Hoe lees ik het stamboom van een savannah kitten?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Vixey
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2018 14:14

Hoe lees ik het stamboom van een savannah kitten?

Bericht door Vixey »

Hallo allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren voor een savannah kitten/jonge kat, maar ik snap niet helemaal hoe ik de registratienummers moet lezen. Ik heb al het één en ander opgezocht over TICA nummers (o.a. op https://www.tica.org/pdf/forms/breeds/status_codes.pdf), maar ik kom er niet helemaal uit met een stamboom dat ik gezien heb. Hierop stond als code:

CaT-geboortedatum-SV-FR3

De Ca kom ik niet uit.. CO zie ik wel staan, maar geen Ca...
De T zou dan voor "Traditional - Only the breed in question, within a three-generation pedigree" zijn.
SV staat voor Savannah dus dat klopt in elk geval, maar FR3 kan ik dan ook weer niks over vinden.

Betekend dit dat de stamboom vals is? Of lees ik ergens overheen en hebben de Ca en FR3 wel een betekenis?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen zodat ik goed kan controleren of de stamboom klopt van de kat/kitten die ik bekijk. Zeker bij het overnemen van een oudere kat ben ik bang voor vervalsing van stamboompapieren en wil ik dus kunnen nagaan of op z'n minst het registratienummer correct is opgebouwd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe lees ik het stamboom van een savannah kitten?

Bericht door Rik »

Altijd moeilijk om bij een oudere kat te bepalen of de stamboom klopt. Je weet het natuurlijk nooit.

Maar volgens mij zijn CaT en FR3 wel geldige codes. Ik kan er ook niets over vinden maar zie ze wel in diverse stambomen.

Zie bijvoorbeeld bij Kimm viewtopic.php?f=5&t=30602&start=0#p667756
en http://www.abcsavannahcats.eu/abcniagaranl.htm
(en in die laatste zie je dus hoe klein de stambomen zijn. Niagara heeft dus als moeder Francy maar Francy is ook overgrootmoeder)

Zo hebben Flynn, Liam en Francy allemaal de CaT. En dat zijn wel SBT Savannahs.

Overigens is het wereldje van de echte ras Savannahs helemaal niet zo groot volgens mij. Dus je zou natuurlijk gewoon kunnen informeren bij de fokker of de kat die je op het oog hebt ook echt bij die eigenaar terecht is gekomen.

Ik neem trouwens aan dat je de "C" en "T" in "CaT" wel begrijpt (overgrootouder ander ras). In die stamboom boven zie je bijvoorbeeld dat BxC=C en CxA=B. En A heeft dus een ander ras als ouder (in geval van Newhorizon Dinesty is dat een Bengal vader).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Hoe lees ik het stamboom van een savannah kitten?

Bericht door Siris »

En anders de vereniging bellen
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Vixey
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2018 14:14

Re: Hoe lees ik het stamboom van een savannah kitten?

Bericht door Vixey »

Bedankt voor de linkjes Rik. Dan zal het inderdaad wel kloppen :) De C en T wist ik inderdaad, maar over de "a" en "FR3" kon ik dus niks vinden en ik wil niet uitkomen bij een vervalser. Dus bedankt voor de tip :D

Zag dat de stamboom uit de link door dezelfde organisatie is opgesteld dus heb hun gemaild om te vragen of zij weten waar het voor staat. Ben behoorlijk nieuwsgierig
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe lees ik het stamboom van een savannah kitten?

Bericht door Rik »

Ik ben ook benieuwd.

TICA gebruikt deze vorm "SBT 013005 001". En de reeds gevonden codes. Dus het kan best zijn dat de CaT en FR3 van een andere grote registratie organisatie afkomt (b.v. CFA). Maar dat kunnen ze bij TICA waarschijnlijk wel zeggen.
In 1908, the [American, and extant] Cat Fanciers' Association (CFA) split off, and both organisations continue to the present, with competition from The International Cat Association (TICA), also US-based, as well as more regional associations. ACA today accepts Canadian and Mexican as well as US registrations, but remains primarily active in the northeastern United States. Both TICA and CFA are international, though the bulk of their pedigrees are issued to US breeders.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cat_registry
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe lees ik het stamboom van een savannah kitten?

Bericht door Rik »

Misschien heeft dit ook meer informatie.
http://messybeast.com/cat-registry.htm

Daar staat ook in hoe de registratie eruit ziet van b.v. TICA en CFA.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Vixey
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2018 14:14

Re: Hoe lees ik het stamboom van een savannah kitten?

Bericht door Vixey »

Ik heb antwoord en blijkbaar staat de CaT voor Cats and Tulips en FR voor Foundation Registration en het nummer erachter voor het hoeveelste kitten geregistreerd op de geboortedatum. Blijkbaar is dit nummer dus ook niet te vergelijken met het TICA systeem. Beetje vreemd blijf ik het wel vinden xD Op de vraag hoe ik dan kan zien welke generatie de kat is werd gezegd dat ik zelf in de stamboom moet kijken over waar de serval staat ... Maar in elk geval snap ik de codering nu en kan ik makkelijker verder zoeken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe lees ik het stamboom van een savannah kitten?

Bericht door Rik »

O, nu zie ik het ook ja. Cats and Tulips is de Nederlandse tak van TICA.
http://www.catsandtulips.nl/engels/welcome.html
Cats and Tulips is the Dutch TICA club, founded in 1998.
...
You can choose to be a Cats and Tulips (CaT) member, or sign-up for a combined Cats and Tulips/TICA USA membership.
Dan zijn die CaT's dus hier geregistreerd en die andere rechtstreeks bij de Amerikaanse TICA.

Nu zag ik wel dat ze Francy een SBT Savannah noemde. Maar volgens mij is ze dat niet want haar overgrootvader is een Bengal.

Aan de andere kant is Niagara wel een SBT want daar zie je t/m de overgrootouders alleen maar Savannahs.

Het is inderdaad even lastig dat er af en toe die CaT tussenstaat maar het is goed af te lezen.

PS. Op jouw vraag om welke generatie het gaat klopt het antwoord dat je terugkijkt naar de eerste serval. Maar dat is de Fx rating. De SBT en A, B en C zijn ook heel erg belangrijk. Want je kunt dus een F6 hebben maar bijvoorbeeld met een grootvader die Bengal is. Dat is wel van belang voor de zuiverheid van Savannah en of je er mee mag showen e.d. (Ik dacht dat je alleen met C of SBT mag showen en niet met A en B). Gisteren een heel topic gelezen over iemand die een SBT kreeg en in het contract ook SBT stond maar dat het een C bleek te zijn. Nu hoefde dat voor showen niet zo erg te zijn maar als je een C kruist met B (of A) krijg je alleen weer C's (of B's). En dat kan wel weer uitmaken voor de verkoop. Schijnbaar had die fokker er geen verstand van want die had haar C dus met een B gekruist wat geen SBT opleverde maar C's (en dat wist zij blijkbaar niet :oops: ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie