open trap

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
San1967
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2018 11:14

open trap

Bericht door San1967 »

Wij krijgen zeer binnenkort( eindelijk!) een ragdoll kitten en een ragdoll poes van 8 jaar.
Wij zitten met een dilemma. Wie kan ons wat tips geven.
Wij hebben naar de eerste verdieping een dichte trap, maar naar de tweede verdieping een open trap.
Voor de kitten kan ik me voorstellen, dat dit gevaarlijk kan zijn.
Het liefst willen wij deze echter open houden.
Wij hebben eerder twee perzen gehad en er hebben zich nooit gevaarlijke situaties voorgedaan.
Ik heb ergens gelezen, dat iemand tijdelijk karton als alternatieve stootborden heeft geplaatst en op het moment dat de kitten oud genoeg was dit karton weer verwijderd.
Wat vinden jullie van deze tip?
Zijn oudere katten voorzichtig genoeg om niet door een open trap te vallen?
Alvast bedankt voor jullie tips.
blixenblo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 jul 2018 14:22

Re: open trap

Bericht door blixenblo »

zo heb ik het ook gedaan voor mijn kitten, gewoon een stukje veiligheid en zekerheid!
San1967
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2018 11:14

Re: open trap

Bericht door San1967 »

Dus ook tijdelijk karton geplaatst?
En hoe lang heb je dit laten zitten?
Daarna dus geen gevaarlijke situaties gehad?
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: open trap

Bericht door KleinDraakje »

Wij hebben een tijdelijke afsluiting van de zoldertrap gemaakt. Stuk mdf wat vast zit aan de trap. De badkamerdeur blokt de rest van de zoldertrap als hij open staat (+ een haakje zodat de deur zo blijft staan). Makkelijk voor ons om de zoldertrap nog te gebruiken terwijl de katten niet verder dan de eerste verdieping komen.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: open trap

Bericht door Rik »

KleinDraakje schreef: 19 aug 2018 17:42 Wij hebben een tijdelijke afsluiting van de zoldertrap gemaakt. Stuk mdf wat vast zit aan de trap. De badkamerdeur blokt de rest van de zoldertrap als hij open staat (+ een haakje zodat de deur zo blijft staan).
Hahaha, volgens mij heb je het precies hetzelfde gedaan als bij mij.
Bij mij staat de badkamerdeur ook al twee jaar open (met een stuk mdf aan de trap om de rest dicht te maken) :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
San1967
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2018 11:14

Re: open trap

Bericht door San1967 »

Op zich een prima idee. Alleen de katten mogen van ons wel naar boven. Dus dit is voor ons geen optie.
Het permanent dicht maken door stootborden te plaatsen vereist nog wel wat precisiewerk en er is een kans op erg kraken van de treden.
Misschien kan ik een lat plaatsen op de plaats waar een stootbord zou komen. De opening wordt kleiner en geen kans op kraken.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: open trap

Bericht door KleinDraakje »

Rik schreef: 19 aug 2018 17:52 Hahaha, volgens mij heb je het precies hetzelfde gedaan als bij mij.
Bij mij staat de badkamerdeur ook al twee jaar open (met een stuk mdf aan de trap om de rest dicht te maken) :lol:
Haha ja precies dat! In het begin moest ik er erg aan wennen maar nu is het heel gewoon :lol: Bijkomend voordeel, onze zolder is vooral voor opslag. Veel dozen en losse spullen waarvan we niet willen dat de katten er bij kunnen.
San1967 schreef: 19 aug 2018 18:01 Op zich een prima idee. Alleen de katten mogen van ons wel naar boven. Dus dit is voor ons geen optie.
Het permanent dicht maken door stootborden te plaatsen vereist nog wel wat precisiewerk en er is een kans op erg kraken van de treden.
Misschien kan ik een lat plaatsen op de plaats waar een stootbord zou komen. De opening wordt kleiner en geen kans op kraken.
Kijk ook even hoe je erbij kan komen om het te bevestigen. Onze zolder trap zit boven de trap van de eerste verdieping. Iets bevestigen aan de traptreden doe je het makkelijkst vanaf de achterkant, maar als je een constructie hebt zoals bij ons dan kan je daar niet makkelijk met een ladder bij.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
ilse23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mar 2017 13:05

Re: open trap

Bericht door ilse23 »

Ik ben vandaag naar een huurappartement gaan kijken. Je komt binnen langs een traphal met een gesloten trap. Via de woonruimte kan je dan (via een deur) terug de traphal in om naar het 2e verdiep te gaan maar hier is de trap open. De valhoogte is vrij groot want het is een volledig verdiep naar de trap die er recht onder zit. Verder is die deur uiteraard gesloten dus als de katten zouden vallen zitten ze vast in de hal.

Ik heb 2 katten en ze zijn 2j oud. Waar ik nu woon is er geen trap, hoe gevaarlijk is deze situatie?

Het is een huurappartement dus ik zou geen permanente aanpassingen kunnen doen.

Ik dacht eventueel gewoon karton tegen de trap te kleven ofzo zodat ze er niet door kunnen maar weet niet of dat haalbaar is. Iemand tips/ideeën ?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: open trap

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik weet dat er op dit forum al enkele meldingen geweest zijn met een dodelijke val van een open trap, maar ik weet niet meer wanneer dit gebeurd is. Ik weet wel dat er hier enkele mensen zijn dat hun open trap beveiligd hebben.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: open trap

Bericht door Rik »

Inderdaad lijkt mij het dichtmaken van de trap het beste. In ieder geval totdat ze gewend zijn. Een ongelukje zit in een klein hoekje en als ze verkeerd neer kunnen komen...

Je zou met karton kunnen werken. Maar een oplossing met dunne houten planken of platen kan ook. Spijkers (of dunne schroeven) kan meestal wel in hout want dat kun je altijd weer dichtplamuren.

https://www.google.com/search?q=trap+di ... s&tbm=isch
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
EllenR
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2019 06:40

Re: open trap

Bericht door EllenR »

Ik heb in mijn appartement ook een open trap met open leuning en toen ik mijn kat van 8 jaar adopteerde had ze helemaal geen probleem met het feit dat de trappen open waren. Ze vond het zelf leuk dat ze haar poten tussen de trappen kon steken bij het spelen en ze rende vaak met hoge snelheid naar boven en beneden.

Als je dus een kat neemt van +1 jaar zou ik me geen zorgen maken, maar bij een kat die nog klein is zou ik misschien in het begin toch wat karton plaatsen zodat ze eerst kunnen wennen aan de trap. Eens ze de trap vlot kunnen gebruiken kan je naar mijn mening en gevoel het karton wel weghalen.

Hopelijk helpt dit advies, maar doe vooral waar je je zelf het beste bij voelt.
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: open trap

Bericht door Geert »

Het spannen van een net aan de achterkant van de trap zou misschien soelaas kunnen brengen.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: open trap

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik vind karton beter dan een net, daar kunnen ze niet in verstrikt raken.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie