Kitten in een studentenwoning/studio

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Rosanna123
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2019 22:21

Kitten in een studentenwoning/studio

Bericht door Rosanna123 »

Hallo allemaal,

Al een jaar wil ik samen met mijn vriend graag een kitten aanschaffen. We zitten in een studentenwoning/studio van 31 m2. Nou heb ik een aantal vragen. In mijn huurcontract staat dat huisdieren verboden zijn in de woningen. Ik heb wel eens gelezen dat hier alleen een probleem van kan worden gemaakt als je buren hier overlast van krijgen. Nou denk ik niet dat dit het geval zal zijn bij een kat/poes... Mijn vraag: zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit probleem? Hoe hebben jullie dit ervaren?

Zoals ik vertelde is onze studio dus 31m2, is dit wel groot genoeg voor de toekomstige kitten? Ook schijnt de zon de hele dag door op de studio. Ik heb wel jaloezieën, maar het kan toch vrij warm worden in de studio als de ramen dicht zitten. Dit lijkt me niet goed voor een kat, hoe lossen jullie dit op?

Mijn laatste vraag: Hoe lang kunnen kittens alleen zijn per dag? Ik denk niet dat hij/zij voor een lange tijd alleen zal zijn, doordat ik of mijn vriend vaak wel thuis zullen zijn. Maar mocht het zo zijn dat onze school/werk roosters toch een beetje op elkaar lijken, is het dan handig als ik vraag of een vriendin even wilt kijken hoe het met hem/haar gaat?
(We hoeven beide niet veel naar school. Ik werk 2x in de week van 15:30 tot max. 00:00 en hij werkt 2x in de week van 21:00 tot in de nacht.)

Ik geloof dat dit het wel was, alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten in een studentenwoning/studio

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Volgens mij mag een verhuurder huisdieren niet eens verbieden. Had iets te maken met recht op privéleven, gezinsleven en woonplaats. Maar inderdaad als het andere geen overlast geeft.

Dan de ruimte. Op zich moet je met 31m2 wel een beetje nadenken over de inrichting. Een goede krabpaal (tot plafond) kan wel handig zijn maar ook bijvoorbeeld plankjes aan de muur e.d. De hoogte in werken dus.

Je zou zelfs na kunnen denken over twee kittens. Want twee kittens is het halve werk van één kitten. Dat klinkt raar maar het is echt waar.

Zeker als kittens elkaar hebben kun je ze best langere tijd alleen laten. Het is wel handig om in het begin (eerste week, of 2) veel thuis te zijn (of misschien tijdens een vakantie) zodat ze goed kunnen wennen aan jullie. Maar daarna kunnen ze best 8 uur alleen zijn. Als het langer wordt, dan kan het inderdaad wel handig zijn dat iemand een kijkje gaat nemen (en even met ze gaat knuffelen en eten geven).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten in een studentenwoning/studio

Bericht door nellebel »

Als je voor een kitten wilt gaan zou ik echt voor 2 gaan. Ik spreek uit eigen ervaring. Wij kunnen als mensen geen kitten maatje vervangen. Qua kosten is het ook echt niet het dubbele hoor en qua ruimte ook niet. Of het mag? Geen idee. Ook katten kunnen overlast veroorzaken. Mijn Guusje kan behoorlijk hard schreeuwen. Gelukkig doet ze dit alleen buiten op het balkon. Ze weet nu dat wanneer ze dit doet ze naar binnen moet. Dus meestal is 1 waarschuwing genoeg.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie