Tweede kat of niet?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Sofie en Tim
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2018 15:46

Tweede kat of niet?

Bericht door Sofie en Tim »

Hallo iedereen.

Wij zijn de trotse eigenaars van onze britse korthaar Simba die in januari één jaar wordt. Wij zijn echter aan het twijfelen om voor hem een speelkameraadje erbij te nemen gezien wij toch veel moeten werken en hij dan minimum negen uur op een dag alleen zit. Daarnaast is hij niet de meest actieve kat waardoor hij begint te neigen naar overgewicht. Simba is een zeer rustige kat, maar niet erg aanhankelijk waardoor wij eigenlijk denken dat hij het misschien prima zo vindt. Anders zou hij (denken wij) meer aandacht aan ons komen vragen. We willen eigenlijk het beste voor hem en voor ons is een tweede kat zeer leuk maar niet nodig. Nu krijgt Simba immers al onze aandacht zonder te delen en misschien wil hij helemaal geen speelkameraad gezien hij altijd een beetje op zijn eigen is.
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Tweede kat of niet?

Bericht door Annefleur »

I love Britjes! :verliefd:

Ik zou er zeker een tweede kat bijnemen als ik jullie was. Negen uur per dag helemaal alleen is best veel.
Je schrijft dat Simba niet erg aanhankelijk is en best wel op zichzelf en dat is ook wel hoe ik de Brits Korthaar ken. Maar dat betekent niet dat ze gezelschap van een andere kat niet waarderen. Integendeel zelfs!

Ik heb in mijn jeugd 2 Britten gehad. Toen mijn ouders de eerste Brit kochten, hadden we ook al een gewone huis-, tuin- en keukenkat.
Toen de Britse kater 1 jaar was, hebben mijn ouders er ook nog een Britse poes bij genomen, omdat we zo verliefd op het ras waren geworden. (Dus niet vanwege eventuele eenzaamheid, want er was altijd iemand thuis bij ons.) De poes was een half-zusje van de kater en vanaf het eerste moment dat ze elkaar zagen, was er een klik tussen die twee. Het was net alsof ze allebei heel blij verrast dachten: "Hee, daar is er nog zo'n één!"

Die klik is er altijd gebleven. Ze waren eigenlijk altijd wel bij elkaar in de buurt. Ze lagen naast elkaar te slapen, wasten elkaar, kwamen bij de ander kijken als er iets met diegene aan de hand was. Echt een hechte band dus! Ze hadden ook meer een klik met elkaar, dan met de andere kat die er al was.
De band die ze met ons hadden, is eigenlijk niet veranderd toen er nog een Brit bijkwam.

Al met al denk ik dat het heel goed voor Simba zou zijn als jullie er een soortgenootje bijnemen. En dan het liefst nog een Brit natuurlijk!
Sofie en Tim
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2018 15:46

Re: Tweede kat of niet?

Bericht door Sofie en Tim »

Hey Annefleur,

ooh zo leuk om te lezen :) indien we een tweede nemen zou het inderdaad nog een Britje zijn, zijn echt zalige katten.
Merci!!!
LB86

Re: Tweede kat of niet?

Bericht door LB86 »

Hoi Sofie en Tim,

Moeilijk te zeggen, want sommige zijn liever alleen.. Ik spreek uit ervaring omdat ik nu in een dilemma zit.

Ik heb een poes van 1jr oud, altijd alleen bij me geweest.
2maanden terug vond ik een kitten buiten, 6 weken oud. Beestje was ondervoed, wormen etc.. Kitten is nu volledig opgeknapt, maar de oudere kat accepteert de kitten niet!

De oudere kat loopt nu constant alert door huis, geneigd meer buiten te zijn. Ze was echt veel gelukkiger toen ze alleen bij me was! Ik heb haar bach remedie gegeven, dierentolk gesproken, gedragsdeskundige erbij.. en echt... ze wil gewoon weer alleen samen met mij zijn

Moeilijke voor mij is dat de kitten enorm aanhankelijk is, ze is echt DOL op me. Ik heb haar vertrouwen gewonnen en opgevoed.
Haar weg doen valt me enorm zwaar.
Daarbij heeft ze nu een verdacht snelle ademhaling, volgens dierenarts misschien littekenweefsel in longen.
Maar als ik het nu langer probeer om haar te houden moet ze gesteriliseerd worden, alvorens dat gebeurd wil ik wel bloedprikken, en echo van hart/longen.

Naar asiel brengen of zo weggeven nu zit me door die ademhaling dus ook niet lekker !

Misschien kun je een dierentolk vragen om met je kat te praten en zo ontdekken of een tweede kat leuk is ?


Heel veel succes met je keuze
Sofie en Tim
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2018 15:46

Re: Tweede kat of niet?

Bericht door Sofie en Tim »

Hey,
Merci voor je reactie. Super dat je dat katje gered hebt. In verband met de ademhaling van het kitten wil ik je even zegggen dat ik 15 jaar geleden ook een nest kittens heb gevonden. Heb ze opgevoed en er twee van gehouden. Eentje ervan heeft al heel haar leven een zware,snelle ademhaling, maar daar lijkt ze precies geen last van te hebben. Poesje is nu nog steeds gelukkig in mijn ouderlijk huis.
Wel jammer dat je oudere kat er niets van moet weten. Ik zou het ook niet over men hart krijgen om het weg te doen. Misschien wel als ik zou weten dat ze terecht zou kunnen bij familie of vrienden ?
Vandaar ook mijn vraag op het forum, ik zou het ook enorm moeilijk hebben indien het niet zou klikken tussen mijn huidige kat en de nieuwe kat. ik ben er nog altijd niet aan uit.
Hopelijk is alles in orde met het jonge katje en vind je een oplossing.

Groetjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Tweede kat of niet?

Bericht door Zotvanpoezen »

Een tweede kat erbij is altijd een gok. Vooral bij een kat dat altijd alleen geweest is. Je kunt geluk hebben zoals Annefleur, maar ook pech zoals LB86. Simba is een zeer rustige kat. Als je nog een katje erbij wil, kies dan ook voor een rustig karakter. Voor het overgewichtprobleem kun je hem misschien aan het werk zetten met voerpuzzels en zijn brokjes in huis te verbergen zodat hij er moeite moet voor doen. Controleer ook de koolhydraten in zijn voeding. Als die te hoog zijn en hij is niet erg actief, is het normaal dat hij te dik wordt. Liever (natte) voeding met heel weinig koolhydraten en rijk aan dierlijke eiwitten en vetten geven. En hem toch maar aanmoedigen om te spelen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tweede kat of niet?

Bericht door Dinky »

Wanneer je er een tweede bij wil zetten dan zou ik dat wel snel doen aangezien het vanaf 1 jaar steeds lastiger wordt wanneer ze altijd alleen zijn geweest.

En ja, het is altijd afwachten of het klikt of niet. Qua karakter zou ik dan ook voor een Brit erbij kiezen. Misschien dat er wel leuke herplaatser staat op kitten te koop.Nl?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie