Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Cerna

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Cerna »

Jazeker!

Ik heb een buitenpaal van hen (Pools merk) en het is een hele stevige paal die al menige bui en windvlaag heeft doorstaan. Ook 5 jaar garantie.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@Cerna:
En waar heb je die krabpaal binnen vandaan?

Edit:
Gevonden! Terug gelezen in dit topic ;-)
http://www.catwalk-kratzbaeume.de/kratz ... 68_31.html

Zit me nu ook te vergapen bij
https://www.qualitycat-krabpalen.nl

Wat vinden jullie?
En een plafond paal of losstaande?

Jullie begrijpen het al, maximum prijs is de deur uit ;-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Yikes. €587,00 vind ik wel erg veel voor een paal. Die van mij (met dikke stam) was ongeveer €130,00. Ik zou in ieder geval wel altijd een paal nemen die je goed stevig kunt bevestigen. Anders heb je bij de meeste palen toch een wiebeling bovenin.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@Rik:
Haha, eerst ik schrikken van prijzen en grote en nu jij, haha.

Ik sta open voor alternatieve (maar niet zo'n kalf als jij hebt) ;-)
Cerna

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Cerna »

Ik heb de krabpaal zelf ontworpen mbv de tekening (zie link vorige pagina) omdat ik toeters en bellen niet nodig vind. Wel een vereiste vind ik de afstand van de vloer tot het eerste plankje wat minstens 80 cm moet zijn want een volwassen kat wil zich graag kunnen uitrekken tijdens het krabben. Verder een paar grote ligplanken met zachte, slijtvaste bekleding en dat vind ik (en de katten ook :smile: ) voldoende.

Wat ik ook fijn vind (en volgens mij heeft Drapaki dat niet) dat onderdelen los vervangen kunnen worden. De onderste paal slijt altijd het snelst (maar niet bij mijn krabpalen) en dan hoef je niet een hele nieuwe paal te kopen.

Dit is het Nederlandse adres van Drapaki waar ik de buitenpaal ook gekocht heb: http://krabpalen.peruns.nl/Krabpalen/Welkom.html

En dit is de Poolse facebookpagina (word je ook heel hebberig van :eshifty: ): https://www.facebook.com/DrapakiRufi/
(kijk naar het filmpje in het bericht van 5 oktober. Dat is nog eens kwaliteit! :grin: )
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Los staande of plafond paal?
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

:shock: :uunk:
Lees ik terug, zie ik dat er een bericht van mij helemaal niet geplaatst is :shock:

Ik kan begrijpen dat daardoor mijn vragen wat dubbel en verwarrend zijn.

Dus even opnieuw:
Gisteren was ik naar de bouwmarkt gegaan om "een paar" haken te kopen om de kisten, plankjes en manden aan op te hangen.
Ik was voor alles apart aan het leggen, tot ik ze bij elkaar had, ik me omdraaide en er een aan diverse haken zag liggen (gemiddeld €7,- per stuk) en ik ineens besefte dat ik voor €150,- alleen al aan haken nodig had :uunk:

Zelf klussen kijkt goedkoop, maar als je het allemaal op gaat tellen wordt het een duur grapje EN dan is het nog maar de vraag of het stevig is en zo leuk eruit gaat zien als ik in gedachten heb!

Ik heb dus besloten om voor een krabpaal te gaan!
Dacht aan een prijs tot €250,- maar ik ben niet prijsvast.
Vandaar dat ik nu ineens zoveel vragen heb over een krabpaal.

VRAAG:
Losstaande paal of plafond paal?

Ik kijk veel naar deze losstaande
http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... 0cm/506553

En deze plafondpaal
http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... 0cm/538431

Lijken mij voor die prijs best goede kwaliteit.
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@Cerena:
Zo te zien is dit dezelfde als rufi
Welke ik mooi vind (en alles eraan/op heeft wat ik wil)

Hier is het de Exclusief - 2D
http://krabpalen.peruns.nl/Krabpalen/Ex ... Serie.html

Hier heet die Rufi - Krabpaal EX-2D
https://www.qualitycat-krabpalen.nl/ruf ... paal-ex-2d


Toch moet ik nu echt eens gaan beslissen, anders blijf ik maar tubben, dezelfde vragen stellen en jullie dezelfde antwoorden geven.
Puff...
Even op een rijtje:
Ik ga voor een krabpaal
Plafond
Voordeel: hoog waardoor de katten op de kast kunnen.
weinig ruimte in beslag nemen, waardoor het geen kolossaal object in de woonkamer word
Nadeel: Kan gammel zijn als ik niet direct voor kwaliteit ga.
Losstaande:
Voordeel: Niet gammel, ook bij minder kwaliteit.
Nadeel: minder hoogte, waardoor de kat wellicht niet op de kast kan komen.

Direct voor kwaliteit of eerst uitproberen wat bij mij en de kittens past?
Dan blijf ik terug komen op de Natural Paradise lijn.

Ik weet het echt ff niet meer!
Wil nu echt knopen door gaan hakken, anders blijf ik hier maar op hangen en kan ik niet verder (als ik een paal heb en weet welke, weet ik waar en of ik nog plankjes op moet hangen ed).

HELP :please:
Cerna

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Cerna »

Lastig hè, beslissen :lol:

Als ik jou was, koos ik een degelijke plafondpaal. Neemt inderdaad weinig ruimte in en de katten kunnen toch lekker hoog zitten/liggen. Niet teveel extraatjes want mijn ervaring heeft geleerd dat daar toch geen gebruik van wordt gemaakt.

En wanneer ik naar die plafondpaal kijk van Zooplus dan valt dit me op:
- voor 99 euro heb je geen kwaliteit. De recensies zijn waarschijnlijk geschreven kort nadat men de paal heeft aangeschaft
- de hoogte vanaf de vloer tot aan het eerste ligplekje is veel te laag (een kat moet dus liggend de nagels scherpen)
- ik kan nergens ontdekken waarvan de paal gemaakt is, maar waarschijnlijk van karton (en de ligplankjes van triplex) want een houten paal heb je niet voor dat geld.

Gaan we naar Drapaki Rufi dan hebben alle plafondpalen een goeie hoogte vanaf de vloer. Het sisal bij hen is ook degelijk aangebracht (tenminste op de buitenpaal die ik heb) en dat wil bij goedkopere palen ook nog wel eens een probleem zijn. En qua prijs zijn deze palen zeer acceptabel (vind ik).
Welke je dan kiest, maakt niet veel uit.

Succes!
Cerna

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Cerna »

Yola, ik las net je bericht in het andere topic. Jammer dat je zulke slechte ervaringen hebt opgedaan met fokkers, maar gelukkig krijg je nu toch twee schatten van kittens.
Ik lees in je eerste bericht dat je bent gevallen voor de Brits Korthaar (wie niet :-P ?). Waren dat allemaal Brits Korthaarfokkers en dan via de rasverenigingen (Neocat, Felikat)?

Ik heb namelijk alleen maar goede ervaringen met fokkers en "ken" er ook heel veel via de facebookpagina van Neocat-Britten. Stuk voor stuk fokkers met hart voor hun hobby.
Ze zijn er dus echt wel :smile:
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@Cerna:
Is een hel om te kiezen!
De plafondpaal van Zooplus wordt het dus niet!
http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... 0cm/408761
Deze heeft wel langere palen, maar is gelijk ook een stuk duurder

Eigenlijk wil ik eerst (voordat ik een dure aanschaf) zeker zijn welk model ik wil.
En ik als beginnend katten mens heb daar helemaal geen idee van!
De modellen van Zooplus (de Krabpaal Natural Paradise XL Premium Edition en de Plafond Krabpaal Natural Paradise XL hebben alle klimopties die mij fijn lijken voor katten (planken, hol, mandje en een hang lig plek) Zo'n hangmat lijkt me ook helemaal geweldig voor ze (zit bij die van zooplus er niet bij).
Maar ik weet dus niet wat het kittens echt zijn gaan vinden.
Als ik dan nu een dure aan ga schaffen en die blijkt niet aan de behoefte van de katten te voldoen of ik vind het niks is dat zonde van het geld!

Over mijn zoektocht naar Brits korthaar.
Ik viel voor het ras vanwege de karakter omschrijving, een hond in kat vorm, echt een ras wat bij mij zou passen!
Ik vind het ook heel jammer dat ik deze ervaringen gehad heb en weet dat het ook anders kan.
Zo zijn mijn ervaringen momenteel onderwerp van gesprek bij de fokkers ;-)
De kennis die ook Brits korthaar fokt en fokkers uit haar vriendenkring waren zeer verbaast.
Ja, ze waren allemaal aangesloten bij erkende rasverenigingen (Neocat, Felikat, Mundikat).
Had me ook in de overkoepelende organisatie Fifé verdiept en in de voorwaarden waar een fokker aan moet voldoen.
Ik vond het persoonlijk allemaal erg onduidelijk en helaas was er geen algemene fokkerslijst met aangesloten fokkers per vereniging en (wat ik gewend bij bij honden) geen overzicht van dekkingen en geboortes) dus eer ik er een beetje wijs uit was :eeh:
Mijn vraag waarmee ik het topic starten wat toen ik op mijn laatste tandvlees de laatste fokkers af aan het gaan was en ik me dus afvroeg of ik niet gewoon voor asiel kittens moest gaan.

Noem het zweverig, maar sommige dingen zie ik als een "teken"!
Als ik zoveel moeite doe en in alles gaat het verkeerd en dan ineens op een asiel nest geattendeerd wordt waar alles perfect is, dan noem ik dat een teken en had het zo moeten zijn!

En dan zal je net zien, heb ik mijn kereltjes gekozen, krijg ik een bericht van een fokker dat er mensen afgezegd hadden en ze een kitten beschikbaar hadden :eshifty:
Uiteraard heb ik vriendelijk bedankt, ik ben al verkocht ;-)
Cerna

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Cerna »

Ik zou me over de kittens maar niet al te druk maken want een kitten vindt alles leuk.
Ook bij de klimpaal waarvan je nu de link geeft, kan ik niet zien waar de paal van gemaakt is (of ik moet er finaal overheen lezen). Maar de kittens zullen hem leuk vinden, dat weet ik zeker.
Alleen..........de paal kost 250 euro en niemand die je vertelt hoe hij er over 3 jaar uitziet. Honderd euro meer en je krijgt een krabpaal waar je een kattenleven mee kunt doen (maar misschien gaat deze paal ook wel een kattenleven mee, ik ken hem niet en Drapaki en Catwalk wel).

Ik denk dat je heel gelukkig gaat worden met je twee asielkatjes en dat het je tijd nog niet is voor een Brit :smile: (ik heb ook 25 jaar asielkatten gehad voordat ruim 12 jaar geleden het eerste Britje, Amber, in ons leven kwam. En daarna kwamen Noa, Milka, Laila en Luna. Verslaafd aan de Brit :eshifty: ).
Maar een Brit is absoluut geen hond onder de katten. Integendeel zelfs. De hond onder de katten (mensgericht dus) is een Maine Coon. Een Brit is zeer onafhankelijk en wil bij de gratie Gods wel eens een keer naast je komen liggen, maar op schoot is een zeldzaamheid (al schijnen ze wel te bestaan). Ze ogen als knuffelbeertjes, maar zijn het zeker niet. Helaas :cry:
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@Cerna:
Eigenlijk had ik moeten schrijven dat de Brit exact een hondenras dat ik heb is ;-)
Alles wat je omschrijft vind ik er dus geweldig aan en is exact hetzelfde als mijn hondenras.

Die mega paal van Zooplus vind ik ook te prijzig om te proberen en ook wat je zegt, voor €100,- meer heb je een goed merk.
Ik kan het merk Catwalk niet specifiek vinden.

Ik ga dan nu voor de Krabpaal Natural Paradise XL Premium Edition
http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... 0cm/506553
Daar zit alles op wat mij leuk lijkt en zo kan ik kijken wat ik straks bij een goede krabpaal erbij wil.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Lijkt me een prima paal. Mijn paal is ook uit de paradise serie en niet zomaar licht karton. Tevens staat ie denk redelijk stabiel want de langere paal zit ook vast aan de kortere. Er is maar één slechte review over stabiliteit maar direct daar onder een positieve over de stabiliteit. En mocht het nodig zijn kun je altijd het bovenste plateau aan de muur vastmaken met een klosje. Maar waarschijnlijk is dat niet eens nodig.

En je moet uiteindelijk toch een keuze maken hè ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door AiMoJhu »

Zoals ik al eens heb laten weten ben ik zwaar fan van RHRQuality:
http://www.dierenvilla.nl/search/rhrqua ... =354&min=0
En dan met name de Maine Coon palen, al zijn de anderen denk ik ook stevig te noemen.

De meeste Zooplus palen zijn leuk als je een jong kitten of zeer rustige kat hebt, maar een klein beetje fanatieke krabber of rauwdouwer sloopt zo'n paal binnen een half jaar en dan wordt het wel een duur grapje.
Ik hanteer voor mezelf de volgende stelregel: palen van maximaal €150,- moeten minimaal 1,5 jaar mee gaan voordat de stammen kaal worden/zijn, duurdere palen moeten minimaal 3 jaar mee kunnen.
Van de huidige vind ik 5 jaar acceptabel, alles eronder niet.
Plaats reactie