Twee kittens bij volwassen BKH?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Kim1033
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jun 2018 11:32

Twee kittens bij volwassen BKH?

Bericht door Kim1033 »

Hallo allen

Toen mijn zus verhuisde is haar BKH hier blijven wonen. De bedoeling was oorspronkelijk dat de kat na de drukte mee zou verhuizen. Dat hebben we even geprobeerd maar ze leek haar draai niet te vinden daar. Ook miste ik en mijn hond haar erg dus is ze terug gekomen.

Nu is er bij mijn zus een verwaarloosde, uitgehongerde kat aan komen lopen die ook nog eens hoogzwanger bleek. Mijn zus heeft ze in huis genomen, verzorgd en de kittens zijn nu 2 weken oud.

Alhoewel ik me vooraf had voorgenomen er geen zelf te houden, is er uiteraard toch de twijfel nu ze eenmaal geboren zijn. Eentje heeft al helemaal mijn hart gestolen en ik vind het nu al erg als ik bedenk dat ze straks allemaal weggaan. De moederpoes wordt zsm gesteriliseerd en blijft bij mijn zus wonen.

De BKH hier is 6 jaar, erg gesteld op rust, ze houdt niet van bezoek, verandering en helemaal niet van kinderen. Ik verwacht dus ook dat 1 drukke kitten amper kans heeft op slagen. Ik heb hier ook al flink wat rondgesnuffeld en lees her en der dat dat sterk wordt afgeraden.

Dus de twijfel; 2 kittens misschien dan? Maar is dat wel een goed idee? Ze heeft altijd mijn onverdeelde aandacht gehad en het hele huis boven en beneden tot haar beschikking. Ik woon alleen met de dieren dus ze is het gewoon om rust in huis te hebben. Wel een hond (cocker) maar dat klikt goed, ze zijn samen opgegroeid en hebben dezelfde leeftijd.

Iemand hier die ervaring heeft met een duo kittens bij een volwassen kat? Ik ben een beetje bang dat het voor haar niet de beste keuze is en dan zie ik er misschien beter van af. Ik wil ook niet dat ze verandert of zich tekort gedaan voelt. Of dat de kittens enkel met elkaar omgaan en haar nog het gevoel geven dat ze alleen is... Dus iemand die misschien wat advies of eigen ervaring wil delen; graag!

Bedankt alvast!

Kim
Cerna

Re: Twee kittens bij volwassen BKH?

Bericht door Cerna »

Kim, ik zou het niet doen.
Britjes zijn flegmatiek, maar ook binnenvetters en ik ben bang dat je haar erg ongelukkig maakt. Een Brit op die leeftijd, die geen actie gewend is in huis, raakt volledig in de stress.
Eén kitten is niet leuk voor het kitten en ook niet voor de Brit en van twee kittens wordt ze horendol. Ik heb het hier meegemaakt met onze Amber die toch wel wat gewend is wat betreft kittens. Ze joeg Laila en Luna tot onder de verwarming.

Inmiddels zijn de twee jongedames bijna vijf en wat rustiger (alhoewel........), maar Amber en de "kittens" (zo heten ze nog steeds) mijden elkaar zoveel mogelijk en komen ze toch bij elkaar in de buurt dan wordt er afgetast "Geef jij mij een mep of kan ik rustig passeren?"
Maar kitten Jip (7 maanden) vindt ze wel weer erg leuk. Mischien omdat hij een hij is?
Kim1033
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jun 2018 11:32

Re: Twee kittens bij volwassen BKH?

Bericht door Kim1033 »

Dank je wel voor je advies, hier heb ik wat aan.

Het 'moet' natuurlijk ook niet per se en ik was ook helemaal niet op zoek naar een 2e of 3e kat erbij. De kittens vinden vast wel een goede thuis. Daar ga ik het dan maar op houden en mijn voornemen van voor de geboorte - geen kitten houden - behouden.

Het belangrijkste blijft voor mij toch dat ze zich veilig en thuis blijft voelen. Ze is ook erg gevoelig voor struviet (geweest, want nu gaat het goed) en staat op een streng dieet hierdoor. Stress werkt dat dan mogelijk ook nog eens in de hand dus ik ga maar gewoon geen risico nemen dan...

Nogmaals dank voor je reactie.
Plaats reactie