Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

O, dat gaat helemaal goed komen (en 9 weken is gewoon een mooie leeftijd voor die twee uit een asiel). En inderdaad nadat je al foto's en filmpjes van het gastgezin had gekregen, gaan ze die echt niet zonder overleg ergens anders naartoe doen. Maar ja... in je slaap en zorgen maken leidt automatisch tot nachtmerries :)

Het ziet er heel mooi uit bij jou. Spannend. De datum staat dus vast. En in het weekend die 3 uurtjes per dag even weg zijn is inderdaad echt geen ramp. Ze hebben elkaar :)

Je kunt ze echt wel bij elkaar eten geven hoor. Dat jachtinstinct zou er nog niet zo in mogen zitten. En zeker de kittens uit hetzelfde nest zouden gewend moeten zijn om samen te eten. Ze hebben bij het gastgezin zeker niet apart eten gekregen. Als je ze nu zou scheiden tijdens het eten heb je juist kans dat je latere voedselnijd in de hand zou werken. Wel is het goed om in de gaten te houden of die voedselnijd er niet al een beetje ingeslopen is. Want daar zou je dan wel nog wat aan kunnen doen.

Het aftellen kan beginnen :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door castratenkoor »

Prima eet en drink bakjes. Oeh het komt nu dichtbij, nog 7 nachtjes slapen en dannnnnnn.

Komt helemaal goed, daar ga je heel veel plezier mee krijgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door nellebel »

Accu bakken zijn eigenlijk super zware glazen bakjes. Gedaan omdat ze met hun dikke komt hier nog wel iets van de vensterbank duwen hi hi deze zijn dus heel zwaar. Dik glas. Gijs speelt graag met water. De rest op de vensterbank zit vast geplakt met poster Buddies.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door castratenkoor »

Ik heb in de keuken ook een accubak, Douwe ziet die overigens nog wel te verschuiven. En ik heb er een nog hogere witten porcelein bak, 12 cm hoog. Hoeven ze niet te bukken bij het drinken. Op de andere verdiepingen heb ik ovenschalen. Voor mij makkelijk om vast te houden op de trap. Op zolder heb ik geen waterkraan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Ik heb nu ook een ovenschaal gekocht om water in te doen, is porselein lage bak en breed :thup:
Nu ff genoeg aan water voorziening dus :lol:

En dan nu...
Het veel besproken, gevraagde en onduidelijkste onderwerp dat er bestaat...

VOER :ewall: :esnooty: :edoh: :eeh:

Ik heb vandaag gevraagd wat het kittens krijgen (ik dacht Royal canin)
Het blijkt Purina One Junior te zijn
EN... Whiskas natvoer :uunk: :nshocked: :suicide:

Ik weet, goede voeding is waar een kat het goed op doet, maar dit noem ik: 'Je avond eten shoppen bij de Jamin!' :multi: :afgewezen:

In de dierenwinkel hebben ze me nu EcoStyle aangeraden als het beste voer, maar ik kan er hier op het forum niks over terug vinden en lees veel meer over Applaws.

Afbeelding

Ik moet over gaan schakelen en ik wil gewoon goed voer!
Uiteraard schakel ik liever maar 1 keer over.
En naast de brokken welk natvoer raden jullie mij dan aan?
Zelf vind ik het dan prettig om zowel natvoer als brokken van hetzelfde merk te hebben.

Mijn honden heb ik Orijen gevoerd gehad, ook een brok met een hoge vleeswaarde, maar daar deden ze het niet goed op, wel zie ik dat dit merk ook een kattenlijn heeft.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Lovecat »

Voer is echt trial and error.
Toen mijn eerste kitten Dex met 16 weken bij mij kwam, had ik volgens mij braaf Royal Canin kitten gehaald.
Omdat hij binnen een week verstopt met blaasgruis zat noodgedwongen op de RC s/o high dilution gegaan. Daarna Sanabelle urinary.

Na een tijdje Acana en Orijen geprobeerd. Toen kwam kitten 2 en die heeft dat ook nog gegeten volgens mij. Daarna vele soorten kvv geprobeerd, want dat leek mij het beste voer. Kitten 2, Moos, ging ervan braken en bliefde het daarna niet meer.

Daarna jaren Almo Nature Holistic kip en rijst gegeven. Beiden waren er dol op en deden het er ook goed op. Totdat Dex weer verstopt raakte en daarna heb ik hem op RC urinary s/o gezet en nooit meer afgehaald. Durf het risico niet meer te nemen.
Moos ging uiteindelijk braken op Almo dus die op de RC gastro-intestinal gezet, daarna RC sensitive en nu RC hypoallergeen.

Ik was nooit zo'n fan van RC qua samenstelling, maar het is prima voer, ze lusten het graag en met de specifieke diëten knoei ik liever niet teveel meer qua veranderingen.

Zoals je ziet, verschillende merken (van alles ook vaak natvoer gegeven) maar wat ik in m'n hoofd had als beste voeding, kvv, is het uiteindelijk niet geworden...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Dinky »

In mijn beleving zit in ecostyle vrij veel plantaardige ingrediënten maar dat is aantal jaar terug toen verpakking er nog anders uit zag dus mogelijk tegenwoordig anders ;-) assortiment in winkels met hoog vleesgehalte vind ik overigens niet zo groot :eshifty:

Ik wordt zelf blij van zo natuurlijk mogelijke voeding. Dit is voor mij brokken met vlees als hoofdingrediënt. Daarnaast natvoer zoals almo nature waarin je vlees ziet en tonijn lijkt op tonijn die je zelf op zou eten. Zelf geef ik daarnaast kvv, dat vindt Dinky het allerlekkerste :lol:
Overigens is voor het geven van pillen paté weer handiger :eshifty:

Zelf vind ik voor voer advies de website voerwijzer.com erg prettig en voor bestellen zooplus ivm groot assortiment ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Ik heb even naar Ecostyle gekeken en ik moet zeggen dat er in het natvoer toch veel vlees zit (met vleesboulion als vocht). Dus het natvoer daarvan lijkt mij goed van dat merk. Een beetje te vergelijken met Cat Lovers Gold wat ik geef. Alleen zie ik dat CLG wel goedkoper is met 1,70 per 400gr. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een hoog vleesgehalte. Ik geeft CLG en KVV en af en toe wat brokjes Applaws. Reden van hoofdzakelijk natvoer is voor mij ook dat het veel vocht bevat en dichter bij de natuur staat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Het probleem is, Ecostyle is erg terughoudend (lees nergens te vinden) over het percentage van de ingrediënten.
Er staat niet bij hoeveel procent er van wat in zit, en ik houdt niet van vaag ;-)

Bij Zooplus kan ik mooi ingrediënten vergelijken (helaas hebben ze geen Ecostyl)
Maar dan zit Applaws het hoogste met het eerste ingrediënt Purina One kip 17% :uunk: , GranataPet gevogeltevlees 43%, Gedroogd kippenvleesmeel 62%.
Het merk wat ik nu voor mijn bedrijfskat heb is CaroCroc de kitten daarvan heeft gevogelte (38%) ook netjes.
Wel vraag ik me af of er nog een verschil zit in kippenvleesmeel en gevogeltevlees.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Verhip. Ik zat bij het hondenvoer te kijken:
https://www.ecodiervoeding.nl/ecostyle- ... -gram.html

Maar voor de kat zie ik ook wel ingrediënten staan (maar niet bij alle artikelen):
https://www.ecodiervoeding.nl/ecostyle- ... -tray.html
(voor natvoer kat hebben ze geen 400gr blikken)

En bij de kat ingrediënten staat ook weer dierlijke bijproducten (wat bij de 400gr blik van de hond niet stond)
70% vlees en dierlijke bijproducten (waarvan 30% kip), 28,89% bouillon, 1% mineralen, 0,1% zalmolie, 0,01% kruiden (Catnip en Peterselie)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Yola schreef:Het merk wat ik nu voor mijn bedrijfskat heb is CaroCroc de kitten daarvan heeft gevogelte (38%) ook netjes. Wel vraag ik me af of er nog een verschil zit in kippenvleesmeel en gevogeltevlees.
Kippenvleesmeel is kip die vervolgens gedroogd en vermalen is tot meel.

Is de bedrijfskat nog een kitten?
Hoe moet ik dat eigenlijk zien, een "bedrijfskat"?
Is dat bij iemand thuis? Of neemt iemand hem mee naar huis?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door pinguin »

Ecostyle heb ik hier wel de senior versie van gehad maar dat viel totaal niet in de smaak ze lieten het staan.

Er zijn veel goeie brokken te vinden. Hier RC katten ze vinden het heerlijk en doen het er goed op.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze niet te snel overschakelen. Eerst geven wat ze gewend zijn en dan langzaam overschakelen. Ik zou kleine blikjes kopen, die je in één keer op voert, 85 gram b.v. Miamor. Geen 400 gram blikken. Als de blikken open zijn gaat de kwaliteit snel achteruit.

Ja brokken daar zijn er heeeeeeeeel veel van. Ook veel goede soorten. Gewoon eens proberen. Ikzelf hou het op RC, Hill's, Applaws en Acana. Ik zou voor twee katten geen grote zakken nemen van bv 10 kg. Dat is wel voordeliger, maar die zakken zijn te lang open. Dan gaan zowel smaak als kwaliteit achteruit. Zelf bewaar ik de brokken in afgesloten wekflessen en emmers met deksel.

Waar ik slechte ervaring mee heb is Sanabelle en Granatapet. Supermarktvoer komt er hier niet in. Van Sanabelle kregen er 2 blaasgruis en er zijn er meerderen op het forum die er slechte ervaring mee hebben. Granatapet leek me goed voer, maar ze eten het slecht, ze vinden het simpelweg niet lekker. En aangezien ik meerdere soorten heb staan laten ze de Granatapet staan. En zo net zo met Consult en nog wat soorten waar ik even niet op kom. Ze blieven het niet.

Ik voer daarnaast 1 x per week rauwe kipfilet en 1 x per week runderhart. Dat vries ik in in dagporties.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Cerna »

Mijn katten krijgen verschillende soorten RC, zakjes van 400 gram. Dat is duurder, maar zo wordt het altijd goed gegeten.
Natvoer geeft ik Gourmet (mousse, diamant, soufflé met kip en mon petit), Applaws en Porta 21 en 1x per week runderhart.
Ex-zwerfkat Gizmo eet ook graag Almo-hapjes (maar de Britten halen hun neus ervoor op) en Sheba. Maar omdat hij beginnend nierfalen heeft, krijgt hij meestal nierdieet.

Ik ben niet zo anti-supermarktvoer. Heb het jaren aan mijn katten gegeven - in de tijd dat Whiskas nog gold als een luxe merk - en mijn katten zijn er gezond oud op geworden.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door pinguin »

Ik zou dan 1 van die 2 die ze nu krijgen in huis halen die eerste dagen geven zijn ze gewent bij je dan overstappen.

Hier kreeg Simba 4 soorten door elkaar heen in het dierenasiel o.a Felix. Die heb ik dus wel gelijk over gezet wel de eerste dagen diarree gehad daar door.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie