Met blijdschap geef ik kennis..............

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Met blijdschap geef ik kennis..............

Bericht door castratenkoor »

Leuk die tekening!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Met blijdschap geef ik kennis..............

Bericht door Cerna »

kittentjes schreef: 06 jan 2018 15:24 Oooooh zo leuk ik wil ook Afbeelding
Helaas voor jou hebben ze er maar één met zo'n hartje. Wanneer hij niet bevalt mag jij hem :-P
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Met blijdschap geef ik kennis..............

Bericht door KleinDraakje »

Awhh een hartje ❤️❤️❤️
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Cerna

Re: Met blijdschap geef ik kennis..............

Bericht door Cerna »

Helaas, helaas zaterdag kunnen we Jip niet gaan ophalen want sinds afgelopen zondag hebben ze allevier ontstoken oogjes. De dierenarts denkt aan een entreactie, maar dat lijkt zowel de fokker als mij erg onwaarschijnlijk omdat ze drie weken geleden hun eerste enting hebben gehad.
Het gaat nu wel weer beter, maar de fokker wil ook dat de tweede enting bij hem gaat gebeuren (had afgelopen maandag moeten gebeuren) en daarna moet je 5 dagen wachten dus zaterdag wordt sowieso niets.

Het gekke is wel dat alleen deze vier kittens ontstoken oogjes hebben en niet de volwassen poezen en ook niet de kittens van drie weken. Een virus is dus ook onwaarschijnlijk. Groot raadsel wat de oorzaak is.
Hopelijk knappen de oogjes weer snel helemaal op want verder is hij heel tierig volgens de fokker en eet goed. Ook geen koorts.

Nog iets langer geduld dus.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Met blijdschap geef ik kennis..............

Bericht door nellebel »

jammer, maar ja, beter voorzichtig aan doen en die paar daagjes red je ook nog wel.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Met blijdschap geef ik kennis..............

Bericht door Rik »

Wat jammer. Nog eventjes wachten dus. Door de enting kan het afweersysteem natuurlijk wel wat zwakker zijn geweest waardoor de oogjes makkelijke ontstoken kunnen raken. Hopelijk zijn ze er snel vanaf. Geen koorts en lekker pittig is in ieder geval een goed teken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Met blijdschap geef ik kennis..............

Bericht door Lieselotje »

Ach, jammer, maar hopelijk is ie toch snel bij jullie.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Met blijdschap geef ik kennis..............

Bericht door castratenkoor »

Jammer, hopelijk zijn ze snel beter. Wel verstandig dat de tweede enting ook bij de fokker gebeurt nu. Logischerwijs lijkt mij wel een entreactie, omdat alleen deze vier het hebben.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Met blijdschap geef ik kennis..............

Bericht door Cerna »

Ik heb toch de eigen dierenarts voor een second-opinion geraadpleegd want ik wilde weten in hoeverre Amber een risicofactor is.

Ten eerste zei de da dat dit geen entreactie is, maar - zoals Rik ook zei - dat er verminderde weerstand is tgv de enting en omdat het kitten niet meer bij de moeder drinkt. Een virusje is dan al snel opgelopen.
Dat de kittens van 3 weken niet vatbaar zijn komt doordat ze voldoende moedermelk krijgen.
Amber vormt ook niet meer risico dan elke andere kat omdat ze op alle niesziektevirussen (herpes, calici, chlamydia en mecoplasma) negatief scoorde.

Zodra Jip opgeknapt is, krijgt hij zijn tweede enting en dan is het afwachten hoe hij hier op reageert.
Alleen zit er dan langer dan drie weken tussen de eerste en tweede enting en ik heb altijd begrepen dat drie weken het maximum is. De da adviseerde om hem dan drie weken later nog een keer te enten, maar ik weet niet of ik dat zo geweldig vind. Zij had net een bijscholing gevolgd waarin men ervoor pleitte om kittens vaker dan 2x te enten om ze een goede basis te geven.
Daar ga ik me nog eens in verdiepen en zal ook nog een derde dierenarts daarover raadplegen.

Maar eerst moet Jip opknappen. Tis wel een teleurstelling, maar ik neem geen risico's.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Met blijdschap geef ik kennis..............

Bericht door KleinDraakje »

Oh wat jammer! Maar beter inderdaad even voorzichtig en afwachten dan haasten en iets over het hoofd zien. Mijn gevoel twijfelt ook over een derde enting, ben benieuwd wat een derde dierenarts erover zegt.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
kittentjes

Re: Met blijdschap geef ik kennis..............

Bericht door kittentjes »

He wat jammer maar beter het zeker voor het onzekere, hopelijk knapt hij snel op


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Met blijdschap geef ik kennis..............

Bericht door Dinky »

Wat enorm balen :-(

Qua extra tijd tussen de entingen vraag ik mij sterk af hoe nauw die 3 weken komen. Waarop zijn die 3 weken gebaseerd in oorsprong? Ik zou daarom niet zomaar nog een enting er overheen gooien.
Ik persoonlijk zou mij niet te druk maken over iets meer tijd tussen de eerste en tweede enting en voor de booster op 1 jaar gaan als 3e enting. Andere optie is titeren wat steeds verder door ontwikkeld wordt en steeds betrouwbaarder wordt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Met blijdschap geef ik kennis..............

Bericht door castratenkoor »

De tweede enting mag niet minder dan 3 weken tussen zitten en niet meer dan 4 weken (5 heb ik ook wel eens gehoord). Lijkt me een lastige beslissing of je een derde enting moet doen als er meer dan 4 (of 5) weken tussen komt. Wat dan ook nog een optie zou zijn is wachten tot hij een jaar is en dan alsnog de boost van 2 entingen met 3 weken ertussen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Met blijdschap geef ik kennis..............

Bericht door Cerna »

Zo morgen is de grote dag. Gelukkig goed weer om de lange tocht te maken.
Ik ben zo opgewonden als een klein kind de dag voor Sinterklaas :lol:

Jip poetst zich alvast op om op reis te kunnen gaan:
Afbeelding
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Met blijdschap geef ik kennis..............

Bericht door castratenkoor »

Hij zit er charmant bij!

Veel plezier morgen. Succes met de introductie bij zijn nieuwe harem.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie