Kitten erbij voor Hans - 18 weken - nieuw kattenbaasje

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Kitten erbij voor Hans - 18 weken - nieuw kattenbaasje

Bericht door RodeKaterHans »

Beste allemaal,

Ik vrees dat dit best een lang verhaal wordt (zal proberen zoveel mogelijk details te skippen), dus vast bedankt voor het lezen. Ik heb altijd honden gehad, retrievers, en was eigenlijk een beetje bang voor katten.. Onbekend maakt onbemind zeg maar. Eind juli heb ik toch een katje opgevangen dat een vriend van mij gevonden had. Om een lang verhaal kort te maken: waarschijnlijk voor de vakantie op straat gezet... Katje, inmiddels Hans, werd geschat op 11 weken en was gelukkig kerngezond. Voormalig eigenaren wilden er niets meer van weten en ik heb besloten dat Hans blijft. Hans is vanaf dag 1, ronduit voorbeeldig. Waar ik dacht dat hij waarschijnlijk een paar dagen onder de bank zou bivakeren, lag hij binnen 30 minuten op een stoel op zijn rug te snurken. Hij is super relaxed en vriendelijk naar iedereen en lijkt vooral heel erg op z'n gemak. So far so good.. Alleen: ik weet niets van katten. Na veel googlen en dankzij dit forum, ben ik al heel wat wijzer geworden. Zo heb ik ook begrepen dat het voor Hans beter is als hij een vriendje krijgt. En daarbij heb ik jullie hulp nodig (ik heb bij nog een heleboel kleine onzin dingen hulp nodig, maar dat zal ik jullie besparen ;-) )
Mijn plan is om een iets jongere kater erbij te zoeken. Hans is nu ongeveer 18 weken, dus ik dacht zo tussen de 13-16 weken? Is dat inderdaad het beste? Ik heb begrepen dat ik op zoek moet naar een kitten met een gelijkwaardig karakter, maarrr.... ik weet niet hoe hij met andere katten is. Als ik hem zou moeten omschrijven is dat als relaxed, zachtaardig en sociaal. Maar dat is vooral naar mensen. Misschien is hij helemaal niet leuk met andere katten. Er is hier in de buurt een heel goed kattenhotel, is dat een manier om daar achter te komen? Of denk ik te veel na en bezorg ik hem dan onnodig veel stress? Hoe weet ik, of kom ik erachter, waar ik naar moet zoeken? En hoe bevestig ik het karakter van zijn toekomstige huisgenoot? Een kruising van een ras met een zachtaardig karakter? Ik zou het liefst een beetje opschieten, want hij wordt natuurlijk alleen maar ouder (en loopt door het huis alsof hij de koning is), maar ik wil ook een weloverwogen keuze maken.. (en ik maak me nu al druk over de introductie, als ze naar elkaar blazen lig IK waarschijnlijk onder de bank :) ). Alvast super bedankt voor jullie hulp.
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten erbij voor Hans - 18 weken - nieuw kattenbaasje

Bericht door pinguin »

Aller eerst welkom op het forum. Het is altijd lastig in te schatten maar vaak op die leeftijd wennen ze snel aan een maatje van dezelfde leeftijd. Ik zou kijken naar een kitten die goed ook met andere katten kan om gaan. Kattenhotel zou ik niet doen zou hem in zijn vertrouwde omgeving houden.

Wel super van je dat je je zo aan het inlezen ben en er nog een vriendje bij wil zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten erbij voor Hans - 18 weken - nieuw kattenbaasje

Bericht door castratenkoor »

Een kitten erbij als maatje voor Hans lijkt mij een heel goed idee. kitten wennen over het algemeen heel snel aan elkaar. Hooguit even 2 dagen blazen. Daarna moet je niet schrikken van ruig spel. Zo gaan kittens met elkaar om.

Kattenhotel lijk mij geen goed idee - stress en risico op ziektes en ongedierte ed.

Ik zou je wel adviseren om ze allebei rond de 6 maanden te laten castreren om de hormonen voor te zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Kitten erbij voor Hans - 18 weken - nieuw kattenbaasje

Bericht door RodeKaterHans »

Bedankt! Ik ga op zoek naar een katertje dat gewend is met andere katten. Castreren staat sowieso al op de planning met 6 maanden en idee kattenhotel wordt doorgestreept..
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Plaats reactie