Een maatje erbij voor mijn Siamees.

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Avdc2310
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2019 13:05

Een maatje erbij voor mijn Siamees.

Bericht door Avdc2310 »

Hallo allemaal,


Ik zou graag wat meningen hebben over het erbij nemen van een nieuwe kat.

Op het moment heb ik een Siamees. Hij is 3 jaar. (Kater gecastreerd).
Sinds een halfjaar woon ik tijdelijk bij mijn ouders terug. Bij mijn ouders hebben we een hond en een kat. En mijn Siamees is dol op ze allebei. Hij rent achter ze aan, zoekt continu hun nabijheid op en is ontzettend lief tegen ze.
Naar mijn idee heeft dit echt meerwaarde voor hem. Echter ga ik over 1-2 maand weer in mijn nieuwe huisje wonen en ik zou dan graag een kat erbij nemen zodat mijn Siamees toch een maatje heeft.

Het leek mij dan ook handig om rond de verhuizing, gelijk een nieuw katje erbij te doen. Aangezien ze dan allebei in een nieuw huis komen en dit huis dus “neutraal” is.
Is dit verstandig of hoe denken jullie hierover?

Verder heb ik mij laten informeren dat je het beste een kater erbij kan nemen en die ook laten castreren. Zoals ik begrijp zijn 2 katers wat liever. Klopt dit?

Hetgeen wat ik een beetje spannend vind is wat voor een kat het zal zijn. Mijn Siamees is een lief ding. Maakt niks kapot en is rustig aanwezig. Ik ben “bang” dat ik er straks een kat bij krijg die het tegenovergestelde is en het hele huis op zijn kop zet.
Maar ik begreep weer dat de kans groot is dat de kitten mijn Siamees aardig kan gaan kopiëren en na kan gaan doen.
In hoeverre klopt dat volgens jullie?

Ten slotte twijfel ik tussen 2 rassen. Een heilige birmaan of een Egyptische mau.
Beide karakters lijken aan te sluiten bij de Siamees en ik heb me in beide flink laten informeren.
Een heilige birmaan is alleen een stuk rustiger zoals ik begrijp en een Egyptische mau juist veel actiever.
Daarom denk ik in eerste instantie aan een heilige birmaan. Aangezien mijn Siamees in het begin een beetje bang is en veel dingen spannend vind. Ik denk dat een rustige kat dan een stuk fijner voor hem is en mijn Siamees is zelf ook rustig. Dat leek mij beter te matchen.
Zijn hier nog mensen die daar anders over denken of aanvullingen op hebben etc?

Alle informatie, tips, aanvullingen etc etc. Zijn welkom!

Ieder geval bedankt!!
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Een maatje erbij voor mijn Siamees.

Bericht door Reb »

Even heel anders: als het zo leuk is met die katten nu, zou je dan je Siamees wel meenemen als je er weer gaat verhuizen?
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Een maatje erbij voor mijn Siamees.

Bericht door Emmajoja »

Van rassen weet ik niks, maar opzich.. Als het nu zo goed gaat is het wel leuk voor de kat om een maatje te hebben. Er staan veel tips op het forum over een goede introductie. :)

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Een maatje erbij voor mijn Siamees.

Bericht door castratenkoor »

Als je er een kat bij neemt is het inderdaad het handigst als die tegelijk met de siamees in het nieuwe huis komt. Garanties dat het gaat klikken heb je nooit. Karakteromschrijvingen bij raskatten zijn kenmerken die lang niet bij ieder individu gelijk zijn.

Ik heb hier b.v. 6 HTK katten en twee Blauwe Russen - dat zijn nest-broertjes. En die twee blauwe russen zijn echt totaal verschillend.

Ook of je een poes of kater zou moeten nemen, daar is geen advies voor te geven. DE poes bestaat niet en DE kater ook niet. Zowel poezen als katers kunnen dominant/fel zijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie