Hoe kwalijk is incest

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
jeen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mei 2013 12:46
Locatie: Alkmaar

Hoe kwalijk is incest

Bericht door jeen »

Hoi allen,

Paar dagen geleden heb ik kittens bekeken. Kwam er alleen bij bezichtigen pas achter dat broer en zus de ouders zijn. Ouders zijn beiden half raskat.
Volgens de verkoper zijn ze als gezond bestempeld bij de dierenarts. Uiteraard maakten ze zich zelf ook zorgen en was dit niet de planning.
Kittens zagen er verder goed uit.

Ik kom er online niet zo snel uit of het een groot risico meebrengt. Ik heb er een dubbel gevoel over.

Iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt :)
Mellow (13), Missy (2)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe kwalijk is incest

Bericht door Rik »

Krijg je ze (bijna) gratis mee? Je zegt 'verkoper' dus dan zou ik al heel voorzichtig zijn. 'Niet de planning' betekend dus een risicovol oepsnestje zonder testen en papieren. Je zou dus niets mogen betalen voor het (half)ras. Tevens betalen ze waarschijnlijk niet voor de castratie en e.v. 2e enting/chip (wat je bij een asiel wel krijgt).

Ik heb geen ervaring met incest maar het is ook een risico op langere termijn. Beide broer en zus dragen genen met zich mee die in de kittens kunnen versterken. En dat kan leiden van een zwakker immuunsysteem tot meer vatbaarheid van ziektes op latere leeftijd. Het kan ook goed uitpakken en dat ze gezond blijven. Maar het blijft een risico.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe kwalijk is incest

Bericht door Dinky »

Als gezond bestempeld bij de dierenarts op zich zegt nog niet zoveel. Ik ga er vanuit dat er alleen optisch is gekeken of de kittens er op het eerste gezicht gezond uit zien.

Erfelijke afwijkingen zoals bijvoorbeeld hcm en pkd komen vaak pas op oudere leeftijd bij meer uitgebreid onderzoek (zoals echo) aan de oppervlakte wanneer ze tot problemen gaan leiden.

Net als bij mensen kunnen er gezonde kinderen komen uit broer en zus maar het risico is aanwezig dat ze beide drager zijn van een erfelijke afwijking wat er voor zorgt dat het kind een lijder wordt van de erfelijke afwijking.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Hoe kwalijk is incest

Bericht door Reb »

Erg kwalijk....

Het is bij mensen niet voor niets verboden...

Maar goed... ze zijn er al....ze moeten toch een baas....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe kwalijk is incest

Bericht door castratenkoor »

Bij het kweken met verwante dieren spreek je van inteelt - niet van incest. Incest is een misdrijf en daar is uiteraard geen sprake van. Met inteelt - kittens heb je gewoon meer kans op afwijkingen en slechte weerstand. Dat kan van alles zijn.

Ik zou er maar heel goed over nadenken als ik jou was of je dat risico wel of niet neemt. Aangezien de "fokker" nu deze fout maakt heb je geen enkele zekerheid of de ouders misschien ook al inteelt - katjes zijn. Hoe meer familie er in de voorouders zit hoe meer risico op niet oud worden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hoe kwalijk is incest

Bericht door Zotvanpoezen »

Mijn Filou is waarschijnlijk ook een inteelt katje. Zijn ouders waren beiden in het wild geboren en waren beide wit. (hij dus ook). Hij heeft inderdaad een zwakke gezondheid en heeft mij de eerste 3 jaar van zijn leven heel veel geld gekost.
Maar ik hou van hem en hij heeft zoals Reb al zei toch een goed huisje nodig?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Hoe kwalijk is incest

Bericht door Embillie »

Bij de bezichtiging pas? Dat klinkt niet goed.
Heel grof gezegd, ik zou geen geld geven voor zulke katten, puur omdat het deze praktijken in stand houd.
‘Oeps’ nestjes bestaan niet, als je goed en netjes te werk gaat met je dieren.

Desalniettemin, moet je zelf er voor kiezen uiteraard! Maar ik zou enkel aanbieden gratis een kitten mee te nemen, en een potje geld opsparen mochten er toch afwijkingen blijken te zijn.

Hierbij wil ik natuurlijk niet ontkennen dat ze door inteelt geen goed thuis verdienen of minder waardevol zijn; ze zijn net zo waardevol als elk ander katje! Maar moreel gezien vind ik dat als de verkoper geld vraagt ook verkeerd..

Succes met je beslissing!
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Hoe kwalijk is incest

Bericht door Reb »

Wel een kleine nuance.... veel fokkers maken gebruik van inteelt om bepaalde eigenschappen erin te fokken, wat ik overigens ook heel kwalijk vind. Toch wordt het van fokkers wel vaak goed gevonden.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe kwalijk is incest

Bericht door castratenkoor »

Bij raskatten is een bepaald percentage inteelt toegestaan. Maar dan wordt er vaak gekozen voor vader X dochter niet voor broer X zus. En dat mag in elke lijn natuurlijk niet teveel. Als koper is het dan ook belangrijk de stamboom grondig te onderzoeken om te zien hoeveel inteelt er in zit.

Bij een zgn oeps-nestje heb je geen stamboom en dus geen enkele garantie hoeveel familie er al in de voorouders zit.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Mark8
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2023 03:04

Re: Hoe kwalijk is incest

Bericht door Mark8 »

Rik schreef: 30 mar 2019 15:19 Krijg je ze (bijna) gratis mee? Je zegt 'verkoper' dus dan zou ik al heel voorzichtig zijn. 'Niet de planning' betekend dus een risicovol oepsnestje zonder testen en papieren. Je zou dus niets mogen betalen voor het (half)ras. Tevens betalen ze waarschijnlijk niet voor de castratie en e.v. 2e enting/chip (wat je bij een asiel wel krijgt).

Ik heb geen ervaring met incest maar het is ook een risico op langere termijn. Beide broer en zus dragen genen met zich mee die in de kittens kunnen versterken. En dat kan leiden van een zwakker immuunsysteem tot meer vatbaarheid van ziektes op latere leeftijd. Het kan ook goed uitpakken en dat ze gezond blijven. Maar het blijft een risico.

Dus een kat uit het asiel is wel oke? Dan weet je waarschijnlijk nog minder van herkomst, ze komen daar vaak niet voor niets terecht. En omdat je een chip en castratie/sterilisatie erbij krijgt is het fijner/beter? Dan draait het dus om de kosten laag houden, althans zo komt het over. Met die gedachte zouden mensen sowieso niet aan huisdieren moeten beginnen.
Mark8
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2023 03:04

Re: Hoe kwalijk is incest

Bericht door Mark8 »

Reb schreef: 30 mar 2019 23:20 Erg kwalijk....

Het is bij mensen niet voor niets verboden...

Maar goed... ze zijn er al....ze moeten toch een baas....

Ben je nou katten met mensen aan het vergelijken?
Beetje te kort door de bocht.

Waarom zijn er zoveel raskatten, fokkers fokken vaak met verwante dieren en dat vind iedereen prima?

Door gefokte dieren worden er niet gezonder op, maar één nestje van 2 gezonde verwante dieren hoeft echt geen problemen te vormen.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hoe kwalijk is incest

Bericht door Asse-Poes »

Dit is een bijna 4 jaar oud topic :-)

Wat Rik bedoelt is een inteelt oepsnestje van htk katten.
Driedubbelop dus. En daar dan ook nog een prijskaartje aan hangen 😞
Dan is dit nestje dus een verdienmodel voor de fokker.
De fokker zou blij moeten zijn dat er überhaupt iemand is die deze kittens een gouden mandje wil geven,

Natuurlijk hoeft het geen probleemkatje te zijn, maar het is nogal zuur en heel verdrietig als op termijn blijkt dat het wel om een katje met erfelijke afwijkingen of zIektes gaat.
De kosten mogen best een rol spelen. Ik zou in dit geval graag van te voren willen weten of ik extra financieel risico loop.
Dat kàn mijn beslissing beïnvloeden, maar dat hoeft niet perse het geval te zijn.

Er zijn legio asieldieren die een bekende achtergrond hebben.

Garanties krijg je nooit bij dieren. Maar je hoeft de ellende ook niet op te zoeken. (Tenzij je dat als roeping ziet).
Voor de rest ben ik het helemaal eens met Embillie, ook met de anderen trouwens 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie