Kitten nemen op 30m2?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Nikah
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2018 17:04

Kitten nemen op 30m2?

Bericht door Nikah »

Hola!
Mijn vriend en ik zouden samen een leuke kat willen. We hebben een klein studentenappartement van 30 m2 incl balkon. Ik zou wel de kat met een bandje naar buiten kunnen laten gaan. We zitten allebei wel op school en we werken parttime. Weekenden zijn we wel gewoon thuis. Maar is het wel verstandig? We willen namelijk niet dat het katje ongelukkig word.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten nemen op 30m2?

Bericht door Zotvanpoezen »

Dag Nikah.
Sorry, maar ik vind 30m2 echt te klein om een kat te houden. Ik denk dat ze snel problemen zal geven zoals ongewenst gedrag. Jullie zijn In de week bovendien niet thuis. Ik denk eerlijk gezegd dat een dwergkonijntje of een cavia beter zijn. Die kun je 's avonds wel lekker rond laten rennen en overdag in een ruime kooi laten met wat dingen om zich bezig te houden.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten nemen op 30m2?

Bericht door Rik »

Op zich kun je op 30m² wel een kat houden. Maar je moet je daar dan ook compleet aan overgeven. Je moet in de hoogte gaan werken en flink wat catification aanbrengen.

Maar je geeft al aan dat jullie niet vaak thuis zijn. Dan is een twee kat eigenlijk een vereiste (hoewel dat sowieso heel goed is). En dan wordt 30m² wel erg krap.

Aangezien ik niet denk dat jullie een grote krabpaal en compleet rond de kamer overal plankjes zullen/kunnen maken denk ik niet dat het op dit moment in jullie leven verstandig is een kat te nemen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kitten nemen op 30m2?

Bericht door KiwiNL »

Zotvanpoezen schreef: 24 sep 2018 19:05 Ik denk eerlijk gezegd dat een dwergkonijntje of een cavia beter zijn. Die kun je 's avonds wel lekker rond laten rennen en overdag in een ruime kooi laten met wat dingen om zich bezig te houden.
Konijnen en cavia's zijn groepsdieren die je nooit alleen moet houden. Daarnaast hebben die ook behoefte om de hele dag te kunnen rennen en springen en is het dus dierenmishandeling om ze hele sagen in een hokje op te sluiten.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Nikah
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2018 17:04

Re: Kitten nemen op 30m2?

Bericht door Nikah »

Rik schreef: 24 sep 2018 19:29 Op zich kun je op 30m² wel een kat houden. Maar je moet je daar dan ook compleet aan overgeven. Je moet in de hoogte gaan werken en flink wat catification aanbrengen.

Maar je geeft al aan dat jullie niet vaak thuis zijn. Dan is een twee kat eigenlijk een vereiste (hoewel dat sowieso heel goed is). En dan wordt 30m² wel erg krap.

Aangezien ik niet denk dat jullie een grote krabpaal en compleet rond de kamer overal plankjes zullen/kunnen maken denk ik niet dat het op dit moment in jullie leven verstandig is een kat te nemen.
Jaa het is wel zo dat er na 21:30 altijd iemand thuis is en niet te vroeg de deur uitgaan.

Het is wel zo dat er veel plankjes en dingen geplaatst kunnen worden zodat ie rondom het huis wel bezig kan zijn.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kitten nemen op 30m2?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik zou het je echt afraden. Ik heb twee kittens van 5 maanden en als ik zie hoeveel energie die hebben. Ze hebben 3 verdiepingen en een buiten om achter elkaar aan te racen....en dan nog lijkt het vaak niet genoeg en moet er flink geworsteld en gestoeid worden.

Ik zou bang zijn dat je een gefrustreerde kat krijgt met een gedragsprobleem. Wacht totdat je in een andere fase van je leven zit en meer ruimte hebt om er in iedergeval twee te nemen om samen op te groeien.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten nemen op 30m2?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik zou het ook afraden om een kat te nemen. Als je zou overwegen om toch maar een ander diertje te nemen, lees er dan ook eerst voldoende over. Dat konijntjes en cavia 's niet graag alleen zijn wist ik ook wel, ik ging ervan uit dat iedere verstandige persoon eerst zich in de behoeften van deze dieren zou verdiepen. Want een dier schaf je niet aan om aan je eigen behoeften te kunnen voldoen , maar om op de allereerste plaats aan het welzijn van het dier te kunnen voldoen. Ik hoop dat jullie een verstandige keuze maken.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten nemen op 30m2?

Bericht door nellebel »

als je kiest voor 1 kat, geen kitten maar eentje uit het asiel waarvan bekend is dat het een solo kat is. anders krijg je echt geheid problemen. je zegt we zijn van 21:30 uur thuis en nooit vroeg weg. dan zit de kat echt nog heel lang alleen hoor. dus sowieso zul je je kamer dan in moeten richten voor de kat . zodat hij/zij de hele dag wordt uitgedaagd en alle kanten uit kan om te spelen en zich te vermaken. ik heb 2 katten in een appartement. ze hebben de hele dag alle ruimte beschikbaar. ik ga na mijn werk meteen naar huis. wij zijn in het weekend zelden weg en gaan dus ook zelden op vakantie (in 25 jaar tijd 2x geweest). zodra ik thuis kom gaat de balkondeur open zodat ze nieuwe prikkels krijgen en wordt er zeker een half uur intensief gespeeld. de rest van de avond ben ik ook met ze bezig. bijv met koken zitten ze meestal op het barretje toe te kijken maar dan ben ik met ze aan het praten/ zingen gooi ik af en toe een muisje door de kamer. en ons appartement hangt vol loopplankjes, en staat vol krabpalen. we hebben een aquarium als katten tv. ik ben verantwoordelijk voor hun dat zij een prettig leven hebben. zij dienen niet alleen voor mijn vermaak als ik tijd voor ze heb. het is voor mij ook tijd investeren en daar moet je echt volledig achter staan. nou geniet ik er elk moment van (manlief vind mijn zangkwaliteiten niet altijd even prettig, guusje ook niet, maar gijs vind het geweldig).
dus denk er goed over na. het is niet zomaar even een diertje in huis nemen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten nemen op 30m2?

Bericht door Dinky »

Goed dat jij je er vooraf in verdiept :-)

Ik weet niet wat jullie verdienen met parttime werken en hoeveel geld jullie op een spaarrekening hebben staan maar los van de ruimte moet je ook geld opzij hebben staan. Wanneer je pech hebt kan je zomaar 1000 euro kwijt zijn met een operatie en voorafgaande onderzoeken. Wat mij betreft ook een punt om goed bij stil te staan.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten nemen op 30m2?

Bericht door KleinDraakje »

Goed dat je hier van te voren bij stil staat. Sluit mij aan bij mijn voorgangers. Sowieso zijn 2 kittens beter dan 1 omdat ze met elkaar ook energie kwijt kunnen en nog veel van elkaar leren. Wij hebben er nu dan 3 en geven ons daar ook helemaal aan. Ik werk dan fulltime, mijn vriend werkt 1 dag in de week. We hebben een klimmuur gemaakt zodat ze omhoog kunnen racen. Ze zitten meestal beneden op zo’n 40m2 maar als wij of mijn vriend thuis is mogen ze ook boven en rennen op de trap (dan zitten ze op totaal 80m2). We hebben ook veel speeltjes en spelen minstens een half uur met ze intensief. Rennen door het huis met speeltjes achter ons aan. En spelen individueel ook nog met ze. Een paar keer per week, als het weer het toelaat, mogen ze hier ook in een grote afgesloten tuin. Al met al krijgen ze hier dus best wat prikkels en afleiding en is het goed te doen. Maar als we alleen op 40m2 hadden gezeten dan had ik het ook niet gedaan. Je moet ook nog kattenbakken kwijt (aantal katten + 1), bakje eten, drinken, extra zakken grind ergens kwijt kunnen.

Als je alleen ‘s avonds een uurtje thuis bent voordat je gaat slapen dan krijgt een kitten zijn energie niet kwijt en krijg je waarschijnlijk gedragsproblemen
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Kitten nemen op 30m2?

Bericht door Emmajoja »

Kan makkelijk als je 1 kat neemt.
Zolang je de kat alles geeft wat ie nodig heeft.
Hoge plaatsen, raam uitzicht, speeltijd en love.
Bron: jackson galaxy Afbeelding

Edit:
Misschien een idee om een iets oudere te nemen uit een asiel? Er zijn er zoveel :(

Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten nemen op 30m2?

Bericht door maliejane »

Als ik het zo hoor doe je er verstandig aan een iets oudere kat te nemer (1 tot 5 jaar bijvoorbeeld) die al gewend is alleen te zijn. Jullie zijn veel weg en hebben niet veel plek. Een kitten gaat zich dan vervelen en slopen. Als ik nu kijk naar mijn twee katten (eentje van 1 jaar en 4 maanden en de ander 4 maanden oud) kan je goed zien dat de oudste al een heel stuk rustiger is, meer slaapt en over het algemeen maar 1 uurtje per dag echt speelt en dan s'nachts nog een paar momentjes. Mijn kitten is bijna elke 2 uur aan het spelen, stoeien en aandacht aan het trekken. Die hangt ook geregeld in de gordijnen en dat terwijl ze 2 krabpalen, genoeg hoge plekjes, een heel huis en een speelmaatje heeft.

Dus ik zou een herplaatser of kat uit het asiel nemen en zeker geen kitten. Als jullie echt een kitten willen zou ik wachten tot je een groter huis hebt en er dan gelijk 2 nemen. Ik heb er spijt van dat ik Dusty een jaar alleen gehouden hebt... Na een jaar zag ik dat ze echt een maatje miste (maatjes gedrag richting ons vooral en steeds ruiger spelen) en sinds ze die heeft is ze naar ons veel liever en voorzichtiger en doet ze dat maatjes gedrag enkel nog naar mijn kitten toe.

Heel veel succes met de keuze! Ik snap hoe moeilijk het is om in dit geval verstand boven gevoel te laten gaan. Ik vind het trouwens overdreven te zeggen dat je geen kat kan nemen hoor! Als je een wat oudere en rustige kat hebt en daarnaast genoeg klimmogelijkheden en speeltjes komt dat echt wel goed :)
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Nikah
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2018 17:04

Re: Kitten nemen op 30m2?

Bericht door Nikah »

Bedankt! Ik denk dat het inderdaad de twee opties dan zijn 😊
Plaats reactie