Vraagje. Op zoek naar mijn ideale kattenras

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Kelvin219
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2019 15:29

Vraagje. Op zoek naar mijn ideale kattenras

Bericht door Kelvin219 »

Goedemiddag kattenliefhebbers,

Mijn naam is Kelvin en ben 27 jaar.
Ik woon nu sinds 1 jaar op mezelf in een eengezinswoning.
Ik wil al een lange tijd een kat, echter wou ik eerst in huis alles in orde hebben, dat is nu gelukt.
Vroeger toen ik een jaar of 8 was hebben mijn ouders 2 katten gehad, dit vond ik erg leuk ( vuilnisbakkenrasjes )
Echter weet ik niet welk ras er bij mij past.

Dit zijn de eigenschappen waar de kat aan “moet” voldoen:

Ik hou er van als ik lekker s ’avonds met de kat op schoot zit voor de buis.
Ook vind ik het erg belangrijk dat de kat veel aandacht wilt ( knuffelen, aaien, ect.)
Ook zou ik het leuk vinden als de kat zo nu en dan wil spelen.
Ik wel ABSOLUUT niet een kat die alleen maar boven ligt te slapen en nooit aangehaald wil worden.
Ook vind ik het belangrijk dat over het algemeen een gezond ras is.

Zelf werk ik 4 dagen in de week 8 a 9 uur op een dag.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik wil namelijk niet impulsief een kat kopen, ik wil mij erg goed voorbereiden.

Met vriendelijke groet,

Kelvin :grin:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Vraagje. Op zoek naar mijn ideale kattenras

Bericht door ErikPhilippus »

Twee Bengalen?
kittentjes

Re: Vraagje. Op zoek naar mijn ideale kattenras

Bericht door kittentjes »

Je kunt natuurlijk ook een kat uit het asiel halen met deze kenmerken, daar weten ze het karakter al.


Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Vraagje. Op zoek naar mijn ideale kattenras

Bericht door Mleen »

Wat voor ras/karakter je ook kiest, bij een kitten zou ik zowieso voor 2 gaan! Zeker als je zo veel werkt en vaak lang alleen zijn!
Het is niet veel meer werk en qua kosten ben je in het begin misschien iets meer kwijt (castratie, chippen, inentingen etc), maar het levert voor zowel jou als voor de kittens ontzettend veel op: ze leren degelijk kattengedrag van en aan elkaar en houden elkaar bezig.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraagje. Op zoek naar mijn ideale kattenras

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat jij je eerst goed verdiept voordat je een (of twee) katten aanschaft :-)

Wat ik je in ieder geval mee kan geven is dat je nooit garanties krijgt over het karakter. Bovendien kan met een raskat het karakter binnen een nest zelfs duidelijk verschillen.

Zelf heb ik er voor gekozen om een volwassen poes uit het asiel te halen. Doordat ze in het asiel niet op haar gemak was, viel er niet duidelijk iets te zeggen over karakter. Ze is bij ons gekomen als angstig en onzeker poesje maar tegenwoordig wordt een tablet uit de handen gekopt omdat zij aandacht wil en tegen je aan kruipt. Zij is nu dus opgebloeid naar een heerlijke aanhankelijke knuffelpoes.

Wat wel kan helpen is om gewoon eens bij een asiel in de buurt langs te gaan. Wie weet komt er dan wel een kat op je af waarvan je het gevoel hebt 'die hoort bij mij'.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Vraagje. Op zoek naar mijn ideale kattenras

Bericht door Zotvanpoezen »

Mijn eerste kat komt ook een asiel. Ik had hem niet gekozen, maar hij had mij gekozen! Ik heb hem meegenomen omdat hij direct naar mij toeliep om kopjes te geven. Dat hij niesziekte had, heb ik er maar bijgenomen. Hij was 6 maand oud.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
NatasjavE
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2018 08:35

Re: Vraagje. Op zoek naar mijn ideale kattenras

Bericht door NatasjavE »

2 Noren
Of 2 Siberen
Of 2 Main Coons
Of 2 HTKers

Genoeg rassen die aan je beschrijving voldoen.
Maar omdat je 4 dagen vrij lang weg bent is het wel handig en leuker voor de diertjes om er twee te nemen. Zeker omdat jij een kat wil die echt om aandacht komt vragen. Die aandacht hebben ze ook nodig op het moment jij aan het werk bent.
Plaats reactie