Moederpoes en dochter

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Ykarayel92
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2018 04:21

Moederpoes en dochter

Bericht door Ykarayel92 »

Ik heb nu eigenlijk een moeilijke vraag. Ik heb met onze alle kittens weg gegaan en nu krijg ik de vraag of ik een van de kittens die inmiddels al 1 jaar zijn, terug wil nemen. Dit wil ik natuurlijk heel graag maar mijn vraag is zou de moederpoes haar dochter nog herkennen? Zou dit wel goedkomen samen? :idea:
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Moederpoes en dochter

Bericht door pinguin »

Herkennen waarschijnlijk niet. Wat is de reden dat ze hem weg doen?
Veel hangt van de situatie af of het goed gaat.
Heeft het kitten altijd een maatje gehad? En jou eigen kat hoe reageert die op andere katten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Ykarayel92
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2018 04:21

Re: Moederpoes en dochter

Bericht door Ykarayel92 »

pinguin schreef: 28 mei 2018 11:13 Herkennen waarschijnlijk niet. Wat is de reden dat ze hem weg doen?
Veel hangt van de situatie af of het goed gaat.
Heeft het kitten altijd een maatje gehad? En jou eigen kat hoe reageert die op andere katten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Haar dochter is wel wat socialer dan moeder. Maar moeder poes heeft tot een half jaar geleden met twee andere dochters geleefd wat super goed ging. Haar dochter moet weg omdat de eigenaar haar kindje heel erg allergisch is geworden. En ik heb zelf aangeboden om haar te nemen.
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Moederpoes en dochter

Bericht door Siris »

Eens met Piguin, dat herkennen dat zal waarschijnlijk niet.

Hoe oud is jouw kat en leeft die nu alleen?

Kat van 1 jaar zou op zich wel te introduceren zijn bij een andere kat. Ik weet niet hoe oud jouw kat is?
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Ykarayel92
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2018 04:21

Re: Moederpoes en dochter

Bericht door Ykarayel92 »

Zij is nu al 3 jaar. Zouden ze elkaar met hun geur ook niet herkennen?
Ykarayel92
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2018 04:21

Re: Moederpoes en dochter

Bericht door Ykarayel92 »

Siris schreef: 28 mei 2018 11:58 Eens met Piguin, dat herkennen dat zal waarschijnlijk niet.

Hoe oud is jouw kat en leeft die nu alleen?

Kat van 1 jaar zou op zich wel te introduceren zijn bij een andere kat. Ik weet niet hoe oud jouw kat is?
Zij is nu al 3 jaar. Zouden ze elkaar met hun geur ook niet herkennen?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Moederpoes en dochter

Bericht door pinguin »

Ook de geur herkennen ze niet meer.

Beide katten zijn soortgenoten gewent begrijp ik? Dan zou ik het wel doen alleen dan wel rustig introduceren dus de nieuwe aanwinst eerst even een eigen ruimte geven en geuren uit te wisselen en dan stapje voor stapje zo verder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Ykarayel92
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2018 04:21

Re: Moederpoes en dochter

Bericht door Ykarayel92 »

pinguin schreef: 28 mei 2018 15:49 Ook de geur herkennen ze niet meer.

Beide katten zijn soortgenoten gewent begrijp ik? Dan zou ik het wel doen alleen dan wel rustig introduceren dus de nieuwe aanwinst eerst even een eigen ruimte geven en geuren uit te wisselen en dan stapje voor stapje zo verder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Bedankt voor de tips!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moederpoes en dochter

Bericht door castratenkoor »

Nee die herkennen elkaar niet meer als familie. Maar als ze beide gewend zijn met andere katten te leven komt dat vast wel goed, met voorzichtige langzame introductie.

Zijn ze allebei gecastreerd? Zo niet dan zou ik dat om te beginnen wel doen.

Beste zou zijn dochter in aparte eigen kamer met hordeur ertussen. En dan steeds dichter bij de deur spelen met beide en voeren en zo. Zoiets heeft veel tijd - geduld - liefde nodig. Niets overhaasten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Ykarayel92
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2018 04:21

Re: Moederpoes en dochter

Bericht door Ykarayel92 »

castratenkoor schreef: 28 mei 2018 16:11 Nee die herkennen elkaar niet meer als familie. Maar als ze beide gewend zijn met andere katten te leven komt dat vast wel goed, met voorzichtige langzame introductie.

Zijn ze allebei gecastreerd? Zo niet dan zou ik dat om te beginnen wel doen.

Beste zou zijn dochter in aparte eigen kamer met hordeur ertussen. En dan steeds dichter bij de deur spelen met beide en voeren en zo. Zoiets heeft veel tijd - geduld - liefde nodig. Niets overhaasten.

Ja precies. Het had al best lang geduurd voordat moederpoes met de twee dochters kon opschieten. Ze waren allemaal gesteriliseerd maar die er nu aankomt is dat nog niet. Dat ben ik wel van plan maar vind het eerlijk gezegd ook wel weerl leuk om nog een nestje bij te krijgen.
Wat je zegt heel veel geduld en liefde. En wie weet valt het reuze mee.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Moederpoes en dochter

Bericht door Rik »

Realiseer je wel dat het introduceren van een niet gecastreerde poes ook weer problemen met zich kan meebrengen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Moederpoes en dochter

Bericht door pinguin »

Geen nestje ga dan evt opvangen voor het dierenasiel!!! Of kitten stichting.

Als je al een kans wil maken op een succesvolle introductie last je haar gelijk helpen en na herstel een langzame introductie.
Maar geen nestje van haar!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Ykarayel92
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2018 04:21

Re: Moederpoes en dochter

Bericht door Ykarayel92 »

pinguin schreef: 28 mei 2018 18:15 Geen nestje ga dan evt opvangen voor het dierenasiel!!! Of kitten stichting.

Als je al een kans wil maken op een succesvolle introductie last je haar gelijk helpen en na herstel een langzame introductie.
Maar geen nestje van haar!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Waarom zou ik geen nestje moeten hebben? Ik vind dit wel alleen maar negatief hoe dat je daar over denkt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Moederpoes en dochter

Bericht door Rik »

De meeste hier denken er zo over. Een nestje is leuk... voor jou. Een kat doe je er echt geen "plezier" mee en het is heel zwaar voor het lichaam.

https://www.leukeennestje.nl
https://www.dekattensite.nl/alles-over- ... bedenk-dan

Hoe dan ook zal het introduceren van een ongecastreerde poes problemen op zichzelf kunnen geven.

En hoe langer je wacht met de castratie van je poes, hoe gevaarlijker voor haar gezondheid.
http://www.dierenkliniekdezon.nl/index.php?pid=8
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Moederpoes en dochter

Bericht door pinguin »

Ykarayel92 schreef:
Waarom zou ik geen nestje moeten hebben? Ik vind dit wel alleen maar negatief hoe dat je daar over denkt.
Daar is niks negatiefs aan er zijn genoeg katten/kittens die een huisje zoeken.
En hoe wil jij een kat zonder stamboom laten dekken?


Daar bij wil jij dan en een nieuwe kat introduceren en zwanger laten worden. Kan je dan voorspellen dat de introductie mislukt en je een groot probleem gaat krijgen. Als je een stabiele groep katten wil laat jr haar helpen. En als je echt kittens wil opvangen meld je aan bij een opvang of dierenasiel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie