Kat expert gezocht

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
spoek
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2018 17:01

Kat expert gezocht

Bericht door spoek »

Ik wil binnenkort 2 kittens kopen, en dan graag een stevige, forse met bolle wangetjes.
Zodoende ben ik uitgekomen bij de British shorthair.

Na wat zoeken op dit ras is het mij opgevallen dat de gemiddelde leeftijd vrij laag is: tussen de 6 en 12.
Dit vind ik erg omdat de dood van een huisdier mij erg veel aandoet. Het vreemde is dat bij een Scottish Fold de gemiddelde leeftijd fors hoger ligt (15), terwijl het om een zeer identieke kat gaat.

Kan iemand mij uitleggen waarom het leeftijdsverschil tussen deze 2 soorten zo verschillend van elkaar is?
Op dit moment wil ik een Scottish Fold maar dan met "straight" oren, omdat ik deze oorafwijking zielig vind en de kat hier bovendien last van kan krijgen. Is dit niet in essentie een British Shorthair maar dan met fors hogere leeftijdsverwachting?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kat expert gezocht

Bericht door KleinDraakje »

Waar heb je deze verwachting vandaan? Als het twee aparte bronnen zijn dan kan je ze eigenlijk al niet meer vergelijken. De een houdt rekening met zoveel factoren en de ander met minder. Of de testgroep is bij de een groter etc.

Scottish straight zou ik niet doen, die heeft volgens mij nog steeds dezelfde kraakbeenafwijking. Ik ben zelf fan van British Shorthair maar heb niks gelezen over 6-12 jaar. Je kan het leven natuurlijk nooit voorspellen, maar hoop dat we die van ons toch een mooie 15 jaar kunnen geven.

Omdat ik zelf veel heb uitgezocht omtrent catteries, benodigde testen voor een gezond kitten etc schreef ik er een artikel over:
https://vivianneyiwei.nl/katten/waar-mo ... -uitzoekt/

Misschien heb je daar ook nog wat aan 😊
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Plaats reactie