Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door AiMoJhu »

Ik had de klinken omhoog maar Aife kreeg de deuren alsnog open. :lol:
Gelukkig vallen de klinken net over de deurpost heen zegmaar dus deur openen gaat prima, was alleen ff omschakelen.
Heb nu een krabton naast mijn slaapkamerdeur en betrapte Aife er gisteren op dat ze de deurklink uitgebreid aan het bestuderen was en erop ging staan met haar voorpootjes. :lol:
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door pinguin »

Yola schreef:


Het principe van: negatieve aandacht is ook aandacht, ken ik vanuit de hondenwereld.
Op dit moment zou ik al tevreden zijn als:
- Ze me laten slapen
- Ze mij niet aanvallen
- Ze leuk met de honden om gaan en omgekeerd
- Ze niet uit het raam en tuin klimmen
- Ze op de kattenbak plassen en poepen
- Ze niet in mijn horgordijn klimmen (haat muggen)
Slapen koop een paar oordoppen voor jezelf dan hoor je ze niet en slapend ben jij niet interessant pas als je gaat bewegen ben je leuk speelgoed.
Je kan er voor kiezen als ze dat doen ze iedere keer op de grond te zetten. Zal je wel een keer of 30.000 moeten doen. Of wachten tot ze een jaar of 2 zijn dan zijn die streken vaak wel over.

Katten zijn over het algemeen goed zindelijk als ze weten waar hun bak staat.

Klimmen het kan dat ze dat doen hoeft niet. Hier een kitten die nog niet in mijn gordijn heeft gehangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Ik wil ze (tot nu toe) nog wel op mijn slaapkamer, dit wordt ook de eerste dagen hun wen kamer.
Mocht ik niet kunnen slapen en zijn ze te acties, dan zal de kamer alsnog verboden terrein worden en zal ik iets als het idee van @Lovecat!
Met de deur dicht kan ik niet slapen.
Zal even afwachten zijn dus.

Uiteraard zal ik de kattenbakken dagelijks schoon maken, in het begin zal ik grid en houtkorrels hebben staan omdat ze houtkorrel nu gewend zijn en ik over wil stappen naar grid.
Uiteraard als ik merk dat ze een voorkeur hebben voor het een of ander zal ik ze dat gaan geven.

De raamhekken heb ik besteld bij 2 verschillende webwinkels omdat ze bij zooplus enkel de zijkantren hadden (zul je zien krijg ik vandaag een bericht binnen van zooplus dat de bovenkanten binnen zijn terwijl er eerst stond in februari 2018) :ewall:

@nellebel: Ja ze hebben ze namen van F1 coureurs gegeven, is Olly echt een commentator?! Wat een geweldig toeval!
Dat maakt de naam helemaal geweldig!

@pinguin:
Oordoppen :shock:
Ik wordt al niet wakker met 3 wekkers :sleeping: :pdtog: en een lamp op een timer.
Met oordopjes verslaap ik me zeker :lol: :uunk:

Vandaag weinig aan het verbouwen kunnen doen, vanochtend gewerkt en vanmiddag samen met de techneut ipv de tuin beveiligen, lampen gemaakt (ineens gaan alle lampen bij mij kapot :eshifty: )

Omdat ik echt nog iets wilde doen een oplossing voor de boomtop gevonden...

Afbeelding

....Waar een kap voor een hond al niet goed voor is ;-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door nellebel »

Hi hi leuk. Formule 1 coureurs. Ja Olav Mol de Nederlandse commentator noemen ze Olly

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Haha, handig die kap om de boom. Daar kunnen ze in ieder geval niet voorbij klimmen :)

Ik weet niet wat je onder kattenbak schoonmaken verstaat. Maar elke dag (of twee keer per dag) uitscheppen is natuurlijk wel nodig. Maar helemaal schoonmaken niet hoor. Als je goed klonterend grit hebt dan is het de truc om er zoveel in te doen (en elke keer bij te vullen) dat plas de bodem nooit kan raken (dus gewoon een flinke dikke laag). Dan schep je daarna eigenlijk gewoon alles eruit (omdat het goed klontert). Als je katten niet echt tot de bodem graven blijft de kattenbak heel netjes en hoef je alleen maar om de zoveel tijd de complete bak schoon te maken (dan vul je even niet bij en blijft er uiteindelijk een kleinere laag over die je dan wel weg kunt gooien).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@nellebel: Ja echt leuk! Heb het ook gelijk aan het gastgezin gemeld!

@rik:
Wat ik nu bij de bedrijfskat doe (is wel maar 1 kat, dus even kijken hoe het met 2 is).
Dagelijks alle ontlasting eruit scheppen
1x per week leeg halen bak schoon maken en grid weer terug doen
tussendoor grid aanvullen
1x per maand geheel nieuw grid erin doen
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Dinky »

Wanneer onder ontlasting zowel drollen als urine vallen lijkt mij dat goede aanpak ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@Dinky:
:lol: bij mij wel :ethink:
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Vadaag moeten werken en niks aan "project kittens" kunnen doen helaas :icon_shifty:

Wel een super filmpje gekregen :edance:

https://youtu.be/AKTJFqJdcmA
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door nellebel »

Die Stoffel durft wel zeg

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door castratenkoor »

Schattig! Risico is wel dat als ze straks bij jou zijn, dat Stoffel dan jouw hond net zo benadert. En dat is jouw hond natuurlijk niet gewend. Heel belangrijk dat stap voor stap onder strikte begeleiding te coachen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@nellebel:
Stoffel is omgedoopt tot Olly :verliefd:
Het gastgezin vond deze naam ook perfect bij hem passen en noemen hem nu ook al Olly :verliefd:

@castratenkoor:
Jazeker is dat een risico, maar nog altijd beter dan dat zowel honden als kittens moeten wennen.
De begeleiding die ik nu in gedachten heb:
1. Kittens wennen aan het huis (boven zonder honden)
2. Geuroverdracht dmv dekens
3. Kittens door mij vastgehouden, honden mogen snuffelen.
4. Kittens wennen aan woonkamer zonder honden (honden even buiten)
5. kittens achter hek in woonkamer
6. Kittens en honden bij elkaar onder toezicht.

Het stappenplan duurt zolang het duurt en pas als één punt goed gaat zal ik het volgende punt gaan bekijken.
Ik heb mijn werk zoveel mogelijk nu gepland zodat ik veel tijd voor het kittens heb als ze er zijn.
Mijn honden hebben zelf pups gehad, dus weten hoe ze heel voorzichtig met kleintjes om moeten gaan.
Ik zal snel genoeg zien of de er verzorgend over zijn en dus een stap verder kunnen.

Verder heb ik het weer even helemaal gehad :pdttit: :suicide:
Vandaag WEER aankopen moeten doen en dat vind ik verschrikkelijk!
Mijn huis is een grote bouwplaats en een grote puinhoop.
Mijn to-do lijstje wordt enkel langer ipv korter.
Mijn poets zit met haar gedachten bij haar eigen huis waardoor ze het bij mij afraggeld.
Zit op Facebook in een kattengroep en het gaat mij de pet te boven hoe mensen over hun dier denken en ermee om gaan (niet naar dierenarts gaan, want ze hebben geen geld en vragen doodleuk of ik het wil betalen, kat is 1 jaar, wie het wil ruilen tegen een kitten, kat is weggelopen en zit een paar deuren verder, nou ja dan zal hij het daar wel naar zijn zin hebben :uunk: ).
Door alle teleurstellingen die ik tot nu toe meegemaakt heb met "fokkers" en dan die berichten op Facebook te lezen bekroop mij vannacht de angst dat ik de kittens niet ga krijgen.
Ik heb wel contact met het gastgezin, maar verder, nadat ik gemeld had dat ik gemeld had dat ik ze wilde, niet met het asiel.
Straks gaan ze ineens naar iemand anders! Ik weet wel dat dit onzin is en het gastgezin ze echt niet zomaar aan een ander meegeeft, maar met de rare dingen die ik tot nu toe meegemaakt heb... Ik zal er niet meer raar van staan te kijken!
Ook dat ik nog steeds geen idee heb wanneer ze komen breekt mij op!
Ik durf ook niet te vragen hoeveel ze wegen, straks gaat ze ze wegen omdat ik het vraag en blijken ze al op gewicht te zijn (bij 800 gram worden ze geïnd en moeten ze binnen 3 dagen opgehaald worden) en moeten ze nu al weg en dat vind ik veel te vroeg, maar het kan wel want als ze 100 gram per week aankomen kunnen ze dus al met 8 weken 800 gram zijn.

:cry: Het is ff allemaal niet leuk meer :cry:
Ik zou willen dat alles achter de rug is :cry:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Met de honden denk ik dat het wel goed komt. Kittens zijn blijkbaar niet bang en jij kan je honden feilloos "lezen" begrijp ik. Dus dat stappenplan dat je hebt is prima. Kittens niet al te enthusiast onverwachts naar de honden laten lopen en goed "lezen" hoe de honden op de kittens reageren.

Tjsa, het to-do lijstje van jou was inderdaad behoorlijk grondig. Daar konden best een paar dingen op vooruitgeschoven worden. Maar daar heb je dan zelf weer geen goed gevoel bij zei je. Denk maar zo... het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen.

Ja, de dingen die je op facebook tegenkomt zul je hier niet zien. Somige mensen denken nu eenmaal anders over hun huisdier dan andere. Hier zijn het meer onze kinderen dan een gebruiksvoorwerp (speeltje) zoals het bij veel mensen op facebook is.

Wat betreft je angst over het annuleren van de kittens... je kunt natuurlijk even vragen aan het gastgezin of ze jou als reservering doorgegeven hebben aan het asiel (wat ik wel denk). Normaal zou het gastgezin dat doen en dan halen ze de kittens ook van ikzoekbaas.nl (of zetten ze gereserveerd erbij). Verder moest bij mijn asiel altijd eerst contact geweest zijn met het gastgezin alvorens een reservering definitief was. Dus het asiel kon niet zomaar zeggen "O, we hebben iemand anders". Want het gastgezin heeft uiteindelijk ook een taak om het nieuwe baasje te "beoordelen".

Verder was bij mij al weken van te voren bekend wanneer de 1e enting plaats zou vinden en dat ik 3 dagen later de kittens op kon halen als er geen rare reacties waren op de enting.

Hoe oud zijn ze nu en voor wanneer staat de enting op de planning?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door nellebel »

Dan kreeg je echt niet die leuke filmpjes hoor als ze niet naar jou gaan. Bij twijfel gewoon even asiel bellen. Je doet het super. Misschien de lat ietsje lager leggen zodat je er ook plezier aan beleeft een niet alleen stress. 2 kittens moeten leuk zijn en slapeloze nachten krijg je nog genoeg hi hi je snapt wel wat ik bedoel hé. Vergeet niet te genieten

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Lieselotje »

Joh maak je niet te druk als de kleintjes er zijn kun je altijd nog wat dingen doen die op je lijstje staan (maar wel als ze slapen haha)
Ik heb van de week wat plinten opnieuw moeten vastplakken, want er lag wat los en zij zijn er mee gaan spelen, dus moest en wilde ik ze netjes hebben geplakt. De rest doe ik als ze slapen, want ze helpen graag mee met alles, ik kan niets doen of ze zijn er bij, heel schattig maar soms ook onhandig. En laat anderen zoals op fb maar, misschien je daaruit terugtrekken want je bent daar misschien niet op je plek, omdat mensen op een geheel andere manier met katten omgaan dan jij. Heb je al gekeken op ikzoekbaas of ze er nog opstaan? Verder denk ik ook dat het vast gaat goedkomen en jij je moet ontspannen, adem in adem uit!
Plaats reactie