Nieuwe kat!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Nieuwe kat!

Bericht door Siffie »

Beste katten mensen,

Vanaf dinsdag mag ik mezelf officieel bij jullie aansluiten als een trotse katten-bezitter (of, bezit de kat eigenlijk mij als haar slaafje ;) )

Het is een bijna 3-jarige poes, Sif genaamd.
Ze is een asiel poes, welke bij de vorige eigenaar altijd binnen (en alleen) heeft gezeten en dit volgens het asiel (waar ze erg hameren op de kat naar buiten laten als deze hier behoefte aan heeft) helemaal prima vind.
Maandag wordt ze gecastreerd en blijft een nachtje ter observatie, dinsdag mag ze met mij mee naar huis.

Ik heb al enorm veel gelezen over het houden van katten. Hiervoor heb ik altijd ratten gehad, en ook veel actief mee gedaan op fora, waar de echte experts/ervaringsdeskundigen meestal zitten. Ik vind het daarom ook fijn om me hier bij jullie aan te melden :)

De website waar ik tot nu toe het meeste informatie weg heb gehaald, is catmoneo. De info op deze site lijkt me heer erg betrouwbaar en goed onderbouwd.

Ook al heb ik al veel info gevonden en zal ik het op mijn eigen manier zo goed mogelijk proberen te doen, zodat het Sif aan niets zal ontbreken, blijf ik toch nog met een aantal vragen zitten, en je voelt hem al aankomen, ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen!

1. Sif is een zeer rustige poes en wat bangig aangelegd. Niet te veel oogcontact maken in het begin, haar naar mij toe laten komen, lekkere dingetjes aanbieden (bijvoorbeeld als je wegloopt zodat ze me met wat goeds associeert) en vooral geduldig zijn lijkt de juiste manier om haar te laten wennen. Ik begin in een 'lege' slaapkamer (waar niemand slaapt) om haar rustug te laten wennen en zodat de ruimte niet overweldigend is. Hier staat een krabpaal die tot aan het plafond loopt, met een hoge kast ernaast, want ze houd van hoge plekjes volgens het asiel, waar ze alles goed kan overzien. In deze kamer zet ik haar voerbak en drinkbak neer, evenals haar kattenbak en dichte huisjes waar ze in kan schuilen. De kattenbak is een open bak zodat ze goed om zo het heen kan kijken terwijl ze haar behoefte doet. Een 2de kattenbak komt er later bij, als ze het hele huis tot haar beschikking heeft. De deuren hebben ramen, zodat als ik niet in de kamer ben, ze mij nog kan zien, en vice versa. Ik ben van plan om veel in deze kamer te gaan zitten achter de laptop en hardop te lezen, om haar aan me te laten wennen.
Hebben jullie hier opmerkingen over, of verdere tips om het haar (en mij) zo makkelijk mogelijk te maken?
In het asiel kroop ze helemaal weg in een hoekje, maar relaxte naar een poosje wel en begon te spinnen tijdens het aanhalen.

2. Ontwormen en ontvlooien vind ik nog een lastig dingetje. Sommige sites zeggen, net zo vaak doen als bij een buitenkat, anderen zeggen minder vaak, en weer anderen zeggen haar eerst te laten testen om te zien of het nodig is. Ik vermijd tripjes naar de DA het liefst zo veel mogelijk om haar de stress te besparen. Wat denken jullie? En waar halen jullie de middelen hiervoor, is dit allemaal online te bestellen?

3. Ik heb de natvoer en brok merken gekocht die catmoneo aanraadde. Ze is brokjes én natvoer gewend. Maar ik las dat natvoer eigenlijk het belangrijkst is vanwege het vocht in het voer. Ik wil 2/3de natvoer geven en 1/3de brokjes. Dit omdat ik haar brokjes wil voeren in een puzzel en brokjes verstoppen, zodat ze wat te doen heeft. 1 portie natvoer in de ochtend, 1 portie natvoer in een voederautomaat later in de middag en 1 portie natvoer in de avond en dan dus wat brokjes om haar ervoor te laten werken. Wat denken jullie hiervan? Ik las dat je natvoer prima een paar uur kan laten staan, omdat ze in het wild hun prooi ook niet direct opeten.

4. Denken jullie dat het nodig is om nog een extra krabpaal aan te schaffen?
Ze is dus al bijna 3 en verwacht (en hoop) daarom niet dat ze aan de meubels gaat krabben. In heb 1 krab ding in de gang hangen en dus een krabpaal tot aan het plafond. Is dit genoeg?

5. Nog andere tips waar ik zelf misschien niet zo aan zou denken? :)
Ik heb natuurlijk veel meer voorbereiding getroffen dan hier in deze post aangegeven staan, maat anders wordt het wel erg lang ;)

Alvast hartelijk dank voor het lezen en voor jullie adviezen!

Groeten,

Laura
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat!

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

1) Helemaal prima. Je hebt je goed voorbereidt want ik heb hier niets op aan te merken :)

2) Ontvlooien absoluut niet (is mijn mening). Ik ga er vanuit dat je haar vlovrij krijgt en als ze binnen is heeft ze bijna nihil kans om vlooien te krijgen. Je belast met dat gif (want dat is het) alleen haar lichaam. Ontwormen zou je om het half jaar kunnen doen maar je kunt het ook 'op inducatie' doen. Preventief ontwormen bestaat n.l. niet. Ze kan twee dagen na de ontworming weer wormen oplopen. Maar aangezien ze ook geen vers prooi vangt (muizen e.d.) is de kans op wormen ook klein. Alleen als je veel (brom)vliegen hebt waar ze achteraan zit zou je dus om de zoveel maanden kunnen ontwormen. Maar in drie jaar met de katten hier heb ik het één keer gedaan. En Bowy daarvoor in geen 20 jaar.

3) Lijkt me ook prima. Hoofdzakelijk natvoer met af en toe brokjes tussendoor. Je zou het natvoer ook na je werk kunnen geven. Hier krijgen ze om 8:00, 18:00 en 10:30 hun natvoer maaltijd (en geen brokjes). De brokjes zou je dan in een puzzel of voerautomaat tussen 8:00 en 18:00 kunnen geven. Het natvoer te lang laten staan zou ik niet doen.

4) Als je de krabpaal in de (begin)slaapkamer straks verhuisd naar de woonkamer of kamer waar jullie straks ook het meeste zijn dan is één plafondpaal voldoende. Misschien kun je er nog zo'n krabton bij nemen. Maar extra mandjes op bepaalde plaatsen e.d. Je zult vanzelf wel in de gaten krijgen of ze behoefte heeft aan meer.

5) Enige tip misschien is dat je haar water en voer in het begin even af kunt meten op een digitale keukenweegschaal. De kans bestaat dat je haar de eerste (paar) dagen niet ziet eten of drinken. Dat doet ze dan 's-nachts maar dan kun je met het meten wel precies zien wat ze binnenkrijgt.

Heel veel plezier met je angstige nieuwe huisgenoot en hopelijk komt ze snel helemaal los.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Nieuwe kat!

Bericht door Siffie »

Bedankt voor je reactie en je welkom, Rik!

Punt 2; Ik ga er vanuit inderdaad dat ze geen vlooien heeft, het is een goed aangeschreven asiel. Ik zal haar goed in de gaten houden en alleen een middel geven mocht ik daadwerkelijk vlooien constateren.
Ik las dat je worm eitjes mee naar binnen kunt dragen onder je schoenen/tas en dergelijke.
Hoe kun je zien of een kat last heeft van wormen? Is dit altijd te zien in de ontlasting?

Punt 3; je bedoelt 22:30?
Dat zou ik natuurlijk ook nog kunnen doen. Ik werk van 9:00 tot 17:00 en wou met brokjes verstoppen in puzzels en door het appartement heen, haar wat extra's te doen geven terwijl ik weg ben. Ik las ook dat in kleinere porties voeren, het beste is voor een kat. Maar 3 voer momenten met nat voer, en brokjes die ze door de dag heen kan zoeken, is misschien al wel voldoende? Zelf dacht ik aan 5 voer momenten per dag. Ze is brokjes gewend dus dat wil ik haar niet direct ontnemen, maar misschien zet ik haar op ten duur wel helemaal op natvoer. Ik kan het bevroren in de voederautomaat leggen, zodat het vers is op het moment dat ze het krijgt. De automaat die ik wil, heeft ook een koel element.
Ik ben er nog niet helemaal uit met het voederen en vind het lastig, maar ik moet natuurlijk ook nog afwachten hoe ze is en wat haar eigen voorkeuren zijn.

Punt 4; de grote krabpaal zit vastgeschroefd aan het plafond dus verplaatsen gaat helaas niet lukken. Deze kamer grenst wel direct aan onze woonkamer en de deuren staan normaliter altijd wagenwijd open, het is meer een soort verlenging van de woonkamer.
Ik moet nog een huisje voor haar erbij kopen voor in de woonkamer, en kan dan zo'n combinatie huisje/krabpaal 2-in-1 doen. Die zien er ook nog eens super leuk uit 😀

Punt 5; goede tip, zal ik doen!
Ze vind het niet leuk in het asiel, is erg eenkennig, bang voor kinderen en vind de drukte helemaal niks.
Ik hoop dat ze snel zal opbloeien met meer ruimte en rust, maar ga (om teleurstelling te voorkomen) er maar vanuit dat het weken, dan wel niet maanden duren kan voordat ze zich echt op haar gemak voelt bij ons.
De eerste paar dagen houd ik er rekening mee om haar misschien nauwelijks te zien, voer/water afwegen lijkt me dan een goeie om te checken of ze wat binnen krijgt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat!

Bericht door Rik »

2) Zien of ze last van wormen heeft is inderdaad lastig. In principe zou je ook zelfs nog de ontlasting kunnen laten testen (opsturen) maar dan zou je ook net zo goed kunnen ontwormen. Ontwormen is in ieder geval niet hetzelfde als ontvlooien. Dat laatste is gewoon veel zwaarder en gewoon gif. Je kunt ook zelf de ontlasting in de gaten houden en af en toe eens kijken of er iets in zit. Maar wormpjes zie je (in het begin) niet altijd.

3) Ik bedoelde inderdaad 22:30. Als je voerautomaat een koel element heeft dan kan het wel. Maar 8, 18 en 22:30 zijn ook prima tijden. 3 maaltijden is prima hoor, voor natvoer. Met tussendoor brokjes. 5 zou meer iets zijn voor kittens. Maar goed, dat merk je vanzelf en je kunt je ook nog naar haar aanpassen, wat zij het liefste heeft.

4) Wat vastgeschroefd zit kun je natuurlijk altijd weer losschroeven :lol: Maar ook hier geldt dat je het beste kunt kijken waar ze het liefste is (en veel is). Dat wijst zich straks vanzelf.

Het is wel heerlijk om zo'n angsthaasje langzaam te zien ontdooien. En de stapjes die ze dan vooruit gaat maken. En soms kunnen ze je verrassen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Nieuwe kat!

Bericht door Siffie »

Weer bedankt!
Toevallig nog tips voor het geven van medicijnen? 😅
Ze moet morgen pijnstillers vanwege de operatie.
Ik heb ervaring met de ratjes, dat was meestal in de mondhoeken drukken (bij een vloeibare oplossing) of door wat lekkers mengen (pilletje fijn persen), maar het zal voor haar erg stressvol zijn, gezien de verhuizing natuurlijk. En misschien dat ze niet wil eten in het begin, dus door het voer mengen is misschien niet de beste oplossing.
Ik zal de mensen van het asiel natuurlijk ook vragen wat ze denken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat!

Bericht door Rik »

Oei, ja. Dat is wel een lastige. Gelijk nieuw huisje, nieuw baasje (personeel), angstig... en dsn gelijk medicijnen krijgen.

Het hangt er een beetje vanaf hoe handelbaar is en of je pillen of suspensie meekrijgt.

Mogelijk krijgt ze een langdurige injectie tegen de pijn en is additionele pijnstilling niet direct nodig.

De meeste zullen echter zo'n klein flesje metacam (!) meegeven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Nieuwe kat!

Bericht door Moni3 »

Welkom! Dit is inderdaad een heel fijn forum waar ik ook veel aan heb gehad toen ik mij voorbereidde op (weer) een kat nemen.

Het is nu een dikke 7 weken geleden dat ik een kat uit het asiel adopteerde. Het belangrijkste dat ik geleerd heb is dat het gaat zoals het gaat.
Ik had in de kamer die ik voor haar klaar had gemaakt allerlei schuilplekjes gemaakt, maar zij koos een heel andere plek... krabplank of paal gebruikt zij niet (dus ik hou zelf de nagels bij) maar zij krabt ook niet aan meubilair ofzo.
Kortom, kijk wat zij doet en bied aan wat zij nodig heeft.

De eerste dagen ging het wennen snel.... maar nu heel langzaam. Ik merk dat ik echt heel geduldig moet zijn om haar het tempo te laten bepalen. Na 2 dagen had ik ook ‘s nachts deuren op een kier open gelaten zodat zij op ontdekkingsreis kon. Kees is toen van haar naar mijn kamer gelopen, (= recht de overloop overgestoken) en op mijn bed gesprongen om daar verder te slapen. En daar ligt zij vaak nog, of ik er nu ben of niet. En de rest van het huis is voor haar nog steeds onontdekt......

Rik heeft gelijk; het is heerlijk om zo’n beestje te zien ontdooien en zich steeds meer thuis te beginnen voelen. Geniet er van!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Nieuwe kat!

Bericht door Siffie »

Metacam Ken ik ja, gaf ik de ratjes ook wel eens. We zien wel hoe het loopt, ik hoop dat het asiel er rekening mee heeft gehouden zodat ze in ieder geval morgen nog wat aan de medicatie heeft. Ik weet dat het niet het eind van de wereld is, mocht ze het ze echt niet willen innemen (je kunt zelfs argumenteren dat ze voorzichtiger zal doen als ze de pijn voelt) maar het is natuurlijk altijd naar als een diertje pijn heeft.

Bedankt voor het delen van jou ervaring Moni3, uiteindelijk doet de poes toch wat ze Zelf wil, ook al heb ik alles voor haar uitgestippeld 😁 wat fijn dat jouw kat al zo snel lekker bij je op bed kwam liggen! Dat is uiteindelijk ook mijn ultieme plaatje, maar hou er rekening mee dat Sif dat misschien wel helemaal niks aan vind.

Ik kijk er zo naar uit en hoop dat ze blij gaat zijn om in ieder geval uit het asiel weg te zijn!

Zou ik in het begin het best bij haar in de kamer kunnen blijven, of haar juist haar eigen gang moeten laten gaan de eerste paar dagen? Ik wil dat ze zo gemakkelijk mogelijk went, in haar eigen tempo.

Het word mijn aller eerste kat, dus ervaring heb ik helemaal niet!
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Nieuwe kat!

Bericht door Dushizenn »

Welkom hier! Je hebt je goed voorbereid, die poes gaat het vast en zeker fijn krijgen bij jou/jullie!


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Nieuwe kat!

Bericht door Moni3 »

Hoe is de eerste dag/nacht gegaan?
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Nieuwe kat!

Bericht door Siffie »

Wat leuk dat je er naar vraagt!

Ik heb haar op dinsdag rond 10:30 opgehaald. Ze had de dag ervoor dus de operatie gehad en was de nacht goed doorgekomen maar had wel wat moeite met wakker worden.
Ze mocht wel gewoon met me mee 🙂
Ik heb een zak van de brokjes gekocht die ze daar kreeg, zodat ik rustig over kan gaan van het voer dat ze daar kreeg, naar het voer wat ik haar wil geven.

Op 06/05 moest ze eigenlijk weer een inenting hebben, maar het asiel heeft naar hun dierenarts gebeld en ik mocht direct even langs om de shot op te halen, zodat ze niet meer terug hoefde en weer door stress moest.
Ze hebben haar ook direct een pijnstilling shot gegeven, zodat ik haar niet direct het pilletje hoefde te voeren.

Toen mocht ze met me mee naar huis! 😁
Afbeelding

Ze heeft voor nu haar eigen kattenkamer, die aan onze woonkamer grenst.

Afbeelding

Toen ik het deurtje van het vervoersbakje open deed, liep ze er direct uit. Ze was de grond aan het verkennen, haar staart ging heel hard heen en weer (ik denk van de spanning) en ze gaf me zelfs wat kopjes en speelde een poosje met het veren stokje.

Alleen was deze blijheid van korte duur, snel dook ze al in een hoekje en hier zit ze telkens.
Ik heb het hoekje voor haar afgedekt door er wat spulletjes voor te zetten, zodat ze zich hopelijk veilig voelt.

Afbeelding

Af en toe tref ik haar op het bureau achter het keyboard aan.

Afbeelding

Maar, er is ook heel goed nieuws.
Ik heb haar eten en dergelijke afgewogen dinsdag avond, en vanochtend was het toch echt aanzienlijk lichter! Ze heeft zowel brokjes als nat voer gegeten.

En nog beter nieuws; ik had haar pilletje tegen de pijn in wat lekkers gestopt vanochtend, en op een schoteltje neergelegd. Ze heeft het opgegeten!! Pilletje is nergens te bekennen 😁 ben zo blij dat ik niets door het mondje hoef te forceren!

Ze is ook al netjes op de bak gegaan.
Van mijn vriend en mij moet ze nog niets weten, als we thuis zijn beweegt ze zich nauwelijks, maar ze gaat er snachts en als wij weg zijn dus wel er gewoon op uit en ik kan niet trotser zijn 🥰
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Nieuwe kat!

Bericht door Dushizenn »

Aaaah wat een leuk beestje.
Leuk ook om je verslag te lezen. Altijd zo spannend he, een nieuw huisdier, en voor zo'n beestje een nieuwe omgeving en nieuwe mensen. Maar ze gaat 's nachts al op verkenning uit, dat doet ze prima.

Mocht ze het tabletje niet meer in zijn geheel willen nemen, ik doe dat altijd verpoederen tussen 2 theelepeltjes en dan door wat natvoer heen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat!

Bericht door Rik »

O, wat leuk. Ook leuk dat ze je al wat kopjes gegeven heeft. Maar het is inderdaad heel normaal dat ze daarna dacht "oeps... wat heb ik nu gedaan" en zich daarna terugtrekt.

En nu is het geduld hebben :)
En genieten van de stapjes die ze stuk voor stuk gaat nemen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Nieuwe kat!

Bericht door Siffie »

Breakthrough;

Ik zat naast haar schuil plekje en ben 10 minuutjes tegen haar gaan praten. Ik kan nog steeds niet geloven wat er gebeurde maar ze kwam er ineens uit lopen en begon door de kamer te lopen, lekker te rollen en me heel veel kopjes geven 😍❤️ Ze is ineens helemaal ontdooid! Ze begon zich ook uitgebreid te wassen en ik blijf maar lekker in de kamer zitten vanavond, en blijf tegen haar praten. 🥰
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Nieuwe kat!

Bericht door Siffie »

En ze is nu heel uitgebreid en luid van haar voer aan het smikkelen 🤣
Plaats reactie