Na enkele maanden toch een kat (uit hetzelfde nestje) erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HelloCath
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2019 16:38

Na enkele maanden toch een kat (uit hetzelfde nestje) erbij

Bericht door HelloCath »

Even een bijzondere vraag.
Onze kat is geboren op 27 maart 2019 en is op 22 juni bij ons komen wonen nadat hij zijn vaccinaties gekregen heeft en de moeder er grotendeels afstand van had gedaan.
Dat bleek ook wel want onze pluizenbal was vanaf dag 1 heel zelfstandig en volwassen in gedrag.

Origineel zouden we 2 kittens uit hetzelfde nestje halen.
Namelijk de 2 katertjes van 5 kittens.
Nu bleken de katertjes elkaar niet heel erg te liggen.
De 1 was heel dominant en de ander een zacht gekookt eitje.

We hebben toen het zachtgekookte eitje alleen genomen op aanraden van de fokster zodat beide kittens een fijn leven zouden krijgen en kijken of we nog een kat erbij zouden gaan nemen zodra onze tijger onder het mes was gegaan.

We hebben onze pluizenbal nu zo'n 2 maanden en hij geeft niet de indruk dat hij het vervelend vindt dat hij dan toch alleen deze kant is opgekomen.
Als wij thuis zijn dan doet hij grotendeels zijn eigen ding om af en toe toch om aandacht te vragen en lekker te spelen.
Maar het is wel heel duidelijk dat zijn leven zo niet om ons draait.

Toch heb ik het altijd wel jammer gevonden dat hij nu alleen is.
Mijn man en ik werken ook gewoon en hij is daarom ook nog wel eens alleen thuis.
We wonen in een appartement, dus hij kan niet naar buiten. Wel hebben we onze ruime balkon om laten toveren tot een mooie kattenbalkon door de mannen van kattenren.nl en nemen de kat vaak mee naar het rustige parkje voor ons huis.
Maar heel leuk.. alleen geen interactie met andere katten.

Ik heb nog contact met de fokster en nu vertelde ze dat de mensen die zijn zusje zouden nemen op laatste moment toch afzagen van het beestje. Nu vertelde ze dat niet met het idee van is dit iets voor jullie?
Maar toch bleef ik eraan denken.

Het is dan dus wel een jongetje en een meisje.
Het poesje zou dus al meteen geholpen moeten worden.
Ze hebben elkaar 2 maanden niet gezien.
.. en onze kat is nu al gewend om de baas te zijn in huis.
Zou dat nog wel kunnen en zou ik onze kat er echt een plezier mee doen?
Mees (27/03/2019), Britse korthaar (blue spotted tabby(Golden) ) :cathappy:
Mus (27/03/2019), Britse korthaar (blue) :cathappy:
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Na enkele maanden toch een kat (uit hetzelfde nestje) erbij

Bericht door Emmajoja »

Natuurlijk! Een maatje is altijd fijn voor een kat. Zelfde leeftijd dus het kan prima. Als je het wil, gewoon doen. Twee kittens wordt hier overigens altijd aangeraden minder werk en meer plezier

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Na enkele maanden toch een kat (uit hetzelfde nestje) erbij

Bericht door castratenkoor »

Zeker doen. Misschien kan de fokster het poesje voor de verhuizing laten castreren?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
HelloCath
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2019 16:38

Re: Na enkele maanden toch een kat (uit hetzelfde nestje) erbij

Bericht door HelloCath »

Update*
Nou we hebben Mus vanmorgen opgehaald bij de fokster.
Iedereen inclusief 2 fijne leden hier leek het heel leuk voor onze kleine huistijger en tja eigenlijk zouden we toch al twee katjes nemen.
We hebben haar nog niet kunnen laten steriliseren of Mees kunnen laten castreren want met 4 maanden vonden ze de kittens nog te jong.

De fokster dacht dat ze elkaar nog wel zouden kennen en dat Mus even in haar mandje houden in Mees zijn aanwezigheid wel genoeg zou zijn.
Ze waren ook erg geïnteresseerd in elkaar en leken elkaar op het eerste moment ook nog wel te kennen.
Zelfs toen we Mus vrij hadden gelaten ging het best goed. (Allebei lekker schaaltje tonijn voor afleiding en alles).
Totdat Mees opeens een aanval in zijn mannelijkheid voelde en de alpha leeuw wilde spelen.
Hij ging op haar springen en in haar nek bijten, zij vocht van zich af en de liefde was alweer over.

Maar uit elkaar gehaald en Mus toch een eigen kamer gegeven.
Mus was helemaal angstig geworden en bleef maar bij Mees wegrennen die steeds voor haar bleef komen.
Toch leek Mus dit niet leuk te vinden. Ze bleef mauwen bij de deur, niet omdat ze alleen was. Want 1 van ons was erbij.
Maar duidelijk voor Mees. Mees antwoorden en we hebben een heel kattengesprek in gemauw.

Iemand hier een tip?
Gewoon toch maar opnieuw als een langzamen introductie doen, ookal zijn ze 2 kittens uit 1 nest die nog geen 2 maanden uit elkaar zijn geweest.
Mees (27/03/2019), Britse korthaar (blue spotted tabby(Golden) ) :cathappy:
Mus (27/03/2019), Britse korthaar (blue) :cathappy:
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Na enkele maanden toch een kat (uit hetzelfde nestje) erbij

Bericht door Embillie »

Een langzame introductie zal dan vast helpen.
Overigens is het niet altijd gelijk liefde tussen kittens, ook de mijne heeft na enkele maanden alleen zijn toch een maand of 2-3 moeten wennen aan haar nieuwe broertje.
Ik heb geen langzame introductie gedaan omdat beide katten niet angstig leken. 1 was wel flink pissig, maar ging niet in de aanval.

Bij fysieke aanvallen raad ik je dan ook aan om het rustig op te bouwen. Het liefst eerst een dag of 2 apart houden zonder direct contact. Dan kunnen ze even bijkomen van de schrik
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Na enkele maanden toch een kat (uit hetzelfde nestje) erbij

Bericht door Embillie »

4 maanden is overigens niet te vroeg om te castreren. Ze kunnen in principe op elk moment vruchtbaar worden nu.
Gebruikersavatar
HelloCath
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2019 16:38

Re: Na enkele maanden toch een kat (uit hetzelfde nestje) erbij

Bericht door HelloCath »

Embillie schreef: 15 aug 2019 11:44 4 maanden is overigens niet te vroeg om te castreren. Ze kunnen in principe op elk moment vruchtbaar worden nu.
Ja dat dacht ik ook.
Maar onze dierenarts die toch best goed aangeschreven was wou hiermee toch echt nog een maand wachten.
Ze vond ze nog te jong.
Liefst met 6 maanden maar absoluut niet jonger dan 5 maanden. Ook de fokster vond dat.

Maargoed ik heb niet gestudeerd in de biologie van dieren, ik ben geen dierenarts.

Hiermee bedoel ik trouwens echt niets negatiefs over jouw mening of kennis hoor.
Ik heb gewoon een nee gekregen van de arts en heb daarin verder ook niet heel veel keuze.
Mees (27/03/2019), Britse korthaar (blue spotted tabby(Golden) ) :cathappy:
Mus (27/03/2019), Britse korthaar (blue) :cathappy:
kittentjes

Re: Na enkele maanden toch een kat (uit hetzelfde nestje) erbij

Bericht door kittentjes »

Heb hier ook een broer en zus en met 5,5 maand tegelijk laten helpen. Zou ik ook doen als ik jou was.

Overigens zou ik ze gewoon bij elkaar laten. Het klinkt meer als speels kittengedrag en dat kan er soms best even wild aan toegaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
HelloCath
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2019 16:38

Re: Na enkele maanden toch een kat (uit hetzelfde nestje) erbij

Bericht door HelloCath »

kittentjes schreef: 15 aug 2019 15:29 Heb hier ook een broer en zus en met 5,5 maand tegelijk laten helpen. Zou ik ook doen als ik jou was.

Overigens zou ik ze gewoon bij elkaar laten. Het klinkt meer als speels kittengedrag en dat kan er soms best even wild aan toegaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Dat wou ik ook graag doen maar Mus bleef maar blazen, kreeg geen moment rust.
Oren plat op haar nekje, staartje tussen de benen.

Mees was niet boos of bang. Oren bleven omhoog. Staart nooit tussen de benen (wel wat halfstok).
De hele tijd Mus achtervolgen en zodra hij weer genoeg moed had verzameld sprong hij weer bovenop haar om in haar nek te bijten.

Toen we haar ophaalde en net thuis was ze onderzoekend en duidelijk niet bang.
Nu is ze angstig en komt bijna niet onder mijn bed vandaag.
Wel eet ze gelukkig inmiddels wat.

Dus wellicht is het voor Mees nu kittengedrag hoewel zijn gedrag wel wat bijzonder voor hem is.
Maar voor haar is het heel erg.

Ik ben heel bang dat als ik ze het nu laat uitvechten net nadat ze een grote verandering heeft doorstaan van een andere en onbekende omgeving, Dat ze een trauma krijgt.

Misschien even in de avond weer proberen?
Mees (27/03/2019), Britse korthaar (blue spotted tabby(Golden) ) :cathappy:
Mus (27/03/2019), Britse korthaar (blue) :cathappy:
RobinM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 14:43

Re: Na enkele maanden toch een kat (uit hetzelfde nestje) erbij

Bericht door RobinM »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit is afgelopen. Kunnen Mees en Mus inmiddels goed samen? Was het rustige introduceren toch de oplossing?
Plaats reactie