Kattenbak

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Kattenbak

Bericht door Eleonore »

Hallo allemaal,

Binnenkort krijg ik een asielpoesje in huis van 3 jaar. Ik ga haar waarschijnlijk eerst laten wennen in een aparte kamer (nog even overleggen met het asiel). Maar omdat ik die kamer ook als logeerkamer gebruik wil ik na de 'wen' periode de kattenbak op een andere plek in huis zetten.

Nu heb ik in de woonkamer weinig plek maar heb in de badkamer wel voldoende plaats. Nu vraag ik me af of het storend is wanneer de deur tussen de woonkamer en de gang in de winter (vanwege de verwarming) gesloten is. Kat zou dan dus even moeten aangeven dat ze langs de deur wil. Onze oude kat had bijvoorbeeld geen bak binnen, zij deed haar behoefte buiten en liet het altijd weten wanneer zij naar buiten moest. Maar ik weet natuurlijk niet of zoiets goed aan te leren is of misschien onnodig stress oplevert.

Als de verwarming uit staat laat ik de deuren wel open staan dus 's nachts of wanneer ik buiten de deur ben, zou er geen probleem moeten zijn. Wat denken jullie?
kittentjes

Re: Kattenbak

Bericht door kittentjes »

Volgens mij is het niet nodig een aparte een ruimte te geven, je kunt het beste gewoon beneden beginnen en daar de bak neerzetten waar het poesje makkelijk bij kan. Ik zou de gang proberen open te laten op een klein kiertje of er een luikje inzetten.
Is er geen ruimte in een kast waar de bak kan? Er zijn een hoop leuke oplossingen door bv een kast aan de zijkant een luikje in te zagen als ingang naar de bak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak

Bericht door KleinDraakje »

Ik zou inderdaad ook nog eens overwegen de bak te verwerken in de woonkamer. Zeker de eerste paar maanden moet ze makkelijk en snel de bak kunnen vinden. En dan langzaam verplaatsen naar de uiteindelijke plek en trainen dat ze aangeeft bij deuren als ze erdoor wilt. Vanwege de verhuizing krijgt ze straks veel stress en dat kan wel een maand of 3-4 duren voordat ze zich op haar gemak voelt. Je wilt niet dat ze straks in huis gaat plassen 🙂
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak

Bericht door Rik »

Het zou mij keuze niet zijn, dat een kat bij mij aan moet geven dat ik een deur open moet doen omdat ze op de bak moet. Vaak draaien ze hier ook meerdere keren om de bak heen om dan te besluiten toch maar naar de bak in een ander deel van het huis te gaan. Of ze besluiten na 5 minuten toch weer op de andere bak te gaan.

Heb je ook geen ruimte voor een krabpaal of krabton en ligplaatsjes voor de kat? Meestal kun je een kattenbak wel ergens wegwerken. Het hoort er gewoon bij.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattenbak

Bericht door pinguin »

Mijn keus is het ook niet om een kat aan te leren om als du e naar de bak wil dit aan te geven.
Hoe doe je het dan als je weg ben?



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kattenbak

Bericht door KiwiNL »

pinguin schreef: 01 feb 2018 08:38 Hoe doe je het dan als je weg ben?
Of 's nachts, moet ze ook leren om je wakker te maken?

Wij hebben vanaf volgende week ook twee katten (eindelijk!) en ik ben ook niet zo'n fan van een kattenbak. We wonen op 70 m2, dus echt veel plek om de kattenbak ergens uit het zicht te plaatsen is er niet. We hebben nu een bankje met onderschuifla zo verbouwd dat het een kattentoilet is geworden. De katten kunnen door een gat naar binnen, daar staat dan de kattenbak. Van de buitenkant zie je niet dat er een kattenbak staat. Misschien is dat voor jou ook een optie?
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Kattenbak

Bericht door Eleonore »

kittentjes schreef: 31 jan 2018 21:10 Volgens mij is het niet nodig een aparte een ruimte te geven, je kunt het beste gewoon beneden beginnen en daar de bak neerzetten waar het poesje makkelijk bij kan. Ik zou de gang proberen open te laten op een klein kiertje of er een luikje inzetten.
Is er geen ruimte in een kast waar de bak kan? Er zijn een hoop leuke oplossingen door bv een kast aan de zijkant een luikje in te zagen als ingang naar de bak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het asiel heeft bij een aantal katten aangegeven dat het fijner voor ze is om in een kleinere ruimte te wennen dan in een grote zoals de woonkamer. Nu weet ik alleen niet of dat ook voor deze kat geldt, Deze is namelijk wat verlegen, niet zozeer angstig, dus mij lijkt starten in de woonkamer (waar ik veel ben) fijner voor haar. Maar ik wilde dit nog voor de zekerheid navragen. Het asiel was er wel een aantal keer redelijk stellig in vandaar dat ik al een beetje richting een aparte kamer aan het denken was, maar ik had ook mijn twijfels inderdaad.
Ik heb het ook weleens met kittens gedaan, een aparte kamer, destijds op advies van de fokker. Op het moment dat ze de kamer hadden verkend konden ze door naar de volgende kamer, en dat ging eigenlijk heel snel. Dat was een kwestie van een halve dag.

Ja in het begin zou ik de deur naar de gang open kunnen laten en als ze goed gewend is kijken hoe ze reageert op een dichte deur. Mijn ervaring met katten is dat ze het eigenlijk altijd heel goed aangeven als ze langs een deur willen :smile: maar goed dit is een verlegen asielpoesje en misschien heb ik tot nu toe wel mazzel gehad met zulke assertieve katten.

Ik heb inderdaad zitten kijken naar die oplossingen om de kattenbak te verbergen maar dan zou de enige oplossing naast de bank zijn. Daar heb ik ruimte om iets te plaatsen waar de kattenbak in kan. Als de kattenbak niet zo sterk ruikt zou dat een oplossing kunnen zijn. Ik heb van die houtkorrels en een kattenbak van peewee aangeschaft en de belofte is dat het niet zou ruiken. Nu nog afwachten of dat ook zo is.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattenbak

Bericht door pinguin »

Met goed voer voorkom je ook een hoop stank op bak.
Hier 2 katten die beide geen deuren kunnen open maken en als Snabbel voor een dichte deur zit hoor je dat bij Simba niet

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Kattenbak

Bericht door Eleonore »

KleinDraakje schreef: 01 feb 2018 08:14 Ik zou inderdaad ook nog eens overwegen de bak te verwerken in de woonkamer. Zeker de eerste paar maanden moet ze makkelijk en snel de bak kunnen vinden. En dan langzaam verplaatsen naar de uiteindelijke plek en trainen dat ze aangeeft bij deuren als ze erdoor wilt. Vanwege de verhuizing krijgt ze straks veel stress en dat kan wel een maand of 3-4 duren voordat ze zich op haar gemak voelt. Je wilt niet dat ze straks in huis gaat plassen 🙂
Ja ik vind het prima wanneer ze er even over doet hoor. Ik verwacht ook niet dat ze binnen een paar weken helemaal gesetteld is. Maar het hangt er een beetje vanaf waar ze start denk ik. Anders is de woonkamer plaats twee waar ze aan moet wennen. Dan kan ik de bak beter voor die 3-4 maanden in de logeerkamer laten staan alvorens deze naar de badkamer gaat.
Maar ik heb haar zelf ook liever direct in de woonkamer en dan start ze ook daar met kattenbak.
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Kattenbak

Bericht door Eleonore »

Rik schreef: 01 feb 2018 08:33 Heb je ook geen ruimte voor een krabpaal of krabton en ligplaatsjes voor de kat? Meestal kun je een kattenbak wel ergens wegwerken. Het hoort er gewoon bij.
Ja die ruimte heb ik wel, er is een krabton en ik ga nog kijken naar een krabpaal (wil eerst wat beter haar temperament leren kennen). Maar die plaatsen zijn dus al gereserveerd en een daarvan is voor een verwarming (lekker om te liggen maar niet handig voor de kattenbak) en de ander voor het raam (die benut ik ook liever voor een krabpaal).
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Kattenbak

Bericht door Eleonore »

pinguin schreef: 01 feb 2018 08:38 Mijn keus is het ook niet om een kat aan te leren om als du e naar de bak wil dit aan te geven.
Hoe doe je het dan als je weg ben?



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Overdag en 's nachts laat ik de deur gewoon open. Het gaat eigenlijk alleen om de avonden waarop de verwarming aan staat.
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Kattenbak

Bericht door Eleonore »

pinguin schreef: 01 feb 2018 20:06 Met goed voer voorkom je ook een hoop stank op bak.
Hier 2 katten die beide geen deuren kunnen open maken en als Snabbel voor een dichte deur zit hoor je dat bij Simba niet

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ja vooralsnog is ze gewend aan wat minder geschikt supermarkt voer :-| dus dat zal ik ook langzaam proberen te veranderen. Waren ze bij het asiel wel al mee begonnen geloof ik.
Maar de keuze is reuze, het is best even puzzelen opstarten met een nieuwe kat.

Dat is wel belangrijk ja, dat ik haar hoor, al is mijn woonkamer ook weer niet zo groot dat ik haar over het hoofd zie als ze voor de deur zit.
kittentjes

Re: Kattenbak

Bericht door kittentjes »

Een kattenluikje in de gangdeur plaatsen is geen optie?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Kattenbak

Bericht door Eleonore »

kittentjes schreef: 01 feb 2018 20:41 Een kattenluikje in de gangdeur plaatsen is geen optie?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het is een huurhuis dus dat zou me dan de aanschaf van een nieuwe deur kosten als ik wegga.

Iets zegt me dat ik maar gewoon ergens moet beginnen en dat het zich wel uitwijst. Maar wil ook niet onnodig met die bak gaan slepen.
Plaats reactie