Een kitten (of kat) in een studentenhuis

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Jorrit
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2020 14:32

Een kitten (of kat) in een studentenhuis

Bericht door Jorrit »

Beste lezers,

Ik ben student, en woon in een huis met 18 mensen. Er blijkt bij een grote groep binnen het huis die graag een kat zouden willen. Toch is er discussie over of dit wel verantwoord is. Graag wilden wij wat meer meningen op dit gebied. Ik zal een zo precies mogelijke beschrijving van de situatie geven:

We wonen dus met 18 man. We hebben een grote gezamenlijke ruimte + keuken. Het is de bedoeling dat dit ook de plek is waar de kat meestal zal verblijven. Er zijn bijna altijd mensen in deze ruimte, en we hebben genoeg ruimte voor een slaapplek en krabpaal etc.

Wel wordt er soms harde muziek gedraaid. Zeker niet dagelijks, maar ook niet maar 1 keer per maand. In zulke gevallen zijn er genoeg mensen waarbij de kat ook naar hun kamer zou mogen. In principe zou de kat uberhaubt ook naar de kamers kunnen, maar dat is niet helemaal de bedoeling.

Het tweede puntje is dat we op de 4e verdieping wonen. We hebben een balkon en een trap die naar beneden loopt, die uitkomt op een hof met meer studentenwoningen. Hier lopen soms nog een aantal katten van andere huizen. Is het zielig voor een kat om zo hoog te wonen?

Is er zoiets als een 'te druk huis' voor een kat? Als we in de gezamelijke ruimte een hoekje bouwen, eventueel bij het plafond om op te liggen, is dat dan genoeg of moet hij/zij altijd naar iemands kamer kunnen?

We wilden het liefst een straatkatje adopteren via een site (als dat niet wordt afgeraden?)

Qua financiën zit t allemaal wel prima, wij zeggen altijd: delen door 18 is gratis.
Zijn er bezwaren tegen waar we nog niet aan hebben gedacht, of valt het allemaal wel mee?

We horen graag meer,
Jorrit
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Een kitten (of kat) in een studentenhuis

Bericht door Pikachu »

Ik vraag me in deze situaties vnl af wie de kat zal verzorgen als jullie vakantie hebben. Ik neem aan dat dit niet jullie vaste verblijfplaats is namelijk?
En ben je er zeker van dat iedereen het ermee eens is dat er een kat komt?

Wil iedereen mee betalen aan de medische kosten als die er komen? Hoe ga je dat afdwingen als er een aantal mensen zijn die plots niet meer willen meebetalen? Wie neemt dan de (financiële) eindverantwoordelijkheid op zich? Als de kat ooit een operatie nodig heeft ben je snel over de 100 euro kwijt.

Is er kans dat de kat van het balkon zou vallen? Ik laat mijn katten persoonlijk niet op mijn balkon, ik woon op de derde verdieping. Een kat is lenig, maar kan toch een ongelukje hebben waardoor ze naar beneden vallen. Ik vind dit zelf wat te gevaarlijk. Je kan een balkon natuurlijk catproofen.
kittentjes

Re: Een kitten (of kat) in een studentenhuis

Bericht door kittentjes »

Lijkt mij wel een lastige onderneming.. je moet zeker goede afspraken maken met bv 3 mensen die altijd verantwoordelijk zijn voor voer geven dierenarts etc. Anders krijg je, heeft hij al voer gehad oh nee ik dacht dat jij dat gedaan had, enz.

Ik durf niet te zeggen of het te druk is. Klinkt als wel erg veel 18.
Hoe organiseer je sowieso dat de kat niet stiekem naar buiten glipt met zoveel mensen. In het begin mag dit sowieso niet en nadien klinkt het op een flat wat lastig.



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Jorrit
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2020 14:32

Re: Een kitten (of kat) in een studentenhuis

Bericht door Jorrit »

We hebben goede afspraken gemaakt over de financieën, heel in het kort: je betaalt mee als je op dit moment graag een kat wilt totdat je wegverhuist, nieuwe huisgenoten weten dat er een kat is en betalen dus mee, netzoals bijvoorbeeld bij het kranten abbonement. Het balkon kunnen we in ieder geval katproof maken en de deur heeft een halletje.

We zaten ook te denken aan een verzekering, maar dat moeten we nog uitzoeken.

Verantwoordelijkheid etc. is natuurlijk in een huis als de onze altijd een onderneming, dus dat moet voor een kat ook kunnen. De meeste zijn heel enthousiast, een aantal maakt het niet uit, maar die hoeven dus ook niet te helpen.

Iemand anders nog meer imput/ervaring, eventueel verhalen van mensen die met hun studentenhuis een kat hebben?
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Een kitten (of kat) in een studentenhuis

Bericht door Pikachu »

Je gaat nieuwe huisgenoten verplichten de financiële kosten voor de kat mee te dragen? Komt dit dan ook in hun contract?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Een kitten (of kat) in een studentenhuis

Bericht door Zotvanpoezen »

Waar ik mij vooral zorgen maak is de privéplekjes voor de kat. Dat is onmogelijk met één gezamelijke ruimte. Privéplekjes voor de kat (alléén voor de kat, waar deze nooit gestoord mag worden)zijn heel belangrijk. Je zegt dat de kat soms naar een kamer van iemand mag maar dat dit de bedoeling niet is. Dat is dus geen privéplek waar ze zich kan ongestoord kan terugtrekken wanneer ze wil. Een kat houdt ervan om keuzes te kunnen maken.
En bovendien is 1 slaapplek en 1 krabpaal is niet voldoende.
De kattenbak(ken) zouden liefst ook op een rustige plaats moeten kunnen staan, en genoeg drinkbakjes op rustige plaatsen.
Er is nog een puntje waar ik mij zorgen over maak: hoeveel mensen roken er? De kat rookt immers mee.
En uit ervaring weet ik (van kennissen en familie ;-) ) dat de meeste studentenhuizen vol rommel ligt en dat niemand zich geroepen voelt om het proper te houden (dus waarschijnlijk ook niet de kattenbakken na een poosje ;-) )
Ik zie het allemaal misschien veel te somber, maar het geeft mij niet echt een goed gevoel als ik in het belang van de kat denk.
Sorry als het slecht opgevat wordt ;-) .
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Een kitten (of kat) in een studentenhuis

Bericht door Pikachu »

Nog een zorg: ik neem aan dat jij niet eeuwig in dat studentenhuis blijft wonen. Blijft de kat daar als jij verhuist? Dat zou ik een vreemd idee vinden. Jij bent misschien een verantwoordelijk persoon, maar je hebt geen idee wie na jou het studentenhuis in komt.

Ik vind het sowieso een slecht idee om meerdere verantwoordelijkheden te hebben voor een kat (tenzij je tot een gezin behoort natuurlijk). Stel nu dat de kat plots een operatie nodig heeft die 400 euro kost. Ga je het daar allemaal over eens zijn dat die operatie zal mogen doorgaan? Als je het niet eens wordt, wie neemt dan de eindbeslissing? Wat als dan plots nog maar 3 mensen willen betalen. Kan je dat financieel aan?

Ik ben niet tegen huisdieren voor studenten, voor de duidelijkheid. Ik had er ook toen ik op kot zat (ratjes), maar die waren van mij en alleen mijn verantwoordelijkheid. Ik heb al veel verhalen gehoord van studenten die samen een dier nemen en vervolgens heeft niemand echt zin om het dier te verzorgen, dingen schoon te maken, enz. Ik snap dat de voornemens goed zijn, maar het is helaas iets veel voorkomend dat mensen dit beu worden en dan denken dat een ander het wel zal oplossen.

Ook nog eens de vraag: wat doe je als iedereen vakantie heeft? Wie blijft bij de kat? Gaan jullie afpsreken wie wanneer in het studentenhuis blijft? Wat als iedereen tegelijk op vakantie gaat met de familie? Wie blijft dan thuis voor de kat?
Plaats reactie