als je voor een kitten kiest neem er dan 2 anders is het ook weer zielig voor je kitten om alleen op te groeien
Heb je de site www.ikzoekbaas.nl al bezocht?
daar staan nu 189 katten op die een baas zoeken,genoeg keus lijkt mij
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
lunapippabelle
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2020 22:37

Re: Aanschaf van een nieuw maatje

Bericht door lunapippabelle »

Nee de brood fok steunen is dan ook weer niet de bedoeling. Op de ik zoek baas site zijn meestal alle katten gereserveerd, en de katten die niet naar buiten hoeven hebben vaak iets van medische problemen. Ik ben een student dus helaas heb ik niet het geld om te zorgen voor een beestje wat regelmatig medische zorg nodig heeft, hoe graag ik dat ook zou willen. Ik heb ondertussen wel een herplaatsing site gevonden speciaal voor binnen katten, en de Facebook groep komen ook leuke dingen voorbij.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanschaf van een nieuw maatje

Bericht door Rik »

Als je voor kittens kiest moeten het er inderdaad gewoon 2 zijn. Dan maakt het natuurlijk ook niet zoveel uit hoe 'rustig' ze zijn. Maar bij kittens kun je eigenlijk niet voorspellen hoe het karakter zich ontwikkeld. Ras kan soms wel een klein deel hierin meespelen maar er zijn genoeg verschillen binnen een ras dat dat ook niet te voorspellen is.

Met een wat oudere kat weet je veel meer over het karakter. Die zijn ook vaak content om gewoon een vertrouwd plekkie te hebben om lekker de hele dag te luieren (met af en toe uitzonderingsmomenten). Eigenlijk maakt ras dan niet zoveel uit (elke kat kan zo worden).

Een speciale herplaatsing site en Facebook zijn in ieder geval veel betere sites dan marktplaats voor dit soort dingen. Sowieso moet je niet voor het woord 'ras' betalen. En dat doe je doorgaans op marktplaats zeker wel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
lunapippabelle
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2020 22:37

Re: Aanschaf van een nieuw maatje

Bericht door lunapippabelle »

Nee precies, een oudere kat heeft al een karakter en met kittens kan je dat inderdaad niet voorspellen. 2 kittens is ook echt te veel voor in een studio/appartement van 35 vierkante meter, ik denk dat we dan alle 3 gek worden haha. Als iemand nog goede herplaatsing sites of Facebook groepen heeft, suggesties zijn welkom :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Aanschaf van een nieuw maatje

Bericht door Anne »

lunapippabelle schreef: 25 mei 2020 11:03 Ik ben een student dus helaas heb ik niet het geld om te zorgen voor een beestje wat regelmatig medische zorg nodig heeft, hoe graag ik dat ook zou willen
Ik kan me heel goed voorstellen dat je als student alle dubbeltjes e.d. tig x moet omdraaien eer je ze uitgeeft ;-)
Hou er wel rekening mee dat ook een gezonde kat ziek kan worden en dat de dierenarts best wel prijzig kan zijn ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
lunapippabelle
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2020 22:37

Re: Aanschaf van een nieuw maatje

Bericht door lunapippabelle »

Haha, ja het groeit me niet op de rug nee. Als de kat een keer ziek zou worden zou dat ook geen probleem zijn, maar maandelijkse kosten zou ik toch niet bewust voor kiezen.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Aanschaf van een nieuw maatje

Bericht door marloes501 »

Je kunt ook kijken op deze site: www. kitten te koop (aan elkaar geschreven)
Via deze site ben ik zelf in contact gekomen met een fokster.
Ze hebben ook een topic voor herplaatsing van katten, misschien vind je hier iets wat bij jou past.

En ik lees dat je echt een "slapende" schoot knuffel zoekt, dan zou ik zeker niet gaan voor een kitten, deze zijn vaak alles behalve rustig.
Je moet veel met ze spelen en ze nog echt opvoeden.
Ook ben je in het eerste jaar zeker de kosten van castratie, chippen en vaccineren kwijt.

Zelf was mijn eerste poes en herplaatser via een fokster, en ik heb jaren plezier gehad van mijn warme knuffel en levende bedkruik.
Houd er echter wel rekening mee dat sommige soorten raskatten zeer veel erfelijke ziekten kunnen hebben, waardoor de dierenarts kosten kunnen oplopen.
Op deze site kun je alle informatie vinden over verschillende rassen en hun gezondheid: https://www.raskattenwijzer.nl/raskattenoverzicht.

Persoonlijk zou ik mij rustig verdiepen in de verschillende rassen en hun (gezondheids-)eigenschappen en vooral ook blijven kijken in het asiel.
Vaak weten asiel medewerkers heel goed wat de katten die zij hebben nodig hebben, misschien kun je met hen bellen?langsgaan en aangeven wat je zoekt, misschien willen ze je een seintje geven als er een kat binnenkomt die aan jou behoeften voldoet.

succes! en hou ons op de hoogte.
kittentjes

Re: Aanschaf van een nieuw maatje

Bericht door kittentjes »

Kijk even bij Facebook gouden mandje gezocht. Zoekt iemand voor een binnenkat een nieuw huisje hij is 2,5. Misschien iets voor jou?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
lunapippabelle
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2020 22:37

Re: Aanschaf van een nieuw maatje

Bericht door lunapippabelle »

Ja inderdaad, een herplaatsertje lijkt me de beste optie! Bedankt iedereen voor het advies. Die Facebook pagina ga ik ook even bekijken :)
Gebruikersavatar
lunapippabelle
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2020 22:37

Re: Aanschaf van een nieuw maatje

Bericht door lunapippabelle »

Ik had een andere vraag voor het forum en ik dacht laat ik gelijk even een update geven. Ik heb via facebook een hele lieve poes gevonden. Het is een Britse Langhaar van 2 jaar en haar baasje zocht een nieuw huisje voor haar omdat nestjes hebben te zwaar was voor haar. Ik heb toen nog een andere kat van dezelfde fokker genomen, zij was 4 maanden oud toen. Deze kon niet verkocht/geplaatst worden door een hartruisje. Ik heb ze nu al bijna een half jaar en ik ben verliefd op ze! Ze kunnen ook niet zonder elkaar dus ben erg blij dat ik er toch 2 heb genomen.
Plaats reactie