Een asielkat in huis halen... maar hoe verder?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
vorkot3

Een asielkat in huis halen... maar hoe verder?

Bericht door vorkot3 »

Wellicht zullen de vragen in deze topic best wel "stom" bevonden worden, maar iedere beetje informatie helpt.

Ik had dus gisteren een post geplaatst over hoe mijn vriendin nu al jaren graag en kat wil, en de mogelijkheid heeft er eindelijk eentje te adopteren. Er waren wel wat problemen betreft dat hier in Maastricht nauwelijks asielen zijn en heel erg weinig binnenkatten. Helaas kan ze geen 2 katten pakken, anders ging ze wel voor kittens. Het asiel dat wij bezoek geeft aan dat veel katten naar buiten "moeten" maar dit past niet bij iedere kat zijn beschrijving, dus we moeten de grootte gok maar gaan wagen anders kan ze nog jaren op jaren gaan wachten en die geduld heeft ze niet meer :lol: . We hebben 1 kat ontmoet die ons zeer openhartelijk ontmoette en mijn vriendin wil die graag adopteren. Een mooi klein tijgervrouwtje van 2,5 jaar oud. Ze is al gesteriliseerd, gechipt en ingeënt.

We zijn ons flink aan het voorbereiden op de kat. Mijn vriendin heeft er voor zorgt dat de kat veel te doen heeft in haar nieuwe huisje. Echter omdat het weer een hele lange tijd voor is, heb ik toch nog een paar vraagjes betreft de kat in huis te halen.

1. De kat was zeer aanhankelijk in het asiel en liet zich zonder moeite aaien, ookal ging je niet hurken en vroeg je om haar aandacht. Zal dit misschien het wennen aan haar nieuwe woonplek gemakkelijker maken?

2. We merkte op dat de katten in het asiel iets van grootte-houte korrels gebruikten als kattenbakvulling. Mijn vriendin heeft al kattengrind gekocht. Moet ze dit gaan aanpassen of is het okay?

3. Hoe zit het precies met de kat zijn kattenbak aan te wijzen? Moeten we haar direct bij thuiskomst op de kattenbak zetten, of eerst paar minuten laten rondlopen en dan op de bak zetten? (Ook met de bovenkant op de bak waardoor ze een luikje moet gebruiken, of eerst die eraf halen?)

4. Hoe laten jullie meestal een kat wennen/gebruik maken van een krabpaal?

5. Als laatste: Mocht de kat bepaald voer niet lekker vinden, hoe vind je het beste het juiste voer voor je kat?

Nogmaals excuses als de vragen wat stom klinken.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Een asielkat in huis halen... maar hoe verder?

Bericht door nellebel »

stomme vragen bestaan niet. goede voorbereiding noemen we dat hier.
jullie halen een volwassen kat uit het asiel dus leren hoe een kattenbak te gebruiken is niet nodig. ik laat meestal wel de kat vanuit de ruimte waar de bak staat de rest van het huis verkennen. begin met kleien ruimtes, niet meteen het hele huis. afhankelijk van haar reactie kun je het vergrootten.
dat ze nu al heel aanhankelijk is klinkt goed, ik heb 2x een hele bange uit het asiel gehaald, dan heeft het meer tijd nodig. ga er wel vanuit dat ze thuis even de tijd nodig mocht hebben misschien.
wat betreft vulling van kattenbak, heb ik nog nooit een probleem mee gehad dat een kat er moeilijk over deed. bij ons in het asiel ook houtkorrels, ik gebruik ook grit. mijn katten willen nu geen houtkorrels meer.
ik heb wel de deksels erop maar het klepje uit de bak gehaald. bij mij gaan ze niet op een open bak (geprobeerd met 2 bakken, 1 open 1 met deksel). sommigen hier hebben wel open bakken. ik ben wel blij met dichte bak ook wegens de geur en heb ooit een poes gehad die staand plaste en dan soms over het randje.
bij krabpalen is de positie belangrijk. beetje in een loopgebied, niet ergens wegstoppen in een hoekje. je kunt de poes er altijd even bijzetten en laten zien dat dit de paal is, of er lokstof op doen, dat nodigt ook uit. (catnip ofzo).
qua voer zou ik vragen wat ze in het asiel gebruiken en dan langzaam aan vermengen met het voer wat je zelf wilt gaan gebruiken. dit omdat katten vaak gevoelig zijn vooroverstap en dan aan de diarree kunnen raken. (alhoewel niet alle katten er last van hebben). in het begin niet te grote zakken kopen voor het geval ze het niet lust.

succes met jullie nieuwe huisgenootje
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Een asielkat in huis halen... maar hoe verder?

Bericht door Rik »

Inderdaad, stomme vragen bestaan niet. Het zou zelfs stom zijn als je de vragen niet zou stellen en je ermee blijft zitten :)

1. De kat was zeer aanhankelijk in het asiel en liet zich zonder moeite aaien, ookal ging je niet hurken en vroeg je om haar aandacht. Zal dit misschien het wennen aan haar nieuwe woonplek gemakkelijker maken?
Een kat kan een heel ander gedrag vertonen in een asiel dan dat ie dat thuis gaat doen. Hoewel er natuurlijk wel iets van aanhankelijkheid in zal zitten kan het zijn dat ze in haar nieuwe omgeving toch behoorlijk bang is. Wegkruipen onder de bank e.d. Maar gezien haar gedrag zal dat wel goed komen. Dat kan van een paar dagen tot een week duren. Maar het compleet omgekeerde kan natuurlijk ook, dat ze zich gelijk helemaal thuis voelt. Maar je weet dat eigenlijk nooit van te voren. Wees op beide voorbereidt.

2. We merkte op dat de katten in het asiel iets van grootte-houte korrels gebruikten als kattenbakvulling. Mijn vriendin heeft al kattengrind gekocht. Moet ze dit gaan aanpassen of is het okay?
Een zindelijke kat zal gewoon netjes op de bak gaan. Ze zal misschien even moeten wennen (lees graven e.d.) maar ze zal het niet zomaar buiten de bak gaan doen. Je kunt dat de eerste keer even goed in de gaten houden. En je weet ook niet eens of ze misschien in haar vorige huis toch grit hadden.

3. Hoe zit het precies met de kat zijn kattenbak aan te wijzen? Moeten we haar direct bij thuiskomst op de kattenbak zetten, of eerst paar minuten laten rondlopen en dan op de bak zetten? (Ook met de bovenkant op de bak waardoor ze een luikje moet gebruiken, of eerst die eraf halen?)
Het beste is om op een kleine kamer te beginnen. Of het zin heeft om haar direct op de bak te zetten weet ik niet. Ik zou het niet doen. Want dan moet je haar weer vastpakken, oppakken en op de bak zetten, in een nieuwe omgeving. Je kunt haar mandje tegenover de bak zetten en dan deurtje open. Ga dan zelf in een stoel zitten en laat haar eruit komen en gaan snuffelen. Die bak komt ze vanzelf tegen. Mocht ze al heel snel rondgesnuffeld hebben en interesse tonen in meer, dan kun je haar al vrij snel van de kamer aflaten.

Hou er ook rekening mee dat er een tweede kattenbak bij kan komen. Normaal is het het aantal katten + 1 voor het aantal bakken. Nu is dat lang niet altijd nodig maar als er gedragsproblemen komen (langs de bak plassen) is dat het eerste wat moet gebeuren. En inderdaad, dat plastic klepje aan de voorkant kun je er permanent afslopen. Het belemmert haar alleen maar om op de bak te gaan en is dus alleen voor "de mens".

4. Hoe laten jullie meestal een kat wennen/gebruik maken van een krabpaal?
Hier sprongen ze er gewoon zelf gelijk in. Bij het snuffelen komt ze die paal vanzelf tegen. En als ie goed geplaatst is (en hoog genoeg is) dan zullen de mandjes vanzelf een vertrouwd gevoel geven. Zoals Wendy al zei, de paal niet wegstoppen. Maar ook niet op een al te drukke plaats. Ze moet lekker vanaf boven uit kunnen kijken over wat er allemaal gaande is in de ruimte.

5. Als laatste: Mocht de kat bepaald voer niet lekker vinden, hoe vind je het beste het juiste voer voor je kat?
Ten eerste vragen wat ze in het asiel krijgt. Hier in het asiel adviseerde ze (nee, stonden er zelfs op) dat ik brokjes zou blijven geven. Jaaaa, pffffft. Ik wist al dat natvoer vele malen beter is maar schijnbaar waren ze daar van zo'n oude stempel dat ze niet met de tijd meegegaan waren. Als je één zak brokjes van hetzelfde type hebt dat ze gewend is dan kun je daarna langzaam overschakelen.

Ik zal niet zeggen dat je natvoer moet geven maar het is wel goed voor haar (lekker veel vocht). Ook kan het voor de toekomst handig zijn om daar medicijnen in te stoppen. Een kat die alleen brokjes lust zul je dan moeten "pillen". Dus als je brokjes wilt geven is het wel handig dat ze heel af en toe ook wat natvoer krijgt (als lekkernij).

Is er verder ook wat bekend over haar achtergrond? Waar komt ze vandaan? Waarom is ze in het asiel gekomen? Dat soort dingen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
vorkot3

Re: Een asielkat in huis halen... maar hoe verder?

Bericht door vorkot3 »

Rik schreef: 11 jun 2018 10:44 Is er verder ook wat bekend over haar achtergrond? Waar komt ze vandaan? Waarom is ze in het asiel gekomen? Dat soort dingen?

Beiden enorm bedankt voor jullie antwoorden :grin: . Ik post even hier wat ik zei in mijn vorige topic. Wil even eraan herinneren dat het bovenste stuk van het verhaaltje nog van de vorige topic komt (Betreft de "buitenkat" binnen houden) met haar achtergrond zwart gedrukt

Hier is het stukje:


Zij vinden dat als de kat naar buiten kan, dat het ook zo behoort. Het ding is juist, en dat is wat ik al aangaf in de post, is dat de beschrijving niet echt aangeeft dat het naar buiten moet, wat andere dus wel hadden.


"Een van de binnen-katten die we opzochten was een dove kat. Raar genoeg stond bij haar "moet naar buiten - ja" ondanlds dat zij dat zelf afraadde. Ik lees ook veel over hoe bij de een de kat al jaren buiten is geweest en zonder problemen kon aanpassen bij verhuizing terwijl het bij andere anders was.

De beschrijving van de kat geeft helaas niet veel om over te beoordelen. Het is voornamelijk dat zij met haar kittens is afgestaan door verhuizing, met de kittens die al een vestiging hebben. Verder dat ze nog gewend was aan de hond bij de vorige inwoniger in huis en dat ze zelf veel geaaid laat worden.

Natuurlijk maak ik nu een conclusie over iets waar ik geen conrete antwoord op heb, maar persoonlijk lijkt het wel dat het een binnekat is of kan zijn."



Ik heb zelfs een paar oude vriendinnen nog nagevraagt over hun katten. Zei vertelde mij dat het ook altijd buitenkatten waren maar zich makkelijk hebben aangepast aan het leven binnen. Ik duim maar dat dit ook goed komt :eshifty:


Mijn laatste vraagje nog: Zoals jullie beiden beschrijven --> Haar in een kamer zetten (liefst kleinere kamer) waar de bak staat en dan het poortje open. Bij mijn vriendin is dus dat een bijkeuken. Raden jullie aan oom de deur van de bijkeuken op een kiertje te zetten of zelf op een afstandje er even bij te zitten?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Een asielkat in huis halen... maar hoe verder?

Bericht door Rik »

Een bijkeuken lijkt mij wel erg klein. Daar is ze zo uitgesnuffeld (of is dat een hele grote bijkeuken?). Een slaapkamer zou bijvoorbeeld dan beter zijn. Maar je kunt ook voor de huiskamer kiezen. Zolang het er maar niet druk is. Liefst alleen zij op dat moment (vandaar dat een slaapkamer vaak beter is), bijvoorbeeld zittend op de bank of bed. Als er mensen heen en weer lopen is dat niet handig. Het kan zijn dat ze gelijk weg duikt onder de bank (of bed). Maar het kan ook zijn dat ze op onderzoek uit gaat. Eigenlijk is dat moeilijk te voorspellen.

Als de kattenbak overigens in de bijkeuken komt te staan is het wel verstandig om ergens een tweede bij te plaatsen. Want wat als er mensen druk in de keuken bezig zijn en zij wil op de bak. Dat zou voor haar een belemmering kunnen zijn, en dan wordt er natuurlijk een ander plekkie uitgezocht :shock:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
vorkot3

Re: Een asielkat in huis halen... maar hoe verder?

Bericht door vorkot3 »

Rik schreef: 11 jun 2018 17:54 Een bijkeuken lijkt mij wel erg klein. Daar is ze zo uitgesnuffeld (of is dat een hele grote bijkeuken?). Een slaapkamer zou bijvoorbeeld dan beter zijn. Maar je kunt ook voor de huiskamer kiezen. Zolang het er maar niet druk is. Liefst alleen zij op dat moment (vandaar dat een slaapkamer vaak beter is), bijvoorbeeld zittend op de bank of bed. Als er mensen heen en weer lopen is dat niet handig. Het kan zijn dat ze gelijk weg duikt onder de bank (of bed). Maar het kan ook zijn dat ze op onderzoek uit gaat. Eigenlijk is dat moeilijk te voorspellen.

Als de kattenbak overigens in de bijkeuken komt te staan is het wel verstandig om ergens een tweede bij te plaatsen. Want wat als er mensen druk in de keuken bezig zijn en zij wil op de bak. Dat zou voor haar een belemmering kunnen zijn, en dan wordt er natuurlijk een ander plekkie uitgezocht :shock:

Hoe zal ik dit het beste beschrijven: De lengte van de bijkeuken is in ieder geval groter dan de lengte/breedte van een slaap kamer. en de breedte is voor mij iets meer dan 1 grootte stap :P. De breedte valt ongeveer de vergelijken met deze foto:https://www.google.nl/search?q=bijkeuke ... 2M8CRNfM: (van het aanrecht wat er staat tot aan de rechter muur waar de flessen op de bovenste plank staan. Bij mij springt de foto niet door, misschien moet je een beetje naar onder scrollen)

Natuurlijk ben ik weer iets vergeten te vermelden. De bijkeuken wordt niet echt gebruikt behalve dan om heeeeel af en toe een paar pannen te pakken of om naar het toilet te moeten of voor de wasmachine :). Zoals ik al zei: Stom van mij dat ik het niet erbij had gezet.

Voor de rest is het een rustige plaats, maar als u nogsteeds vind dat het wat rumoeriger kan zijn, dan kan ik dat natuurlijk altijd aangeven aan mijn vriendin en verplaatsen wij die.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Een asielkat in huis halen... maar hoe verder?

Bericht door Rik »

Tsja. Ik denk dat jullie zelf het beste kunnen bepalen wat een rustige omgeving is met wegduik hoekjes, waar je als eerste een beetje kan bepalen hoe ze is (bang of ondernemend) en waar zij even tot rust kan komen van de cultuurschok van klein asielhokje en autoreis naar nieuwe omgeving. Als ze ondernemend is kun je snel een ruimte erbij nemen maar dat moet dan natuurlijk een aansluitende ruimte zijn zodat ze direct terug kan. En daar moet het dan op dat moment ook niet druk zijn. Dus je moet zelf even beoordelen waar dat het handigste is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Een asielkat in huis halen... maar hoe verder?

Bericht door Fotokonijn »

Goed dat je je oriënteerd voor de aanschaf van een fluwlen tijger.
Hier staat het `tuig` ook op houtkorrels.
Misschien een tip qua kosten.
Als je kattengrit koopt gemaakt van geperst zaagsel kan dat knap prijzig zijn.
Nu bestaan er pelletkachels waarin hetzelfde spul(alleen dan drastischer gecomprimeerd) gestookt word.
Dat spul is veel goedkoper dan het zaagsel kattengrit.
Voorbeeld:
Plosplan khoutkorrles kosten bij een bouwmarkt 5,95 voor 14 kilogram.
Plosplan pellets kosten 3,99 voor 14 kilogram.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
appelonia
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2018 13:41

Re: Een asielkat in huis halen... maar hoe verder?

Bericht door appelonia »

Ah wat leuk een kat in huis! :) Om nog een tip te geven over de krabpaal. Ik weet niet of je speeltjes in huis hebt? Wat wij altijd deden (en wat we nu ook hebben gedaan nu we een nieuwe krabpaal hebben aangeschaft) is de kat al spelend de krabpaal op laten klimmen. Vaak beginnen ze dan al zelf te krabben en hierna begrijpen ze het vaak wel. Mochten ze dan nog een keer aan meubels of andere ongewenste objecten krabben, straf haar niet te hard af maar probeer d'r wederom af te leiden met een speeltje en terug naar de krabpaal te leiden. De ervaring hier is dat, vooral bij katten die net nieuw in huis komen wonen, ze gigantisch kunnen schrikken van het 'afstraffen' en hierdoor wat schuwer/angstiger worden.
Phoenix (kater, zwarte HTK, 22-12-2007) & Chef (kater, seal mitted Ragdoll, 10-03-2018)
Plaats reactie