Een maatje voor onze blinde kat?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
OliveViva
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2019 14:35

Een maatje voor onze blinde kat?

Bericht door OliveViva »

Ik ben nieuw hier op het forum en zou graag jullie advies willen. Wij hebben een 4,5 jaar Russisch Blauw poes. Haar grootste handicap is dat ze blind is. Dit zorgt voor een bepaalde onzekerheid bij haar, waardoor ze erg op ons gericht is. Ze kan heel slecht alleen zijn en is constant aan het miauwen. We hebben al heel wat trucjes uit de kast gehaald om haar meer zekerheid te bieden. Zo is er een gedragsdeskundige op bezoek geweest, hebben wij standaard een Feliway verdamper ingeplugd en krijgt ze Royal Canin calm voeding. Het advies van de gedragsdeskundige was vooral een stabiele omgeving bieden. Dit proberen wij zo veel mogelijk, maar met een zoontje van bijna 2 en wanneer we allebei aan het werk zijn, zijn er toch voor haar onzekere momenten op de dag.

Nu heb ik mij altijd afgevraagd of onze poes steun zou kunnen vinden bij een andere kat. Zodat ze een maatje heeft om tegen aan te liggen en die haar steun kan bieden op de onzekere momenten. Alleen is een tweede kat erbij halen niet zo simpel door haar blindheid. Zij kan natuurlijk geen lichaamstaal lezen en misschien reageert ze juist heel paniekerig op een andere kat, omdat ze zo kwetsbaar is. En hoe introduceer je een tweede kat aan een blinde kat?

Wat denken jullie? Zou een tweede kat haar zekerheid kunnen bieden of is een tweede kat introduceren aan een blinde kat niet haalbaar? Is er een manier om uit te proberen hoe zij op andere katten reageert?(denk aan een soort koppelsessie bij ons thuis/in een opvang). Ik hoor graag jullie meningen en tips hierover!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Een maatje voor onze blinde kat?

Bericht door pinguin »

Vanaf welke leeftijd is zij al alleen? Heeft ze ooit maatjes gehad?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie