Hoeveel transportmanden hebben jullie?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Hoeveel transportmanden hebben jullie?

Bericht door Tesseljoan »

De titel zegt het al, maar toch even wat toelichting: we zijn ons aan het oriënteren op nieuwe pluizenbollen in huis. Aangezien we allebei fulltime werken leek het me een goed idee om voor twee katten te gaan. Ook al halen we twee volwassen katten uit het asiel, denk ik toch dat het beter voor de beestjes is om met zijn tweetjes te zijn.

Dus ik ben nu bezig met het rondkijken naar extra kattenbakken, extra voerbakken, extra speeltjes, extra mandjes, etc. Allemaal zaken die vaak worden gebruikt en dus echt nodig zijn als je twee in plaats van één kat hebt. Echter de vervoersmand... ik vind het zo'n vreselijk lelijk ding, het neemt ruimte in beslag, we hebben al één zo'n onding staan, het kost toch weer wat en hoe vaak heb je er daadwerkelijk twee tegelijk nodig? Ik zou het geld liever uitgeven aan iets waar de katten dagelijks baat bij hebben, zoals voedselverrijking of een drinkfontein. Vandaar dus mijn vraag aan jullie met twee of meer katten: hoe veel vervoersmanden hebben jullie eigenlijk?

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hoeveel transportmanden hebben jullie?

Bericht door ErikPhilippus »

Geloof dat wij er in totaal wel 4 hebben (beetje overdreven), maar we beschikken ook over een grote zolderverdieping...
Soms moet je met 2 katten tegelijk naar de DA, dus dan is het wel handig om er 2 te hebben.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel transportmanden hebben jullie?

Bericht door Rik »

Enige moment dat ik er twee nodig heb gehad is na de castratie. Dan kan het handig zijn om ze allebei apart te vervoeren zodat ze elkaar niet "in de weg zitten". Maar in alle andere gevallen prop ik ze hier gewoon allebei in de grootste die ik heb. Samen uit, samen thuis. Maar soms worden ze na castratie ook gewoon samen gedaan. Zeker als het geen poezen zijn (en geen buikwond aanwezig is).

Verder hangt het natuurlijk ook een beetje af van welke kat je bij elkaar stopt. Ik kan me voorstellen dat met een grotere groep (of bepaalde kat) de katten beter niet bij elkaar in een reismand gezet kunnen worden. Dus in dat geval zul je gewoon eerst moeten kijken hoe het gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoeveel transportmanden hebben jullie?

Bericht door KleinDraakje »

Wat leuk dat jullie twee nieuwe huisgenootjes krijgen!

Zijn ze al goeie maatjes van elkaar?

Wij krijgen van de zomer hopelijk twee kittens en gaan voor 2 vervoersmanden zorgen. Deze staan bij ons altijd in de kamer als mandje. Zo worden ze niet bang van de mand, kunnen we oefenen met er in gaan zodat het later geen gevecht wordt etc. Daarnaast zei een goede katten-gedragstherapeute tegen ons dat hoe goed ze ook bevriend zijn, als de een schrikt en ze zitten samen dan kan de relatie onherstelbaar beschadigd raken. Zij raadde daarom aan altijd een eigen mandje te geven. Wij hebben geen ‘kisten’ maar een ronde mand, met wasbare binnenkant, die ook niet héél lelijk is 🙂 je kan de bovenkant er helemaal afritsen waardoor je een soort mandje overhoudt: http://m.zooplus.nl/shop/katten/transpo ... xie/159976
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Hoeveel transportmanden hebben jullie?

Bericht door Tesseljoan »

Er is nog niks concreet, we moeten onze sollicitatie nog indienen. ;-) We gaan binnenkort naar het asiel om te kijken of we een klik hebben en dan zullen we zeker kijken of we een stel kunnen meenemen die het al goed kunnen vinden met elkaar.

Naar dat mandje/tas ding zat ik ook al te kijken, maar die kwam er bij de budgetaanvraag niet door. Afbeelding Mijn man kwam wel met het briljante idee om wanneer we ze gaan halen, een tweede mandje te lenen, en dan later zelf een tweede transportmand aan te schaffen. Tsja, dat ik daar nog niet eerder op gekomen was, eerst het noodzakelijke aanschaffen en pas later de wat minder urgente zaken..Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel transportmanden hebben jullie?

Bericht door Rik »

Aan de andere kant merk ik aan Yuna dat ze ook "troost" heeft om samen met Bono in de mand te zitten. Het schrikken kan dan ook minder heftig zijn omdat ze zien dat de andere minder reageert. En saampjes naar die enge man in witte jas is toch anders dan dat je dat alleen moet doen.

Overigens zul je, mochten ze samen in de mand gaan, wel een mand op maat moeten hebben. Ik heb hier een kleine honden-reismand van iemand gekregen waar ze dus allebei inpassen. De oorspronkelijke die ik had toen ik ze als kittens ging halen, is te klein voor allebei (voor kittens was dat groot genoeg, maar ja... ze groeien als kool :) ). Die heb ik na de castratie voor Yuna gebruikt en officieel is de grote dus voor Bono (of voor beide als ze voor de jaarcontrole saampjes mee moeten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Hoeveel transportmanden hebben jullie?

Bericht door Tesseljoan »

Maarreh... Dan vinden ze het ook niet erg om in de mand te gaan denk ik? Want als ze niet willen lijkt me twee katten in één mand best een uitdaging...

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk

Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoeveel transportmanden hebben jullie?

Bericht door KleinDraakje »

Je kan ook naar een soort honden transport kooi kijken waar je zo’n schot in kan doen om hem te verdelen in 2. Dat werkt alleen met een ruimte auto, wij moeten op de fiets 😅
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel transportmanden hebben jullie?

Bericht door Rik »

Het is nou niet echt dat ze hier "vrolijk" de mand in lopen als ze mee moeten :) (hij staat af en toe wel in de woonkamer en dan snuffelen ze er wel eens in) Hier is het dus niet echt vechten om ze in de mand te krijgen. Ze sputteren dan even een beetje tegen maar het gaat vrij gemakkelijk. Maar inderdaad, als het een hele toer is om een kat in zo'n ding te krijgen dan is het beter om ze niet bij elkaar te zetten (want dan heb je natuurlijk wel kans dat de stress van de een op de ander overspringt).

Je moet het dus per geval bekijken denk ik.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoeveel transportmanden hebben jullie?

Bericht door KleinDraakje »

In welke regio woon je? Misschien is ee iemand op het forum die nog wel een mandje heeft staan wat geleend mag worden 😇
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Hoeveel transportmanden hebben jullie?

Bericht door Lieselotje »

Ik heb er 2 en dat komt omdat ik er al 1 had en eigenlijk na het overlijden van Lotje weg wilde doen. Ik heb een transportmandje gekocht bij een tuincentrum voor weinig en hij is nog leuk ook ( van foreever friends) wat het broertje en zusje ook zijn!
Ik heb ze nog samen vervoerd, maar na castratie en sterilisatie werd geadviseerd om ze even apart te vervoeren naar huis.
Ik zou als het mogelijk is er een eentje lenen, wie weet kom je nog iets tegen tegen een leuk prijsje.
Ja goeie waar woon je? Hihi
kittentjes

Re: Hoeveel transportmanden hebben jullie?

Bericht door kittentjes »

Ik heb er ook twee, een gekocht en een gratis via marktplaats toevallig iemand die een straat verder woonde. Ik kon m ook altijd lenen maar wilde ze voor nood hier hebben staan. Ze zouden nooit met zn twee erin hebben gepast hier Moos past net in 1 Haha.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
kittentjes

Re: Hoeveel transportmanden hebben jullie?

Bericht door kittentjes »

Oh en bij ons staan ze in de garage geen last van


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Cerna

Re: Hoeveel transportmanden hebben jullie?

Bericht door Cerna »

Ik heb drie manden waarvan één een hele grote waar twee volwassen Britten in kunnen mocht het nodig zijn.

Ik had ooit twee manden - want hoe vaak ga je met het hele stel naar de dierenarts? - totdat er vlakbij ons brand uitbrak waarbij het hondje is omgekomen. Toen begon ik na te denken: stel dat wij of de buren brand krijgen en ik moet hals overkop het huis uit? Ik ga niet zonder de katten. NOOIT. Maar vier katten in twee manden zou niet gaan en dus heb ik een derde aangeschaft. Gewoon ter geruststelling.
En maar hopen dat er nooit brand zal uitbreken want dat is mijn ergste nachtmerrie.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Hoeveel transportmanden hebben jullie?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Voor iedere kat heb ik een eigen reismand en die is ook alleen voor die kat. Mijn gevoel zegt dat een eigen mand met eigen geur minder stressvol is voor ze. Ik geloof dat een kat beter functioneert op het bekende en voorspelbaarheid. Met z'n tweeen in een mand vind ik geen optie en de mand moet dusdanig groot zijn dat ze zich kunnen draaien. Een extra grote mand staat nu ongebruikt in de kelder. Deze was voor Karel. Hij was een grote kat van een kilo of 7 (in zijn glorie jaren)
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie