Een buitenkat binnen laten?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
vorkot3

Een buitenkat binnen laten?

Bericht door vorkot3 »

Mijn vriendin staat al een tijdje te springen om een kat te halen en we gaan er ook voor.

We zijn beiden 19 (thuiswonend dus) en zijn voor haar een katje aan het zoeken die voornamelijk binnen kan. Het probleem is juist dat de buurt waar zijn woont heel veel auto's en scooters heeft langsrijden, en willen niet echt het risico nemen om hem naar buiten te laten op dit moment. Ze heeft wel een tuin met een paar houten heggen, maar ik denk dat de kat er als nog over heen kan klimmen, en dat is vooral niet goed omdat de buurman een vijvertje heeft met vissen.

Vandaag zijn we naar een asiel geweest en helaas klikte het niet met de paar binnenkatten die we zagen. Helaas kan ze op dit moment geen kitten permitteren betreft school en werk, dus een kitten opvoeden zal wat lastig gaan en natuurlijk wilt ze geen kat die te oud is. De binnenkatten waren zeer schuw en wouden niet gedag komen zeggen, ook al waren wij voorzichtig met snoepjes naar hun toe gelopen, terwijl de paar buitenkatten ons zeer vriendelijk opzochtte zonder enige problemen.

Bij veel katten geeft de beschrijving op de site aan dat ze persé een huisje met tuin nodig hebben. 1 kat die wij op het oog hebben heeft deze beschrijving niet, maar wel dat onder haar specificaties "Moet naar buiten - Ja" heeft, net zoals alle andere katten.

Helaas hebben wij hier in Maastricht weinig asielen en willen toch de gok gaan maken om die kat te nemen. Bij onze eerste kennismaking leek de kat zeer rustig. Mijn vriendin heeft zelf thuis veel speeltjes en wilt vooral met de kat veel spelen.

Raden mensen aan om het toch uit te proberen? want ja, iedere kat is natuurlijk anders. Wachten zou waarschijnlijk geen optie worden omdat we de afgelopen paar maanden heel weinig binnenkatten hebben zien langskomen op verschillende websites, en natuurlijk kan zijn ook totaal niet meer wachten!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Een buitenkat binnen laten?

Bericht door Rik »

Hoe oud is die kat? Volgens mij wordt er al heel gauw ingesteld dat de kat naar buiten "moet".

Overigens, kitten(s) voed je niet op. Als je een kitten zou nemen dan is het beste om er gelijk twee te nemen. Die hebben dan elkaar (en voeden elkaar op).

Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

Het is dus ook nog even de vraag of de kat die je op het oog hebt veel alleen kan zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
vorkot3

Re: Een buitenkat binnen laten?

Bericht door vorkot3 »

Rik schreef: 09 jun 2018 19:09 Hoe oud is die kat? Volgens mij wordt er al heel gauw ingesteld dat de kat naar buiten "moet".

Overigens, kitten(s) voed je niet op. Als je een kitten zou nemen dan is het beste om er gelijk twee te nemen. Die hebben dan elkaar (en voeden elkaar op).

Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

Het is dus ook nog even de vraag of de kat die je op het oog hebt veel alleen kan zijn.
De kat is geloof ik 2,5 jaar oud en een vrouwtje. Ze is al gechipt, ingeënt en geholpen (gesteriliseerd).

Betreft de kittens, haar vader wilt helaas niet meer dan 1 kat op dit moment. Dus 2 kittens bij elkaar zetten zou helaas niet gaan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Een buitenkat binnen laten?

Bericht door Rik »

Ok, je zult er dan rekening mee moeten houden dat je de komende 17 jaar er geen andere katten meer bij kunt nemen. Over 2 tot 4 jaar als jullie er een andere kat (of kitten(s)) bij willen zetten dan kan het zijn dat ze zo solo geworden is dat ze geen andere katten meer kan accepteren (ik heb daar ervaring mee). Natuurlijk niet 100% zeker maar hoe langer ze alleen zit hoe moeilijker je er nog iets bij kunt plaatsen. (Of de poes moet natuurlijk thuis blijven wonen wanneer zij het huis uit gaat maar daar zul je dan duidelijke afspraken over moeten maken)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
vorkot3

Re: Een buitenkat binnen laten?

Bericht door vorkot3 »

Rik schreef: 09 jun 2018 19:23 Ok, je zult er dan rekening mee moeten houden dat je de komende 17 jaar er geen andere katten meer bij kunt nemen. Over 2 tot 4 jaar als jullie er een andere kat (of kitten(s)) bij willen zetten dan kan het zijn dat ze zo solo geworden is dat ze geen andere katten meer kan accepteren (ik heb daar ervaring mee). Natuurlijk niet 100% zeker maar hoe langer ze alleen zit hoe moeilijker je er nog iets bij kunt plaatsen. (Of de poes moet natuurlijk thuis blijven wonen wanneer zij het huis uit gaat maar daar zul je dan duidelijke afspraken over moeten maken)
Ik geloof dat haar beschrijving ook aangaf dat ze niet echt met andere katten om kon gaan dus dat is geen probleem :) sorry dat ik dat niet vermelde.

Wat is jouw mening betreft het binnenlaten, denk je dat het kan?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Een buitenkat binnen laten?

Bericht door Rik »

Moeilijk in te schatten. Je zou de asielmedewerkers kunnen vragen wat ze onder "Moet naar buiten" verstaan en of dat nog steeds echt nodig is. Zij kunnen dat op dit moment het beste beoordelen. Wel is het zo dat het er natuurlijk bijgezet is voordat ze haar daarover echt goed beoordeeld hebben. (En per slot van rekening zit ze in het asiel ook binnen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Een buitenkat binnen laten?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Als je mijn eerlijke mening wil? Zou ik het niet doen...het risico is groot dat ze een keer ontsnapt...de weg opvliegt en dan weet je het wel.

Als ik jullie was zou ik wachten met het nemen van een kat totdat jullie leefsituatie en financiële situatie zo is dat een kat in een veilige omgeving naar buiten kan. Bijvoorbeeld een kattenkooi. Daarnaast dat jullie leven zo is dat je genoeg liefde, aandacht en zorg kan geven.

Ik zelf ben opgegroeid met katten, woonde op mijn 18de al samen en wilde altijd al mijn eigen katten. Toch heb ik gewacht tot ik 27 was. Mijn leefsituatie er klaar voor was (genoeg ruimte en veilig) en ik parttime ging werken en niet meer fulltime met veel reistijd. Dat was voor mij het moment om twee kittens te nemen en die te kunnen geven wat ze verdienen en recht op hebben.

Mijn advies: wacht en spaar nog een paar jaar.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
kittentjes

Re: Een buitenkat binnen laten?

Bericht door kittentjes »

Je kan het overwegen als haar familie er ook open voor staat de kat echt goed binnen te houden. Mijn ervaring is wel dat dat heel lastig is maar niet onmogelijk.
Het viel mij ook op bij de asielen dat bijna alle katten naar buiten moeten kunnen. Ik denk dat als je haar heel veel leuke speeltjes geeft en een grote krabpaal en ren mogelijkheden door het hele huis, dat dat best moet kunnen. Een stevige hor voor een raam waar ze lekker voor kan zitten is ook heerlijk.
Een asielkat zal dan een fijn tweede leven krijgen binnen waar het veiliger is dan buiten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Een buitenkat binnen laten?

Bericht door Rik »

kittentjes schreef:Ik denk dat als je haar heel veel leuke speeltjes geeft en een grote krabpaal en ren mogelijkheden door het hele huis, dat dat best moet kunnen. Een stevige hor voor een raam waar ze lekker voor kan zitten is ook heerlijk.
Vaak is dat natuurlijk waar dan door de ouders niet goed over nagedacht is. "Grote krabpaal in de woonkamer? Vergeet het maar", "Speeltjes "rondslingeren" in huis? Ruim die rommel eens op".

Dus zal inderdaad iedereen er vol voor moeten gaan en dat gevoel kreeg ik niet in de openingspost en reactie. Daar is de poes alleen voor haar. Maar op 19 jarige leeftijd, nog nét thuiswonend, is waarschijnlijk niet de beste tijd om een poes te nemen, zoals Mariska al aangaf.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
vorkot3

Re: Een buitenkat binnen laten?

Bericht door vorkot3 »

Yo16Ka16No11 schreef: 09 jun 2018 20:57 Als je mijn eerlijke mening wil? Zou ik het niet doen...het risico is groot dat ze een keer ontsnapt...de weg opvliegt en dan weet je het wel.

Als ik jullie was zou ik wachten met het nemen van een kat totdat jullie leefsituatie en financiële situatie zo is dat een kat in een veilige omgeving naar buiten kan. Bijvoorbeeld een kattenkooi. Daarnaast dat jullie leven zo is dat je genoeg liefde, aandacht en zorg kan geven.

Ik zelf ben opgegroeid met katten, woonde op mijn 18de al samen en wilde altijd al mijn eigen katten. Toch heb ik gewacht tot ik 27 was. Mijn leefsituatie er klaar voor was (genoeg ruimte en veilig) en ik parttime ging werken en niet meer fulltime met veel reistijd. Dat was voor mij het moment om twee kittens te nemen en die te kunnen geven wat ze verdienen en recht op hebben.

Mijn advies: wacht en spaar nog een paar jaar.
Bedankt voor je uitgebreide comment.

Als ik zelf ook eerlijk mag zijn: ik denk dat langer wachten niet van toepassing zal komen.

Mijn vriendin is een echte kattenfanaat en heeft geen kat meer gehad sinds haar 10de. Ze is zelfs een beetje gefrustreerd dat ze niet gelijk voor de kat had gekozen wat we op het oog hadden en nu paar dagen langer moet wachten. Arme meid wilt haar kat zo graag 😛 dus helaas zou wachten er dus niet in zitten.
vorkot3

Re: Een buitenkat binnen laten?

Bericht door vorkot3 »

kittentjes schreef: 09 jun 2018 21:08 Je kan het overwegen als haar familie er ook open voor staat de kat echt goed binnen te houden. Mijn ervaring is wel dat dat heel lastig is maar niet onmogelijk.
Het viel mij ook op bij de asielen dat bijna alle katten naar buiten moeten kunnen. Ik denk dat als je haar heel veel leuke speeltjes geeft en een grote krabpaal en ren mogelijkheden door het hele huis, dat dat best moet kunnen. Een stevige hor voor een raam waar ze lekker voor kan zitten is ook heerlijk.
Een asielkat zal dan een fijn tweede leven krijgen binnen waar het veiliger is dan buiten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hierop heeft mijn vriendin al op vooruit gedacht. De krabpaal is zeer groot en kan er lekker in klimmen. Verder heeft ze ook een hoop speeltjes gekocht (balletjes, muisjes enzo) en wil zelf actief met de kat gaan spelen.

Ze willen zeker nog iets bedenken voor de tuin. Mijn vriendin dacht aan een riempje maar dat vind ik zelf wat minder. De houte heg is zeker iets van 2 meter hoog, maar de kat kan helaas op een paar dingen klimmen om daar overheen te komen, anders was dat geen probleem geweest.
vorkot3

Re: Een buitenkat binnen laten?

Bericht door vorkot3 »

Rik schreef: 09 jun 2018 20:31 Moeilijk in te schatten. Je zou de asielmedewerkers kunnen vragen wat ze onder "Moet naar buiten" verstaan en of dat nog steeds echt nodig is. Zij kunnen dat op dit moment het beste beoordelen. Wel is het zo dat het er natuurlijk bijgezet is voordat ze haar daarover echt goed beoordeeld hebben. (En per slot van rekening zit ze in het asiel ook binnen)
Zij vinden dat als de kat naar buiten kan, dat het ook zo behoort. Het ding is juist, en dat is wat ik al aangaf in de post, is dat de beschrijving niet echt aangeeft dat het naar buiten moet, wat andere dus wel hadden.

Een van de binnen-katten die we opzochten was een dove kat. Raar genoeg stond bij haar "moet naar buiten - ja" ondanlds dat zij dat zelf afraadde. Ik lees ook veel over hoe bij de een de kat al jaren buiten is geweest en zonder problemen kon aanpassen bij verhuizing terwijl het bij andere anders was.

De beschrijving van de kat geeft helaas niet veel om over te beoordelen. Het is voornamelijk dat zij met haar kittens is afgestaan door vehuizing met de kittens die al een vestiging hebben. Verder dat ze nog gewend was aan de hond bij de vorige inwoniger in huis en dat ze zelf veel geaaid laat worden.

Natuurlijk maak ik nu een conclusie over iets waar ik geen conrete antwoord op heb, maar persoonlijk lijkt het wel dat het een binnekat is of kan zijn.
Plaats reactie