Wanneer voelt het goed voor mij en de kat om een nieuwe kat er bij te nemen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Lottee_B
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2019 19:52

Wanneer voelt het goed voor mij en de kat om een nieuwe kat er bij te nemen?

Bericht door Lottee_B »

Hallo,

Op 2 januari 2019 is mijn kater Djurro (van 1) doodgereden langs de weg waar ik woon..
Dat was voor mij een complete shock en heel onwerkelijk, ik was er helemaal kapot van. Ik hield zijn zusje, Pip, over.
In eerste instantie leken ze niet heel erg close te zijn omdat Djurro niets anders deed dan bij mij liggen en Pip daarom heel erg jaloers was op hem. Maar toen Djurro in een doos lag voordat we hem wegbrachten is Pip de hele nacht naar hem toe gegaan en in de doos bij hem gekropen en probeerde met hem te spelen.
Ze sliepen nooit bij mij maar omdat ik het zielig vond voor haar hield ik vanaf die nacht de deur naar mijn slaapkamer open. Ze heeft drie weken lang tegen mijn gezicht aangeslapen. Daarna was dat ook klaar.

Het gaat naar mijn idee wel goed met haar maar ik heb toch het idee dat ze een maatje mist. Ze is net twee geworden en heeft nog veel energie.
Ik denk dat Pip het wel fijn zou vinden als er een nieuwe kitten bij komt (als het klikt natuurlijk) maar ik weet niet zo goed hoe ik mij daarbij moet voelen. Aan de ene kant mis ik Djurro nog altijd en ik denk dat dat ook niet over zal gaan en aan de andere kant smelt ik bij het idee dat Pip een vriendje erbij krijgt.
Ik kan wel accepteren dat hij er niet meer is en nooit meer terug komt, ookal is dat moeilijk.

Wanneer ben je weer toe aan een nieuwe kat in huis?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wanneer voelt het goed voor mij en de kat om een nieuwe kat er bij te nemen?

Bericht door pinguin »

Kijk vooral naar je kat. Hoe langer je wacht hoe lastiger de introductie word.
Djurro zal je altijd in je hart mee dragen.

En misschien is het dan optie de tuin af te zetten zodat je andere kat niet word plat gereden

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Wanneer voelt het goed voor mij en de kat om een nieuwe kat er bij te nemen?

Bericht door Emmajoja »

Ja altijd leuk om te doen. En mocht je je schuldig voelen vanwege 'vervanging'.. Niet doen :) een maatje is altijd fijn.

Ik zou je aanraden om de katten niet buiten te laten. Of de tuin af te sluiten. Ik ben voorstander hiervan want katten kan vanalles gebeuren als ze er op uit gaan. Zoals nu ook bij jou gebeurt is.. :(

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Senshi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 okt 2018 13:21

Re: Wanneer voelt het goed voor mij en de kat om een nieuwe kat er bij te nemen?

Bericht door Senshi »

Gecondoleerd met het verlies..

Hoe zelfstandig katten ook zijn... dat maatje of soortgenoot zullen ze gaan missen.
Neem je geen nieuwe dan redden ze zichzelf ook wel maar hier is het altijd zo aandoenlijk als beide met elkaar spelen, elkaar verzorgen en opzoeken. Het zijn soms de kleine dingen en momenten die je als baasje nooit kan vervangen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wanneer voelt het goed voor mij en de kat om een nieuwe kat er bij te nemen?

Bericht door Dinky »

Wanneer je er zelf aan toe bent is per persoon verschillend. Wanneer je er aan toe bent is wanneer het goed voelt
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie