Voorbereiding voor gezinsuitbreiding ‘de klimmuur’

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
kittentjes

Re: Voorbereiding voor gezinsuitbreiding ‘de klimmuur’

Bericht door kittentjes »

Ik geef het ook niet preventief, zowel ontvlooien als ontwormen niet en ze komen hier wel in de tuin. Alleen in de wintermaanden bijna niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voorbereiding voor gezinsuitbreiding ‘de klimmuur’

Bericht door Rik »

Lekker zo'n grote tuin. En dan ook nog afgesloten. Ja, dat zou zonde zijn als ze daar niet lekker van kunnen genieten.

Je weet mijn mening ;) maar ik geef toch nog even wat gedachten:
Ontwormen en Ontvlooien zijn twee verschillende dingen, vind ik, en dat moet je niet samen doen. Ontwormen kan niet preventief maar zou je wel om de zoveel maanden kunnen doen tot ze een jaar zijn (er wordt elke maand geadviseerd). Hoewel ik het maar 1x gegeven heb in hun eerste jaar omdat ze al bij 5 weken weg waren van hun moeder. Puur alleen ontwormingsmiddel is ook veel minder "giftig" dan anti-vlooienmiddel. Want dat is echt smerig spul.

Verder is ontvlooien heel erg afhankelijk van de omgeving. Als jij bijvoorbeeld in de tuin echt vlooien hebt zitten dan kan ik me goed voorstellen dat je (het liefst een heel beperkt) antivlooien-schema opstelt. Maar dat zou ik pas doen nadat je echt vlooien waargenomen hebt. De kans bestaat dat je tuin gewoon helemaal vlooi-vrij is. En dan is het een onnodige belasting voor het lichaam.

Afwachten (om te overwegen) tot ze ziek zijn lijkt mij niet zo'n goed idee. Want dan kan het ook te laat zijn. Of hun algemene gezondheid is dan al aangetast of ze houden er een voedselallergie o.i.d. aan over. En dat raken ze dan niet zomaar kwijt.

Persoonlijk (zoals je weet) heb ik er echt een keer een vlooienplaag voor over om ze het niet te hoeven geven. En als blijkt dat er 2x in een jaar bij mij een vlooienplaag is dan zou ik het wel overwegen om het preventief te gaan geven (zo beperkt mogelijk). Gelukkig heb ik het in 25 jaar niet gehad (en Bowy kwam ook alleen in de tuin). Maar er zijn ook mensen die panisch zijn voor een vlooienplaag... dat kan.

PS. Teken zijn ook een overweging. Maar dat is gewoon een kwestie van veel met ze knuffelen zodat je over heel hun lichaam de bobbeltjes kunt ontdekken wanneer ze een teek hebben. En knuffelen doen we graag :pdthug:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorbereiding voor gezinsuitbreiding ‘de klimmuur’

Bericht door KleinDraakje »

Rik schreef: 08 mei 2018 09:55 Lekker zo'n grote tuin. En dan ook nog afgesloten. Ja, dat zou zonde zijn als ze daar niet lekker van kunnen genieten.

Je weet mijn mening ;) maar ik geef toch nog even wat gedachten:
Ontwormen en Ontvlooien zijn twee verschillende dingen, vind ik, en dat moet je niet samen doen. Ontwormen kan niet preventief maar zou je wel om de zoveel maanden kunnen doen tot ze een jaar zijn (er wordt elke maand geadviseerd). Hoewel ik het maar 1x gegeven heb in hun eerste jaar omdat ze al bij 5 weken weg waren van hun moeder. Puur alleen ontwormingsmiddel is ook veel minder "giftig" dan anti-vlooienmiddel. Want dat is echt smerig spul.

Verder is ontvlooien heel erg afhankelijk van de omgeving. Als jij bijvoorbeeld in de tuin echt vlooien hebt zitten dan kan ik me goed voorstellen dat je (het liefst een heel beperkt) antivlooien-schema opstelt. Maar dat zou ik pas doen nadat je echt vlooien waargenomen hebt. De kans bestaat dat je tuin gewoon helemaal vlooi-vrij is. En dan is het een onnodige belasting voor het lichaam.

Afwachten (om te overwegen) tot ze ziek zijn lijkt mij niet zo'n goed idee. Want dan kan het ook te laat zijn. Of hun algemene gezondheid is dan al aangetast of ze houden er een voedselallergie o.i.d. aan over. En dat raken ze dan niet zomaar kwijt.

Persoonlijk (zoals je weet) heb ik er echt een keer een vlooienplaag voor over om ze het niet te hoeven geven. En als blijkt dat er 2x in een jaar bij mij een vlooienplaag is dan zou ik het wel overwegen om het preventief te gaan geven (zo beperkt mogelijk). Gelukkig heb ik het in 25 jaar niet gehad (en Bowy kwam ook alleen in de tuin). Maar er zijn ook mensen die panisch zijn voor een vlooienplaag... dat kan.

PS. Teken zijn ook een overweging. Maar dat is gewoon een kwestie van veel met ze knuffelen zodat je over heel hun lichaam de bobbeltjes kunt ontdekken wanneer ze een teek hebben. En knuffelen doen we graag :pdthug:
Dank je wel voor de aanvullende gedachten! Ontwormen is inderdaad alleen voor de wormen die ze dan op dat moment zouden hebben, ze kunnen paar dagen later alsnog een worm ‘oplopen’.

Wat betreft vlooien in de tuin, geen idee. Het is een nieuwbouwwijk dus er zitten allerlei verrassingen in en rondom de grond. Er lopen wel veel katten in onze buurt en we hebben 7 ‘tuinburen’. In het steegje naast onze tuin lopen regelmatig de katten van deze 7 buren, denk wel een stuk of 10. Die steken wel eens een pootje door het hek en ik weet zeker dat die van ons ook gaan proberen te snuffelen door het hek heen. Ze komen niet in de tuin, maar een vlo kan best een klein stukje springen volgens mij.

We hebben er ook best wel een vlooienplaag voor over, maar hoeveel last hebben de katten daarvan? Wat als er een allergisch is voor een vlooienbeet? Lastige vraagstukken want je kan niet alles vooraf weten.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voorbereiding voor gezinsuitbreiding ‘de klimmuur’

Bericht door Rik »

Ik weet bijna zeker dat antivlooienmiddel schadelijker is dan de vlooien zelf. Maar inderdaad kunnen ze ook een vlooienallergie krijgen. Maar dan kun je op dat moment altijd nog ingrijpen.

Een vlooienallergie ontwikkelt zich door herhaald contact met vlooienspeeksel. Dus is het dus wel zaak om goed in de gaten te houden dat ze geen vlooien hebben. Dat betekent veelvuldig lekker kroelen en tegelijkertijd kijken in de vacht of je iets ziet. Maar dat kroelen moet je toch doen ;)

Zolang de buurkatten niet door jullie tuin banjeren denk ik dat het wel mee zal vallen als bron van vlooien. Maar vlooien kunnen bijvoorbeeld ook van vogels afvallen. Ook konijnen, ratten en muizen kunnen vlooien hebben. Dus op die manier is het nooit uit te sluiten. Maar het idee dat "buiten" altijd "vlooien" betekent is niet juist. Ik heb bij Bowy ooit op 18 jarige leeftijd één keer een teek ontdekt. Verder nooit iets. Maar ik heb natuurlijk niet zo'n grote tuin vol met gras en planten ;)

Maar het is inderdaad een afweging die je uiteindelijk zelf moet maken.
(Ik ben in ieder geval nooit degene die tegen iemand zal zeggen dat ie iets wel of niet moet doen, Ik kan alleen mijn ideeën erover geven).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Voorbereiding voor gezinsuitbreiding ‘de klimmuur’

Bericht door KiwiNL »

My two cents: toen onze katten bij ons kwamen wonen waren ze vier maanden oud. Ik heb hen toen eenmalig een keer behandeld tegen vlooien. Tot zes maanden kregen ze elke maand een ontwormingskuurtje. Tussen een half jaar en een jaar krijgen ze om de drie maanden een pilletje. Als ze een jaar oud zijn wil ik ze nog een keer de volledige vaccinatieherhaling geven, daarna om de drie jaar.

Mocht het een keer nodig zijn dan heb ik antivlooienmiddel in de kast liggen, zodat ik meteen kan ingrijpen als er een vlooienplaag uitbreekt. Ze komen bij ons alleen op het balkon/dakterras, dus er is geen direct contact met andere katten.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Voorbereiding voor gezinsuitbreiding ‘de klimmuur’

Bericht door nellebel »

mijn katten kwamen bij ons eerste huis buiten aan een tuigje maar kropen onder alle struiken e.d. waar ook andere katten liepen. nu komen ze op het balkon. ik heb nooit anti vlo gegeven nadat mijn eerste kat daaraan bijna is overleden. guusje heeft een wit buikje en gijs is heel licht rood met wit, dus als er een vlo is zie ik het meteen. daarbij liggen ze bij ons op bed (witte lakens). in het 2e huis 1x gehad dat ze vlooien hadden. (de vorige eigenaren lieten zwerfkatten binnen en alles grondig schoongemaakt maar toch vlooien). toen meteen anti vlo pil erin en binnen een kwartier zag ik de vlooien er al afvallen. ik heb toen ook heel snel ingegrepen voordat alles onder de vlooien zat (niet zoals je wel eens op tv ziet dat je de vlooien over de kat ziet lopen). zag er eentje op de lakens liggen en met lang zoeken zag ik ze op gijs. heb toen wel met een spuitbus rond gespoten in de kiertjes maar geen plaag gehad. toen op advies van de DA 3 maanden op rij ontvlooid daarna nooit meer
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voorbereiding voor gezinsuitbreiding ‘de klimmuur’

Bericht door Dinky »

Ik zou zorgen dat je ze regelmatig kamt met een vlooien kam, dan ontdek je vlooien snel genoeg om in te grijpen. Hier 1 keer vlooien gehad bij dinky dus toen anti vlo middel gebruikt en na maand herhaald. Daarna geen vlo meer gezien ;-) Hier loopt dinky ook wel buiten, vlooien was in vorige huis waar ze vooral binnen was :roll:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Voorbereiding voor gezinsuitbreiding ‘de klimmuur’

Bericht door pinguin »

Ontwormen is zo wie zo tot 6 maanden elke maand daarna volg je gevoel.
Ik gebruik hier een vlooien kam.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorbereiding voor gezinsuitbreiding ‘de klimmuur’

Bericht door KleinDraakje »

Dank jullie wel voor de tips :) We gaan sowieso voor een goede vlooienkam zorgen.

De kittens zijn vandaag alweer 9 weken en 6,5 week oud. We kregen hele mooie foto's van de cattery opgestuurd dus die hebben een mooi plekje op mijn site gekregen :) Hierbij de leukste van het drietal.

Pebbles

Afbeelding

Marble

Afbeelding

Rocky

Afbeelding

Hier meer voor de liefhebber: https://vivianneyiwei.nl/persoonlijk/fo ... -week-oud/

Nog meer dan een week en dan mogen we weer op bezoek komen :D De tijd gaat zo snel, nog niet heel lang geleden waren ze net geboren en lieve kleine bolletjes...

Ohja en het drietal zit sinds kort ook op instagram: https://www.instagram.com/rocky.marble.pebbles/
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voorbereiding voor gezinsuitbreiding ‘de klimmuur’

Bericht door Rik »

Ik vind het nog steeds heerlijke kleine bollekes.
(die tongetjes ) Hoewel Rocky wel al "vorm" begint te krijgen.

Ook de filmpjes zijn schattig. Vooral dat broertje van Rocky.

Zijn Rocky en nestgenootjes al veel groter? Ik neem aan dat ze allemaal samen spelen dus dat verschil maakt dan niet zoveel uit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Voorbereiding voor gezinsuitbreiding ‘de klimmuur’

Bericht door KiwiNL »

Ze zijn echt leuk, zo lekker pluizig ook nog. Daar ga je nog een hoop plezier mee beleven! :verliefd:
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voorbereiding voor gezinsuitbreiding ‘de klimmuur’

Bericht door castratenkoor »

Wat een leuk setje krijg je daar. Heerlijk voor dit drietal om samen te blijven. Wat zullen die een avonturen beleven met zijn drie! Doe de tv maar de deur uit ;-).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorbereiding voor gezinsuitbreiding ‘de klimmuur’

Bericht door KleinDraakje »

Rik schreef: 12 mei 2018 19:03 Ik vind het nog steeds heerlijke kleine bollekes.
(die tongetjes Afbeelding ) Hoewel Rocky wel al "vorm" begint te krijgen.

Ook de filmpjes zijn schattig. Vooral dat broertje van Rocky.

Zijn Rocky en nestgenootjes al veel groter? Ik neem aan dat ze allemaal samen spelen dus dat verschil maakt dan niet zoveel uit.
Rocky is iets groter dan zijn broertje en beide zijn ze wel een slagje groter dan het tweede nestje maar ze spelen wel allemaal samen. Rocky houdt netjes in als hij met de kleinste (Pebbles) speelt, erg bijzonder om te zien!
castratenkoor schreef: 12 mei 2018 19:52 Wat een leuk setje krijg je daar. Heerlijk voor dit drietal om samen te blijven. Wat zullen die een avonturen beleven met zijn drie! Doe de tv maar de deur uit ;-).
Tv abonnement hebben we al niet meer, alleen een tv met Netflix maar die gaat straks ook nog maa weinig gebruikt worden 😇
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Voorbereiding voor gezinsuitbreiding ‘de klimmuur’

Bericht door Cyamytha »

Oooh die tongetjes! En jullie hebben er een volger bij.

Weet niet of ik al die schattigheid wel aan kan ;)
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Voorbereiding voor gezinsuitbreiding ‘de klimmuur’

Bericht door Fotokonijn »

Heerlijke mini tijgers.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie