kattenkamer

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
keetje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2019 09:43

kattenkamer

Bericht door keetje »

Ik pas al jaren op katten van anderen maar denk er over om volgend jaar een eigen kat te nemen. Omdat ik geen kattenbak in de keuken/kamer wil is het idee om boven een kattenkamer te maken waar de kat dan 's nachts kan slapen en de kattenbak staat. Op die manier kan ik zelf ook rustig slapen zonder dat er een kat aan mijn slaapkamerdeur krabt. De kamer is ongeveer 4 bij 2 meter, heeft een groot raam om naar buiten te kijken en zal naast de kattenbak gevuld worden met allerlei katten entertainment, eten/drinken, krabpalen, luie stoel enz.
Voor mij heel handig maar is het zielig voor de kat? Hij/zij zal daar elke nacht verblijven van 22.30 tot 07.00 ongeveer.
Wees vooral eerlijk|
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kattenkamer

Bericht door castratenkoor »

Dat zal volgens mij vooral afhangen van de kat in kwestie. Sommige katten zullen dat prima vinden. Anderen zullen de hele nacht de boel bij elkaar blèren.

Ik zou je in ieder geval adviseren een wat oudere kat te nemen, een echte solokat die gauw tevreden is.

Je zou in die kamer lig - en - spring - planken langs een muur kunnen maken en zo ook gebruik laten maken van de hoogte. Hoe meer uitdaging hoe meer kans dat dat goed gaat. En verder is het een kwestie van uitproberen. Gaat dat niet, dan zul je de kat toch meer ruimte moeten bieden in de nachten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kattenkamer

Bericht door Anne »

Wij hebben 8 katten die geen van allen snachts aan de slaapkamerdeur staan te bleren
Een kwestie van opvoeden. (lees negeren) dan stoppen ze er van zelf mee
Pito (kitten) heeft dat de eerste drie avonden gedaan. Toen hield hij uit zich zelf op :-P
Als je maar 1 kat wilt zou ik ook voor een oudere solo poes gaan uit het asiel.
En ik zelf, persoonlijk, vind het zielig om katten op te sluiten op een kamer, tenzij het voor hun eigen best wil is
bijv. als je een plasje moet opvangen of wilt zien wat het kattenbakgedrag van een poes is.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: kattenkamer

Bericht door Cerna »

Wij hebben 5 katten en ook bij ons staan op de badkamerdeur na, alle deuren de hele dag en nacht open. 's Nachts geen geblèr want de katten gaan allemaal keurig zelf ook slapen en heel soms ligt er een op ons voeteneind. Alleen in de zomer komt er soms wel eens een kat al wat vroeger aan een nachtkastje krabben omdat ze vindt dat het tijd is om op te staan want het is per slot van rekening licht aan het worden. :smile:

Ook ik vind het zielig om een kat 's nachts op te sluiten.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: kattenkamer

Bericht door Zotvanpoezen »

Als katten overdag genoeg activiteiten hebben, zullen ze 's nachts wel slapen en hoeven ze dus niet opgesloten worden omdat ze "storen".
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: kattenkamer

Bericht door Sansan »

Hier ook een kattenkamer maar dan altijd de deur open. Bij hoge uitzondering (bijv 1 van de drie moet in een bak plassen om urine op te vangen, of juist een halve nacht opgesloten zonder bak zodat ze in de ochtend gelijk willen plassen of poepen) gaat de deur dicht (of een andere kamer). Als ze er alle drie in zitten vinden ze een nachtje met de deur dicht niet erg, anders wel. Een kat alleen is daar ook vatbaarder voor denk ik, die wil dan toch bij jou zijn.

Wij vinden het ideaa kwa ruimte, met de deur open. In de kattenkamer hebben we special marmoleum gelegd ipv laminaat, en alles staat er. Eten, drinken, bakken, planken aan de muur, grote krabpaal, kartonnen dozen, mandjes, speeltjes, kast met ligruimte bovenop, water fontein etc.
keetje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2019 09:43

Re: kattenkamer

Bericht door keetje »

Bedankt voor jullie reactie's. Ik wil inderdaad een al wat oudere kat uit het asiel. Ik denk dat het klopt dat het van de kat af zal hangen of het aparte kamertje gewaardeerd wordt of dat het te benauwend zal zijn. In dat laatste geval gaat snel de deur open :grin: .
Vandaag eens een oriënterend rondje gelopen door een grote dierenwinkel. Wat een keuze aan spullen zeg, ongelofelijk. Ik ga mezelf maar eens goed inlezen voor ik iets ga kopen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kattenkamer

Bericht door Anne »

Heel verstandig dat je je eerst gaat inlezen voordat je iets koopt. En bedenk ook dat niet elke kat hetzelfde speelgoed leuk vind ;-) Je hebt ook op zooplus.nl veel klantenreacties, altijd handig als je eerst wilt weten hoe het een ander bevalt
Fijn dat je een herkanser een warm nestje bied :-P
Met voeding kun je het best even eerst nemen wat jouw toekomstige kat in het asiel eet, zodat je langzaam kan mengen met het uiteindelijke voer wat je wilt geven. Dit voorkomt maag/darmproblemen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie