Kitten met hartruis

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
appelonia
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2018 13:41

Kitten met hartruis

Bericht door appelonia »

Mijn vriend en ik zijn al langere tijd in gesprek met een Cattery om een Ragdoll kitten aan te schaffen. Nu zijn we al meerdere malen bij de Cattery op bezoek geweest en alles ziet er prima uit. Alle papieren hebben wij ook al in kunnen zien (testuitslagen, stamboom, etc) en de mensen die de Cattery behouden zijn tot nu toe heel open en vriendelijk geweest. Kortom, wij hebben hier beide een goed gevoel bij. Nu komt het alleen, gisteren werd ik gebeld door de eigenaresse, onze kitten blijkt een hartruis te hebben. Ze heeft hem per ongeluk verwart met zijn broertje (deze is ook nog beschikbaar omdat ze hem om deze reden nog niet wilde verkopen) en ons dus de 'verkeerde' kat verkocht. Nu heeft zij mij meerdere opties gegeven. Ik kan mijn aanbetaling terug krijgen (dit hoeft voor mij niet perse, ik heb verder een goed gevoel bij deze mensen en ondanks dat het rot nieuws is vind ik het wel prettig dat zij mij gelijk gebeld heeft om me hierover te informeren). Ik kan er ook voor kiezen om ipv zijn broertje te nemen (deze houdt ze voorlopig ook voor ons gereserveerd totdat wij onze keuze hebben gemaakt) of ik kan het nog even afwachten met het kitten wat wij oorspronkelijk gereserveerd hebben (in dit geval mag ik ook een keer langskomen als haar dierenarts er is zodat ik alle vragen kan stellen die zij mogelijk niet direct kan beantwoorden). Ik weet nu alleen niet wat de beste keuze is. Ik weet namelijk ook uit ervaring dat kittens nog wel over een hartruis heen kunnen groeien, echter speelt er bij Ragdolls wel HCM. Is er iemand die ervaring heeft met een soortgelijke situatie of die een indicatie kan geven wat het accepteren van een kitten met hartruis op de lange termijn voor ons kan betekenen?
Phoenix (kater, zwarte HTK, 22-12-2007) & Chef (kater, seal mitted Ragdoll, 10-03-2018)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kitten met hartruis

Bericht door Fotokonijn »

Katten kunnen oud worden met een hartruis.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten met hartruis

Bericht door castratenkoor »

Ik had een kat met hartruis en die is 15 geworden. Uiteindelijk overleden aan een tumor aan de neus. zelf heb ik ook hartruis en dat blijkt een lekkende hartklep te zijn.

Waarom neem je ze niet allebei? Twee kittens hebben veel aan elkaar tijdens het opgroeien. Persoonlijk zou ik de gok wel durven wagen. Al heb je geen garantie dat het onschuldig is.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kitten met hartruis

Bericht door Fotokonijn »

Goed idee!
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
appelonia
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2018 13:41

Re: Kitten met hartruis

Bericht door appelonia »

Ja, ik weet dat katten met een hartruis oud kunnen worden. Waar het 'm een beetje in zit is dat bij Ragdolls hartproblemen een bekend kwaaltje zijn (dat en dat ik, op het moment dat ik een verzekering af wil sluiten, alles wat met het hart te maken heeft word uitgesloten omdat wij hier dan al van op de hoogte zijn op het moment dat we de claim afsluiten. Nou hebben we best spaargeld, daar niet van, maar de rede dat ik een verzekering afsluit is toch zodat ik 100% zeker weet dat ik alle kosten kan dragen).

De rede dat we niet beide kittens in huis nemen is omdat we momenteel ook al een andere kat hebben. Drie vinden we teveel in onze huidige woning en daarnaast zijn het geen goedkope kittens. Het is dat ik stiekem al jaren een Ragdoll wil dat we er nu eindelijk eentje in huis halen, maar daar is wel een groot gedeelte van m'n vakantiegeld in gaan zitten. :p
Phoenix (kater, zwarte HTK, 22-12-2007) & Chef (kater, seal mitted Ragdoll, 10-03-2018)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten met hartruis

Bericht door castratenkoor »

In plaats van een verzekering afsluiten kun je ook zelf een speciale kattenrekening erop na gaan houden waar je elke maand een vast bedrag op zet.

Maar als je er een slecht gevoel over hebt zou ik voor het kitten gaan zonder hartruis.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
appelonia
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2018 13:41

Re: Kitten met hartruis

Bericht door appelonia »

Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht. We hebben momenteel al een andere kat rondlopen die niet verzekerd is en daar hebben we inderdaad een apart spaarpotje voor mocht er iets gebeuren. We wilde deze keer alleen juist bewust voor een verzekering gaan zodat, mocht er iets met allebei aan de hand zijn of mocht er al snel iets gebeuren (treurig als het is, dat risico loop je altijd) we onze katten tenminste de zorg kunnen bieden die ze verdienen. :)

Qua kittens zijn we er nu ook over uit. Ik ben vandaag nog langs geweest maar we kiezen nu toch voor het broertje. De dierenarts heeft vandaag geluisterd maar het hartruis is nog niet minder geworden. Vooral mijn vriend is hier huiverig over (die heeft een aantal jaar terug een kitten plots moeten laten inslapen omdat er van alles aan mankeerde) en wil niet dat ons halsoverkop hetzelfde overkomt. Dus we nemen nu toch iets liever het zekere voor het onzeker. In ieder geval nog bedankt voor de reactie's.
Phoenix (kater, zwarte HTK, 22-12-2007) & Chef (kater, seal mitted Ragdoll, 10-03-2018)
Plaats reactie