Kan iemand helpen? info nodig!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
may01
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2019 19:10

Kan iemand helpen? info nodig!

Bericht door may01 »

hallo,

Ben net nieuw hier dus ik hoop dat ik het goed plaats enzo.

Maar we hebben dus interresse in een kat uit het asiel, een gecastreerde kater van tussen de 4 en 8 jaar oud.
alleen nu meldde iemand van een ander forum dat gecastreerde katers snel blaasgruis krijgen en dat gevaarlijk kan zijn.
is dat echt zo? ik kon er zelf niet veel over vinden namelijk.
welke risico's heb je met gecatsreerde katers en wat kunnen ze sneller krijgen?

vriendelijke groeten
may01
Gizmo ( 2011* ) en Magnum de asielkat :-D
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kan iemand helpen? info nodig!

Bericht door Anne »

Hallo
Wat mooi dat jullie een herkanser een warm thuis willen aanbieden :eclap:
Maar wat je hebt gehoord over castratie en blaasgruis, daar heb ik nog nooit van gehoord ;-) Lijkt mij een broodje aap verhaal.
Er kunnen tal van oorzaken zijn voor blaasgruis maar castratie hoort daar echt niet bij!!

Hier kun je meer lezen over eventuele oorzaken van blaasgruis
https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... tenen-kat/

Het lijkt me dat een gecastreerde kater minder risicos heeft dan ongeholpen katers.
Bij ongeholpen katers heb je altijd de kans dat ze weglopen, hun hormonen achterna, ze vechten veel meer en dat ze gaan sproeien in huis
Misschien dat anderen nog meer weten over de voordelen van castratie, ik zelf ken geen nadelen
En het belangrijkste voordeel is natuurlijk dat je kater niet voor nageslacht kan zorgen en ook geen ziektes kan oplopen tijdens de paring, denkend aan kattenaids e.d.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kan iemand helpen? info nodig!

Bericht door ErikPhilippus »

Onzin. Vrijwel alle katers hier zijn gecastreerd (neem ik tenminste aan), en we hebben hier echt niet te maken met een epidemie van blaasgruis katten....

Als je je zorgen maakt, zou je een beetje urine kunnen opvangen (met de befaamde jus-lepel methode), en dat laten checken op zuurgraad en aanwezigheid van kristalletjes. En je kater uiteraard hoogwaardig voer geven, geen kuipjes van 29 cent uit de supermarkt....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kan iemand helpen? info nodig!

Bericht door Rik »

En vooral (goedkope) brokken zijn een grote risicofactor.

Met hoge kwaliteit natvoer (of vers) zal een kater geen blaasgruis krijgen tenzij hij er echt zeer hoge aanleg voor heeft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kan iemand helpen? info nodig!

Bericht door nellebel »

wat fijn dat je zo'n grote goedzak een kans geeft (tenminste dat is mijn gecastreerde kater) enne.....geen blaasproblemen hoor
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
may01
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2019 19:10

Re: Kan iemand helpen? info nodig!

Bericht door may01 »

Kon mijn eigen topic niet meer vinden. oeps!
maar erg bedankt voor alle info. we moeten nog steeds laten weten dat we geïnteresseerd zijn dus hopelijk neemt niemand anders hem :)
Ik vind het zelf ook heel fijn want soms hebben ze geen goed huisje gehad en dan kan je dat toch nog geven. En vaak zijn ze je heel dankbaar dat ze een warm mandje hebben. Ik heb al eerder een kat gehad, ben er meer opgegroeid maar in laten slapen in 2011, en die kwam ook uit het asiel. Vind het ook fijn om ze nog een paar fijne jaren te geven, of heel veel :p
Gizmo ( 2011* ) en Magnum de asielkat :-D
Plaats reactie