Wie kijkt en denkt mee? Kitten bij kater in december

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
KOORIENE
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 dec 2018 09:40

Wie kijkt en denkt mee? Kitten bij kater in december

Bericht door KOORIENE »

Dag allemaal,
We willen voor onze dochter graag een kitten nemen. We hebben al een kater van 7.
We hebben op mp. een nestje gezien, gewend aan jonge kinderen, Noorse boskap.
Omdat het de eerste keer is dat we een kitten nemen vind ik het best eng. Straks zien we iets over het hoofd. Is het slim om midden in de winter een kitten te nemen? Hoe lang kun je van huis in het begin?
Zitten er nog haken en ogen aan die ik niet zie? Onze kater is een echt buitengezet, een pittig karakter die we na jaren echt rustig en dan hebben gekregen....
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wie kijkt en denkt mee? Kitten bij kater in december

Bericht door Zotvanpoezen »

Als je van plan bent nog een kitten in huis te nemen, doe je dat best als je 1 of liefst 2 weken vakantie hebt om de introductie met de andere kat zo goed mogelijk te laten verlopen en om de kitten rustig kennis te laten maken met het huis en zijn bewoners. Hij moet o.a leren waar de kattenbakken en zo staan. Als je elke dag lang van huis bent is dit niet ideaal om een nieuwe kat erbij te nemen. Het zou ook kunnen dat de andere kat de kitten niet zo maar zal aanvaarden omdat hij al lang alleen was en blijkbaar geen gemakkelijk karakter heeft. Kittens kunnen behoorlijk druk zijn en dat zal hij misschien niet graag hebben.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Cats of Rotterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 aug 2018 17:50

Re: Wie kijkt en denkt mee? Kitten bij kater in december

Bericht door Cats of Rotterdam »

Hoi Kooriene,

Ik heb toevallig 2 Noorse boskittens in huis van ongeveer 6 maanden. Ik ben het eens met de vorige reactie en zou minimaal (maar liefst meer) een week vrij nemen van je werk. Het is belangrijk dat de kitten goed kan wennen, zeker omdat het en een nieuwe omgeving is en je al een andere kat hebt.

Verder zou ik goed nakijken of de kitten die je wil kopen bij een erkende fokker vandaan komt en zeker eens op bezoek gaan. Staat er iets bij over stambomen o.i.d. in de advertentie? Ik wil je niet bang maken maar ik heb dit vaker fout dan goed zien gaan via marktplaats. Als je net zoals ik verliefd bent geworden op het ras zou ik eens kijken naar een erkende fokker. Dan betaal je over het algemeen iets meer voor je kitten dan op marktplaats maar ben je (vaak) verzekerd van goede zorg en een gezonde kitten vanuit de fokkers kant. Mijn 2 bosbengels waren ook de eerste kittens die ik heb en ik app nog wekelijks met de fokster voor vragen en updates.

Mocht je nog meer vragen hebben (ook over het ras misschien) dan hoor ik het graag natuurlijk fijne kerst!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wie kijkt en denkt mee? Kitten bij kater in december

Bericht door Dinky »

Je geeft aan dat de kater 7 is. Is hij andere katten gewend?
Ivm het leeftijdsverschil zou ik voor 2 kittens gaan ipv 1 omdat ze dan elkaar hebben om te spelen en niet de al aanwezige kater terroriseren (die kans is met 1 kitten wel aanwezig).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Marisa34
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2019 01:31

Re: Wie kijkt en denkt mee? Kitten bij kater in december

Bericht door Marisa34 »

Dinky schreef: 24 dec 2018 16:39 Je geeft aan dat de kater 7 is. Is hij andere katten gewend?
Ivm het leeftijdsverschil zou ik voor 2 kittens gaan ipv 1 omdat ze dan elkaar hebben om te spelen en niet de al aanwezige kater terroriseren (die kans is met 1 kitten wel aanwezig).
Onze kat Binky is 4 en kwam als kitten bij ons met zijn broer Hummer. Helaas is Hummer 2 jaar geleden plots overleden, Binky is nu 2 jaartjes alleen. Hij is heel speels en een echte knuffelkont. De buurkat die wel eens stiekem op ons dakterras komt, jaagt hij weg als hij hem ziet.
Die heb ik ooit eens bij ons binnen gelaten om te zien hoe Binky en Hummer zouden reageren op een andere kat (het was alsof ze een aliën zagen haha, echt van huh, bestaan er nog meer zoals ons 😂).
Die kat heeft toen van zich af gepiest, en sinds dat Binky zag dat wij hem weg joegen elke x, ging hij dat ook doen.

Binky is trouwens een 100% jeweetwel-kater, wij noemen hem transgender 😅😂, omdat hij door blaasgruisproblemen gecastreerd is én zelfs een penisamputatie heeft gehad. Hij eet nog steeds urinary care omdat het anders weer fout gaat.

Nu willen we graag een kitten, omdat Binky nog heel speels is en wij niet de hele dag door tijd of zin hebben om te spelen. Ik vraag me af of dit goed zou gaan en of we dan beter een katertje of een poesje kunnen nemen?
Uiteraard houden we het kittenvoer en zijn voer gescheiden totdat de kitten geen kitten meer is en oud genoeg is om met Binky mee te eten (volgens de dierenarts kan dat gewoon).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wie kijkt en denkt mee? Kitten bij kater in december

Bericht door Anne »

1 kitten is wel heel erg speels en energievol. Misschien kun je het beter proberen met een leeftijdsgenoot of een kat van 1 of 2 jaar? Anders loop je kans dat je andere kat niet meer aan zijn rust komt ;-) In de asiels zijn de karakters van de opvangkatten bekend, erg makkelijk als je op zoek bent naar een speelse kat :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie