Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?

Bericht door maliejane »

Hoi Rik, bedankt voor je antwoord. Je schetst inderdaad wat ik nu wil doen. Ik wil niet direct over de prijs beginnen omdat ik eerst antwoorden wil en wil kijken of er inderdaad echt die klik is met het katje. Wel wil ik daarna vragen hoe ze aan deze prijs komt, waarom ze duurder is dan haar broertjes en of de prijs bespreekbaar is. Als ze echt het beste met de katjes voor heeft kan ik mij voorstellen dat zo'n gesprek op het begin een afknapper is, maar dat ik dit aan het einde best kan aankaarten.. ook bedankt voor de verdediging want zo sta ik er inderdaad in. Van mijn huidige kat weet ik dat ze 150 euro kwijt waren aan ontwormen, ontvlooien, 1ste enting, gezondheidsproblemen bij de moeder (ontstoken uiers en dus handmatig bijvoeren voor aantal weken) en voer en alles. Als je dus kwalitatief beter voer rekend en beide entingen en chip erbij zou je op ongeveer 200 uitkomen. Maar dit zou allemaal aantoonbaar moeten zijn en kan ik dus ter plekke bekijken. Alles daarboven (behalve dan misschien kosten van de testen voor de ouders) is meerprijs en ben ik dus tegen. Het is dus even goed doorvragen en daarna beslissen. Ik wil de eigenaresse wel een kans geven om aan te geven wat de situatie is en waarom de prijs zo hoog is. Misschien is het puur om koopjesjagers af te schrikken en mag ze bij een goed huis wel voor de kostprijs van 200 mee. Geen idee dus dat zie/hoor ik morgen.

En Bowie&floyd, je weet het natuurlijk nooit zeker aan de hand van foto's en filmpjes. Maar toch heb ik gemerkt dat ik vaak aan hun blik, houding en uitstraling al redelijk goed kan zie of het wel of geen potentie heeft. Heb er tot nu toe nooit naast gezeten namelijk. Maar ik ga niet voor niets ook het kitten bekijken. Pas als je ze ook kan vasthouden en de reactie op jou ziet weet je het zeker. Maar zelfs al ben ik helemaal verkocht, ik neem haar niet als de prijs gewoon niet reëel is. Dus ze moet of flink zakken, of heel goed kunnen onderbouwen waar de extra kosten vandaan komen. Checken van stamboom en dierenartsrekeningen wil ik wel doen bij twijfel. Er zal vast een naam boven staan die ik kan onthouden en opzoeken. Ik heb ook foto's van beide ouders dus dat zou te achterhalen moeten zijn. Goed uitzoeken voorkomt toch echt de meeste problemen dus daar neem ik de tijd voor.

En siris, ik vroeg om advies over de prijs inderdaad. Ik wilde weten of ze meer waard is door haar rasouder(s). Ik weet nu dat dat niet zo is en weet dus hoeveel ik maximaal voor haar moet betalen MITS ze aantoonbaar alle zorg (ontwormen, ontvlooien, enten, chip etc) gehad heeft. Dat noem ik niet niks met het advies doen. Kopen voor de prijs van de zorg en opvoeden tot 12 weken vind ik niet bijdragen aan de broodfokkerij. Blind 500 euro betalen noem ik dat wel. Ik vraag niet voor niets om advies, maar advies vragen betekend niet dat ik per definitie maar niet moet gaan kijken.
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?

Bericht door KiwiNL »

Siris schreef: 03 jul 2018 23:19 Zal mij vast niet geliefd maken maar dat boeit mij totaal niet

Bij haar kopen of t nu voor 150 euro is of niet is broodfok spekken. Er wordt zo voor gewaarschuwd en nog denk jij erover na. 🙄
Ik ben het helemaal met je eens hoor!
maliejane schreef: 03 jul 2018 23:27 En Bowie&floyd
Heb je het nu tegen mijn katten of tegen mij?
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?

Bericht door maliejane »

Excuus, had de namen uit het onderschrift per ongeluk overgenomen in plaats van je gebruikersnaam.

Maar ik zie niet hoe het de broodfok spekken is als je gaat luisteren naar de situatie, de papieren en kosten checkt en niet meer dan deze kosten wilt betalen... het is niet een katje met prutoogjes die met 6 weken zonder zorg al weg moet..

Zoals gezegt weet ik nog helemaal niet of ik dit katje ga kopen. Ik ga alleen wel kijken en informatie ophalen om een goed doordacht besluit te nemen. Wel een beetje jammer dat dat niet geaccepteerd wordt en er vanuit gegaan wordt dat ik mee ga in broodfok praktijken...

Ben blij dat ik ook goed onderbouwde en fijne tips heb gekregen over waar ik aan moet denken en hoe ik kan bepalen wat de kitten "waard is" zonder dat ik blind voor de rasnaampjes van de ouders ben gaan betalen.

Voor de aanvallende mensen: val liever mensen aan die totaal niet nadenken over wat ze kopen en hier geen advies komen vragen. Er zijn er genoeg die voor 500 "raskatjes" kopen waarbij beiden geen stamboom hebben "maar ze zijn wel raszuiver!". Dat soort advertenties klik ik dus ook altijd meteen weg. Maar zoeken naar een katje die mij aanspreekt en daar dan gaan kijken (na telefonisch contact en basic uitwisselingen qua informatie, foto's en filmpjes), ongeacht waar je het katje vind, vind ik nog steeds niet raar. Zolang je maar niet je door gevoel laat lijden als de situatie niet klopt.
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?

Bericht door Rik »

Nog een kleine aanvulling:

Als het mogelijk is zou je eigenlijk ook gewoon een kopie van de stamboom en onderzoeken mee moeten krijgen (of fotootje van maken). Want ergens vraag ik me af hoe ze aan een "open" raspoes komen. Normaal gesproken stellen fokkers strenge eisen aan poezen die uit het nest gaan. Die moeten of gecastreerd worden of je betaald een hogere prijs (voor een fokpoes). En als je die hogere prijs betaald dan ga je de poes niet kruisen om kitten zonder stamboom te krijgen. En aan een raspoes uit nest zitten ook weer eisen in het contract bij de fokker waar ze de moeder gehaald hebben. En als je de gegevens van die stamboom hebt kun je dus informeren bij die fokkers. En voor de onderzoeken bij de DA. Als ze de kopieën niet willen verstrekken dan "ruikt" dat natuurlijk ook al.
Ik wil graag een nestje met het kitten doen mag dat?
Dat kan inderdaad houd u er echter wel rekening mee dat de aanschafprijs niet hetzelfde is als een liefhebbers kitten. Daarnaast verkopen wij nooit zomaar een kitten voor de fok en dient de toekomstige fokker aan diverse eisen te voldoen alvorens er een kitten aan verkocht wordt. U moet tevens bedacht zijn dat het fokken van een nestje erg veel geld en tijd kost. Tevens is het fokken van een nestje kittens niet altijd rozengeur en maneschijn er kan erg veel misgaan alvorens u een nestje gefokt heeft. Wel kunt u altijd bij ons terecht voor vragen en begeleiding hierbij.
Dus als er een kruising gefokt wordt dan is er toch iets grandioos mis gegaan met de aankoop van de raspoes-moeder en heeft de fokker geen goed contract opgesteld. Of ze heeft gewoon geen stamboom en laten jou alleen maar een waardeloos papiertje zien. Het is iets wat je in gedachten moet houden.

Success morgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?

Bericht door KiwiNL »

maliejane schreef: 04 jul 2018 00:00 Maar ik zie niet hoe het de broodfok spekken is als je gaat luisteren naar de situatie, de papieren en kosten checkt en niet meer dan deze kosten wilt betalen... het is niet een katje met prutoogjes die met 6 weken zonder zorg al weg moet..
Misschien laten ze moederpoes binnen no-time weer dekken. Die kans is natuurlijk groot als ze alleen fokken voor het geld, en niet om het ras te verbeteren. Dat de kittens lang bij hun moeder blijven is alleen maar goed, maar ik zou ook willen dat ze goed zijn voor de moeder.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?

Bericht door Rik »

KiwiNL schreef: 04 jul 2018 00:14 Misschien laten ze moederpoes binnen no-time weer dekken. Die kans is natuurlijk groot als ze alleen fokken voor het geld, en niet om het ras te verbeteren.
En dekkater was ook aanwezig daar. Dus de kans dat er vaak meerdere nestjes zijn is wel erg groot in dat geval. Je kunt geen ongecastreerde kater en ongecastreerde poes in hetzelfde huis houden zonder de nodige problemen (echt, dat is niet te onderschatten hoor). Dus er kan maar één reden zijn om die, met alle moeite, bij elkaar in één huis te houden. En dat zijn nestjes.

Ook iets om na te vragen/kijken en in overweging te nemen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?

Bericht door Siris »

maliejane schreef: 04 jul 2018 00:00
Maar ik zie niet hoe het de broodfok spekken is als je gaat luisteren naar de situatie, de papieren en kosten checkt en niet meer dan deze kosten wilt betalen... het is niet een katje met prutoogjes die met 6 weken zonder zorg al weg moet..

Ben blij dat ik ook goed onderbouwde en fijne tips heb gekregen over waar ik aan moet denken en hoe ik kan bepalen wat de kitten "waard is" zonder dat ik blind voor de rasnaampjes van de ouders ben gaan betalen.

Voor de aanvallende mensen: val liever mensen aan die totaal niet nadenken over wat ze kopen en hier geen advies komen vragen. Er zijn er genoeg die voor 500 "raskatjes" kopen waarbij beiden geen stamboom hebben "maar ze zijn wel raszuiver!". Dat soort advertenties klik ik dus ook altijd meteen weg. Maar zoeken naar een katje die mij aanspreekt en daar dan gaan kijken (na telefonisch contact en basic uitwisselingen qua informatie, foto's en filmpjes), ongeacht waar je het katje vind, vind ik nog steeds niet raar. Zolang je maar niet je door gevoel laat lijden als de situatie niet klopt.
Steek je kop maar in het zand, er word zo aangeraden om weg te rennen als zij met zogenaamde
raskatten een nestje hebben, dit is niet voor niets. maar nee jij denkt er nog over na......

Broodfok is zoveel meer alleen dan zichtbare dingen zoals kittens met prutoogjes die zonder zorg al weg mogen.
Als je echt goed had ingelezen had je dat geweten. Er zijn regels voor raskatten en deze dame of heer, ik doe even
voor het gemak dame maakt misbruik van een raskatten naam in de hoop dat er sukkels er in trappen.
En wezenlijk is er totaal geen verschil met die advertentie "maar zijn wel raszuiver" want ze verkondigd dat de kater
ook een raskat is, maar geen stamboom heeft, misleiding noem ik dat. Waarom rasnamen noemen als het htk
kittens zijn, dan moeten toch al alarmbellen afgaan. als zij eerlijk was had zij al geen 500 euro voor gevraagd.

Hoe je het wend of keert, als jij het kitten voor 150 euro meekrijgt (wat ik betwijfel) blijft het nog steeds broodfok.
Zuiver op de graad is het allemaal niet.

En dan nog dat prijsverschil? Er is geen enkele reden te bedenken waarom de ene kat minder betaald moet gaan worden.
Wat bij fokkers wel eens is, dat de katten gecastreerd weggaan en een poes castratie kost meer dan een kater, dus vandaar dan dat je dan voor de poes meer moet betalen. Bijzonder kleuren of vachtpatronen bestaat niet

En tja ik kan geen mensen "aanvallen" die het niet melden of advies vragen, en jammer dat je het als aanvallen ziet, ik probeer mensen bewust te maken van broodfok, want dat is het gewoon. En geen enkele prijs is reeël voor een kruising.
Gelukkig zijn er ook mensen die het begrijpen en zich niet aangevallen voelen, feit dat je aangevallen voelt zegt alweer
genoeg.

Als niemand er meer koopt, houdt deze misbruik van raskatten vanzelf op, maar blijkbaar wil je het niet inzien.
Rik schreef: 04 jul 2018 00:01 Nog een kleine aanvulling:

Als het mogelijk is zou je eigenlijk ook gewoon een kopie van de stamboom en onderzoeken mee moeten krijgen (of fotootje van maken). Want ergens vraag ik me af hoe ze aan een "open" raspoes komen. Normaal gesproken stellen fokkers strenge eisen aan poezen die uit het nest gaan. Die moeten of gecastreerd worden of je betaald een hogere prijs (voor een fokpoes). En als je die hogere prijs betaald dan ga je de poes niet kruisen om kitten zonder stamboom te krijgen.

Open raspoes of kater is heel makkelijk hoor, heleboel fokkers laten hun katten niet castreren voordat zij weggaan en geloven mensen op hun blauwe ogen dat het gedaan wordt door de nieuwe eigenaar en die doen het gewoon weg niet.
En mensen zoals deze persoon slaan er dan een slaatje uit en laat de raspoes door een htk kat dekken en vraagt er
de hoofdprijs voor in de naam van dat het raskat is.
KiwiNL schreef: 04 jul 2018 00:14 Misschien laten ze moederpoes binnen no-time weer dekken. Die kans is natuurlijk groot als ze alleen fokken voor het geld, en niet om het ras te verbeteren. Dat de kittens lang bij hun moeder blijven is alleen maar goed, maar ik zou ook willen dat ze goed zijn voor de moeder.
Precies, bij een vereniging krijg je namelijk geen stamboom als de moederpoes teveel nestjes heeft gekregen en
een goede fokker zal dat risico niet willen nemen. Maar een goede fokker, fokt niet om een ras te verbeteren, maar
om deze te behouden :smile: Ze zegt dat zij zich ingelezen heeft, maar aan alles kan ik merken
dat het niet het geval is.

Het is gewoon een broodfokker of je nu 20 euro ervoor betaalt of niet, jammer dat een heleboel mensen het niet in willen zien dat zij bij het kopen van dit soort mensen broodfok in stand houden.

Ik ben sowieso erg tegen MP e.d. sites, om dieren op te verhandelen, het zijn geen goederen waar je op kan bieden
of afdingen.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?

Bericht door Siris »

Goede fokkers met een zogenaamde oeps nest vragen er ook geen 500 euro voor trouwens maar een htk prijs, zegt ook alweer genoeg.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?

Bericht door pinguin »

Volg je gevoel kijk goed in welke omstandigheden de katten verblijven en de kittens.
En 500 euro is gewoon te veel vind ik persoonlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?

Bericht door KleinDraakje »

Kijk ook naar moederpoes. Zit ze samen bij haar kittens? Of zitten de kittens apart want ‘dat is beter voor de kittens’? (Dat is nooit zo, ze moeten juist lekker bij mama zitten)

Kijk ook goed naar haar. Heb je het idee dat ze uitgeput en uitgebaat wordt? Dat ze er fysiek niet zo goed aan toe is en dus meer dan 1 nestje per jaar krijgt? Als mijn intuïtie zou zeggen dat mama in zekere zin misbruikt wordt, en dat doet het al een beetje met een kruis nestje, dan zou ik uit principe geen kitten kopen. Want als jij er een koopt dan loont het voor de eigenaar, en draag je wellicht indirect bij aan het uitmelken van mama.

Dit is niet aanvallend bedoeld maar als extra tip om naar je gevoel te luisteren en een goede afweging te maken.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?

Bericht door Lieselotje »

Doe wat je gevoel je ingeeft.
Zelf heb ik via MP 2 kittens gekocht die afkomstig waren van een stamboomloze moeder en vader. Ik heb er niet de hoofdprijs voor betaald en ze moesten nog geent worden etc. maar dat wist ik toen ik er aan begon.
Mede door het advies van de forumleden ben ik voor 2 gegaan en voor hen (de kleintjes) is het superleuk.
Er is soms zoveel discussie, maar volg je gevoel is de beste raad die je gegeven kan worden.

Ik ben benieuwd hoe het is gegaan, hoor graag je ervaring over je bezoek
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?

Bericht door Rik »

Lieselotje schreef: 04 jul 2018 12:09 Mede door het advies van de forumleden ben ik voor 2 gegaan en voor hen (de kleintjes) is het superleuk.
Ik was niet begonnen over 2 kittens omdat er in de openingspost al aangeven was dat er reeds een kat aanwezig was. Maar nu het toch aangestipt is... de vraag is dan ook even hoe oud die kat is en of die zit te wachten op een hyperactieve kitten.

maliejane, mocht je er uiteindelijk toch een heel goed gevoel bij hebben dan zou je natuurlijk ook een bod op zus & broer tegelijk kunnen doen :lol: Je kunt kijken hoe ze bij de fokker samen zijn en misschien kun je ze dan toch allebei voor een goede prijs meekrijgen. Dat zou dan wel beter zijn dan het poesje alleen. Maar je zult bij beide wel een goede klik moeten hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Ela-Lisa
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2018 19:50

Re: Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?

Bericht door Ela-Lisa »

Volg inderdaad je gevoel. Ik heb mijn kitten ook via marktplaats gekocht. Ik was gelijk verkocht toen ik haar foto’s en video’s zag en toen ik haar voor de eerste keer ging ontmoeten was ik alweer verkocht.
Alleen ik had eerlijk gezegd me nooit verdiept in broodfokkers. Pas nadat ik de kitten aangeschaft had ging ik me daarin verdiepen, beetje stom weet ik.
Maar m’n kitten hadden ze netjes 2 keer ingeënt, gezondsheidstest van de da, gechipt, ontwormt en ontvlooit, paspoortje mocht pas met 12 weken weg. Alleen geen stamboom(voor mij is dat ook niet belangrijk).
Oh en over de prijs. Ik heb voor de mijne de helft eraf kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?

Bericht door maliejane »

Voor degene die mij goede opbouwende tips hebben gegeven: ik heb afgezien van de koop. Was helemaal verliefd op het kitten, maar papa had geen papieren en er waren geen testen gedaan. De prijs kwam dus puur door het ras van de ouders. Baal er enorm van, maar ze wilde niks zakken qua prijs helaas..

Nu dus weer voorzichtig verder zoeken
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?

Bericht door pinguin »

Verstandige keuze zeker in deze situatie is 500 euro bizar als pappa ook al geen papieren heeft en er geen testen zijn gedaan.

Veel plezier in je verdere zoektocht.

Weet niet waar je woont maar las dat opvang Rijnmond zn 80 kittens in de opvang zitten. En als je een beethe aan heeft wat je zoekt misschien hebben hiet mensen nog tips voor je

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie