Moederpoes en kitten, alleen een kitten of twee kittens?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Lowietje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2020 15:03

Moederpoes en kitten, alleen een kitten of twee kittens?

Bericht door Lowietje »

Hallo,

Wij zijn reeds de baasjes van een 6 jaar oude je-weet-wel-kater. Deze kat heeft een vriendelijk karakter, is lief voor onze kinderen (zij uiteraard ook voor hem) en erg aanhankelijk naar mensen toe. Hij komt buiten en daar zoekt hij wel de confrontatie op met andere katten; hij bewaakt zijn territorium doorgaans goed. Zeker in het voorjaar zoekt hij wat vaker ruzie dan normaal.

Nu willen wij graag een of twee katten erbij. Twee jaar terug hebben wij een kitten (katertje) uit de zwerfkattenopvang gehaald (helaas is deze in januari overleden aan het FIP virus). Wat we toen zagen, is dat het eigenlijk heel goed ging. We hebben de katten rustig aan elkaar laten wennen (in verschillende kamers gehouden). Het duurde zo'n twee weken eer de rangorde bepaald was en sindsdien waren het vriendjes die graag samen speelden en sliepen.

Met dat in ons achterhoofd, vragen wij ons af of het wijs om voor een kitten te gaan, twee kittens of een moederpoes en een kitten. Dat laatste lijkt ons zelf het leukst. Maar het moet natuurlijk voor onze huidige kat ook te doen zijn. Toen we onze vorige kitten net in huis hadden, was onze kat wel gestrest, hij plaste toen in de garderobekast over onze schoenen heen. We zullen dus nu wel extra waakzaam zijn en Feliway ophangen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Moederpoes en kitten, alleen een kitten of twee kittens?

Bericht door Rik »

Ik zou dan voor twee kittens gaan. Die kunnen samen lekker druk zijn en hij kan zelf zien of hij meedoet.

Een moederpoes met kittens zou ik niet doen. Die heeft nog haar hormonen en je loopt kans dat dat problemen gaat geven (zeker als ze nog voor haar kittens moet zorgen). Of dit zou een tijdelijk iets zijn, b.v. als opvangadres van het asiel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lowietje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2020 15:03

Re: Moederpoes en kitten, alleen een kitten of twee kittens?

Bericht door Lowietje »

Hallo Rik,

Hartelijk dank voor je berichtje. Zo had ik het nog niet bekeken en daarom ben ik ook blij dat ik het gevraagd heb. Onze kat is nu natuurlijk ook twee jaar ouder en misschien dat hij dat spelen en klieren van die kleine haarballetjes dan ook minder goed kan hebben. ;)
Plaats reactie