Scottish fold x bengaal wel of niet aanschaffen ?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Larachel3
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2019 17:16

Scottish fold x bengaal wel of niet aanschaffen ?

Bericht door Larachel3 »

Beste allemaal.

Al enige tijd zijn mijn vriend en ik rustig aan het rond kijken voor twee kittens.
Nu zijn we twee Scottish Fold x Bengaal kittens tegen gekomen. Het karakter van zowel de Scottish Fold en de uitbundigheid van de bengaal past erg goed bij ons. Maar tijdens het inlezen over de Scottish Fold stuitten ik op het dominante gen wat zorgt voor de gevouwen oren. Op internet lees je veel dat dit gen zo dominant is dat het ook andere delen van het kraakbeen kan aantasten en dat de katten uiteindelijk veel pijn zullen lijden.

Ondanks dat ik verliefd ben geworden op de twee kleintjes wil ik graag jullie mening en ervaring weten wat betreft deze aandoening? Zo hoorde ik van iemand anders dat je juist bij een kruising met een ander ras een grotere kans hebt op osteodystrofie in het gehele lichaam. Ik ben bekend met het feit dat de kruising Brit x Fold de enige kruising is die de officiële kattenvereniging toe staat. Hopelijk kunnen jullie mij helpen, alvast bedankt.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Scottish fold x bengaal wel of niet aanschaffen ?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik kan me voorstellen dat je verliefd wordt op die kittens, wie niet?
Nu hoor ik voor het eerst van een kruising Fold x Bengaal. Ik heb het zowiezo niet op design katten, en de problemen met de Scottish Fold zijn mij bekend. Je meldt zelf al dat de genetische afwijking dominant is, dus voor mij zou dat een reden zijn om me hier niet aan te wagen - hoe lief ze ook zijn. Het zou goed kunnen dat ze in hun leven veel pijn en ongemak ervaren. En door ze te kopen, hou je deze praktijken in stand.

Succes met jullie zoektocht!
(en ik zou gaan voor twee ras-bengaaltjes :-))
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Scottish fold x bengaal wel of niet aanschaffen ?

Bericht door Dinky »

Ik zou persoonlijk niet voor een kruising met scottisch fold gaan. Dit ivm de risico's op kraakbeenproblemen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Scottish fold x bengaal wel of niet aanschaffen ?

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me volledig aan bij de vorige sprekers. Scottish Fold is qua bouw een ongezond ras. Ik zou er absoluut niet voor kiezen.

(volgens mij moet je ook een gaatje in je kop hebben om die twee rassen te willen kruisen)
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Larachel3
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2019 17:16

Re: Scottish fold x bengaal wel of niet aanschaffen ?

Bericht door Larachel3 »

Bedankt voor jullie reacties en advies.
Ik heb genoeg stof tot nadenken en neig inderdaad om nog rustig verder te kijken.
Plaats reactie