Kittens

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Geertx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2020 19:55

Kittens

Bericht door Geertx »

Hoi ik ben nieuw hier en hoop hier veel te leren over katten.
Ik heb altijd honden gehad maar nooit een kat, dus mijn ervaring is 0,0
en heb me nu 2 dagen ingelezen over kittens.

Ik zou een kitten krijgen van een vriendin en aanvankelijk wou ik eigenlijk geen kitten, maar ik kom er niet onder uit, en nu ik het forum en nog meerdere artikelen heb gelezen, toch maar besloten om 2 kittens te nemen.
Nu heb ik zoveel informatie gelezen dat ik er bijna gek word.

Ik heb een lijstje gemaakt met de dingen die ik moet doen of moet aanschaffen. Hopelijk kunnen jullie me daar bij helpen of ondersteunen en hopelijk ben ik niks vergeten.

*kattenbak: moest groot zijn dus Savic Kattenbak Nestor XXL voor beneden en de kleinere variant voor boven

*Kattengrit: Biokat´s Diamond Care Classic Kattenbakvulling.
aan laten wennen en vragen aan de fokker wat ze gebruiken

*droog voer: Applaws voor Kittens Kattenvoer.
aan laten wennen en vragen aan de fokker wat ze gebruiken

*nat voer: Animonda vom Feinsten Baby Paté.
aan laten wennen en vragen aan de fokker wat ze gebruiken

*Krappaal maak ik zelf van hout en sisalstof en wat leuke mandjes om in te liggen.

Met 9 week en 12 week inentingen ontwormen en laten chippen.

En mag ik de kittens ook iets geven tegen vlooien?

met betrekking op castreren en steriliseren lees ik verschillende tijden 10 week, 4 maand.
Wat is een juiste tijd om dit te laten doen?

Ik hoop dat jullie wat info voor mij hebben als kattenliefhebbers.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kittens

Bericht door Anne »

Wat ontzettend goed dat je je zo aan het inlezen bent en informatie opzoekt voordat je er aan begint!
Ook fijn dat je voor twee kittens gaat!
Kattenbakken lijken mij in orde, alleen in het begin is het handig als je wat meerdere kleinere bakken door het huis verspreid dit omdat kittens zo op kunnen gaan in hun spel dat ze de bak net niet halen
let er ook op dat de bak nog niet te hoog is, ze moeten er goed in kunnen springen.
Je kan hiervoor teiltjes of afwasbakken voor gebruiken.
Sommige dierenwinkels verkopen ook speciale kittenkattenbakken maar die zijn best wel prijzig en het is maar voor de eerste 14 dagen

Wat voeding betreft , ik zou de eerste 14 dagen geven wat ze nu ook krijgen. Kittens hebben gevoelige spijsverteringstelsels en met een verhuizing/veranderingen heb je een hoop stress en dat slaat makkelijk op hun al gevoelige darmpjes
En voor je het weet hebben ze diarree
Na 14 dagen kun je kijken of ze ook iets anders lusten, let er wel op dat je ruim de tijd neemt om goed te mengen:
de eerste twee dagen 1/4, dag 3 en 4 2/4 enz enz.
het is beter om er zelfs langer over te doen
Let er wel op, kittens hebben hun 1e levensjaar gevoelige darmen omdat hun afweerstand nog niet optimaal is
het kan zijn dat ze niet alle soorten kittenvoeding verdragen
En vooral met natvoer kan de ontlasting zachter worden

Wat betreft het grit, sommige kittens eten van het grit en dan moet je uitkijken met klontvormend grit, dat mogen ze niet eten
het beste is om te gebruiken wat ze nu gebruiken en dan langzaam over gaan op iets naar wat jij wilt
De meeste katten houden niet van grit met een geurtje of scherpe steentjes
Ik zou kijken wat de fokker gebruikt en dat gaan geven
En dan kun je later altijd ergens op over gaan naar wat jij wilt.
Dan kun je het grit gaan mengen zodat ze er langzaam aan wennen

Er bestaan speciale vlooiendruppels voor kittens. Ik zou de fokker vragen wanneer dat moet gebeuren ( er van uitgaande dat de fokker ze ook al ontvlooit heeft) En misschien is het helemaal niet nodig als ze in een omgeving zijn opgegroeid waar geen vlooien zijn

Ik heb zelf goede ervaringen met castraties op een leeftijd van 6 maanden
maar er zijn er ook die goede ervaringen hebben met al eerder
Ik zou dat met de da overleggen

Tenslotte: je schrijft dat je er niet meer onder uit komt, dat klinkt niet echt gemotiveerd om aan kittens te beginnen
katten kunnen wel 20 jaar worden en ouder, weet dus waar je aan begint
Teveel katten raken in het asiel doordat mensen er te snel en zonder goed na te denken aan beginnen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Geertx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2020 19:55

Re: Kittens

Bericht door Geertx »

Ik zou dat met de da overleggen
Anne schreef: 18 apr 2020 10:23 Tenslotte: je schrijft dat je er niet meer onder uit komt, dat klinkt niet echt gemotiveerd om aan kittens te beginnen
katten kunnen wel 20 jaar worden en ouder, weet dus waar je aan begint
Teveel katten raken in het asiel doordat mensen er te snel en zonder goed na te denken aan beginnen
Ze gaan absoluut niet naar het asiel anders steek ik er niet zoveel tijd en energie en geld in.
Deze vriendin bedoeld het goed. ben gescheiden en ben mijn hond en papegaai kwijt, die komen alleen met de omgangsregeling met de kinderen en als ik de kittens krijg dan logeren de dieren hier een paar week zodat de kittens er aan kunnen wennen. Dus wat leven rond het huis is wel goed :grin:

met de afwasbakken is een goede tip.
Gaan ze daarna wel nog op de kattenbak die ze uiteindelijk krijgen en ook op de plek waar die uiteindelijk komt te staan??
En de kattenbak beneden komt uiteindelijk in de bijkeuken te staan met een kattenluik in de bijkeukendeur zodat ze er altijd bij kunnen komen.

met de voeding en grit was ik dit al van plan. deze grit stond bij zooplus bij kittens dus ik dacht die is goed. dus moet ik andere nemen?

Ik heb net contact gehad met de fokker en ik krijg ze voor de inentingen.(ben ik niet blij mee had ze liever na 12 week gehad, maar is niet anders) dus dan kan ik de DA vragen voor de rest wat verstandig is.
De kittens komen niet uit hetzelfde nest maar zijn een dag achterelkaar geboren en de moeders die liggen zowat naast elkaar. Wat ook prettig is dat de honden van de fokker ook gewoon tussen de katten en kittens lopen en meedoen met de verzorging.

Heb inmiddels ook al wat kamer planten weggegeven omdat deze giftig waren voor katten.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kittens

Bericht door Anne »

ja er komt dan wel leven in de brouwerij en super dat je kittens al honden gewend zijn :-P

Je hoeft je geen zorgen te maken dat de kittens geen gebruik gaan maken van je al reeds gekochte kattenbakken
Toen Pito hier kwam sprong die al in elke kattenbak. Bij ons was dat wat makkelijker want die kattenbakken werden al gebruikt door de andere katten ( er zat een toiletgeurtje aan)
het is ook niet gezegd dat ze van de bijgezette bakken gebruik gaan maken ;-) Als ze dat wel doen zou je wat uitwerpselen in de gekochte kattenbakken kunnen leggen zodat ze snappen wat de bedoeling is
En als ze al wat ouder zijn en je vertrouwt het niet kun je de teiltjes/afwasbakken elke dag een stukje richting de ""echte"' kattenbakken kunnen schuiven zodat ze uiteindelijk snappen wat de bedoeling is
Wat ik altijd doe met een thuisgekomen nieuw kitten, ik zet ze er regelmatig op en maak met hun pootjes graafbewegingen, dat kan stimuleren
katten zijn erg zindelijk dus dat gaat helemaal goedkome

Op wat voor leeftijd krijg je de kittens? Pito komt uit het asiel en kreeg ik met 9 weken mee. 12 weken is veel beter,zou verplicht moeten worden,misschien gebeurt dat eens ooit
Fijn dat de kittens elkaar al kennen
en wat goed dat je je hebt ingelezen over giftige planten e.d.
die kunnen echt voor ellende zorgen zoals nierfalen
Als je je katten binnen gaat houden is het wel verstandig om uiteindelijk aan kattegras te denken, dat helpt katten om haarballen kwijt te raken. Maar ik weet niet of dat met kittens ook noodzaak is

Als de grit bij zooplus voor kittens staat zal het wel goed wezen denk ik, weet je ook wat voor soort de fokker gebruikt?

Fijn dat je zo gemotiveerd bent en je zo goed inleest

Misschien een leuk idee om straks hier op het forum een fotoalbum aan te maken zodat we mee kunnen genieten van jouw rakkers, want reken maar dat ze dolle streken kunnen uithalen :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Geertx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2020 19:55

Re: Kittens

Bericht door Geertx »

Bedankt.
Dus met de kattenbakken komt wel goed. Ik zal je advies opvolgen :grin:

Ik krijg de kittens met 8 weken oud. De fokker wil niet met de inentingen chippen ontwormen en enz zitten. Dit vind ik wel jammer, ik lees dat ze in die 4 weken nog veel van de moeder kunnen leren. Gelukkig hebben ze elkaar.
En ik probeer mijn eigen hond en papegaai hier ook te krijgen. papegaai is altijd los dus ik hoop dat ze hem niks doen.

De kittens kunnen naar buiten en naar binnen in de bijkeukendeur komt een luik en in de achterdeur komt een luikje die op de chip werkt.
Ik weet alleen nog niet of ik mijn achtertuin ga afbakenen voor de katten zodat ze alleen in de achtertuin kunnen komen, want ik wil niet dat iemand anders last heeft van mijn katten. Hier denk ik nog over na.

De fokker heeft alle voer en kattengrit van de Aldi.
Die van Zooplus was van klei gemaakt en ik dacht dat is natuurlijk.

Heel erg bedankt, maar ik heb nog veel te leren

Het is zeker een leuk idee om een fotoalbum te maken ik heb al 2 fotos gekregen :verliefd:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kittens

Bericht door Anne »

Is je hond ook al katten gewend?
Ik ben benieuwd hoe je kittens op de papegaai kan reageren. Ze zullen het wel zien als leuk speelgoed :lol:
Kan je papegaai goed van zich afbijten? Zo ja dan leren ze gauw genoeg daar respect voor te hebben ;-)
Wij hebben hier Koko (huiskip) rondlopen en Pito leerde gauw genoeg dat ze daar niet mee kon spelen :lol:
Nu hebben ze allemaal ontzag voor haar

Het grit van de aldi, ( als het klopt zit het in dozen van 6 L) is goed. Ik gebruik zelf gelijkaardig grit want verschillende supers verkopen het, is het zelfde grit, alleen andere verpakking

Over het naar buiten laten, wacht tot de kittens zijn geholpen. En vooral kittens willen de wereld ontdekken en gaan op in spel en komen zo verder van huis dan de bedoeling was. Ook kunnen hormonen bij vooral nog ongecastreerde katers gaan opspelen waardoor ze gaan zwerven. Daarnaast worden vele kittens al snel door automobilisten over het hoofd gezien.

Zelf liet ik vroeger ook altijd alle katten naar buiten totdat er twee onder een auto kwamen, en 1 kwam zelfs zonder achterpoot terug. We hebben de tuin nu afgezet en dat bevalt prima

Ik verheug me al op jouw fotoalbum, en het lijkt me ook leuk als je vertelt hoe je papegaai op de kittens reageert, en andersom :-P
Is je papegaai katten gewend? En loopt zij ook over de vloer?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Geertx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2020 19:55

Re: Kittens

Bericht door Geertx »

Mijn hond is als pup tot en met 8 maand met katten opgegroeid, daarna hebben wij om gekregen. Buiten wil die wel aan katten ruiken, maar als de kat agressief word dan loopt die gewoon weg. Is ook een boemer hondje en ook maar 6.8 kg dus net zo groot als een kat.
Mijn papegaai is altijd los en klimt soms wel van zijn kooi af en loopt dan op de grond hij of zij kan niet meer vliegen.
Mijn papegaai is ook met katten opgegroeid en is voor niks en niemand bang en hij bijt echt van zich af. tegen de hond zet die welles de aanval in. De hond is ook bang voor de papegaai.

Oke dus gewoon dat grit halen, perfect.

Daar had ik niet over nagedacht van de kittens naar buiten laten.
Het was de bedoeling om ze eerst aan een touwtje achterthuis te laten, maar ik wacht hier mee tot ze geholpen zijn.
Ik hoop dan ook dat ze liever binnen bij mij blijven dan buiten.

Ja ik zal verslag uitbrengen. Krabpaal is bijna klaar :grin:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens

Bericht door Rik »

Vraag even aan je dierenarts of ze aan de gratis kitten-check doen? (Staat misschien op hun website) Vaak doen dierenartsen dat om de kittens even oppervlakkig te onderzoeken en om vragen te beantwoorden (introductie). Je kunt dan ook vragen op welke leeftijd die normaal castratie adviseert (maar dat zal hoogstwaarschijnlijk 6 maanden zijn). Je kunt dan ook gelijk een afspraak maken voor een week later (voor de 1e enting) want dat gaat wel echt op afspraak.

Ontwormen is waarschijnlijk alleen één keer nodig (want ze kunnen van de moeder via de melk wormen meekrijgen). Daarna zou je het op schema kunnen doen (maar is niet altijd strikt noodzakelijk). Ik heb het na drie maanden ook niet meer gedaan. Je kunt ook de ontlasting in de gaten houden (hoewel je daar niet altijd wormen in ziet).

Anti-vlooienmiddel zou ik in ieder geval nooit preventief doen. Alleen als ze vlooien hebben. Maar anders is het onnodig vergif toedienen.

Het is fijn dat ze met zijn tweeën komen. Zeker als ze 8 weken zijn.

Zoals ik het lees zal het met de papegaai en hond wel goed gaan. Zeker als de hond wegloopt bij agressieve katten. Dan is het geen 'jager' en de kittens kunnen daar zeker wel me overweg (ze zullen dan ook ieder geval niet opgegeten worden ;) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kittens

Bericht door Pikachu »

Geertx schreef: 21 apr 2020 18:57
Ik krijg de kittens met 8 weken oud. De fokker wil niet met de inentingen chippen ontwormen en enz zitten.
Dit vind ik best erg. Klinkt dan alsof de fokker er de moeite en/of het geld niet in wil steken?
Gaat om een erkende fokker die fokt met stambomen? Die doen kittens namelijk normaal niet zo vroeg weg. Zijn de ouders van de kittens wel getest op erfelijke ziektes typisch voor het ras?

In België is het voor fokkers verboden kittens onder 12 weken weg te doen. Om een heel goede reden inderdaad. Ik vind het ook echt niet slim dat de kittens ongevaccineerd verhuizen.

Ik zou met deze info persoonlijk al geen vertrouwen in deze fokker hebben. Je schrijft dat het om een vriendin gaat. Ik heb de indruk dat je je verplicht voelt kittens van daar te nemen omdat het een vriendin is? Omdat je aangeeft dat je er niet onderuit kan. Zeker niet doen als je je er niet goed bij voelt.

Dit is zeker niet aanvallend naar jou toe bedoeld he! Maar ook bij het zoeken naar een fokker is het ook soms handig om advies te krijgen :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens

Bericht door Rik »

Dat zal dus gewoon een 'broodfokker' zijn. Vriendin of niet. Ik neem ook aan dat je ze (bijna) gratis krijgt. Want de kosten die je er in het eerste jaar aan hebt zal gelijk of hoger zijn dan als je ze bij een asiel haalt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Kittens

Bericht door kittentjes »

Qua kosten weet je het nooit bij kittens maar 8 weken is wel erg vroeg. Al een weekje langer zou fijn zijn is dat niet bespreekbaar? Daarna gewoon meteen na ophalen afspraak maken bij de DA voor de nodige check ups en inentingen (die doen ze vaak een week erna omdat ze eerst even moeten wennen).



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens

Bericht door Rik »

Ontwormen en eerste enting voor een heel nest kun je met korting doen. Dat een 'fokker' hier niet aan wil beginnen zegt al genoeg. Dat betekend dat de kittens dus gratis weg (moeten) gaan (anders is het echt een 'broodfokker').

Indicatie:
Dierenartskosten eerst jaar voor gezond kitten/kat
Consult dierenarts 25 euro
Ontwormen en ontvlooien 20 euro
Eerste inenting kitten 40 euro
Tweede inenting kitten 40 euro
Chippen en registratie 35 euro
Castreren kater 50 t/m 80 euro
Castreren poes 100 t/m 150 euro
http://www.kattenbescherming.nl/kattenv ... aq/kosten/

Al deze kosten/behandelingen zitten er bij een asielkitten al in. Bij twee handingen tegelijk en twee kittens tegelijk kunnen de kosten wel iets lager liggen, maar dat is vaak niet zo veel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Geertx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2020 19:55

Re: Kittens

Bericht door Geertx »

Ik krijg de kittens gratis omdat de poezen niet zijn gesteriliseerd. Haar katten zijn wel gecastreerd.
Voor zover ik weet zijn ze per ongeluk zwanger geworden. Het is de moeder van een andere vriendin van mij waarvan ik ze krijg hoorde ik 2 dagen geleden. Ik denk dat ze samen hebben gespannen met mijn kameraad want die begon dat ik een kat moest nemen. vorig jaar een vogelspin van hem gekregen zit ik ook 20 jaar aan vast, maar ben er blij mee.

Ik ben al in onderhandeling om de kittens langer bij de moeder te laten en dat ze op mijn kosten behandeld worden.
Op zich wel jammer want ik wil ze echt graag. maar alles voor de diertjes.

@Pikachu
Ik voel me niet verplicht om ze te nemen ik wou maar 1 maar ja 2 is beter lees ik.

@Rik ja als ik bij de dierenarts was wou ik ook alles vragen of sommige dingen nodig zijn. De hond krijgt ook alleen vloeienspul als ik er 1 zie.

Ja de kosten zit ik niet zo mee ik neem dieren dus moet ik er voor zorgen, dan maar een plak kaas minder op mijn brood.

Wel bedankt voor de reacties. Hier word ik weer een stuk wijzer van:)
Plaats reactie