Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door AiMoJhu »

Hou je er wel rekening mee dat die plafondkrabpalen vaak niet zo stevig zijn?
Ik persoonlijk zou gaan voor een krabpaal met minimaal 3 grondpalen die tegenover elkaar staan (bijv in een V-vorm) en daarboven ook meerdere stammen, hoeft niet heel duur te zijn.
Zelf heb ik een RHRQuality Maine Coon Fantasy: hoog, stevig en veel ruimte.
Nadeel is dat hij door zijn formaat nogal domineert en dat er een pittig prijskaartje aan hangt.
Daarnaast heb ik 2 krabtonnen, de Diogenes L en XL geloof ik.

Wb de honden: Je kunt ze prima leren dat ze niet aan de krabton mogen komen.
In het begin zul je er wat meer in moeten sturen maar eenmaal eraan gewend zul je zien dat ze het vanzelf al negeren.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

AiMoJhu schreef:Hou je er wel rekening mee dat die plafondkrabpalen vaak niet zo stevig zijn?
Dat is de reden waarom bij mijn paal het bovenste plateau met een blokje tegen de muur geschroefd zit. Bij wijze van spreken zou ik er zelf ook in kunnen klimmen, zo vast staat ie :lol:

Maar bij de andere traditionele palen moet je daar inderdaad op letten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Ik begin eerst met zelf klussen met diverse verhogingen, lig plateaus en krapplanken liggend en tegen de muur.
Mocht dat niet afdoende blijken wil ik deze aanschaffen http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... p0QAvD_BwE

Zit tegen het plafond en aan de muur bevestigd waardoor die mij wat steviger lijkt.
Of zeggen jullie, gelijk erbij aanschaffen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Tegen het plafond is niet zo veel hoor. Maar ik zie dat ie inderdaad ook de muurbevestiging heeft en gecombineerd lijkt me dat wel stevig. Maar dat is ook even afhankelijk van de individuele elementen hoe stevig die op elkaar zitten.

Je hoeft hem niet direct aan te schaffen. Je kunt ook gewoon eventjes kijken hoe het gaat. Ik zou wel alvast een krabplank en 1 of 2 van die kleine paaltjes nemen. Die kosten geen drol en als kittens kunnen ze zich daar ook al op uitleven (en die kun je dan ook in de andere ruimtes of boven neerzetten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door pinguin »

Deze heb ik http://m.zooplus.nl/shop/katten/voerbak ... ats/590131

Hier ook geïnvesteerd in een dure krabpaal en die gast zijn geld opleveren als ik zie hoe ze er in rennen en vliegen en slapen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door AiMoJhu »

Rik schreef:Tegen het plafond is niet zo veel hoor. Maar ik zie dat ie inderdaad ook de muurbevestiging heeft en gecombineerd lijkt me dat wel stevig. Maar dat is ook even afhankelijk van de individuele elementen hoe stevig die op elkaar zitten.
Mijn ervaring met een plafondpaal met 1 stam is dat het verschrikkelijk gammel is, met muurbevestiging zou het wel moet lukken denken denk ik.
Ik persoonlijk waag me niet meer aan smalle hoge palen, maar ik heb een obesipoes, een springpoes en af en toe een lompe opvanger dus dan is stevig wel een must. ;-)
Mocht ik voor zo'n plafondpaal gaan dan kies ik de RHRQuality Maine Coon Tower, wederom een pittige prijs maar erg stevig als ik de foto's en recensies zo bekijk.
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@rik:
Goed idee, dan begin ik met een paar losse palen en dan kijk ik wat de behoefte van mijn kittens zijn.

Dan kan ik ondertussen sparen, dat lijkt me beter dan nu een goedkope te nemen, niet wetende wat de behoefte en ravot capaciteiten van mijn schatjes gaan zijn.
Wellicht dat ik tussentijds iets op marktplaats vind wat ik dan kan testen.

@pinguin:
Zo te zien is dat geen stromend water, wat ik wel graag voor ze wil, maar wel mooi systeem!

@AiMoJhu:
De tijd zal leren wat voor doerakken ik in huis ga halen ;-)
Ik zal daarop dan weten wat hun behoefte is en iets aanschaffen.
Voordeel is dat ik best wel handig ben (al zeg ik het zelf) en ook makkelijk een paal zou kunnen aanpassen/verstevigen.
Wat zijn die palen gigantisch!!
Zijn Maine coons zo groot ofzo?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Dinky »

Ja, maine coon is een groot ras (8 kg voor een kater is niet ongebruikelijk) ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Ja, dan moet je je voorstellen dat er twee van deze jongens van een afstandje de paal inspringen :lol:
Niet elke paal zou dat houden.

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door AiMoJhu »

Voor zover ik weet is de Maine Coon het grootste kattenras en ik hoor weleens gewichten van 10-12kg voorbijkomen.
Dus ja, het zijn grote jongens. 8-)
Mijn meiden zijn niet zo groot maar hebben 10x meer plezier van mijn Maine Coon paal dan ze hadden van de goedkopere paaltjes gewoon omdat hij zo stevig is en veel ruimte heeft.
Aife verzuipt bijna in de 'troon' (het hoogste plateau met kussen), er passen dan ook minimaal 4 Aifes op, maar ze is er bijna niet uit weg te slaan: ruimte, zacht én overzichtelijk want hoog. :grin:
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

:uunk: :shock: :nshocked:
Dan heb je wel wat in huis lopen, haha!
Cerna

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Cerna »

AiMoJhu schreef:Mijn ervaring met een plafondpaal met 1 stam is dat het verschrikkelijk gammel is, met muurbevestiging zou het wel moet lukken denken denk ik. Ik persoonlijk waag me niet meer aan smalle hoge palen.
Dat is dus totaal afhankelijk van de kwaliteit :smile:
Ik heb vier stevige Britten en alleen senior Amber gaat niet meer in de klimpaal, maar de andere drie wel degelijk en dat gaat regelmatig niet erg zachtzinnig (de twee zussen (5,3 en 6,7 kilo) vliegen regelmatig achter elkaar aan klimpaal op en klimpaal af en de paal geeft geen krimp.

Ik heb twee van deze palen:
Afbeelding

En zo wordt het aan het plafond bevestigd:
Afbeelding
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door ErikPhilippus »

Wellicht ten overvloede, in navolging van alle prima en deskundige adviezen: goedkoop is duurkoop!
Wij hebben hier een nogal gammele klim/krabpaal gehad van >2 meter hoog, die dus een keer in zn geheel is omgeflikkerd omdat het jonge grut elkaar achterna zat. Flink veel schade, die nog veel erger had kunnen zijn als het gordijn niet de klap had opgevangen en aldus had voorkomen dat een grote ruit in de glaspui was gesneuveld...

Dus schaf echt stevige en goeie spullen aan, voor de beestjes, maar zeker ook voor jouw gemoedsrust!

Bewondering trouwens hoe goed je het allemaal aan het voorbereiden bent!
Groetjes,
Erik
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door AiMoJhu »

Cerna schreef:Dat is dus totaal afhankelijk van de kwaliteit :smile:
Ik heb vier stevige Britten en alleen senior Amber gaat niet meer in de klimpaal, maar de andere drie wel degelijk en dat gaat regelmatig niet erg zachtzinnig (de twee zussen (5,3 en 6,7 kilo) vliegen regelmatig achter elkaar aan klimpaal op en klimpaal af en de paal geeft geen krimp.

Ik heb twee van deze palen:
Afbeelding

En zo wordt het aan het plafond bevestigd:
Afbeelding
Die zit ook niet vast aan het plafond met een l*llige schroef. ;-)
Doelde inderdaad meer op de (over het algemeen) goedkopere palen, die van RHRQuality uit de Maine Coon lijn zijn ook erg stevig.
Maar die plafondpaaltjes van zeg €30,- tot €100,- zijn gewoon crap, kun je beter doorsparenof zelf een paal bouwen.
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Plaats reactie