Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Tja ik maak het mezelf ook wel lastig.
Ik ken mezelf, als het nog gedaan moet worden blijft het in mijn hoofd spoken en heb ik ook geen rist, dan maar nu ff aanpoten.

Het contact moest ook met het gastgezin en na het kijken moest ik aan het asiel doorgeven dat ik ze wilde.
Dit heb ik via de mail gedaan, dus officieel gezien een schriftelijke overeenkomst.
Ik weet dat mijn angst niet gegrond is, maar ineens komt het dan toch in mij op.
Ze worden woensdag 8 weken.
Ze worden geïnd als de 800 gram wegen, wanneer dit is is dus de vraag, het gastgezin dacht ronde de 9de week, dus helaas geen datum vooraf af te spreken.
Morgen en woensdag heb ik geheel vrij gepland voor het klussen dus hoop ik meters te maken.
Omdat ik niet weet wanneer ze komen heb ik de planning voor deze week af gepland, zodat ik in ieder geval de grote werkzaamheden gedaan heb.

Qua Facebook pagina zit ik inderdaad verkeerd, ik zal de berichten dan ook uitschakelen.
Het leek in eerste instantie oke omdat het een grote grosp is en van Tinley, maar helaas.

Nee plezier beleef ik er momenteel niet aan, maar dat komt ook omdat ik meer aan het shoppen dan aan het klussen ben geweest, hopelijk dat ik er morgen door het klussen weer de lol van inzie.
Vanmiddag een migraine aanval gekregen, dis ik liep echt ff over.
Net terug van werk dus nu 2 dagen gesloten/niet bereikbaar om zo meters te maken!

Bedankt voor jullie steun :iluvu: :nothanx:
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Lieselotje »

Succes en ja soms krijg je het niet uit je hoofd en dan krijg je er ook nog eens hoofdpijn van. Ook je rust nemen he, dan ben je ook snel door de klus heen als je uitgerust bent. ;-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Dinky »

Adem in, adem uit ;-)

Je bent super voorbereid en hebt de belangrijkste dingen (krabpaal, kattenbakken) al klaar staan ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Hoi mensen,

Ik ben druk aan het klussen en het schiet geweldig op!
Later update!

Voor nu.... HELP!!

Vraag over gat in deur maken:
Ik wil in de tussendeur een gat maken zodat de katten vrij naar boven kunnen.
Nu wil ik deze in een hoek vanaf de grond maken zodat ik maar 2 zaagsnede heb (1 horizontaal / 1 verticaal).
Hoe hoog (opening vanaf de grond dus) en hoe breed moet ik het gat maken?
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Lieselotje »

Yola schreef:Hoi mensen,

Ik ben druk aan het klussen en het schiet geweldig op!
Later update!

Voor nu.... HELP!!

Vraag over gat in deur maken:
Ik wil in de tussendeur een gat maken zodat de katten vrij naar boven kunnen.
Nu wil ik deze in een hoek vanaf de grond maken zodat ik maar 2 zaagsnede heb (1 horizontaal / 1 verticaal).
Hoe hoog (opening vanaf de grond dus) en hoe breed moet ik het gat maken?
Misschien even kijken wat een kattenluikje voor maat heeft, ik zou zeggen 20x20 cm.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk
Cerna

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Cerna »

Wij hebben een gat in de deur naar de ene kattenbak en die is 16x16 en daar kan zelfs dikke Laila met haar bijna 7 kilo doorheen :lol:
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door nellebel »

Zou ook klein beginnen. Als ze groter worden kun je altijd bij zagen hi hi

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Goed idee!! Groter kan altijd nog!
Ik begin met 16x16!!

@Lieselotje: had ik naar gekeken, maar die moeten op borsthoogte van de kat geïnstalleerd worden, en dan weet ik niet meer of ik dan zonder instap die cm erbij moet rekenen.
kittentjes

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door kittentjes »

Wij hebben ook een gat in de deur maar ook een kattenluikje erin gemaakt tegen de tocht is dat niet prettiger?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@kittens:
Met mijn achterdeur zomer en winter, dag en nacht open, lijkt me een gaatje van 16x16cm niet echt een tochtprobleem te gaan geven :lol: :lol: ;-)
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Oké mensen,

Hier mijn update.
Om te beginnen: ik ben helemaal happy!
In 2 dagen tijd, maar 1 winkel gezien :edance:
Dus heerlijk aan het klussen geweest en ik heb vele meters kunnen maken!

Op mijn lijstje staat enkel nog:
- Opruimen
- Kamers kat veilig
- Kamers kat fijn
- Raamfolie opplakken
- Kattenbak maken (heb nu een opbergbox waar ik een gat in wil gaan maken)

Om 17:30uur komt mijn poetsvrouw mij helpen, dus zullen we met de laatste punten ook snel vorderingen maken!

Gisteren begonnen met de tuin!

Paar dagen ervoor had ik al het gaas onder het afdak naast de schuur gemaakt, hier een foto met dachlicht.
Hij werkt goed, er zat al een vogeltje die er niet meer uit kon!

Afbeelding

De containers hebben ook een plek gekregen onder de overkapping, zodat de katten het als verhoging kunnen gebruiken, maar erdoor niet uit de tuin kunnen ontsnappen.

Afbeelding

Stroom is alles van geïnstalleerd, nu enkel nog aangesloten worden, dit laat ik toch echt aan een kenner over.
Ik heb voor stroom gekozen omdat:
- Prijstechnisch dit heel gunstig is
- Hierdoor ook katten van buiten uit de tuin houdt
- De buurvrouw geen opzichtige omheining wil

Afbeelding

Mensen die ik spreek hebben als ze horen dat ik kittens krijg standaard de reactie: "Waar begin je aan?!"
Oké ik heb me dan omringt door honden mensen, maar deze reactie wordt vermoeiend en is niet leuk.
Ook laat ik er bijna niks van op Facebook weten, enkel één keer de melding dat ik kittens krijg met de foto's van mijn twee kereltjes.
Mijn buurvrouw had dezelfde reactie enkel vertelde ze me gisteren dat ze doodsbang is voor katten.
Nu weet ik dat ze nog banger is voor muizen, dus toen ik zei dat katten muizen verjaagde zag ze het meteen zitten :lol:

Tuin is nu helemaal kat veilig en kat vriendelijk!

Afbeelding

Ik heb mijn twee stoelen verplaatst naar een stenen muur die moeilijker te beklimmen is en waar het langst de zon schijnt, dus kunnen ze er lekker snoezen.
De boomtop heb ik dus afgezet met een hondenkraag.
Eronder heb ik fruitkratten gezet zodat ze daar een uitkijk hebben zonder over de schutting te kunnen.
Achter de kratten heb ik 2 voetbankjes tegen elkaar aan gezet en is nu een klein bruggetje, hier kunnen ze lekker onder en overheen klauteren.

De ramen heb ik allemaal beveiligd

Afbeelding

Het kattenluik is ook gelukt!
Wel bleek er aan de binnenkant karton te zitten, een groot feest voor mijn kerels natuurlijk, maar ik wil graag ook nog wat deur over houden, dus die met een plint dichtgemaakt (lees creatief met roerstokjes van de Gamma ;-) )

Afbeelding

:pdtbis: En dan toch wel mijn pronkstuk!! :pdtbis:
De klimwand!
Naast dat de krabpaal na het verven perfect bij het meubilair past heb ik gisteren ook de planken opgehangen (en vandaag er weer afgehaald, ook geverfd en weer terug gehangen :edoh: )
In de planken heb ik gaten gemaakt waar plantenbakjes in passen zodat er planten kunnen staan/hangen zonder dat de katten ze om kunnen gooien.
Uiteraard zijn de planten katvriendelijk en eetbaar (kattengras en graslelie).
Via de planken kunnen ze naar de kast langs de deur.
Via een wand mand kunnen ze op de kast waar een slaapholletje is.
Via de krabpaal kunnen ze naar de andere kast, daar zit ik nog te denken om een wand mand te monteren zodat ze er via die kant ook weer af kunnen en dus zogenoemde vluchtroutes hebben.
Op de grond heb ik nu een paar rietmatten zodat ze indien gewenst ook op de grond kunnen krabben.
Als ik weet wat hun voorkeur is kan ik het aanpassen.

Afbeelding

Nog iets over het hoofd gezien?

Ik ben me nu wel aan het afvragen waar de beste plek voor het eten en drinken is.
Ze mogen niet bij elkaar eten en water moet minimaal 3 meter van het eten weg staan.
Ik kan ze beneden niet op de grond voeren omdat mijn honden het anders opeten.
Dus het wordt of hoog voeren en drinken geven of boven eten en drinken geven.
Hoever moeten katten uit elkaar eten?

Waar denken jullie dat ik ze het beste kan voeren?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door nellebel »

Ik heb op de vensterbank twee zware accu bakken staan, klinkt groter dan het is, met water. Daar drinken ze het allerliefste uit. En officiële waterbak wordt zelden gebruikt. Ik wilde water op een makkelijke plek zodat ze voldoende drinken en het makkelijk toegankelijk is.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Cerna »

Waarom uit elkaar eten? Gewoon allebei een bakje en gezellig naast elkaar en mocht je merken dat de een gulziger eet dan de ander en daarna in het bakje van de ander duikt, kun je ze dat best afleren. En zo niet, kun je ze altijd nog uit elkaar laten eten.

Het ziet er allemaal prachtig uit! Een fijne doos vinden katten ook leuk.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Lieselotje »

Hier staan ze ook naast elkaar te eten en soms samen uit een bakje omdat ze dat gezellig vinden. Krijgen we ieder hun eigen schaaltje maar toch.

Olly en Flip jullie kunnen komen, alles is klaar! :-P
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@nellebel:
Wat zijn accubakken?
Ik heb nu een fontein en een grote schaal waar ze uit kunnen drinken.
In het begin zullen de eten en drinken op het kittenkamer, ook moet ik met de fontein wachten tot ze kunnen klimmen omdat anders de honden eruit gaan drinken.
De fontein wil ik op de bar neer gaan zetten.

@Cerna:
Ik heb vernomen dat omdat katten solo jagers zijn ze ook graag solo eten en veel stress kunnen ervaren als ze bij elkaar moeten eten.
Ik zal ze eerst samen laten eten en als ik merk dat er stress van komt kan ik ze altijd nog uit elkaar zetten.
Jep ook de kartonnen dozen staan in verschillende vormen klaar voor gebruik!
Ook een kartonnen krabmand voor ze aangeschaft, ergens gezien en werd goed gebruikt.

Ik heb bij de Action nu een olibollenschaal (28cm doorsnee) gekocht voor water en twee schalen (20x20 met 24cm doorsnee) voor het eten, diep genoeg voor eten en drinken, maar ook ruim genoeg zodat de snorharen niet tegen de randen aan komen.

Afbeelding

Vanavond is de poetsvrouw geweest of zoals ik haar noem de toverfee :pdtrev:

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Kitten kamer is veilig en klaar:
Afbeelding

Op de overloop onder de trap de kattenbak (eerst nog een kleinere op de kitten kamer) en nog klim/lig plekken:
Afbeelding

Alleen de voorzolder en de serre moeten nog opgeruimd, kat vriendelijk/veilig gemaakt worden en de stroom nog op de draad in de tuin, maar verder ben ik er klaar voor!

En wat denk je?!
Krijg ik net als ik klaar ben een app van het gastgezin, schrik vloog me om het hart, zou toch niet iets zijn? Het begon met: 'Ik weet niet of je het al van het asiel gehoord hebt, maar....
...maar gelukkig was het goed nieuws!

Maandag worden het kittens geïnd en vanaf donderdag mogen ze naar huis!!
Wel schrok ik omdat ik het nog niet van het asiel gehoord had en heb haar direct duidelijk gemaakt dat ze ze echt aan niemand anders mee mocht geven en welke nachtmerrie ik pas gehad heb.
Ze verzekerde mij dat niemand anders dan ik Olly en Flip mee zou krijgen :verliefd:

Wel heb ik nog geprobeerd het tot de week daarop te rekken, maar ze hebben gepland om het weekend al in te gaan pakken voor de verhuizing.
Dinsdag was me beter uitgekomen, moet in het weekend en maandag avond altijd werken, maar als ik ze donderdag ga halen heb ik in ieder geval nog donderdag en vrijdag voor ze (zaterdag en zondag moet ik 3 uur werken, dus ook geen ramp, maar niet perfect ;-) )
Ze zullen in ieder geval 9 weken zijn (was al bang dat ze met 8 weken al zouden moeten gaan).

@Lieselotje:
Jazeker!! Op de minuut af, ik ben er klaar voor en volgende week donderdag komen ze :edance:
Plaats reactie