Welk ras lijkt qua karakter veel op een Blauwe Rus?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Jessicat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2018 19:53

Welk ras lijkt qua karakter veel op een Blauwe Rus?

Bericht door Jessicat »

Besten,

Ik zal proberen bondig te zijn.. (moeilijk!)

Laat ik voorop stellen dat ik wet dat elk dier een individu is en raskenmerken natuurlijk generaliserend zijn ;)

Mijn ohzo dierbare poes is onlangs op een nare manier en te jong (8) overleden. Ze was een prachtig Blauw Rusje, maar wel eentje met een gebruiksaanwijzing (ze had gedragproblemen naar anderen toe, dat ging over de jaren gelukkig wel steeds beter).

Zonder al te veel uit te wijden over mijn kameraadje zal ik gelijk naar mijn dilemma schakelen:

Ik wil graag een nieuw kitten. Maar geen blauwe rus. Mijn poes was voor mij de Tsarin onder de Russen, en mag zo blijven :lol: (in andere woorden, een andere BR zou voor mij voelen als een oneerlijke ‘vervanging’). Dus ik ben in eerste instantie gaan kijken naar rassen die me altijd al hebben aangesproken qua uiterlijk. En van daaruit ben ik naar gedragskenmerken gaan zoeken op het www.

Maar ik vind het wel lastig: generieke aanduidingen als ‘wild’, ‘erg speels’, ‘mensenvriend’, ‘aanhankelijk’, zeggen mij niet zoveel. Dus ik hoopte dat de echte kenners hier me kunnen helpen door een lijst te geven met kenmerken die ik van belang vind en tussen welke rassen ik twijfel.

En ja, nogmaals: elke kat is is een individu dus raskenmerken bieden geen garantie.

Qua kenmerken ‘zoek’ ik het volgende (althans, het zou passen, ik hou ervan, ik kan hier goed mee omgaan):
-Een eigen persoonlijkheid (geen apatische ‘ik eet en ga slapen’- kat)
-nieuwsgierigheid (zolang ze wel voorzichtig is? Het is niet dat ze nieuwsgierig moet zijn naar een gracht of een pittbull ;) )
-loyaliteit: geen allemansvriend die met iedereen meeloopt (Eenkennigheid is dus niet per se negatief in mijn ogen)
-acrobatische fratsen zijn geweldig (een kat die op kasten kan springen of salto’s door de kamer maakt, wow)
-‘manieren’ en ‘properheid’ : dat is wel echt iets dat ik gewend was en echt zeer waardeerde aan mijn vorige poes, waarvan ik nu extra besef dat dat misschien echt een ‘blauwe-rus’ -dingetje is maar toch (in zekere mate) hoop terug te vinden in een volgend maatje. Voorbeelden: ze mocht op het aanrecht en keek geduldig toe hoe ik kip of vis stond te snijden tot ze een stukje kreeg. Haar eigen speelgoed kon ze wild vernietigen, maar ze voelde perfect aan wat ‘van mij’ was en ze voorzichtig mee diende te zijn (in haar 8 jaren heeft ze vreemd genoeg echt NIETS kapotgemaakt in huis dat niet van haar was), en dat was niet eens aangeleerd. Ze was erg netjes, haast een neatfreak, ook wat betreft haar vacht en pootjes die nevernooit vies mochten zijn van haar. subvraag: hebben alleen blauwe russen dit? Haar broertje is net zo!

Wat ik te bieden heb:
-a whole lotta love. Ik neem de verantwoordelijkheid serieus, niets is me te gek. Voor ons is een kat een gezinslid.
-we hebben beiden een fulltime job, wel onregelmatig (vaak ochtenden vrij, of middagen thuiswerken).
-ik geef veel aandacht. Speel niet een uur lang, maar speelde met mijn poes minstens een half uurtje p/d maar gaf bovenal veel aandacht door haar te betrekken in bezigheden en veel met/tegen haar te ‘praten’.
-We wonen momenteel in een heel rustige buurt zonder tuin/buitenruimte (maar ik liet mijn poes dagelijks een uurtje buiten). Dit is niet relevant voor een kitten, die blijft sowieso het eerste jaar binnen. We zoeken naar een woning met groot balkonterras of tuin.

Rassen waar ik interesse in heb (en me dus afvraag in hoeverre het kan passen bij al het bovenstaande) zijn:
Tonkanees, Snow Savannah (denk dat dat al niet gaat werken), Ocicat, (zilver) Bengaal, Abessijn.

Welke zouden jullie me sowieso afraden aan te schaffen nav mijn verhaal? Zie ik misschien een vergelijkbaar ras over het hoofd die wel lijkt qua uiterlijk maar beter past bij mijn lijstjes?

Advies wordt nu zeer gewaardeerd! :)

Groet,
Jessi(cat)
Rassen waar ik interesse in heb:
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Welk ras lijkt qua karakter veel op een Blauwe Rus?

Bericht door Zotvanpoezen »

Dag Jessicat, ik ben bang dat je geen enkele kat zult vinden dat in jouw lijstje past. Het karakter van zo een kat vinden is zoals het winnen met de loterij. Ik heb 3 katjes in huis gehaald die in het wild geboren zijn, en als ik de 3 karakters door elkaar bekijk, zijn ze voor mij allemaal de perfecte kat. Dus, staar je niet blind op een ideaalbeeld, maar aanvaard wat je in huis haalt!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk ras lijkt qua karakter veel op een Blauwe Rus?

Bericht door castratenkoor »

Ook ik denk dat je de perfecte kat in geen enkel ras zult vinden. Ik heb hier b.v. 2 broertjes Blauwe Rus en die verschillen als dag en nacht qua karakter.

Maar alles bij elkaar opgeteld zou ik je denk ik Siamees of Tonkanees aanraden. Ik denk dat die twee rassen nog het beste benaderen wat jij graag in een kat ziet. Maar nogmaals, het is maar net wat voor individu je toevallig treft.

Ik heb ook HTK-katten die aan je wensen zouden voldoen. Dus staar je niet per sé blind op een stamboom-papiertje.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Welk ras lijkt qua karakter veel op een Blauwe Rus?

Bericht door Mleen »

Ik vraag me gelijk af: waarom wil je per se een raskat?

Er zijn zoveel leuke en mooie HTK kittens en volwassen katten die op zoek zijn naar een geliefd huisje, die ook prima voldoen aan jouw wensenlijstje. En dan nog is het van te voren nooit te voorspellen, zeker met kittens is dat lastig!
Ik heb het grote geluk twee HTK kittens te hebben rondlopen die allebei zo’n heerlijk eigen karaktertje hebben, nieuwsgierig zijn, maar ook ontzettend knuffelig en lief! Ook ik wilde in eerste instantie voor een raskat gaan, maar toen kwamen deze twee op ons pad en ik zou niet meer anders willen! 😊
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Welk ras lijkt qua karakter veel op een Blauwe Rus?

Bericht door Dinky »

Wanneer ik je verhaal zo hoor met fulltime werken dan zou ik in ieder geval voor 2 kittens gaan en niet voor 1. Dan hebben ze elkaar wanneer jullie aan het werk zijn ipv dat ze alleen thuis zitten.

Verder is het compleet afwachten wat voor karakter je treft. Zoals Dinie/castratenkoor al aangeeft heeft zij 2 broertjes blauwe rus in huis die echt compleet van elkaar verschillen. En dat is dus niet alleen hetzelfde ras maar zelfs uit hetzelfde nest. Ik heb ze mogen ontmoeten en het klopt zeker dat ze zo verschillen qua karakter.

Mocht je echt voor een raskat gaan dan zou ik met jouw gegeven kenmerken zoeken in Aziatische rassen zoals een siamees.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Welk ras lijkt qua karakter veel op een Blauwe Rus?

Bericht door KiwiNL »

Op deze site vind je een goed overzicht van alle rassen. Alleen zijn de Oosterse rassen vaak juist niet eenkennig. Ik snap ook niet zo goed waarom je eenkennigheid een pluspunt vindt. Ik neem aan dat je zo'n raskat toch niet buiten laat lopen. Wat maakt het dan uit dat ze vriendelijk en nieuwsgierig zijn naar je visite?
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Jessicat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2018 19:53

Re: Welk ras lijkt qua karakter veel op een Blauwe Rus?

Bericht door Jessicat »

Mleen schreef: 22 dec 2018 09:59 Ik vraag me gelijk af: waarom wil je per se een raskat?

Ook ik wilde in eerste instantie voor een raskat gaan, maar toen kwamen deze twee op ons pad en ik zou niet meer anders willen! 😊
Oh ik heb ook HTK katten gehad, 2x van het asiel en 1x uit zichzelf komen ‘aanwaaien’ :) Die waren wel al wat ouder..
Ik ben ook lid van ‘verhuiskatten’.nl dus kijk daar ook. Liever kies ik toch voor een bepaald uiterlijk, als ik ze van kleinsaf zou hebben. Dat is persoonlijk.. maar inderdaad.. je kan zomaar verliefd worden op iets heel anders die een goed thuis nodig heeft! Dat blijft vooralsnog een mogelijkheid (ik ben wel
licht allergisch voor katten die meer haaruitval hebben.. daar gebruikte ik medicatie voor. Bij sommige rassen heb ik daar helemaal geen last van)
Jessicat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2018 19:53

Re: Welk ras lijkt qua karakter veel op een Blauwe Rus?

Bericht door Jessicat »

Dinky schreef: 22 dec 2018 10:27 Wanneer ik je verhaal zo hoor met fulltime werken dan zou ik in ieder geval voor 2 kittens gaan en niet voor 1. Dan hebben ze elkaar wanneer jullie aan het werk zijn ipv dat ze alleen thuis zitten.
ja twijfelen we ook over. Met name vakanties waren zorgelijk... (ook al was het dan 3 dagen). veel beter met zn tweetjes..
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Welk ras lijkt qua karakter veel op een Blauwe Rus?

Bericht door Sifra »

Jessicat schreef: 21 dec 2018 23:42 Ik wil graag een nieuw kitten. Maar geen blauwe rus. Mijn poes was voor mij de Tsarin onder de Russen, en mag zo blijven :lol: (in andere woorden, een andere BR zou voor mij voelen als een oneerlijke ‘vervanging’).
Ik weet niet goed hoe ik je woorden moet interpreteren: voelt het nemen van een nieuwe BR als verraad tegenover je overleden poes of vind je het oneerlijk tegenover een nieuw kitten dat ze als vervanging voor de vorige poes zou moeten dienen?
Ik denk dat je in ieder geval bij je beslissing uitgaat van jouw menselijke emotie. Wie zou ik zijn dat ik daar een waardeoordeel over zou mogen vellen? Maar waarom zou je de keuze voor een nieuwe BR uitsluiten? Jouw Tsarina blijft altijd in je hart je Tsarina. Je weet ook dat naast raskenmerken iedere kat een eigen karakter heeft en dat een volgende BR niet te vergelijken zal zijn met de Tsarina. Ik denk niet dat je de overleden poes of je nieuwe poes tekort doet door weer te kiezen voor het ras waar je van gecharmeerd bent, de BR.
Ik zou zeggen, sluit de BR niet uit en neem liefst twee kittens (omdat je je fulltime werkt) of een volwassen herplaatser, die gewend is zichzelf te vermaken.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Welk ras lijkt qua karakter veel op een Blauwe Rus?

Bericht door Sansan »

Ik heb een ragdoll die hier een voldoet, ondeugende rakker. Wit met rood mocht dat uitmaken, met dat cliché van “een echte rooie”.

Als je echt zo specifiek zoekt zou ik speuren naar volwassen katten die aan je omschrijving voldoen :)
Jessicat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2018 19:53

Re: Welk ras lijkt qua karakter veel op een Blauwe Rus?

Bericht door Jessicat »

Sifra schreef: 22 dec 2018 13:05 Ik weet niet goed hoe ik je woorden moet interpreteren: voelt het nemen van een nieuwe BR als verraad tegenover je overleden poes of vind je het oneerlijk tegenover een nieuw kitten dat ze als vervanging voor de vorige poes zou moeten dienen?
Ja dit gaat inderdaad om menselijke emoties :). Hoe dit gevoelsmatig zit weet ik niet precies. Hiervoor had ik een HTK gitzwarte, daarna een schildpad en daarna een zwart witte. Die hebben inderdaad een plek in mijn hart, en toch is het zo dat “Fi hèt zwarte pantertje, Medi hèt jagers-schildpadje, Bono hèt makke Koetje en Oni hèt Blauwe tsarinnetje” in mijn leven zullen blijven en dat ik erna geen ander wil met dezelfde kleur/vacht. Misschien is het gevoelsmatig een soort ode? In elk geval hoop ik dat ik mn volgende poes veel langer bij me kan hebben... want anders raken de opties op! :roll: (grapje he)

Dat ik voor bepaalde karakterkenmerken ga zal daarom vast vreemd zijn om wat ik net schrijf: “je wil toch steeds een andere kat??”. Ik merk na mijn ervaringen met mn lieverds dat er toch kenmerken zijn die van belang zijn voor een ‘goede match’.

Ik heb dit tooic hier geopend omdat mensen in mijn omgeving van alles opperen over bepaalde rassen: dat Savannahs bijv hartstikke groot kunnen worden en heel wild zijn (en superslim waardoor je de ijskast beter op slot kan zetten) -ik weet inmiddels dat de ‘wildheidsfactor’ ligt aan de generatie-, dat Bengalen ook wild zijn en van alles van tafel smijten, bovendien nachtdieren zijn en snachts ‘losgaan’ (“Een Savannah slaapt snachts, kan je die beter nemen”). En (over ‘wilde rassen’ an sich) “oei, met zo’n ras moet je goed veel ruimte hebben anders worden ze vals!”. Van Blauwe Russen is bekend dat ze vriendelijk zijn maar van rust houden (erg drukke/jonge kinderen geeft ze stress -dat kan ik beamen). Ik noem maar even wat voorbeelden... waardoor ik door de bomen het bos niet meer zag, hoe goed de adviezen ook bedoeld zijn van kennissen en vrienden.

Vandaar dat ik het hier even open wilde stellen “dit is wat ik gewend ben en van hield, dit is mijn woon/levenssituatie: wat past het best?”. Jullie kunnen beter advies geven dan mensen die info hebben van ‘horen zeggen’ :)
Jessicat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2018 19:53

Re: Welk ras lijkt qua karakter veel op een Blauwe Rus?

Bericht door Jessicat »

Aan allen die gereageerd hebben: dank voor jullie inzichten. En jullie hebben natuurlijk gelijk: elke kat is anders.

Jullie bevestigen mijn gevoel ook: als ik voor een kitten ga, beter een Aziatisch/siamese kruising, om enigszins houvast te hebben hoe het karakter (waarschijnlijk) kan ontwikkelen. En anders een herplaatser/wat oudere poes.

:)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Welk ras lijkt qua karakter veel op een Blauwe Rus?

Bericht door Sansan »

Maar daar heb je zeker gelijk in hoor!
Absoluut, ras kenmerken zijn zo intens sterk.
Honden, paarden, katten, ratten.. collectie dieren die bij mij al velen van zijn gepasseerd.. en absoluut gekozen vanwege ras en familie (en klik natuurlijk, dat staat voorop, maar ik acht bij mij de kans klein een klik te krijgen met een koudbloed (paard) of een jachthond). Dat ligt mij totaal niet.

Kwa ratten altijd van die lekkere luie kruikjes en wilde daar eens variatie in, ik koos een fokker die bekend staat om “rattige ratten” in wildkleur. Deze knapperd liep over waslijn lijntjes, iets waar mijn luie kruikjes nog niet eens over na dachten :lol:

Dus kijk inderdaad in die hoek, en ga persoonlijk af op de kat en jullie klik. Ook bij jonge dieren is dat echt wel al wat te voelen en is het gedrag tussen nestgenoten en hun karakters al te zien.
Jessicat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2018 19:53

Re: Welk ras lijkt qua karakter veel op een Blauwe Rus?

Bericht door Jessicat »

Bedankt Sansan! :)
Plaats reactie