Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Zoowoo, jij wil het tot in de perfectie voorbereiden. Super! Dat je het zo verantwoordelijk aanpakt, maar don't worry to much ;-)

Observeer ze eerst eens goed, zou ik zeggen. Want vaak blijken de verwachtingen niet de waarheid te worden en spelen of slopen ze nou juist hetgeen waarvan jij het het minste verwacht. Misschien lukt het je een weekje vrij te nemen, zodat je de eerste tijd in hun nabijheid te zijn. Ps. altijd overal kabels en verlengsnoeren gehad....en ze zijn er 13, 17 en bijna 18 mee geworden :grin:

Die klimwand ziet er echt geweldig uit!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door AiMoJhu »

Ik heb de kattenbakken in een aparte ruimte staan, met een traphekje ervoor als er honden op visite komen.
Honden kunnen niet de kattenkamer in dus voer en kattenbakken staan veilig en de katten hebben ten alle tijden een plek waar ze zich kunnen terugtrekken.
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@Rik:
Ik zat aan zoiets te denken https://shop.petfun.de/de/kratzbretter- ... brund.html
of zoiets

Afbeelding

Maar heb op marktplaats ook deze zien staan, is dat beter?

Afbeelding

Dan gaan de planten eruit! :pdtnewy:
Zit ze toch al jaren dood te kijken (muv die Rondo venetiano) maar jammer dan.
Op de foto (de hoge kasten, wil ik juist de klimwand tussen maken en plekken voor ze op de kasten maken.

Dan maar katvriendelijke planten, zoals kattengras en graslelie.
Heb een site gevonden met planten die geschikt zijn voor katten http://www.russischblauw.info/artikelen ... anten.html

@Lieselotje:
Dat kan natuurlijk ook!
Maar zo te lezen had je ervoor ook al katten, dus wellicht was er al veel katproof.
Zo te horen een grote gezelligheid bij jou!

@ Yo16Ka16No11:
Perfectie?! Nee jho hoe kom je erbij :pdtjok: :pdtjok: :lol: :lol: :pdtjok: :pdtjok: :lol: :lol:

Ik heb het grote voordeel dat ik een eigen bedrijf heb en zo mijn eigen tijd in kan delen en ook al veel vanuit huis werk.
Het weggaan zal ik inderdaad zo inplannen dat dat de eerste dagen niet hoeft, maar als ik weg ben is dat sowieso maar maximaal 3 uurtjes achter elkaar.

Kabels heb ik al bedacht, mijn grootse vrienden Ductape en tayraps mogen hun werk gaan doen ;-)
Voor de stekkerdozen heb ik bedacht er dozen omheen te maken (Tissue dozen)

Vind de klimwand ook heel leuk bedacht!
Is niet zo standaard.
Maar nog eerst bekijken of ik het ook zo gemaakt krijg, vaak is het dan een "net nietje" bij mij. :pdttnp:

@AiMoJhu:
Beneden kan/heb ik helaas niet zo'n aparte ruimte, maar dmv een gat in de deur kunnen ze wel altijd naar boven, waar de honden niet kunnen komen.
Eten wil ik op de kast zetten, zodat de honden er niet bij kunnen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door castratenkoor »

Super hoe jij je inleest en voorbereidt!

Waar je misschien nog aan moet denken, als je alleen honden gewend bent, is dat honden op de vloer blijven en katten ook op en in dingen - tafel, kasten - gaan. Dus rekening houden met niet meer laten slingeren van gevaarlijke dingen. B.v. messen, scharen, chocolade, ook chocoladevlaresten in toetjesschaaltjes. maar ook plastic tasjes met hengsels kunnen link zijn. Ze steken hun kop door het hengsel en kunnen zich erin vastdraaien. Er zijn zelfs gevallen bekend wat tot de dood heeft geleid.

Het zijn dingen waar je niet zo snel bij stilstaat.

Ik kan niet het hele topic lezen dus ik weet niet of je het al over kiep/kantel-ramen hebt gehad. Kunnen ze tussen glijden en naar beneden zakken. kan levensgevaarlijk zijn. Ikzelf heb er hanenkammen op laten zetten. Zo zitten ze vast op smalle stand waar geen kattennek tussen past.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@castratenkoor:
Super bedankt voor de tips!
Dat is inderdaad iets om extra op te letten (wat zal mijn huis opgeruimd blijven ;-)
Plastic tassen had ik ook al gelezen, deze zijn bij mij al standaard opgeborgen in een kast en la.

Van die kiepramen het ik gelezen en was ik erg van geschrokken, heb gezocht en van Trixie heb je rekken die je ervoor en over kan maken.
Zo te lezen zijn er 2 varianten, 1 die je aan het kozijn bevestigd (metaal) en 1 die je er in klikt (plastic).
Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Tesseljoan »

Over klimmuren gesproken, deze hebben wij destijds voor Bella opgehangen. Helaas verkoopt IKEA deze plank niet meer, maar ze komen nog wel eens voorbij op marktplaats. Bel was niet echt dol op het mandje, maar met geduld en snoepjes heeft ze de plank wel leren waarderen.

[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201710 ... 85ed0c.jpg[/img]

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

En toen wist ik het even niet meer :ethink:

Knutselen of gewoon een krabpaal kopen?
Wat vinden jullie?
Knutselen kan zijn dat het helemaal mislukt en kan veel tijd in gaan zitten.
Met welke onderlinge afstanden moet je rekening houden?
Krabpaal kopen kan zijn dat het te overheersend in mijn woonkamer is.


Ik heb even in paint de opties in mijn woonkamer gezet.
Qua krabpaal vind ik de Natural Paradise een mooie lijn, zelf knutselen wil ik de Wandligbed ervan aanschaffen.

Hieronder een paar mogelijkheden:

Zelf knutselen met veiling kistjes, plankjes en de Wandligbed (http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ond/537547)

Afbeelding

De goedkoopste plafond krabpaal
(http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... 0cm/538431)

Afbeelding

De goedkoopste plafond krabpaal met extra klimplanken en Wandligbed ( zodat ze ook naar de andere kast komen).
Op de foto lijken het verschillende kleuren, maar is hetzelfde (beige)

Afbeelding

De grootste plafond krabpaal (http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... 0cm/408761)

Afbeelding

De losstaande krabpaal (http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... 0cm/556240)

Afbeelding
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door castratenkoor »

Is heel persoonlijk. Ik denk dat alleen jij die beslissing kunt nemen. Persoonlijk zou ik, als je voor een krabpaal gaat, er eentje nemen met een dikkere paal. Zo eentje als Rik heeft.

Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Kijk b.v. ook eens naar krabtonnen, die heb je ook in alle hoogtes en vierkant en rond.

Ik vind dat zelf knutselvoorbeeld ook wel heel gaaf, is overal rekening mee gehouden, krabben, nagels scherpen, klimmen, slapen op diverse hoogte.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Ook het zelf knutselen kan overheersend in de kamer zijn (afhankelijk van hoe je het uitvoert). Maar dat is inderdaad heel persoonlijk. Hoe "overheersend" wil je gaan. Ik denk wel dat je in ieder geval een echte krabgelegenheid in de woonkamer moet hebben. Anders gaan ze aan je meubelen zitten. Nu kan dat ook met een krabton of kleine paal maar ze moeten in ieder geval iets hebben. Vandaar dat die dikke grote paal bij mij zo fijn is. Daar kunnen ze echt in klimmen (en springen). Een klimwand zou ook kunnen maar dan moeten ze daar wel echt in klimmen (heb ik geen ervaring mee).

Je zult waarschijnlijk ook iets boven of in de gang moeten hebben voor ze. Want ik begrijp dat ze niet altijd in de woonkamer zijn (en ook naar boven kunnen). Dus je kunt je ideeën verdelen over meerdere ruimtes ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Cerna »

Ik heb (nog) niet het hele topic gelezen ivm vakantie, maar ik zweer wat betreft krabpalen bij http://www.catwalk-kratzbaeume.de/

Bij dit bedrijf kun je helemaal zelf je krabpaal samenstellen en ook de kleur aanpassen aan je interieur en afhankelijk van de dikte van je portemonnee en ruimte, het zo gek maken als jezelf wilt.
http://www.catwalk-kratzbaeume.de/kratz ... -c-38.html
Ze zijn vrij duur, maar Duitse degelijkheid en 5 jaar garantie op alle onderdelen.
Wij hebben 5 katten en twee van deze palen. De oudste hebben we nu 5 jaar en hij is echt heel intensief gebruikt, maar je ziet er nog nauwelijks iets van.

Kijk eens bij de foto's wat er allemaal mogelijk is: http://www.catwalk-kratzbaeume.de/kunde ... pm-23.html
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

Dan ga je weg om een beschermdoos voor de stekker dozen te halen en kom je thuis met dit:

Afbeelding

Keuze gemaakt dus :pdttnp:

Stekkerdozen hopelijk zo veilig genoeg gemaakt?!
Ben ik de chaos van alle kabels bij de tv in orde aan het maken, blijken er 7 doelloos te zijn en houdt ik er uiteindelijk maar 3 over :ethink:
Maar de tv doet het nog, dus zal wel goed zijn ;-)

Afbeelding

@castratenkoor:
Bedankt voor de tips!
Krabtonnen heb ik naar gekeken, maar vind ik ontzettend duur en die ik gezien heb geen lekkere zachte lig plekken.

@Rik:
Moet het een krabpaal zijn?
Ik wilde diverse krabplanken ophangen en daarbij een kartonnen krabmand en een kartonnen krabgolf neerzetten.
Moet het een krabpaal (zo'n ronde) zijn schaf ik die ook aan.

Voor iedere ruimte heb ik/wil ik plekken maken (behalve de gang, die is erg klein).
In de serre heb ik een kast met open kratten staan waar fleece in zit, hier kunnen ze in/op liggen.
In de tuin ga ik (ik denk ook met fruitkisten) verhogingen maken waar ze kunnen liggen.
In mijn slaapkamer wil ik aan de radiator hangmatten hangen en mandjes neerzetten.
Op de overloop is onder de trap diverse planken waar ik fleece dekens heb liggen (waar ik denk dat ze graag gebruik van gaan maken).
In mijn kledingkamer zijn enkel planken zonder deuren, tussen de kleding leg ik ook fleece dekens waar ze op kunnen liggen.
In de badkamer ligt al standaard op de wasmachine een handdoek, en uiteraard staat daar de wasmand met geregeld wasgoed.

@cerna:
Super bedankt voor de tip!
Zoiets zocht ik maar kon ik niet vinden.
Ik zal me er eens in gaan verdiepen (ook qua prijs).
EDIT: :uunk: Mijn portomonee zegt nee ;-)
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

ADVIES NODIG!

Welke drinkfontein raden jullie aan?

http://www.bitiba.nl/shop/katten/voerba ... renkplaats

Voor de kat op het werk heb ik Catit Design Fresh & Clear drinkfontein 2 l
Maar vind ik wat hoog, dus nu zat ik voor thuis aan iets anders te denken.

Wat raden jullie aan? Wat zijn jullie ervaringen?

EDIT:
Deze lijkt me ook wel wat, wat vinden jullie?
http://www.zooplus.nl/customerpicturedi ... aats/28724
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door AiMoJhu »

Ik heb de cat it design fresh and clear 3l, die groene en ben daar zeer over te spreken.
Voor hele kleine kittens is hij mss nog wat te hoog voor het comfortabele, maar dan zou je er evt een verhoging bij kunnen zetten.
Gok dat het vanaf een week of 11-12 geen probleem meer is.
Cerna

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Cerna »

Ik heb deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... ?rrec=true

en bevalt heel goed. :smile:

Enne.....ja, de Duitse palen zijn erg duur (ik heb ook een jaartje moeten sparen), maar dan heb je ook wat. :eshifty:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Katten gebruiken een krabpaal en krabplank op verschillende manieren. Een krabplank wordt alleen gebruikt om af en toe eens te strekken en de nagels in te zetten. Een krabpaal (als die groot genoeg is) wordt gebruikt om echt in te rauzen. Overigens kun je ook nog even wachten hoor, met een echte krabpaal, als je genoeg andere dingetjes hebt. Ik had voor Bowy ooit alleen een krabplank. En de echte krabpaal die ik nu heb, heb ik pas gekocht toen de kittens een aantal maanden hier waren.

Ook de Petsafe Drinkwell Platinum Drinkfontein 5L heb ik sinds een paar maanden. Daarvoor moesten ze het gewoon doen met bakjes. Ook de metalen honden drinkbakken zijn goed (20-24 cmØ). Die zijn op de basis lekker breed zodat ze hun snotharen niet stoten als ze drinken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie