Kitten uit tweede nestje binnen jaar onverstandig?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
wattedoen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 sep 2018 22:05

Kitten uit tweede nestje binnen jaar onverstandig?

Bericht door wattedoen »

Hallo,

We hebben een kitten op het oog maar het blijkt dat dit al het tweede nestje van de moeder is dit jaar. Nu heb ik wel eens gehoord dat katten uit zo'n tweede nest ongezonder zouden zijn.

Ik ben naar info gaan zoeken maar het wordt me niet duidelijk of dat ook echt zo is. Is het erg onverstandig om voor dit kitten te gaan? Misschien dat er hier iemand is die advies kan geven?

Alvast veel dank!

P
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten uit tweede nestje binnen jaar onverstandig?

Bericht door castratenkoor »

Naar mijn idee is het vooral slopend voor de moeder-kat twee nesten binnen een jaar. Over het algemeen gaat dat niet ten koste van de kittens. Maar je zou kunnen gaan kijken, wat voor indruk ze maken. Als er ook nog inteelt meespeelt b.v. gedekt door eigen broer, dan zou ik het niet doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten uit tweede nestje binnen jaar onverstandig?

Bericht door Rik »

Broodfokker dus.
Met een grote boog omheen lopen.
(Ik neem aan dat het niet om een normale raskat gaat met stamboom)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
wattedoen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 sep 2018 22:05

Re: Kitten uit tweede nestje binnen jaar onverstandig?

Bericht door wattedoen »

Hi, bedankt voor de reacties. En een broodfokker is het niet hoor, het is gewoon een boerderijkat.

We zijn al gaan kijken en de kittens zagen er goed uit - levendig, goed op gewicht, schone oogjes...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten uit tweede nestje binnen jaar onverstandig?

Bericht door Rik »

wattedoen schreef:Hi, bedankt voor de reacties. En een broodfokker is het niet hoor, het is gewoon een boerderijkat.
Ok, dan krijg je ze dus wel (bijna) gratis mee neem ik aan. (Zoniet dan spreken we nog steeds over broodfokker)

Ik weet niet of je nog meer katten hebt maar als dit de eerste is dan zou ik sterk adviseren om gelijk voor twee te gaan. Dat is zo veel beter voor je kittens.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
wattedoen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 sep 2018 22:05

Re: Kitten uit tweede nestje binnen jaar onverstandig?

Bericht door wattedoen »

Ja, zijn bijna gratis. Maar het gaat me er vooral om dat hij gezond is, niet dat we al snel afscheid van m zouden moeten nemen :(

En twee... Ik weet dat dat beter is maar we willen er toch echt maar eentje. Jarenlang twee katten gehad, waarvan de tweede een jaar na de eerste kwam. Die eerste is daar nooit helemaal blij mee geweest, die leek gelukkiger toen hij alleen was. Daarnaast is er altijd iemand in huis!
kittentjes

Re: Kitten uit tweede nestje binnen jaar onverstandig?

Bericht door kittentjes »

Het is wel een verschil of je er meteen twee neemt of 1 een jaar later. Ze leren in de kitten periode zoveel van elkaar plus dat ze ook steun hebben van elkaar als jij s nachts in je bed ligt of wel even weg bent.
Oh en nog een detail ze slopen veel minder van jou (bijten of krabben) en je huis!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
blixenblo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 jul 2018 14:22

Re: Kitten uit tweede nestje binnen jaar onverstandig?

Bericht door blixenblo »

als ik naar mijn katten kijk, zie ik dat mijn oudste zoveel gelukkiger is nu er een kitten er bij is.
Hij had het al heel goed hoor! Maar hij is nu op zijn gelukkigst als ik hem zo zie.
Hij voedt de kitten ook op, en zorgt voor de kitten en ze spelen met elkaar, ze wassen elkaar en liggen bij elkaar.
De kitten die haalt weinig kattenkwaad uit.
En toen mijn oudste nog zo jong was als mijn kitten nu, haalde hij wel aardig wat kattenkwaad uit omdat hij alleen was.
Echt ik zou wel voor een kitten gaan.

En die kitten van dezelfde moeder, kijk even hoe vrolijk en gezond de kittens zijn en neem dan de beslissing.
Boerderij katten zijn vaak wel sterker dan een raskat. Maar zegt niet altijd alles natuurlijk.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten uit tweede nestje binnen jaar onverstandig?

Bericht door Rik »

Kijk ook even hoe de boerderijkatten "verzorgd" worden. Vroeger had je de term herfstkatten (uit 2e of 3e nestje) die dan zwakker zijn, wat tegenwoordig niet meer opgaat. Maar bij katten die dus buiten in het wild leven en geboren zijn, kan dit nog steeds gelden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
wattedoen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 sep 2018 22:05

Re: Kitten uit tweede nestje binnen jaar onverstandig?

Bericht door wattedoen »

Ik zal inderdaad nog even nadenken over twee kittens.

En ze zitten gewoon binnen hoor, worden goed verzorgd. Zien er ook goed uit! Dus misschien dat we er maar voor gaan :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten uit tweede nestje binnen jaar onverstandig?

Bericht door Rik »

Als ze gewoon binnen zitten en moederpoes ook gewoon goed verzorgd is geweest dan zal die term herfstkittens niet van toepassing zijn.

Nog inderdaad ter overweging...
(ik kan het niet laten deze link nog even te plaatsten :) )
Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

(Maar uiteindelijk is dat jullie eigen beslissing ;))
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie