Nog katje erbij of niet?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
CVerbanck
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2019 16:59

Nog katje erbij of niet?

Bericht door CVerbanck »

Dag iedereen

Ik heb een schat van een kat, Musti (4-5 jaar) genaamd die nu alleen bij mij woont.

Sinds februari is er veel gebeurd hier. Op 21 februari is mijn Fientje (oudere kat 12j) nogal onverwacht gestorven :cry: :cry: :cry:

Toen hadden we nog 2 hondjes waar Musti mee kon spelen.

Echter mijn ex is op 11 april met de 2 hondjes weggegaan omdat ons huwelijk ten einde liep (1 hondje is ondertussen ook al overleden op amper 2,5jarige leeftijd).

Dus van 2 katten, 2 honden en een 10-tal tamme parkieten en mijn ex, naar enkel Musti en ik op 2 maand tijd.

Ze heeft al vaak naar Fientje gezocht boven (mijn FIentje is boven op mijn hobbykamer overleden :cry: :cry: )

Nu als ik 's morgens en 's avonds thuis ben is Musti niet van mij weg te slaan, ze ligt bij mij in de zetel, ze likt mij continu, ze wil alle aandacht. Ik ben een paar maand geleden mijn petekindje verloren, ze heeft maar 5 dagen geleefd :cry: :cry: :cry: , en voelt mijn verdriet uiteraard.

Nu als ik ga slapen jankt ze een 5-tal minuten maar ze eet en drinkt voldoende.

Maar toch heb ik ergens het idee dat ze eenzaam is en dat ik mss een 2e katje terug moet nemen (alhoewel dat financieel niet echt haalbaar is jammer genoeg), langs de andere kant denk ik dat ze enorm geniet van alleen met mij te zijn.

Ik weet niet goed wat ik moet doen. Het is leuk om zoveel liefde te krijgen van onze Musti, maar wil ze een maatje of trekt ze haar plan? Ze wacht echt tot ik opsta en tot ik thuis ben en ik weet dat katten hun plan kunnen trekken, maar ik twijfel in dit geval.

Iemand een gelijkaardige ervaring?

Alvast een grote dank u wel!!!

Groetjes

Christophe
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nog katje erbij of niet?

Bericht door Zotvanpoezen »

Misschien kan je Musti op de slaapkamer laten? Dan hebben jullie beiden gezelschap ;-) .
Heeft ze genoeg afleiding voor overdag? (speeltjes, klim en krabpalen en hoge uitkijkposten enz...) Want als ze uit verveling de ganse dag slaapt zal ze je 's nachts niet veel met rust laten.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nog katje erbij of niet?

Bericht door Synemios »

Wat heb je veel voor je kiezen gekregen de afgelopen maanden.
Ik wil jou in ieder geval wel ook heel veel sterkte wensen.

Als het financieel haalbaar zou zijn, zou ik zelf toch denken aan een maatje.
Ze is nooit alleen geweest en soms kan een maatje helpen,
In de slaapkamer laten, en zorgen dat ze overdag veel te doen heeft zoals Zotvanpoezen adviseert kan ook helpen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nog katje erbij of niet?

Bericht door Rik »

Synemios schreef:Als het financieel haalbaar zou zijn, zou ik zelf toch denken aan een maatje.
Ja, maar er wordt al gezegd dat het dus financieel niet haalbaar is.

Dan moet je het eigenlijk niet doen.

Is er geld voor de entingen en chip?
Is er geld voor de castratie? (ik neem aan dat Musti al geholpen is)
Is er geld voor ander onverwachte medische zorg in de kittentijd?
CVerbanck schreef:Maar toch heb ik ergens het idee dat ze eenzaam is en dat ik mss een 2e katje terug moet nemen (alhoewel dat financieel niet echt haalbaar is jammer genoeg), langs de andere kant denk ik dat ze enorm geniet van alleen met mij te zijn.


Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
De Roosjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2019 23:28

Re: Nog katje erbij of niet?

Bericht door De Roosjes »

Misschien kan je denken aan een herplaatser.
Een (redelijk jonge) kat die al de entingen ed heb gehad?

Groeten,

Robby en Sabina
CVerbanck
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2019 16:59

Re: Nog katje erbij of niet?

Bericht door CVerbanck »

Iedereen bedankt voor het begrip en de reacties.

Ja onze Musti in de slaapkamer, dan slaap ik helaas geen minuut meer (heb het enkele nachten geprobeerd)

Musti is inderdaad al geholpen en gesteriliseerd en gezond, ze eet en drinkt goed.

Maar we blijven bij het financiële. Mijn Fientje, die in februari onverwacht overleed heeft me meer dan €5000 dokterskosten gekost, dat was me zeker geen euro teveel want ze heeft me 12 jaar de mooiste liefde gegeven die je je kan voorstellen.

Helaas door een opname in de psychiatrie en zonder werk te vallen zit ik met een budget van €50/week. Ik moet soms zelfs een boterham minder eten om Musti toch haar snoepjes te kunnen bekostigen, en wederom dit is me niet teveel, want het is een schatje.

Maar als Musti nu ziek wordt heb ik een zwaar probleem.

Normaal gezien ben ik binnen 9 weken terug beschikbaar voor de arbeidsmarkt en dan hoop ik snel een job te hebben zodat ik alleszins Musti kan geven wat haar hartje begeert en misschien dat er dan ruimte is voor een speelkameraadje voor haar.

Morgen verjaar ik en ik krijg cadeautjes van de familie, maar de mooiste cadeau zou zijn dat Musti niet meer alleen zou zijn als kat, maar ze zijn terughoudend ivm een 2e diertje omwille van de financiele situatie, en ik kan ze geen ongelijk geven.

Mijn hoop rust op het feit dat ik snel terug kan werken en terug zoals vroeger 2 katjes kan hebben en ze alles kunnen geven wat ze nodig hebben, zowel op gebied van eten, gezondheid, dat ze samen spelen als ik niet thuis ben....


Groetjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nog katje erbij of niet?

Bericht door Rik »

Ja, een goed cadeau zou een tweede kitten zijn met de garantie dat eten en dierenarts bezoekjes ook door die persoon betaald zouden worden :)

Zoals ik het nu zie, hoe graag je het ook voor Musti zou willen, zou ik er geen tweede bijnemen. Ook nadat je weer werk hebt, zul je eerst even een tijdje een buffer op moeten bouwen. Daar zou je nu eigenlijk al aan moeten proberen te werken. Gewoon bijvoorbeeld een 10tje of 5 euro per week apart zetten (hoewel dat momenteel natuurlijk al heel moeilijk is).

Musti is gelukkig op een leeftijd (jong, maar niet te jong en oud, maar niet te oud) dat de kans klein is dat ze medische hulp nodig heeft. Die kans is bij kittes veel groter. Een ontstoken oogje hier, een verstuikt pootje daar. Castreren, enten bij 9, 12wk en een jaar etc.

Ik hoop dat je snel weer werk hebt en dat je dan makkelijker aan dat buffertje kan werken. Als die er eenmaal is, kun je weer eens nadenken over een maatje voor Musti.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nog katje erbij of niet?

Bericht door Synemios »

Ik zou er ook echt niet aan beginnen als je geen geld hebt voor eventuele dierenarts kosten.
Ik was met Tommy echt al een paar honderd euro kwijt omdat ze maar niet konden vinden wat er aan de hand was.
En dat was buiten de entingen en castratie.
Je zou als je eenmaal financieel beter zit ook nog een verzekering kunnen overwegen.
Ik ben er zelf erg blij mee, maar anderen denken daar weer anders over, het is in ieder geval ook nog een optie voor later.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nog katje erbij of niet?

Bericht door pinguin »

Ik zou ook echt wachten tot er financieel meer ruimte is..

Ik zou toch een nieuwe poging wagen om hem op de slaapkamer te laten zodat minder uren alleen zit. Ervaring is dat ze na een week of 2 echt wel door hebben wat de bedoeling is kwa slapen.
Ander voor het slapen gaan moe maken door flink met hem te spelen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
kittentjes

Re: Nog katje erbij of niet?

Bericht door kittentjes »

Ik zou het ook niet doen. Je weet gewoon nooit of er wat aan medische hulp nodig is en als je elk dubbeltje af moet wegen is dat een risico.
Ik weet ook niet of een 2de kat echt alles op zou lossen voor je eerste kat, dat is ook altijd maar afwachten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie