Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door castratenkoor »

Ik zou zeker de brokjes een pakje kopen van wat ze gewend zijn. Natvoer is minder belangrijk welke soort, dat is hoog percentage water in alle gevallen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@rik:
70% vlees en dierlijke bijproducten (waarvan 30% kip)


:ethink: In het blikvoer "kip" zit van de 70% dierlijke bijproducten maar 30% kip :ethink:
Kippenvleesmeel is kip die vervolgens gedroogd en vermalen is tot meel.


Dus kippenvlees alleen dan fijn ;-)
Is de bedrijfskat nog een kitten?
Hoe moet ik dat eigenlijk zien, een "bedrijfskat"?
Is dat bij iemand thuis? Of neemt iemand hem mee naar huis?


Ik heb een eigen bedrijf (niet aan huis).
Daar heb ik een poes om muizen te vangen.
Ze wordt 1,5 jaar geschat, ze is gevonden met een nest van 5 kittens.
Het is een semi-wilde kat, waardoor ze heel moeilijk plaatsbaar was, ze moet de vrijheid hebben die boerderij katten nodig hebben, maar wel een thuis en af en toe contact met mensen. En veel mensen willen of een kat voor de gezelligheid of een boerderij kat voor buiten.
Dus toen ik kwam voor een kat op mijn bedrijf was zij ideaal voor bij mij. Ik heb mijn bedrijf gevestigd in een boerderij, ze heeft daar een woonkamer en vrijheid waar wel mensen zijn voor het contact, maar die niet contact van haar verlangen.

Olly en Flip worden mijn huis katten en staan verder geheel los van elkaar.
Ik zou kleine blikjes kopen, die je in één keer op voert, 85 gram b.v. Miamor. Geen 400 gram blikken. Als de blikken open zijn gaat de kwaliteit snel achteruit.

Ja brokken daar zijn er heeeeeeeeel veel van. Ook veel goede soorten. Gewoon eens proberen.
Ik zou voor twee katten geen grote zakken nemen van bv 10 kg. Dat is wel voordeliger, maar die zakken zijn te lang open. Dan gaan zowel smaak als kwaliteit achteruit.


Ook wilde ik de blikjes tot max 200gr kopen omdat ik daar dan 2 dagen mee doe, dus 1ste dag open 2de dag op.
Nee ik was ook geen grote zakken van plan, wil het vers houden.
Ik zou ze niet te snel overschakelen. Eerst geven wat ze gewend zijn en dan langzaam overschakelen.
Supermarktvoer komt er hier niet in.


Purina One (wat ze nu krijgen) is supermarkt voer :ethink:
Had al gelezen dat het beter is om de eerste 2 weken na aankomst nog op het oude voer te blijven, daarna wil ik het overschakelen geleidelijk aan over een periode van 2 weken gaan doen.
Misschien houdt ik ze er langer op omdat de met 12 weken gecastreerd gaan worden en ik dan midden in de overschakeling van voer zou zitten en dat wellicht te veel is.

Verder lees ik dus dat jullie veel verschillende brokmerken voeren.
Is dat niet slecht voor de darmen? Of is dat met katten niet zo extreem als bij honden?
En als verschillende brokken geen probleem is waarom dan toch langzaam over schakelen?
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Lovecat »

Ik heb nooit brokken gemixt, altijd geleidelijk overgestapt. Als ik dat niet doe, is het platte poep alom hier en dat stinkt ook enorm. Maar heb twee heel gevoelige katjes :lol:
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Lieselotje »

Denk niet dat je met een kitten een blikje van 200 gram 2 dagen kan doen. Bij mij eten ze 6x per dag en minimaal is 4 keer, omdat ze in de groei zijn . brokjes eten ze ook dat staat er voor ze, ik heb hier pre vital van de Dirk voor kittens en heb rc geprobeert maar dat lusten ze niet. Ik ben wel van plan na castratie over te stappen op royal canin. Voor Lotje had ik altijd rc en goumet mousse iets anders at ze niet, maar deze kittens zijn alleseters wat betreft natvoer alleen met brokken weer lastig.
Het is ook even aftasten wat ze lekker vinden en kunnen eten is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door pinguin »

Hier voer ik 3 verschillende brokken en de ene kat kan daar goed tegen de andere kat niet.
Hier zie je b.v Snabbel echt bewust kiezen voor bepaalde brokken ene dag is dat voornamelijk sensible voeding de andere keer is dat weer hills.
Simba pakt vooral zijn kitten brokken en de sensible brokken de hills laat die bijna altijd staan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Dinky »

Bij te snel omschakelen heb je het risico op diarree. Geen idee hoe erg dat is ten opzichte van honden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Ik denk ook wel dat je in één dag door een blikje van 200gr heen bent. Maar dat is helemaal niet erg. 's-ochtends ieder 50gr en 's-avonds ieder 50gr. Of in het begin over nog meer maaltijden. En tussendoor een goede kwaliteit brok.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Hoi mensen,

Komende 5 dagen ben ik internet loos :-( :cry:
Mijn router is ermee gestopt en ik moet nu wachten op een nieuwe (bezorging 5 dagen).
Via mijn telefoon en internet op het bedrijf kan ik nog een beetje van de moderne tijd genieten, maar verder is het behoorlijk bagger en moet ik het doen met een algemene hotspot die zo ver weg is dat de helft van de tijd internet wegvalt of het laden van een pagina zo lang duurt dat ik wortel schiet :edoh:

Nu dus nog even voor ik het bedrijf afsluit en naar huis ga een update en uiteraard op jullie antwoorden reageer.

Update:
Kittens is me nog steeds niet gegund (begin bijna te denken dat het universum er alles aan doet om mij geen kittens te laten hebben :epray:
Er is een sterfgeval in de familie van het gastgezin en uiteraard is de begrafenis op de tijd dat ik ze op zou halen, eerder zou bij mij wel kunnen, maar ik kan pas om 12:00uur bij het asiel terecht voor het papierwerk.
Hopelijk dat ze me eerder willen helpen, helaas hebben het gastgezin en ik daar nog geen antwoord op gekregen, want uiteraard is de contactpersoon op vakantie tot 8 november :shock:

Maar ik houdt de moed erin :pdtsusel:

@Lovecat:
Ik wil ook geleidelijk aan overstappen, maar lees zoveel dat mensen verschillende soorten brok voeren dat het voor mij leek alsof het dus voor katten en hun darmen geen groot probleem is, maar wellicht dat het voor volwassen katten anders is.

@Lieselotje:
Ik heb geen idee hoeveel kittens nodig hebben.
Ik kan me voorstellen, meer dan een volwassen kat omdat ze in de groei zijn.
Mijn bedrijfskat (1,5 jaar) kreeg 2x daags brok en 1x per dag 70gr natvoer.
Inmiddels krijgt ze continu brok en 1x per dag natvoer.

Ik hoop dat het gastgezin mij kan vertellen hoeveel het kittens nodig hebben.


@pinguin: Ik hoop toch echt dat die van mij gewoon allebij één soort brok gaan eten.

@Dinky:
Bij honden is dat ook zo.
Bij pups erger dan volwassen honden en moet het overschakelen geleidelijk aan over 2 weken gebeuren, daarom dacht ik ook bij kittens aan dat schema.

@Rik:
Bedankt voor het schema!
Ik heb de zak Ecostyle al weer terug gebracht, het natvoer heb ik gehouden omdat je aan gaf dat dat goed was.
Nu nog op zoek naar een goede kwaliteit brok.
Ooo, en op zoek naar Purina One julior, geen winkel bij mij in de buurt die het verkoopt :eeh:
Hoop het nog wel snel te vinden, anders moet ik het via internet bestellen en dan is er een kans dat het er niet is voordat het kittens er zijn.

Zo en nu ga ik mij los rukken van het wel geliefde internet en morgen weer met frisse moed een oplossing trachten te vinden tot de router er is.
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Hier nog even een pracht plaatje, Flip (vind hem op deze foto eigenlijk wel een Barry) en Olly bij opvang mama op de bank :verliefd:
Zo te zien zoeken die twee elkaar geregeld op, dus hopelijk heb ik een geweldige vrienschaps match gemaakt :epray:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Lieselotje »

Hoop dat je ondanks al die strubbelingen de kleintjes snel bij je mag verwelkomen! Is lastig om junior eten te vinden, hier ook. Zo raar zelfs in de dierenzaak hebben ze heel weinig. Ik ga verder met eten op mn gevoel af, ze geven ook zelf wel aan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Ik had dat ook. Eerst naar het gastgezin om de papieren op te halen, dan naar het asiel om af te rekenen en de papieren in te laten vullen/tekenen en dan weer terug naar het gastgezin om de kittens op te halen.

Maar ze zullen bij het gastgezin toch echt niet op vakantie kunnen voordat ze jou die donderstenen hebben overhandigd :)

Wat eten betreft... het is voor kittens gewoon aanbieden wat ze willen eten (qua brokjes). Dat is niet zo moeilijk. En natvoer op gezette tijden. Er staat dus eigenlijk altijd wat. Als het goed is blijf je ze de komende maanden gewoon één keer per week wegen en dan weet je precies dat ze de goede hoeveelheid aankomen.

Heb je een boerenbond in de buurt. Daar zit meestal een petsplace bij in en die zouden purina one junior kunnen hebben.
https://petsplace.nl/pps-purina-one-jun ... 14482.html

Overigens ben ik niet zo van de langzame overschakeling. Wel natuurlijk als ze diarree krijgen. Maar anders lijkt het mij goed dat die darmstelseltjes gewoon wennen aan verschillenden dingen. Ik geef ook wel eens een handje brokjes voor of na de KVV. Er wordt ook gezegd dat katten daar wel eens last van kunnen hebben maar zolang dat goed gaat lijkt dat mij geen probleem.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Het gaat mischien niet door donderdag.
Het gastgezin heeft met moeite contact gekregen met het asiel, maar nu gaan ze het nog bespreken met het kattenteam.
Als het niet lukt dan toch mischien dindag ophalen, qua leeftijd super, maar had ik met de planning geen rekening mee gehouden en heb nu een afspraak voor dinsdag avond. Zou het nog kunnen verzetten, echter moet het eerst wel zeker weten.
Puff... lijkt echt een vloek op te rusten, ik en katten.

Het gastgezin gaat niet op vakantie, ze gaan verhuizen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Ah, ok. Maar die willen dan natuurlijk ook "van de kittens af" (bij wijze van spreken).
Als ze met een verhuizing zitten met kittens is dat ook niet optimaal.

Volgens mij kon ik ook op zaterdag tussen 12:00 en 13:00 bij het asiel terecht.
Moet toch gek zijn als jullie tussen donderdag en dinsdag geen tijd kunnen prikken.
(tenzij er maar één man is die alles kan regelen en dat die op vakantie is :( )

Maar het is inderdaad even schipperen. Gelukkig kon ik ze op dinsdag einde dag ophalen en heb ik vanaf woensdag tot vrijdag thuisgewerkt... en daarna 3 weken vakantie thuis gevierd bij de kittens.

Hopelijk kun je ze snel halen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Lieselotje »

Yola schreef:Het gaat mischien niet door donderdag.
Het gastgezin heeft met moeite contact gekregen met het asiel, maar nu gaan ze het nog bespreken met het kattenteam.
Als het niet lukt dan toch mischien dindag ophalen, qua leeftijd super, maar had ik met de planning geen rekening mee gehouden en heb nu een afspraak voor dinsdag avond. Zou het nog kunnen verzetten, echter moet het eerst wel zeker weten.
Puff... lijkt echt een vloek op te rusten, ik en katten.

Het gastgezin gaat niet op vakantie, ze gaan verhuizen.
Ik duim voor he dat het doorgaat!

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Dinky »

Adem in, adem uit ;-)

Ook wanneer je afspraak dinsdagavond niet kan verzetten is dat geen ramp. Je heb immers voor eerst een kleine kamer ingericht met alles wat ze nodig hebben. Daar kunnen ze ook wel even de boel verkennen zonder dat je er bij bent. Maak je daar nou niet te druk om ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie